Citat:
Ursprungligen postat av
anonn
En av Zlatans morsas "baby daddies" är zigenare. Den där Aleksander man ser i Blå Dårar, Zlatans farsa, har en serbisk zigensk farsa.
Det ska givetvis stå "Zlatans halvbror", inte "Zlatans farsa".
Aleksander är halvziggis eftersom hans farsa är en serbisk zigenare.
Citat:
Ursprungligen postat av
TrolleriKonto
Förvisso anekdotisk bevisföring, men jag har hört en del juggar hävda att Zlatans farsa - och alltså även Zlatan - är zigenare, eftersom båda "snackar som zigenare", när de snackar juggespråket.
https://youtu.be/9bLvgSzWEZI?t=19
Jag kan själv inte språket, och förmår inte bedöma om det stämmer. Men jag har hört det sägas flera gånger att det är så det förhåller sig, från personer med bakgrund i f.d. Jugolsavien.
Jag är inte från Balkan och talar inte serbokroatiska så jag kan inte uttala mig om det,
men däremot kan jag säga att hans farsa har ett väldigt sydslaviskt/jugoslaviskt utseende.
Balkanzigenare brukar vara mycket mörkare, kortare och ha helt andra drag.
Det låter också extremt osannolikt att han inte skulle vara bosniak om du läst Nivas stora reportage om Zlatans släktingar i Bijeljina.
Om deras serbiska grannar såg de som bosniaker, då är de bosniaker helt enkelt.
De verkar dock vara mer pro-Jugoslavien än pro-BiH. Men det är inte så konstigt när deras hemby numera ligger i Republika Srpska-delen av Bosnien & Hercegovina. Dvs den serbiska utbrytarrepubliken i BiH.
De är nog inte så nöjda med vad som blev resultatet av Jugoslaviens upplösning.
Jag tycker att det är så gott som definitivt att Zlatans föräldrar faktiskt är riktiga kroater och bosniaker sett till bakgrund. Men som jag sa, att hans morsa gått och skaffat barn med en zigenare har ändå lett till att hela Zlatans familj hamnat i tattarträsket. Nån av hans systrar pundar och horade ut sig på Malmös gator tydligen. Det är så zigenare överlevt och bara ökat i antal under århundraden trots extremt dåliga förutsättningar. Det värsta från lokalbefolkningarna hamnar hos zigenare. Svenska tattare har garanterat fler etniskt svenska förfäder än protozigenska förfäder som utvandrade från Indien.