2019-11-27, 22:06
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
???? Jag menar inte att en kommentar är relevant för att avskriva ärendet. Det är inte LW som anmälare som fattar beslut om avskrivning, det är åklagaren som fattar det beslutet när brott inte kan styrkas.

En kommentar, eller fråga, under exempelvis förhör hur hon resonerar kring att hon vägrade gå ut ur bilen trots att hon ombads att göra så kan ha inverkat på LWs önskan att ta tillbaka anmälan, om det så att säga gick upp en talgdank för henne (en önskan om återtagande som alltså inte gick).

Men detta handlar inte om “knoggnuggningen” (där du med flera anser att hon fick skylla sig själv) utan var ytterligare en anmälan som hon ville ta tillbaka eller har jag missuppfattat något?
Misshandel faller under allmänt åtal så det är ju meningslöst att ta tillbaka anmälan dock är det ju svårt att driva ärendet vidare om målsäganden inte medverkar i utredningen så då är det väl troligt att ärendet läggs ner av den anledningen.
Citera
2019-11-27, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
- För SD borde den dagen ha varit en vanlig arbetsdag. Vad gjorde han på kvällen?
Satt han inte vid sin dator och drog upp riktlinjerna inför USA-resan? - Packade? - Såg ett sent TV-program han varit rädd att inte hinna hem till? - I höjd med X-gatan i Gamla Hjärsta kan han ha tittat på sitt armbandsur flera gånger och sett att klockan var 23.40-42 varefter han skyndat på sina steg.
Citat:
Det finns uppgifter i tråden att SD varit ute och cyklat mordkvällen (@TinnaNinna) till JG (@Puttenot) vid 22-tiden och vad han sedan har gjort är väl oklart.
Iofs är SD ofta ute och cyklar, och att döma av vissa passager i tråden är han långtifrån ensam.
/.../
Citat:
Jag tror att tankarna på att döda L*ena har funnits där tidigare. Men planen kanske inte var färdig, eller planen kanske handlade om att göra det på annat sätt, på annan plats och vid annan tidpunkt. Men nu hände plötsligt något som gjorde att planen måste ändras. Norgeresan? SD kan inte längre stå emot sina impulser av någon anledning. Det ska ske nu.
Norgeresan var känd sedan tidigare. - Nicket Medinsyn hävdade med bestämdhet att MGM inför Norgeresan hjälpt LW med att lösa mystar:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Man kan också ställa en annan fråga: Om mordet planerats; varför skulle det då behöva ske just den dag det skedde?

Det kan finnas ett svar på den frågan, men för att komma så långt behöver man ställa ytterligare frågor - men först efter att ha gjort vissa antaganden.
Citat:
Enligt @Strof var sista kontakten med L*ena 23.20.
Då skulle ett antagande kunna vara att MGM varit angelägen om att mordet skulle utföras inom kortast möjliga tidsrymd.
Citat:
Din teori om att han FÖRE mordet har sett cykeltjejerna är mycket intressant.
Det bör han ha gjort om han velat ha något som liknar ett tidsalibi. - Men det behöver inte vara de här cykeltjejerna; det kan lika gärna vara någon/några eller något han iakttagit på sin sedesamma kvällspromenad i Gamla Hjärsta (alt. på en plats från vilken han omöjligt kan ha begett sig för att hinna vara aktör vid mordet på LW givet det tidsfönster man kunnat fastställa.
Citera
2019-11-27, 22:12
Medlem
miamanias avatar
Citat:
???? Jag menar inte att en kommentar är relevant för att avskriva ärendet. Det är inte LW som anmälare som fattar beslut om avskrivning, det är åklagaren som fattar det beslutet när brott inte kan styrkas. Jag skrev att hennes provokation är relevant för avskrivningsbeslutet, inte den eventuella kommentaren. Läs om läs rätt.

En kommentar, eller fråga, under exempelvis förhör hur hon resonerar kring att hon vägrade gå ut ur bilen trots att hon ombads att göra så kan ha inverkat på LWs önskan att ta tillbaka anmälan, om det så att säga gick upp en talgdank för henne (en önskan om återtagande som alltså inte gick).
För övrigt är en “provokation” (att du varit otrogen, otrevlig eller liknande) inte heller en anledning att avskriva ett misshandelsärende. Du har alltså inte rätt att misshandla en person pga att du stör dig på någons beteende och inte heller om den begår en brottslig gärning om det inte är särskilt motiverat. Kan ju vara bra för dig att veta att du alltså inte har rätten att banka på en snattare i butiken t ex även om du tycker hen förtjänade det.
Citera
2019-11-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag lägger ENDAST skulden på den/de som mördade. Den/de som brutalt mördade en trebarnsmamma. Ingen annan har någon skuld i detta rättsligt.
Det håller jag med dig om lägg skulden på gärningsmannen inte på brottsoffret.
Citera
2019-11-27, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, du har så rätt.
Skrev det i ett inlägg tidigare idag och länkade just den mening som du nu citerar och som du också tidigare citerat.

