2019-04-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietalks
Livstids fängelse. Då, pengar, undanhållna från staten är ett värre brott än mord.
Säg att du just börjat bedriva verksamhet inom teknikbranschen. Allt under 14000 kr är klassat som hobby. Du har ett år på dig att registrera enskild firma och deklarera inkomst av tjänst.
Gå in på sajten verksamt.se, där hittar du bra info om hur man startar eget och vad som gäller.

Ett år, har du en källa på det? Och siffran 14 000 stämmer den?
Citera
2019-04-18, 23:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddietalks
Livstids fängelse. Då, pengar, undanhållna från staten är ett värre brott än mord.
Säg att du just börjat bedriva verksamhet inom teknikbranschen. Allt under 14000 kr är klassat som hobby. Du har ett år på dig att registrera enskild firma och deklarera inkomst av tjänst.
Gå in på sajten verksamt.se, där hittar du bra info om hur man startar eget och vad som gäller.

Har du en trovärdig källa till detta "Allt under 14000 kr är klassat som hobby."?

Vad skulle det ha för betydelse för TS om det vore så?
Citera
2019-04-18, 23:14
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Trams och dålig damage control.

Om jag köper en vara för 1 kr och säljer den för 66 666 kr utan att behöva skatta, då är min skattefria vinst 66 665 kr, ingenting annat.

Det spelar ingen roll hur mycket du bjäbbar, jag har rätt och du har fel och du kan inte göra något åt det.

I ditt inlägg #103 ovan skrev du om mig "Större idiot får man leta efter", mycket omoget och barnsligt, fortsätt så, det slår bara tillbaka på dig själv.

Varsågod att skatta för det överskjutande beloppet då på 16 665 kr (66 666 - 1 - 50 000). Om man har anskaffat sig något för 1 kr och säljer för 66 666 kr, så fattar du väl att man väljer att använda sig av schablonavdraget för att hamna på en fiktiv vinst på 50 000 kr. Ja din vinst i verkligheten blir 66 665 kr. Men du verkar inte förstå vad beskattningsbar vinst är. När du i detta fall kan välja att använda schablonavdraget blir din beskattningsbara vinst 66 666 - 16 666 = 50 000 kronor som man vidare få dra av helt alltså 50 000 - 50 000 = 0 kr. Du verkar ju inte kunna koppla sammanhang. Jag repeterar en sista gång: Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor.

Skatteverket har fel och du har rätt eftersom ditt narcissistiska ego säger så? JA, man får leta efter en större idiot. Jag skrev inget som var fel i mitt inlägg som du attackerade. Slutdiskuterat.
Senast redigerad av Webb-Filosofen 2019-04-18 kl. 23:36.
Citera
2019-04-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Tack för din input, de kanske skulle få de hela att låta bättre men oavsett vad så är det inte lagligt att bedriva "verksamhet" försäljning utan att ha ett bolag oavsett om jag är i uppstartsfas eller inte.

Absolut inte. Du behöver inget bolag då det går att fakturera via faktureringstjänst. Reggar du enskild firma ska du skatta inom ett år. Reggar du AB har du 1,5 år på dig att skatta.

När jag sätter in några tusen på bankkontor ställer de samma dumma fråga till mig. Jag vägrar svara på så känsliga frågor då tjänstemannen är privatperson och bankerna aktiebolag och Gud vet vilka som står bakom mig i kön. De hänvisar då till att skatteverket kräver att få information om var jag fått pengarna från. Jag hänvisar då tillbaka till skatteverket och och säger att de isf får ha en skattehandläggare på kontoret. Eller om jag är misstänkt för terrorbrott så kan de ringa SÄPO. Kontanter är inte förbjudna enligt lag, än, så behandla mig inte som en kriminell för att ni ska ha kontroll. Det snörps på munnen och jag får sätta in MINA pengar på MITT konto som jag får betala banken för att de ska låna av mig.

Nästa gång du myglar, gör dina transaktioner i kryptovaluta.
Citera
2019-04-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Varsågod att skatta för det överskjutande beloppet då på 16 665 kr (66 666 - 1 - 50 000). Om man har anskaffat sig något för 1 kr och säljer för 66 666 kr, så fattar du väl att man väljer att använda sig av schablonavdraget för att hamna på en fiktiv vinst på 50 000 kr. Ja din vinst i verkligheten blir 66 665 kr. Men du verkar inte förstå vad beskattningsbar vinst är. När du i detta fall kan välja att använda schablonavdraget blir din beskattningsbara vinst 66 666 - 16 666 = 50 000 kronor som man vidare få dra av helt alltså 50 000 - 50 000 = 0 kr. Du verkar ju inte kunna koppla sammanhang. Jag repeterar en sista gång: Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som understiger en total vinst på 50 000 kronor.

