Jo, visst kan man anta att faraos dotter måhända har varit i stånd att bada där hon behagade, men inte ens det löser alla konstiga problem som dyker upp när man börjar titta lite närmare på berättelsen.
2 Mos 2:7–11 Då sade pojkens syster till faraos dotter: »Skall jag skaffa en hebreisk kvinna som kan amma barnet åt dig?« — »Ja, gör det«, svarade faraos dotter. Då gick flickan och hämtade pojkens mor, och faraos dotter sade till henne: »Ta med dig det här barnet och amma det åt mig. Jag skall betala dig för det.« Kvinnan tog då pojken och ammade honom. När pojken blev större förde hon honom till faraos dotter, som adopterade honom och gav honom namnet Mose. »Jag har ju dragit upp honom ur vattnet«, sade hon.
När Mose hade blivit vuxen gick han en dag ut till sina landsmän och såg deras tunga arbete.
Här ser vi alltså en helt osannolik konversation mellan en faraos dotter och en simpel judisk flicka och hennes mor (Moses mor). Knappast troligt att konversationen gick till på det viset, och det verkar inte vara något större avstånd som "pojken" fördes till faraons dotter när han inte längre behövde ammas eftersom det inte verkar vara någon större händelse och bara nämns som inget särskilt märkvärdigt.
Senare i nästa mening när man talar om Mose som vuxen så är det tydligt att han anses ha nära till den plats där hans landsmän finns eftersom han tydligen helt enkelt bara en dag gick ut till den plats där de arbetade.
Och när 2:a Moseboken beskriver de 10 plågorna så verkar det genomgående som om att Goshen finns nära faraos palats och faraon enkelt kan skicka bud för att verifiera att t.ex. israeliternas boskap sparats från plågorna, som Mose påstod att de skulle.
Och på tal om plågorna, den egyptiska boskapen är tydligen som särimner och kan dödas mer än en gång:
Den femte plågan är en boskapspest som dödar all egyptisk boskap: Nästa dag gjorde Herren som han hade sagt: all boskap dog för egypterna, men av israeliternas boskap dog inte ett enda djur. När farao hörde efter fick han veta att inte ett enda av israeliternas djur hade dött.
Sedan ska den sjätte plågan orsaka att variga bölder ska slå upp på människor och boskap.
(All boskap dog i femte plågan, nu har kadavren tydligen fått variga bölder också.)
Sjunde plågan: Om du fortsätter att hindra mitt folk och inte släpper dem, skall jag i morgon sända en hagelstorm, värre än någon som drabbat Egypten från den dag det grundades till denna dag. Låt därför ta in din boskap och allt vad du har ute på fälten. Alla som är kvar utomhus och inte har kommit under tak, både människor och djur, skall träffas av haglet och dö.
(All boskap dog i femte plågan och fick variga bölder i den sjätte, nu ska de tydligen dö igen om de lämnas kvar ute på fälten.)
Tionde plågan: Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen.
(De förstfödda bland den döda boskapen dödas nu alltså en gång till.)
Läser man Matteus 2:14 så skildras resan till Egypten väldigt kort.
Av det kan man förstå att det inte alla gånger är resan i sig som är i fokus, utan vad som händer i anslutning till det. Ingående reseskildringar har vi ju att tillgå i resten av moseböckerna.
Som vi torde kunna komma fram till i de texter som lagts fram så motsägs inget av budskapet genom detaljer.
Hade Mose gått ur ett hus i Thebe och sett män i Gosen så hade man haft desto större skäl att reagera, men det står helt enkelt inte explicit var han gick ut.
Hursomhelst ser jag ingen orsak till att faraos dotter inte skulle kunna bo i Gosen, utan ställningstagande till var hon faktiskt bodde.
Hur enkelt saker är är förstås en annan detalj. Det beror självklart på vilket sammanhang som omtalas.
Påstår någon att det snöar ute så är det enkelt för mig att titta ut genom fönstret, men jag personligen, i min situation, vill nog inte resa 50 mil för att verifiera om det snöar idag eller inte.
Farao å andra sidan, härskaren över en av tidernas mäktigaste nationer och som påståtts ha haft magiutövande präster vid sitt hov torde nog ha haft ett ganska fungerande logistiskt system i sitt land.
Så att bekräfta omfattningen av naturkatastrofer och farsoter är ändå en relativt enkel detalj med det i åtanke.
