2019-11-28, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har du så svårt att ta till dig information att du inte förstår att bilockupationen inträffade så är det knappt ens någon idé att försöka övertyga dig att mordet inträffat.
Den enda som med säkerhet (numer) vet vad som hände i bilen är SD.

Tror du verkligen att SD satt kvar i bilen och knoggnuggade LW om det var så att han bara ville ha ut LW?
Ville han ha ut LW ur bilen så hade han väl gått till passagerarsidan och öppnat dörren.

Nej något var de oense om frågan är vad? Jag tror inte att det handlade om att SD vägrade fika på natten.

Mycket är maskat i den utredningen så vi som inte var med kan inte veta!
Citera
2019-11-28, 08:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Den enda som med säkerhet (numer) vet vad som hände i bilen är SD.

Tror du verkligen att SD satt kvar i bilen och knoggnuggade LW om det var så att han bara ville ha ut LW?
Ville han ha ut LW ur bilen så hade han väl gått till passagerarsidan och öppnat dörren.

Nej något var de oense om frågan är vad? Jag tror inte att det handlade om att SD vägrade fika på natten.

Mycket är maskat i den utredningen så vi som inte var med kan inte veta!

Ni vet inte vad som hänt i bilen trots att vi har Lenas och SD versioner i grova drag och ett beslut från åklagare om nedläggning av fallet med en motivation om varför.

Men ni kan veta att SD stalkat, hotat och trakasserat LW baserat på anonyma uppgifter i tråden. Hur galet är inte det.
Citera
2019-11-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ni vet inte vad som hänt i bilen trots att vi har Lenas och SD versioner i grova drag och ett beslut från åklagare om nedläggning av fallet med en motivation om varför.

Men ni kan veta att SD stalkat, hotat och trakasserat LW baserat på anonyma uppgifter i tråden.

Om JM:s uppgifter stämmer att LW ville ha tillbaka sin hemmanyckel efter att SD börjat uppträda allt mera hotfullt och utsuddande utav gränser så köper jag hennes tilltag till 100%. Visar på ett starkt civilkurage.
Citera
2019-11-28, 08:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Om JM:s uppgifter stämmer att LW ville ha tillbaka sin hemmanyckel efter att SD börjat uppträda allt mera hotfullt och utsuddande utav gränser så köper jag hennes tilltag till 100%. Visar på ett starkt civilkurage.

Instämmer med dig och JM gällande nyckel. Det skrev ju även jag i ett tidigt skede att jag trodde.

Jag tror många här kommer bli förvånade när det väl kommer en FUP. SD kommer knappast vara den änglagosse, som vissa önskar.

Mvh
/FS
Citera
2019-11-28, 08:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Konstigt att hon inte nämnde för polisen att hon stannade kvar för att hon ville ha tillbaka sin nyckel. Hade hon en vana att ljuga och undanhålla saker?

Hade hon berättat att nyckeln var anledningen till att hon hängde kvar hade åklagaren kanske inte lagt ner fallet. Istället ljög hon alltså om vad tjafset handlade om?

Dessutom är det bara att byta lås. Varför tjafsa med någon som man vet kommer misshandla en? Hon kan skicka räkningen för låsbytet till honom dessutom om hon har polisanmält att han vägrar lämna tillbaka nyckel.

Börja tänka logiskt istället. Du är för känslomässigt inblandad för att kunna se klart.
Detsamma gäller andra skribenter som är motståndare till viktimologi och hellre vill använda tråden som minnessida istället.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-28 kl. 08:30.
Citera
2019-11-28, 08:33
Medlem
Citat:
Konstigt att hon inte nämnde för polisen att hon stannade kvar för att hon ville ha tillbaka sin nyckel. Hade hon en vana att ljuga och undanhålla saker?

Hade hon berättat att nyckeln var anledningen till att hon hängde kvar hade åklagaren kanske inte lagt ner fallet. Istället ljög hon alltså om vad tjafset handlade om?

Dessutom är det bara att byta lås. Varför tjafsa med någon som man vet kommer misshandla en?

Så du menar att du sitter på samtliga faktan i detta ärende? Jag antar att du inte kan bekräfta att ingen nyckel var inblandad?

Du har naturligtvis rätt att gissa bäst du vill. SD har bedragit, ljugit och lurat närmare vänner och familj än dig.

