2019-11-27, 16:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, minns inte att vi läst det i tråden, men det kan stämma.
Kanske du har länk?

Det är sorgligt att förmodligen så var någon av barnen vaken vid 23-tiden (som alltså kan innebära 23.30 också).

"Vid 23-tiden på kvällen sågs hon av en anhörig hemma – nästa morgon var hon inte där.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vMJaq/par-misstanks-ha-mordat-sin-van-och-granne-lena-wesstrom-45
24 maj 2018, saxat ur E*pressen:

"Vid 23.30-tiden, kvällen före, hade någon telefonkontakt med henne – det sista livstecknet, enligt polisen i Bergslagen.
Klockan 14.33 på eftermiddagen den 19 maj, efter fyra dagars intensivt sökande, fick polisen larm om att en död person hittats vid ett bullerplank mellan Byalagsgatan i stadsdelen Hjärsta och
E18/E20.
"

Vid 23.30-tiden, är av media satt som ungefärligt klockslag.

Strof 2019-08-16:
Citat:
LW:s digitala kontakter med omvärlden tycks ha pågått normalt fram till ca 23:20.
D*laan vittnar om skrik med början 23.28-23.29. - Mao ett fåtal minuter efter senast digitala kontakt.
Citera
2019-11-27, 16:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nej det andas lite mental nivå à la 10-åring. ”Men det var ju han som började...”. Skyldig är den som är mördare. Hade LW levt och båda anmält varandra för hot och trakasserier hade det varit en relevant frågeställning.

Det spelar visst en roll. Om en kvinna/man mördar partnern som slagit och förnedrat henne i åratal blir det straffrabatt.

Det kan handla om liknande situation här. Om LW börjat med att hota och trakassera SD och så gjort under 6-7 år tills SD fått nog och dödat henne lär det aldrig bli tal om livsstidsstraff iaf.

Om SD har tur kan han få ner det till självförsvar eller vållande till annans död.
Dråp är också en rimlig möjlighet efter åratal av abuse. Ett offer kan bli helt galet till slut och förlora all vett och ha ihjäl sin misshandlare.

Här finns inga 10-åringar, möjligtvis du kanske eftersom du ens tänkte tanken
Citera
2019-11-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inte alls, hon flyttade ifrån SD å skilde sig från honom, han fick helt
klart sin släng av sleven.

Ja till slut blev det så. Jag har ändå intrycket utav att hon främst klandrar LW. De tycks ha blivit väldigt tajta igen sedan efter mordet.
Citera
2019-11-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det spelar visst en roll. Om en kvinna/man mördar partnern som slagit och förnedrat henne i åratal blir det straffrabatt.

Det kan handla om liknande situation här. Om LW börjat med att hota och trakassera SD och så gjort under 6-7 år tills SD fått nog och dödat henne lär det aldrig bli tal om livsstidsstraff iaf.

Om SD har tur kan han få ner det till självförsvar eller vållande till annans död.
Dråp är också en rimlig möjlighet efter åratal av abuse. Ett offer kan bli helt galet till slut och förlora all vett och ha ihjäl sin misshandlare.

Här finns inga 10-åringar, möjligtvis du kanske eftersom du ens tänkte tanken
Det här lär inte bli nödvärn eller vållande till annans död utan han lär bli dömd för mord.
Citera
2019-11-27, 17:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det här lär inte bli nödvärn eller vållande till annans död utan han lär bli dömd för mord.

Det beror på omständigheterna före och under mordet skulle jag vilja säga. Har du information om dessa omständigheter att du kan avgöra att SD endast kan bli fälld för mord och inte dråp eller vålland?
Citera
2019-11-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det beror på omständigheterna före och under mordet skulle jag vilja säga. Har du information om dessa omständigheter att du kan avgöra att SD endast kan bli fälld för mord och inte dråp eller vålland?
Svar Nej på din fråga men det är mycket våld så inte lär det bli vållande eller dråp inte, blir han fälld så blir det för mord.
Citera
2019-11-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ja till slut blev det så. Jag har ändå intrycket utav att hon främst klandrar LW. De tycks ha blivit väldigt tajta igen sedan efter mordet.

