2019-11-28, 00:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kanske inte ens kom fram förrän SD gav sin version. Då kunde LW inte undanhålla den lilla "detaljen" längre?

Fast hon ville väl ta tillbaka anmälan ganska snart och man hörde väl inte honom förrän efter ett par veckor? Och rimligtvis borde de under förhör med henne frågat om något hade hänt innan "misshandeln" ägde rum.
Citera
2019-11-28, 00:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Även om det är planerat - eller kanske särskilt då efterom det i planeringen behöver ingå ett säkert sätt att få med sig LW till plankområdet. - Hade han ringt eller sms:at hemifrån eller från t.ex. Rättarev. fanns risken att hon nobbat att gå ut för att träffa honom. Vid en direktkontakt kommer grannaspekten och sovande barn också in i LW:s överväganden. För att bli av med honom snabbt och utan bråk smiter hon därför ut; lugnt och utan att föra oljud med ytterdörren, för att höra vad han kan ha på hjärtat denna sena kväll. - En mörk mössa som döljer håret samt en diskret klädsel i övrigt borgar för att han i mörkret kan gälla för vilken annan man som helst. Och han vill ju ändå bara som hastigast visa henne något därnere vid planket, innan han och HD avreser till USA, och hon till Norge med ett bagage i vilket ligger flera av honom nylösta mystar.

Är brottet planerat ingår att LW inte ska ges möjlighet att kunna sätta sig till motvärn. Detta kan ha skett genom en utstuderad känslomässig manipulation och med sonens födelsedag som förevändning.
Ett trovärdigt förlopp. - Mörka kläder och en mössa eller keps skulle minska risken för igenkänning. - En hypotes som möjligen förutsätter att mobilen har lämnats under annan mast. Annars finns svart på vitt att han har befunnit sig i området runt hennes bostad.
Citat:
Ja, men då stod han inte långt från LW:s dörr, eller mer exakt: där han visste att hans mastposition skulle kunna förklaras. - Då lär han ha varit på god väg i riktning mot Gamla Hjärsta.
Anta att han är bilburen och parkerar antingen på R*ttarevägen, längst bort. Eller All*ogegatan rakt ovanför och längre västerut. Avstånd: ca 150/190 m fram till garagen. Tidsåtgång: 1 - 1 1/2 minut att ta sig fram till fots, beroende på val av parkering.
Denna hypotes förutsätter att han har lämnat sin mobil i bilen efter ett telefonsamtal med önskan om träff snarast. - Vilket i sin tur förutsätter att han är tämligen övertygad om att hon nappar på förslaget.
En svaghet han känner till är deras gemensamma intresse - geocaching.

Eventuellt har han också en plan B i bakfickan.
Citera
2019-11-28, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett trovärdigt förlopp. - Mörka kläder och en mössa eller keps skulle minska risken för igenkänning. - En hypotes som möjligen förutsätter att mobilen har lämnats under annan mast. Annars finns svart på vitt att han har befunnit sig i området runt hennes bostad.
Anta att han är bilburen och parkerar antingen på R*ttarevägen, längst bort. Eller All*ogegatan rakt ovanför och längre västerut. Avstånd: ca 150/190 m fram till garagen. Tidsåtgång: 1 - 1 1/2 minut att ta sig fram till fots, beroende på val av parkering.
Denna hypotes förutsätter att han har lämnat sin mobil i bilen efter ett telefonsamtal med önskan om träff snarast. - Vilket i sin tur förutsätter att han är tämligen övertygad om att hon nappar på förslaget.
En svaghet han känner till är deras gemensamma intresse - geocaching.

Eventuellt har han också en plan B i bakfickan.

Så LW:s son har födelsedag dagen efter? LW är på väg till Norge? SD på väg till USA? Men SD enligt dig skulle kunna lyckas locka LW på en liten geocaching-tur i terrängen mitt i natten??

Då måste man vara besatt :-o

Alternativt är det inte skattjakt som lockar..
Citera
2019-11-28, 00:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så LW:s son har födelsedag dagen efter? LW är på väg till Norge? SD på väg till USA? Men SD enligt dig skulle kunna lyckas locka LW på en liten geocaching-tur i terrängen mitt i natten??

Då måste man vara besatt :-o

Alternativt är det inte skattjakt som lockar..
Vad sägs om en liten skatt i ett träd bakom planket - en present? Förslagenhet äger han så det räcker och blir över.
Citera
2019-11-28, 01:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast hon ville väl ta tillbaka anmälan ganska snart och man hörde väl inte honom förrän efter ett par veckor? Och rimligtvis borde de under förhör med henne frågat om något hade hänt innan "misshandeln" ägde rum.

Ja så var det nog. Har glömt detaljerna kring denna s.k. misshandel då jag inte ser några konstigheter med den. Jag hade själv drämt till den som vägrat lämna min bil.

SD kände sig trängd och stressad av Lenas vägran att lämna honom ifred och då kan han heller inte förväntas reagera på ett förnuftigt sätt.
Citera
2019-11-28, 01:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja så var det nog. Har glömt detaljerna kring denna s.k. misshandel då jag inte ser några konstigheter med den. Jag hade själv drämt till den som vägrat lämna min bil.