Som jag sa är det en nyckel inblandat som LW ville ha tillbaka. Stark markering utav henne och god förebild. Det skulle onekligen dra ner byxorna rejält på några skribenter här inne enligt min mening.
Citera
2019-11-28, 08:38
Medlem
Citat:

Men ni kan veta att SD stalkat, hotat och trakasserat LW baserat på anonyma uppgifter i tråden. Hur galet är inte det.
Nu svarar du på mitt inlägg till annan trådskrivare... och jag håller med dig (som jag skrev i mitt inlägg) att ingen kan veta vad som hände i bilen förutom SD. Inte ens S-J som tror sig veta det mesta...

Och som du säger det är i grova drag vad vi vet... sanningen finns förmodligen bakom det maskade.

Du får nog visa var jag skrivit/vet att "SD stalkat, hotat och trakasserat LW"!

Hur galet är det inte att du vägrar att visa var du skrivit att vi ingår i någon slags forskning?
Citera
2019-11-28, 08:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så du menar att du sitter på samtliga faktan i detta ärende? Jag antar att du inte kan bekräfta att ingen nyckel var inblandad?

Du har naturligtvis rätt att gissa bäst du vill. SD har bedragit, ljugit och lurat närmare vänner och familj än dig.

Som jag sa är det en nyckel inblandat som LW ville ha tillbaka. Stark markering utav henne och god förebild. Det skulle onekligen dra ner byxorna rejält på några skribenter här inne enligt min mening.

LW ville säkert ha tillbaka sin nyckel men är det anledningen till att hon vägrade lämna bilen? En misshandlad och hotad kvinna markerar inte på det sättet genom att stanna kvar med sin förövare ensam i ett litet utrymme när hon ser att han blivit arg och bett henne lämna. Hon springer ut av rädsla för sitt liv eller du skulle be dina döttrar visa civilkurage genom att stanna och ta emot slag?

Eller så får vi helt enkelt enas om att SD inte var den där djävliga misshandlaren som Lena var livrädd för. Om DU vågar visa civilkurage och tänka logiskt och se hur verkligheten måste ha förhållit sig hur jobbigt det än är för dig att erkänna.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-28 kl. 08:45.
Citera
2019-11-28, 08:53
Medlem
Citat:
Hon ville säkert ha tillbaka sin nyckel men är det anledningen till att hon vägrade lämna bilen? En misshandlad och hotad kvinna markerar inte på det sättet genom att stanna kvar med sin förövare ensam i ett litet utrymme när hon ser att han blivit arg och bett henne lämna. Hon springer ut av rädsla för sitt liv eller du skulle be dina döttrar visa civilkurage genom att stanna och ta emot slag?

Eller så får vi helt enkelt enas om att SD inte var den där djävliga misshandlaren som Lena var livrädd för. Om DU vågar visa civilkurage och tänka logiskt och se hur verkligheten måste ha förhållit sig hur jobbigt det än är för dig att erkänna.

Så du kan alltså inte bekräfta att det inte fanns någon nyckel som LW hade rätt att få tillbaka?

Du får gärna ange källangivelse på var det står att finna att SD har misshandlat LW innan bilincidenten för det har jag missat. Om det är så att han misshandlat henne tidigare och gått in hos henne utan tillåtelse kan man onekligen förstå att hon inte ville sova en natt till under sådana förutsättningar. Hon kanske till och med kände sig orolig över barnens säkerhet.

Var har jag påstått att SD är en djävla misshandlare? LW var nog rädd för honom men inte tillräckligt tyvärr.

Utan att gå in närmare på saken men när hela soppan började så stod jag ingen utav de inblandade närmare än någon annan. Så åt vilket håll menar du att det skulle finnas ett obefogat känslomässigt band?
Citera
2019-11-28, 08:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu svarar du på mitt inlägg till annan trådskrivare... och jag håller med dig (som jag skrev i mitt inlägg) att ingen kan veta vad som hände i bilen förutom SD. Inte ens S-J som tror sig veta det mesta...

Och som du säger det är i grova drag vad vi vet... sanningen finns förmodligen bakom det maskade.

Du får nog visa var jag skrivit/vet att "SD stalkat, hotat och trakasserat LW"!

Hur galet är det inte att du vägrar att visa var du skrivit att vi ingår i någon slags forskning?

Hur ska du veta när du inte läst tråden fler än en gång som du påstår?