Skatteverket har fel och du har rätt eftersom ditt narcissistiska ego säger så? JA, man får leta efter en större idiot. Jag skrev inget som var fel i mitt inlägg som du attackerade. Slutdiskuterat.

Du får nog fundera en runda till.
Senast redigerad av ardathbey 2019-04-19 kl. 08:50.
Citera
2019-04-19, 12:17
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du får nog fundera en runda till.

Du får nog knipa igen om du inte kan peka ut vad som var felet i mina inlägg.
Citera
2019-04-20, 10:09
Medlem
Det verkar alltid vara en viss förvirring om den där 30.000kr gränsen vid hobbyverksamhet / skatt osv.

Antagligen beror det på den här regeln om momsbefrielse, som inte är helt glasklar:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ng/355541.html
Citera
2019-04-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Du får nog knipa igen om du inte kan peka ut vad som var felet i mina inlägg.
Ni pratar förbi varann hela tiden.

Du har rätt i att det inte blir nån skatt på vinster som understiger 50 000. Det gäller ju oavsett om man med vinst menar beskattningsbar vinst eller verklig vinst (skillnad mellan försäljningspris och inköpspris plus förbättringskostnader).

Men Trottwell har också rätt, tillgångar som säljs för upp till 66 666 kr ger ingen beskattning oavsett vad den verkliga vinsten är, pga schablonavdraget på 25%.

För att det inte ska råda något missförstånd kanske du skulle ha skrivit "Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som sammanlagt under året understiger en beskattningsbar vinst på 50 000 kronor"
Citera
2019-04-20, 15:23
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ni pratar förbi varann hela tiden.

Du har rätt i att det inte blir nån skatt på vinster som understiger 50 000. Det gäller ju oavsett om man med vinst menar beskattningsbar vinst eller verklig vinst (skillnad mellan försäljningspris och inköpspris plus förbättringskostnader).

Men Trottwell har också rätt, tillgångar som säljs för upp till 66 666 kr ger ingen beskattning oavsett vad den verkliga vinsten är, pga schablonavdraget på 25%.

För att det inte ska råda något missförstånd kanske du skulle ha skrivit "Ingen skatt på inkomst från enstaka försäljningar av tillgångar som sammanlagt under året understiger en beskattningsbar vinst på 50 000 kronor"

Du har helt rätt i det du säger. Ju mer tydlig man är ju mindre missförstånd. Jag känner ändå att påhoppet var rent idiotiskt från Trottwells sida som av någon korkad anledning ville attackera och det känns som att han påstår att det som jag skrev i tidigare inlägg var helt felaktigt när det i verkligheten stämmer överens med vad Skatteverket säger.
Citera
2019-04-20, 15:31
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du är uppenbarligen en av dom som sitter och gissar hejvilt.

Banken skickar INGET till SKV pga en förfrågan gällande kundkännedom / AML / KYC relaterade förfrågningar om sina egna kunder.

Tror du att t.ex Forex skickar en "notis" till SKV när du vill sätta in 1,000kr på ditt konto kontant bara för att dom frågar vart pengarna härstammar ifrån?

Hej hej hej!
Jag misstänker att du är dummare än övriga här verka det som. Till skillnad från dig så grundar jag mina påståenden på ett eget åtal.
Kan du gissa nu hur jag VET detta?! IDIOT!
Senast redigerad av gronbuske 2019-04-20 kl. 15:35.
Citera
2019-04-20, 15:33
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du en trovärdig källa till detta: "JA, skatteverket kommer få en notis om detta."? Och hur går det till?

Räcker ett åtal mot mig själv? Jag återge den informationen jag själv har fått under utredning / rättegång!
Finns flera FUP, varsegod och läs! Begär ut lite FUP från tingsrätten så ska du se.
Citera
2019-04-22, 03:45
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Hej hej hej!
Jag misstänker att du är dummare än övriga här verka det som. Till skillnad från dig så grundar jag mina påståenden på ett eget åtal.
Kan du gissa nu hur jag VET detta?! IDIOT!

Ja du, kan man inte bevisa vad man påstår så kanske det blir svårt för dig.
Senast redigerad av Novus4212 2019-04-22 kl. 04:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in