Bonusdetalj på Smesos poäng om boskapen (tack för den förresten, det var en ny detalj jag inte hade sett tidigare):
Det hebreiska ordet för boskap som används i 2:a moseboken 9:6 är מִקְנֵה, vilket betyder just boskap. Fokus ligger på att djuret används för jordbruk eller som handelsvara, en värderesurs. Det nämns explicit att all sorts boskap ska utsättas, vilket inte ger en garanti för att varje enskilt boskap dör.
Ordet för djur i vers 10 är וּבַבְּהֵמָה, som betyder djur i största allmänhet, eller levande varelser som inte är människor.
Där blir även katter av relevans, men sannolikt omfattas inte t.ex. katter av ordet i vers 6 och 7.
Läser man Nya Världens Översättning så framgår den språkliga distinktionen mellan boskap och djur även där.
Sedan i vers 19 så används וְהַבְּהֵמָה igen, alla djur.
För även djur som inte är boskap dör om de träffas av stort hagel.
Senast redigerad av Bonnatorp 2019-10-16 kl. 10:33.
Läser man Matteus 2:14 så skildras resan till Egypten väldigt kort.
Av det kan man förstå att det inte alla gånger är resan i sig som är i fokus, utan vad som händer i anslutning till det. Ingående reseskildringar har vi ju att tillgå i resten av moseböckerna.
Som vi torde kunna komma fram till i de texter som lagts fram så motsägs inget av budskapet genom detaljer.
Hade Mose gått ur ett hus i Thebe och sett män i Gosen så hade man haft desto större skäl att reagera, men det står helt enkelt inte explicit var han gick ut.
Hursomhelst ser jag ingen orsak till att faraos dotter inte skulle kunna bo i Gosen, utan ställningstagande till var hon faktiskt bodde.
Hur enkelt saker är är förstås en annan detalj. Det beror självklart på vilket sammanhang som omtalas.
Påstår någon att det snöar ute så är det enkelt för mig att titta ut genom fönstret, men jag personligen, i min situation, vill nog inte resa 50 mil för att verifiera om det snöar idag eller inte.
Farao å andra sidan, härskaren över en av tidernas mäktigaste nationer och som påståtts ha haft magiutövande präster vid sitt hov torde nog ha haft ett ganska fungerande logistiskt system i sitt land.
Så att bekräfta omfattningen av naturkatastrofer och farsoter är ändå en relativt enkel detalj med det i åtanke.
Jo, fast Egypten-resan i Matteus är en annan ifrågasatt "resa" och det är uppenbart att det faktiskt är en lång resa eftersom det sägs att de flydde till Egypten, vilket inte precis är runt hörnet från Jerusalem. Problemet med den Egypten-resan är att det finns två tidsbeskrivningar om när Jesus föddes och bara en kan vara rätt. Antingen föddes Jesus under Herodes regering, som Matteus påstår, eller 10 år efter att Herodes dött, som Lukas påstår.
Och absolut inget tyder på att en dotter till en farao skulle bo på någon annan plats än i faderns palats ända fram till den dag då hon gifte sig (enligt dåtidens egyptiska seder).
Arvsrätten i den egyptiska monarkin på den tiden baserades på kvinnans avkomma, så faraos döttrar var ytterst viktiga eftersom de skulle bli mödrar till nästa generations kandidater till farao (vilket var anledningen till att en farao ofta gifte sig med sin syster). Faraons döttrar var alltså extremt skyddade och strövade absolut inte omkring långt från faraons palats innan de hade gift sig.
Okej, du kan väl få blunda och välja att inte se att det står att han en dag gick ut till den plats där hans landsmän arbetade, om du vill, men Josef påstås ändå ha sagt att Goshen var nära honom under en tid då han bodde hos faraon i palatset.
Sedan kan man även börja fundera över det anakronistiska i att att både Josef och Abraham enligt 1:a Moseboken kallade Egyptens härskare för "farao" ett par hundra år innan någon härskare i Egypten började att kalla sig för "farao", som egentligen är en term som betyder ungefär "stora huset" och alltså avsåg palatset. Inte heller Mose borde ha kallat härskaren för "farao" om man räknar med att uttåget skulle ha skett omkring 1440 f.Kr.
Men eftersom texterna i Moseböckerna bevisligen inte kan ha nedtecknats förrän tidigast under 800-talet f.Kr. och det på den tiden var normalt att kalla Egyptens härskare för farao och de flesta idag kallar även de tidigare härskarna för farao i dagligt tal så kan man väl bortse från det.
Senast redigerad av Smeso 2019-10-16 kl. 10:35.