Hade du gjort det hade du inte behövt fråga för en stund sedan vad som hände på morgonen efter Lenas försvinnande.

Det har dryftats flera gånger och svaren på samtliga dina frågor om vad som hände när barnet upptäckte Lena försvunnen på morgonen finns i tråden.
Citera
2019-11-28, 08:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad jag känner till fanns bara två anmälningar, en som rubricerades som "ofredande" den tog hon tillbaka (hon kunde ta tillbaka den). Den andra som gjordes tre månader efteråt gällde misshandel som hon anmälde, och det var "knoggnuggningen". Det går inte att ta tillbaka anmälningen om det faller under allmänt åtal fast LW kände måhända inte till det när hon önskade göra så.

Mnja det är inte nödvändigt svårt att driva ärendet vidare om en anmälare beslutar sig att inte medverka det beror väl på omständigheterna. I sämsta fall kanske anmälaren själv i så fall blir misstänkt för "falsk tillvitelse" som kan ge två års fängelse, i ringa fall böter eller sex månaders fängelse. Det kan man åka på om man förnekar friande eller förmildrande omständighet inför den myndighet som tar emot anmälan. De kanske fick dra ur henne uppgiften om att hon försökte tvinga sig kvar i bilen om de under förhören tyckte det verkade suspekt att han bara plötsligt utan vidare tagit sig till att ge henne ett "knucklehead"?

Nej, du blandar ihop det!

ANMÄLAN OM OFREDANDE NOV- 16:

Observera att det i Expressens text är citat direkt från utredningen.

(min understrykning)

"Det var inte första gången som Lena Wesström polisanmälde mannen. En första anmälan upprättades redan månaderna innan, i november 2016. Den gången handlade det om ofredande.

Lena sparade mannens meddelanden
Expressen har tagit del av en kraftigt maskad version av anmälan där det framgår att det handlar om meddelanden som skickats. I skrivelsen står:

"Målsägaren har sparat alla sms och mms"

"Förundersökning inleds. Det finns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats"

Ärendet avslutades när Lena Wesström drog tillbaka sin anmälan.
"

MISSHANDELSANMÄLAN 10 JANUARI- 17:

"Expressen har tidigare rapporterat att Lena Wesström ringde polisen en sen vinternatt den 10 januari och sa att den nu mordmisstänkte mannen hade misshandlat henne."
/.../
"Utredningen lades ned
Senare i utredningen hörde Lena av sig till polisen och berättade att hon var tveksam till fortsatt medverkan i utredningen.

Det hon berättat är i och för sig sant men hon tror att saker och ting endast kan förvärras om ärendet skulle drivas vidare”, skriver polisen efter samtalet.

Mannen nekade till brott och utredningen lades så småningom ned."

"En vecka senare får polisen på nytt ett samtal från Lena Wesström. Hon har nu bestämt sig för att fortsätta medverka i utredningen, men vill byta till ett kvinnligt målsägandebiträde. "

Citera
2019-11-28, 08:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Så du kan alltså inte bekräfta att det inte fanns någon nyckel som LW hade rätt att få tillbaka?

Du får gärna ange källangivelse på var det står att finna att SD har misshandlat LW innan bilincidenten för det har jag missat. Om det är så att han misshandlat henne tidigare och gått in hos henne utan tillåtelse kan man onekligen förstå att hon inte ville sova en natt till under sådana förutsättningar. Hon kanske till och med kände sig orolig över barnens säkerhet.

Var har jag påstått att SD är en djävla misshandlare? LW var nog rädd för honom men inte tillräckligt tyvärr.

Utan att gå in närmare på saken men när hela soppan började så stod jag ingen utav de inblandade närmare än någon annan. Så åt vilket håll menar du att det skulle finnas ett obefogat känslomässigt band?

Jag tror på att Lena ville ha en nyckel tillbaka men inte att det var den kvällen i bilen. Av den enkla anledningen att jag tror det hade framgått i anmälan i så fall och eventuellt även nämnts i nedläggningsbeslutet om fallet ens hade lagts ner.

Lena ansågs inte ha rätt att tvinga sig kvar i bilen för att bara tjafsa men om det hade handlat om att hon velat återfå en stulen sak som är viktig för hennes trygghet och säkerhet så tror jag att åklagaren hade förstått att hon satt kvar i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in