2019-04-17, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

"Jag brukar sälja saker på loppis. Gamla prylar från vinden"
Citera
2019-04-17, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer

Vad är maxsumman du som privatperson får sälja gamla vindsprylar för per år utan att bli beskattad?
Citera
2019-04-17, 00:45
Medlem
Phoenix Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Även om banken skulle godta detta kan de fortfarande rapportera till Finanspolisen och då är det kört!
Citera
2019-04-17, 00:59
Medlem
Ser bara en massa tykonomer som skriver.

Kan inte ha undgått någon, men SHB liksom de övriga bankerna har som till följd av den nya penningtvättslagen utökat sina AML-verksamheter.

Uppenbarligen har TS transaktioner flaggats internt (beroende på hur avancerat system SHB har) då TS transaktioner är avvikande. Bankerna har olika "triggers" för vad som anses som avvikande transkationer. I det här fallet har TS Swishat och använt sig av PayPal.

Behöver därför veta mera om:
- Hur stora transaktionerna är (volymen),
- frekvens,
- till/från vem (privatpersoner/näringsidkare),
- utlandstransaktioner,
- bankkonton (SEB/Swedbank/Nordea etc. alternativt PayPal andra e-plånböcker)
- Swish

Givetvis kommer SHB att vidta åtgärder mot TS om TS inte ger en rimlig förklaring. För det fall TS inte inkommer med ett svar, kommer en skriftlig rapport upprättas av bankens centralt funktionsansvarige som sedermera skickar den till FIPO alt. SKV. Beroende på volymen, kan det räcka med en varning.

Det går även bra att pm mig.
Senast redigerad av RGcop 2019-04-17 kl. 01:12.
Citera
2019-04-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig

Jag har själv fått mitt konto fryst (dock öppnat igen efter mindre bråk) från Swedbank pga för många Swish kommer in på mitt konto.. Helvete, vad dem ska snoka i andras grejer. Ska jag inte få sälja mina gamla kalsonger med bromsspår utan att pappa staten ska lägga sig i??

Vad hade du gjort lite mer i detalj för att få det fryst och vad var det som gjorde att dom öppnade det igen?
Citera
2019-04-17, 01:58
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det är INTE olagligt att bedriva hobby-verksamhet, eller att köpa/sälja saker kommersielt.
Du måste inte starta ett företag för det, däremot så måste det skattas.
Du kan åka på en skattesmäll, men det spelar väl ingen roll? (inte troligt dock, du ser varför nedan)

Så, detta är din historia -->
Det du har gjort är givetvis att sälja X produkter som tillverkar själv, kanske hemma-gjorda knivar, fina sjalar du gjort själv?
Att vissa kunder kommer åter har du ingen vidare koll på givetvis, kanske han köper dina grejer som presenter - inte din ensak.
Anledningen till att du betalar X summa till X konto då och då, är för att du köper tillbehör/material.
Då du gör detta för skojskull utan intresse att tjäna pengar egentligen, så pga det så väntar du med att du får in betalning innan du kan köpa nytt material.

Banken har *förmodligen* inte kollat på din deklararade inkomst eller så, SKV är inte kontaktade, de vill helt enkelt veta varför du får swish från samma personer och varför du betalar samma summa till X konto, de tror att du säljer DROGER, inte att du lurar SKV. DE TROR ATT DU SÄLJER DROGER.
nämn inte!! ens att "jag har inte skattat" eller liknande, ljug helt enkelt och säg att du skapar saker som du sedan säljer, du har köpt in X material, sedan är dem nöjda.

Fixa en bra historia bara, du säljer den och den grejen för si och så mycket (samma summa du fått swishat..) och du köper detta och detta (för samma summa du betalat för din iptv abonemmang..)
för så här mycket.
* bra historia = du kan länka material/tillbehör som behövs till det du säljer, och de måste ha samma inköpspris..

Detta verkar hittills bästa förslaget. Tror också dom misstänker drogförsäljning. Hm, bankerna verkar ha ökat tempot gällande detta.
Citera
2019-04-17, 02:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du är orolig att dom kan kontakta skatteverket? Du behöver inte vara orolig nå mer då. För har banken kontaktat dig för att fråga om pengarna så har dom med 100% sannolikhet kontaktat skatteverket redan.. Sen kontaktar banken dig ifall det rör sig om brottslig verksamhet som gör att dom blir tvungna att låsa dina pengar tillsvidare.

Nej det är felaktig information.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Säg att du säljer sexuella tjänster. Vill de veta mer så skickar du lite porrvideor som exempel på dina tjänster. Frågorna torde ta slut ganska fort.

Inte så dumt faktiskt, det är ju fullt lagligt att sälja sex men man måste tyvärr skatta för det.
Citera
2019-04-17, 02:21
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
Vad är maxsumman du som privatperson får sälja gamla vindsprylar för per år utan att bli beskattad?

50k. För försäljning av prylar från hobbyverksamhet 30k. För försäljning av frukt och grönsaker från egen trädgård 40k. Så om TS ligger under 50k/år i omsättning blir det enklare att ljuga ihop något. Antar att han ligger betydligt högre än så.
Citera
2019-04-17, 02:43
Bannlyst
Skatteverket kommer bli intresserad, eftersom du bedriver näringsverksamhet. Säga att du har bedrivit loppis. Man får tjäna ca 1 basbelopp om året, men går du över 1 basbelopp då kan SKV bli intresserad av vad du gör.
Citera
2019-04-17, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

Jag tycker du ska säga till Handelsbanken att dra åt helvete att de ens frågar. Du gör Handelsbanken en tjänst att vara kund åt de, de ska skita fullständigt i vad för belopp som rör sig in/ut.

Du kan även meddela att du har gjort en Flashback tråd om att de ens hör av dig och att även andra funderar på att sluta vara kund hos SHB.
Citera
2019-04-17, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
50k. För försäljning av prylar från hobbyverksamhet 30k. För försäljning av frukt och grönsaker från egen trädgård 40k. Så om TS ligger under 50k/år i omsättning blir det enklare att ljuga ihop något. Antar att han ligger betydligt högre än så.

Vad har du för källa på beloppen?
Citera
2019-04-17, 07:19
Medlem
Du säljer ”valfritt livsmedel” åt en ideell idrottsförening. Kanske kakor och godis, eller något hembakat.

Tror inte banken kontaktar skatteverket innan de fått ditt svar.

Dock intressant att se vad vi har att vänta på bredare skala i det nya digitala samhället, när kontanterna försvinner.

Edit: håll ditt svar mycket kortfattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in