I egenskap av far till barnen kanske hon va lite förlåtande mot honom.
Vi vet inte heller vad han har dragit för valser för henne.

Håller med om tajtheten, den sticker ut.
Citera
2019-11-27, 17:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag tror att det var SD:s svartsjuka, kontrollbehov över att han ansåg sig äga LW samt att han beskyller henne för att ha saboterat hans liv som motiv i hans sjuka hjärna. HD hatade LW och är hon förövaren eller direkt fysiskt inblandad i mordet så tror jag att det i så fall är ett långvarigt hat som hon släppt löst. Hon verkar ju enbart anklaga LW för sitt misslyckade äktenskap och inte SD som ju var själva orsaken.

Jag tror inte bara att LW ville dumpa honom och gå vidare. Jag tror att hon antingen redan hade gjort så eller var på väg att göra så. Att SD ville behålla henne är ju rätt uppenbart. När HD fick veta om deras förhållande och förbjöd SD att träffa LW så styrde han omgående upp det hela med hemligare möten i stället. SD har dessutom skickat saker till andra personer som pekar mot samma sak.

Det finns redan klara bevis att SD var sjukligt svartsjuk och försökte kontrollera LW. Så det är faktum. För den linjen har åklagaren gott och väl underbyggd bevisbörd. Dessutom hot utav grövsta sorten.

Att SD är feg skitstövel som bedrar sina barns mamma är jag ense med dig om. Hur i helsike kan man sjunka till ett sånt moraliskt förfall att man lurar den hjärtevän man lovat trohet till. Han är inte värd att kalla sig man. Honom skulle jag vilja läxa upp. Så är det sagt.

Instämmer i det fetade. Att det var ett ackumulerat ursinne som exploderade bakom planket. HD är nummer 1 på min lista. HD som GK SD som medhjälpare. Är det så så kommer detta kommer bli en riktigt lång historia.

Håller med om det mesta men inte om att grova hot och trakasserier samt raseriet som LW utsattes för bakom planket kan motiveras med att svartsjuka SD ville ha LW kvar.

Tack igen för ditt deltagandet i tråden.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-27 kl. 17:42.
Citera
2019-11-27, 17:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej det andas lite mental nivå à la 10-åring. ”Men det var ju han som började...”. Skyldig är den som är mördare. Hade LW levt och båda anmält varandra för hot och trakasserier hade det varit en relevant frågeställning.
Endast då hade frågeställningen varit relevant, ja. Nu är det LW som har blivit hotad och trakasserad, inte tvärtom.

Tid för sista digitala kontakt ska, enligt ett tidigare inlägg av dig, ha varit ca 23.20. - Vet du mera exakt tid; någon minut före eller efter 23.20?
Citera
2019-11-27, 17:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I egenskap av far till barnen kanske hon va lite förlåtande mot honom.
Vi vet inte heller vad han har dragit för valser för henne.

Håller med om tajtheten, den sticker ut.
Instämmer. Den symbiosen är bränslet till mordet.
Citera
2019-11-27, 17:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Svar Nej på din fråga men det är mycket våld så inte lär det bli vållande eller dråp inte, blir han fälld så blir det för mord.
Det är väl ingen som vet hur det här har gått till, förutom att LW hade utsatts för så pass kraftigt våld att hon avled. Det var ju ett fall för en vecka sedan med en kille på Tjörn som blev skallad och föll så illa att han fick en kraftig skallskada och dog. Det rubricerades ett tag som grovt vållande till annans död, och nu pratar de också om misshandel av normalgraden:

Lite annat i Tjörnfallet förstås eftersom gm där gav sig till känna, men i övrigt skulle det väl mycket väl kunna ha gått till på något liknande sätt här också.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-27 kl. 18:29.
Citera
2019-11-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer. Den symbiosen är bränslet till mordet.
Kan du ge oss en förklaring till varför det då är SD som sitter inlåst och HD ränner omkring.
Tror inte alls att SD är en sådan som skulle ta på sig något alls då han tydligt visat att han inte bryr sig om ex-frun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in