Jag tänkte bara på den mening som jag citerade om att hon sågs hemma av en anhörig vid 23-tiden. Även här skrivs tiden som en ungefärlig tid.

JM däremot, som jag svarade, verkar säker på en mer exakt tid, 23:30, vilket jag inte känner mig bekant med.

@Strofs tidpunkt 23.20 som den sista kontakten är det som fastnat i mitt minne.
Därför tänkte jag att kanske den där ca tiden klockan 23 kunde innebära att någon av barnen faktiskt var vaken vid 23.30-tiden.

För hur vet man med hundra procents säkerhet att någon stod utanför L*enas hus?
Jag tror att JM helt enkelt utgår från de artiklar där 23.30-tiden uppges. Och det stämmer ju väl med uppgiften om 23.20 +/- 1-2 minuter.
I en artikel uppges den sista digitala kontakten, 23.30, som telefonkontakt. Nu får man ta medias uppgifter med viss reservation, då de inte alltid visar sig vara sanna i slutändan.

En hypotes är att det var SD som ringde upp henne strax innan och att det därför inte går att få reda på vad de kom överens om.

Vad beträffar 23.00-tiden så är en gissning att hon sågs av sonen: - läggdags, klockan är elva.

- Skulle han ha vågat sig fram till hennes dörr? Om dådet är oplanerat - ja.
- Kan han ha ringt upp henne strax innan 23.30 (23.22 t.ex) och bett henne komma ut till R*ttarevägen?
Citera
2019-11-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl ingen som vet hur det här har gått till, förutom att LW hade utsatts för så pass kraftigt våld att hon avled. Det var ju ett fall för en vecka sedan med en kille på Tjörn som blev skallad och föll så illa att han fick en kraftig skallskada och dog. Det rubricerades ett tag som grovt vållande till annans död, och nu pratar de också om misshandel av normalgraden:

Lite annat i Tjörnfallet förstås eftersom gm där gav sig till känna, men i övrigt skulle det väl mycket väl kunna ha gått till på något liknande sätt här också.
Jo polisen och åklagaren och rättsläkaren vet ju vad som hänt.
Tjörnfallet vet jag inget om.
Tror inte att det blir dråp eller vållande till annans död angående LW som den misstänkte SD blir dömd för.
Den misstänkte verkar ju inte ha ringt ambulans eller hejdat sig utan fortsätte brukat våld tills Lena dog där bakom planket, han lät henne ligga där och gick hem och sov sin skönhetssömn i villan eller om han sov hos fru då.
Citera
2019-11-27, 22:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt den senaste artikeln i NA nu i torsdags så skall ju SD sedan i oktober ha börjat få ta del av bevisningen, och jag antar att man då syftar på oktober 2019:

Men SD häktades väl på sannolika skäl redan i augusti 2019. Fattade alltså rådmannen det beslutet om häktning redan innan hon hade fått ta del av bevisningen, eller hade hon kanske t.ex. fått förhandslyssna lite på ljudinspelningarna från telefonsamtalen?

Kan NA har råkat skriva fel i artikeln, eller citerar man det här ur det senaste omhäktningsbeslutet som tydligen fattades av tingsrätten nu i torsdags 21/11?

Det är nog slarvigt skrivet av NA. SD har ju fått viss delgivning av bevisning vid de tillfällena det varit häktningsförhandling. Det ska nog läsas som att först i oktober har SD fått ta del av en större mängd bevisning, därav då dessa telefonsamtal bl.a.
Citera
2019-11-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tror att JM helt enkelt utgår från de artiklar där 23.30-tiden uppges. Och det stämmer ju väl med uppgiften om 23.20 +/- 1-2 minuter.
I en artikel uppges den sista digitala kontakten, 23.30, som telefonkontakt. Nu får man ta medias uppgifter med viss reservation, då de inte alltid visar sig vara sanna i slutändan.

En hypotes är att det var SD som ringde upp henne strax innan och att det därför inte går att få reda på vad de kom överens om.

Vad beträffar 23.00-tiden så är en gissning att hon sågs av sonen: - läggdags, klockan är elva.

- Kan han ha ringt upp henne strax innan 23.30 (23.22 t.ex) och bett henne komma ut till R*ttarevägen?

Jag vill göra ett förtydligande. Ca 23:20 är sista kontakterna jag vet om. Det kan således finnas en senare kontakt med någon annan. Men det var flera korrespondenser som slutade ganska samtidigt.
Citera
2019-11-27, 23:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag vill göra ett förtydligande. Ca 23:20 är sista kontakterna jag vet om. Det kan således finnas en senare kontakt med någon annan. Men det var flera korrespondenser som slutade ganska samtidigt.
Tack för förtydligande! Det låter rimligt om inte annat med en sista kontakt runt 23.20. - Åtta minuter senare befinner hon sig bakom planket - utlurad. Oklart om mobilen hänger med.