Jo, fast Egypten-resan i Matteus är en annan ifrågasatt "resa" och det är uppenbart att det faktiskt är en lång resa eftersom det sägs att de flydde till Egypten, vilket inte precis är runt hörnet från Jerusalem. Problemet med den Egypten-resan är att det finns två tidsbeskrivningar om när Jesus föddes och bara en kan vara rätt. Antingen föddes Jesus under Herodes regering, som Matteus påstår, eller 10 år efter att Herodes dött, som Lukas påstår.
Tänkte du på att Lukas anger att det var den tid då Qurinus var ståthållare i Syrien?
Hans tillträdesperiod år 6AD kan antas vara hans andra tillträdesperiod, med hänvisning till Corpus Inscriptionum Latinarum, utgiven av H. Dessau (sid. 397).
Att gömma sig runt hörnet med mänsklighetens frälsare hade också varit ett val man kunnat ifrågasätta.
Men vissa är väl villiga att gå längre än andra.
Tänkte du på att Lukas anger att det var den tid då Qurinus var ståthållare i Syrien?
Hans tillträdesperiod år 6AD kan antas vara hans andra tillträdesperiod, med hänvisning till Corpus Inscriptionum Latinarum, utgiven av H. Dessau (sid. 397).
Att gömma sig runt hörnet med mänsklighetens frälsare hade också varit ett val man kunnat ifrågasätta.
Men vissa är väl villiga att gå längre än andra.
Jo, man kan hitta på att det var hans "andra period" i "Syrien", men då stämmer inte beskrivningen eftersom han då för det första inte alls var baserad i Syrien, utan i Kilikien, dagens södra Turkiet och att han då dessutom agerade i egenskap av general över de militära styrkorna, inte som ståthållare eller guvernör.
Man har helt enkelt hittat på att han under sin tid i dagens Turkiet även gjorde besök i Syrien och att det är denna tid som man syftar på och då "råkar" nämna honom med fel titel. Han var där som ledare för armén för att kväsa uppror och sysslade INTE med någon folkräkning.
Enligt Augustus själv i hans "memoarer" utförde han folkräkningar tre gånger: år 27 f.Kr., år 8 f.Kr. och år 14 e.Kr., så året måste då vara 8 f.Kr., medan Quirinius var general i Kilikien, inte Syrien.
Hej. För nåt år sedan, sprang Jehovas vittnen här. Då jag är väldigt intresserad av bibeln och gud, började jag samtala med dom om det. Dom fortsatte då att springa hos mig. Och dom i princip lovebombade mig. Dom gav den ena förklaringen på den andra. Alltid hade dom svar på allt. När jag då började ifrågasätta deras grundare. Charles Russel, samt annat jag ifrågasatte, så fick jag höra värsta konspirationsteorier om att jag var påverkad av jävulen? Att de flesta människor inte ser " tecknen som Jehovas vittnen ser". Mm. Dom fortsatte med sin hjärntvätt av mig, och jag ska villigt erkänna att jag trodde på en del av vad dom sa. Dock reagerade jag på vissa Jehovas vittnen som uppenbart pratade " skit" om andra. Dom ville även höja sig själva över andra människor, för att idiot förklara andra. Och att dessa Jehovas vittnen satt på "/sanningen?" jag reagerade på detta upphöjande av dom själva? Hur kan dom tro att dom vet mer och kan mer än andra? Hur kan dom tro att vi " otrogna" inte är pålästa om olika saker? I slutet av min kontakt med dom, insåg jag att jag nästan var hjärntvättad av dom... Jag kunde knappt tänka själv, och jag tog medvetet avstånd från vanliga människor. Dom påverkade mig så mycket, att jag idag, vill kalla dom för sekt. Jag vill varna alla för dom, då man blir involverad i dom, utan att man vill.
Jehovas vittnen ÄR en sekt, global och topstyrd ner till minsta detalj av medlemmarnas liv precis som Scientologerna. De avlägger nästan all sin möda på att rekrytera nya medlemmar, så fort nån besvarar deras inbjudan till religiösa samtal flaggas denne som manipulerbar och de kallar på backup.
Helt plötsligt har du ett dussin sektrekryterare i ditt hus som ställer och styr samt tröttar ut din hjärna med babbel tills du lyder order.
Senast redigerad av Soda--Pop 2019-11-28 kl. 15:14.
Det är samma med alla grupper som säger att det finns en Gud. Alla är sektliknande på olika sätt, mer eller mindre.
Du måste inse att dessa religioner bara är sagor som är framtagna för att styra människor. Gud finns inte och har aldrig funnits. När du inser det så kommer du förstå att det egentligen inte är så mycket större skillnad på Jehovas som Svenska Kyrkan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!