Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det har hänt något med MSM de senaste veckorna. Plötsligt börjar man skriva om sådant som det tidigare varit tyst om. Använda ord som tidigare varit ”förbjudna”. Det är ett gott tecken på tillnyktring.
Aktivister inom myndigheter som struntar i lagar och regler är ett ofog som definitivt kan få systemfunktioner att haverera om det inte stoppas. Ofoget har pågått länge i Sverige och resultatet ser vi. Medierna har varit väldigt tysta. Men idag kan vi läsa detta:
Malmö sysslar med kommunal rättshaverism
https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/malmo-sysslar-med-kommunal-rattshaverism/
Det var ord och inga visor. I Bonniermedia!
Systemkollapsen, eller systemhaveriet om man så vill, beror på flera saker. En av dem är att i praktiken fri invandring och idén om mångkultur har blivit ledande för den förda politiken. Istället för att invandringen måste rätta sig efter förhållandena i landet, ska förhållandena i landet rätta sig efter invandringen.
Istället för att invandringen måste vara anpassad efter tillgången på bostäder, skolans och sjukvårdens och arbetsmarknadens förmåga, ska allt detta anpassas efter invandringen. Eftersom resurserna är begränsade, blir anpassningen en sänkning av standarden på alla dessa områden.
Samtidigt har synen på rättskipning förändrats i landet. Hos Migrationsverket är det i dag en etablerad sanning att ett felaktigt bifall inte är fel, i vart fall inte på samma sätt som ett felaktigt avslag är fel.
Att det blir rättsligt rätt är inte längre viktigt. Är man snäll är det rätt även när man gör fel. Denna syn på rätt och fel har spritt sig till andra myndigheter. Hos svenska myndigheter finns vidare ett stort antal tjänstemän som inte kan fatta beslut som är betungande för sökande och andra parter. Man mår dåligt, blir rent av sjuka, av att besluta i enlighet med svensk lag.
Detta är några av orsakerna till att allt mer fungerar allt sämre. Och det kommer inte att bli bättre. Det finns ingen vilja till förändring. Även om det är bra att man börjar tala klarspråk i media, eller närmar sig klarspråk, är det inte nåt som förändrar förd politik. Vidare upplever jag sen jag flyttade hem, att det finns en stor trötthet i Sverige, en uppgivenhet hos många jag träffar.
Jag är pessimist. På avstånd, långt hemifrån, var jag det inte. Men väl hemma sen några år, ja då kan jag inte se minsta lilla ljusglimt.