Sedan hon väl tagit sig ut gick allt mycket snabbt.
Citera
2019-11-27, 23:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ En hypotes är att det var SD som ringde upp henne strax innan och att det därför inte går att få reda på vad de kom överens om.

Även om det är planerat - eller kanske särskilt då efterom det i planeringen behöver ingå ett säkert sätt att få med sig LW till plankområdet. - Hade han ringt eller sms:at hemifrån eller från t.ex. Rättarev. fanns risken att hon nobbat att gå ut för att träffa honom. Vid en direktkontakt kommer grannaspekten och sovande barn också in i LW:s överväganden. För att bli av med honom snabbt och utan bråk smiter hon därför ut; lugnt och utan att föra oljud med ytterdörren, för att höra vad han kan ha på hjärtat denna sena kväll. - En mörk mössa som döljer håret samt en diskret klädsel i övrigt borgar för att han i mörkret kan gälla för vilken annan man som helst. Och han vill ju ändå bara som hastigast visa henne något därnere vid planket, innan han och HD avreser till USA, och hon till Norge med ett bagage i vilket ligger flera av honom nylösta mystar.

Är brottet planerat ingår att LW inte ska ges möjlighet att kunna sätta sig till motvärn. Detta kan ha skett genom en utstuderad känslomässig manipulation och med sonens födelsedag som förevändning.
Citat:
Kan han ha ringt upp henne strax innan 23.30 (23.22 t.ex) och bett henne komma ut till R*ttarevägen?
Ja, men då stod han inte långt från LW:s dörr, eller mer exakt: där han visste att hans mastposition skulle kunna förklaras. - Då lär han ha varit på god väg i riktning mot Gamla Hjärsta.
Citera
2019-11-27, 23:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Men detta handlar inte om “knoggnuggningen” (där du med flera anser att hon fick skylla sig själv) utan var ytterligare en anmälan som hon ville ta tillbaka eller har jag missuppfattat något?
Misshandel faller under allmänt åtal så det är ju meningslöst att ta tillbaka anmälan dock är det ju svårt att driva ärendet vidare om målsäganden inte medverkar i utredningen så då är det väl troligt att ärendet läggs ner av den anledningen.

Vad jag känner till fanns bara två anmälningar, en som rubricerades som "ofredande" den tog hon tillbaka (hon kunde ta tillbaka den). Den andra som gjordes tre månader efteråt gällde misshandel som hon anmälde, och det var "knoggnuggningen". Det går inte att ta tillbaka anmälningen om det faller under allmänt åtal fast LW kände måhända inte till det när hon önskade göra så.

Mnja det är inte nödvändigt svårt att driva ärendet vidare om en anmälare beslutar sig att inte medverka det beror väl på omständigheterna. I sämsta fall kanske anmälaren själv i så fall blir misstänkt för "falsk tillvitelse" som kan ge två års fängelse, i ringa fall böter eller sex månaders fängelse. Det kan man åka på om man förnekar friande eller förmildrande omständighet inför den myndighet som tar emot anmälan. De kanske fick dra ur henne uppgiften om att hon försökte tvinga sig kvar i bilen om de under förhören tyckte det verkade suspekt att han bara plötsligt utan vidare tagit sig till att ge henne ett "knucklehead"?
Citera
2019-11-28, 00:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Vad jag känner till fanns bara två anmälningar, en som rubricerades som "ofredande" den tog hon tillbaka (hon kunde ta tillbaka den). Den andra som gjordes tre månader efteråt gällde misshandel som hon anmälde, och det var "knoggnuggningen". Det går inte att ta tillbaka anmälningen om det faller under allmänt åtal fast LW kände måhända inte till det när hon önskade göra så.

Mnja det är inte nödvändigt svårt att driva ärendet vidare om en anmälare beslutar sig att inte medverka det beror väl på omständigheterna. I sämsta fall kanske anmälaren själv i så fall blir misstänkt för "falsk tillvitelse" som kan ge två års fängelse, i ringa fall böter eller sex månaders fängelse. Det kan man åka på om man förnekar friande eller förmildrande omständighet inför den myndighet som tar emot anmälan. De kanske fick dra ur henne uppgiften om att hon försökte tvinga sig kvar i bilen om de under förhören tyckte det verkade suspekt att han bara plötsligt utan vidare tagit sig till att ge henne ett "knucklehead"?

Det kanske inte ens kom fram förrän SD gav sin version. Då kunde LW inte undanhålla den lilla "detaljen" längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in