SD kände sig trängd och stressad av Lenas vägran att lämna honom ifred och då kan han heller inte förväntas reagera på ett förnuftigt sätt.

Nä precis, det är dels det samt att man enligt allmänna rättsmedvetandet ska ha rätt att freda sig som motiverar att det ses som en förmildrande omständighet ifall BO agerat provokativt.
Citera
2019-11-28, 01:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nä precis, det är dels det samt att man enligt allmänna rättsmedvetandet ska ha rätt att freda sig som motiverar att det ses som en förmildrande omständighet ifall BO agerat provokativt.

Visst är det så. För övrigt tror jag att bilincidenten är ett ypperligt exempel på hur Lenas och SD:s relation såg ut.

Hon som stalkade, hotade och provocerade, han som fredade sig på ett aggressivt sätt. Vi vet vad slutresultatet blev.
Citera
2019-11-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad sägs om en liten skatt i ett träd bakom planket - en present? Förslagenhet äger han så det räcker och blir över.

Han må vara förslagen, men men.
Enligt uppgifter så hotar SD henne.
Hon spelar in hoten, eftersom hon är rädd för att det ska hända
henne "något" så lämnar hon "bevisen" till en vän.

Att hon sedan skulle följa med den personen som har hotat henne ut i busken
mitt i natten, hur sannolikt är det.
Det scenariot håller inte riktigt, tycker jag.

Om det skulle visa sig att hon "bara" har berättat om hoten för
vännen, då går det i alla fall lite bättre ihop.
Citera
2019-11-28, 02:32
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Vad jag känner till fanns bara två anmälningar, en som rubricerades som "ofredande" den tog hon tillbaka (hon kunde ta tillbaka den). Den andra som gjordes tre månader efteråt gällde misshandel som hon anmälde, och det var "knoggnuggningen". Det går inte att ta tillbaka anmälningen om det faller under allmänt åtal fast LW kände måhända inte till det när hon önskade göra så.

Mnja det är inte nödvändigt svårt att driva ärendet vidare om en anmälare beslutar sig att inte medverka det beror väl på omständigheterna. I sämsta fall kanske anmälaren själv i så fall blir misstänkt för "falsk tillvitelse" som kan ge två års fängelse, i ringa fall böter eller sex månaders fängelse. Det kan man åka på om man förnekar friande eller förmildrande omständighet inför den myndighet som tar emot anmälan. De kanske fick dra ur henne uppgiften om att hon försökte tvinga sig kvar i bilen om de under förhören tyckte det verkade suspekt att han bara plötsligt utan vidare tagit sig till att ge henne ett "knucklehead"?
Mnja det blir nog svårt att få detta till falsk tillvitelse. Vi får även hoppas att polisen inte finner det “suspekt” att män “plötsligt” misshandlar en kvinna och försöker “dra ur” brottsoffret förmildrande omständigheter för gärningsmannen. Uppgiften att hon försökt tvinga sig kvar i bilen torde komma från SD om det alls stämmer.
Citera
2019-11-28, 02:40
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Visst är det så. För övrigt tror jag att bilincidenten är ett ypperligt exempel på hur Lenas och SD:s relation såg ut.

Hon som stalkade, hotade och provocerade, han som fredade sig på ett aggressivt sätt. Vi vet vad slutresultatet blev.

Du menar alltså att mordet var ett sätt att freda sig på ett aggressivt sätt?

Även om det skulle vara så att det var Lena som stalkade, hotade och provocerade vilket det inte finns några som helst belägg för är detta ett helt stört resonemang.
Citera
2019-11-28, 06:58
Medlem
Många spekulationer ang vad som hänt på kvällen/natten (som sig bör).

Försöker komma ihåg vad som framkommit i tråden/tänka mig in i vad som hände i det Wesströmska hemmet på morgonen när LW var borta.

Barn(en) kom på att LW inte var i närheten. Kontaktade UW som åker hem...

Tog dessa kontakt med SD innan de kontaktade polisen? Om så var... vad berodde det på?
Var något barn vaket på natten och hörde LW prata med SD?
Kunde de se via LW:s dator att hon hade haft kontakt med SD sent på kvällen? Loggar datorn ur om den inte används på ett antal timmar?

Funderar varför de kontaktade just SD... om man som jag antar att de (LW/SD) inte hade så mycket kontakt den sista tiden... iaf som barnen visste om.

Dessa undringar är så klart något som polisen har svaret på... men vad vet vi?
Citera
2019-11-28, 07:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Du menar alltså att mordet var ett sätt att freda sig på ett aggressivt sätt?

Även om det skulle vara så att det var Lena som stalkade, hotade och provocerade vilket det inte finns några som helst belägg för är detta ett helt stört resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Uppgiften att hon försökt tvinga sig kvar i bilen torde komma från SD om det alls stämmer.

Har du så svårt att ta till dig information att du inte förstår att bilockupationen inträffade så är det knappt ens någon idé att försöka övertyga dig att mordet inträffat.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-28 kl. 07:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in