2019-12-17, 16:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är en MILSVID skillnad mellan vad jag tror och vad åklagaren har i sin och polisens utredning.
Varför gör du ens denna jämförelse?
Ja skulle åklagaren ha allt det du tror i sin utredning skulle åtal varit väckt för länge sedan.
Citera
2019-12-17, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Ytterligare lite:

"– Vår bedömningen är att misstankarna sjunkit ytterligare. Det finns inte längre någon anledning att tro att personen varit delaktig i mordet, säger Åsa Hiding, åklagare."

Tillägg, uppdatering artikel:

"– Jag kan inte säga så mycket mer om detta. Personen är inte längre misstänkt för mord och det finns inte heller några andra misstankar, säger Åsa Hiding."

"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte. Vi delger fortfarande material från förundersökningen. När det fattats ett åtalsbeslut kan jag berätta mer."

https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-nu-laggs-utredningen-ner-finns-inga-bevis
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-17 kl. 16:40. Anledning: Tillägg, uppdatering artikel
Citera
2019-12-17, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Från Svt Örebro:
(min fetning)
"Åtalstiden går ut på torsdag, men Åsa Hiding uppger för SVT Nyheter Örebro att hon kommer begära förlängd åtalstid i ytterligare fyra veckor. Förundersökningen är dock avslutad och ute på slutdelgivning."

"Den kvinna som varit misstänkt för inblandning i det uppmärksammade mordet på Väster i Örebro förra året är inte längre misstänkt för mord. Det uppger Åsa Hiding, kammaråklagare, för SVT Nyheter Örebro.

I övrig vill hon inte kommentera ärendet utan hänvisar till ett pressmeddelande som ska skickas ut.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-inte-langre-misstankt-for-mordet-pa-vaster
Citera
2019-12-17, 16:36
Medlem
Reimers avatar
Hiding hade inget annat val annars hade målet varit förlorat för henne från start, nu gäller det för Hiding att hon också kan visa vad hon säger i det material som finns dokumenterat.

Hiding har fått ur MGK ur ekvationen, vi får se vad som finns på MGM.
Citera
2019-12-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om Snoris har rätt så kanske det var
första gången i livet för LW som hon
inte blev curlad utan fick ta konsekvenserna
av sina val. Det måste ha varit en chock
för henne. Men uppenbarligen så lärde
hon sig inte något av det eftersom hon
fortsatte relationen.

Hade hon ingen som helst empati med HD
och döttrarna?
Ville hon inte vara ett föredöme för sina
egna barn?
Jag kan inte förstå hur hon tänkte och hur
hon rättfärdigade sina val inför sig själv.

Självklart var det fel och att HD lider och har lidit är säkert helt sant, även om det kanske inte märks så tydligt utåt på henne. Hon har inte heller haft det så lätt.
Citera
2019-12-17, 16:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det verkar vara vänner som står på SDs sida, vad som än har hänt. Ingen vet vad de har sagt, men några verkar ändå tagit hans sida mot LW och fryst ut henne.

Jag tror att varken LW eller SD lyssnade på några råd i den här situationen. Av olika skäl.

I ljuset av att SD är häktad på sannolika, bör man ändå förstå att något litet ynka bevis finns det. Det förstår nog de flesta.

Sedan är han inte dömd än.
Men det borde finnas en liten fråga i huvudet på det flesta.

Är han skyldig?
Har han gjort det?

Det är väl inte konstigt om hon blev
utfryst så som hon betett sig?

”I den tidigare vigselordningen lästes följande ord över makarna: "Äktenskapet är av Gud instiftat, till makars stöd och samhällets fortbestånd". ”

”Eftersom Gud själv har instiftat äktenskapet, äger han också tolkningsföreträde när det kommer till definitioner”

”Vid 17 års ålder har vart tredje barn upplevt en separation. När känslorna sviker och slentrianen gör sig påmind är äktenskapet ett skydd för relationen.”

https://www.varldenidag.se/opinion/aktenskapet-ar-ett-samhallsfundament/cbbmbf!woGAeYxcm8aBs7I7K0zjmA/

Människor som inte lever som de lär får
räkna med att bli utfrysta när sanningen
avslöjas.

Om GC-arna hade krusat och fjäskat
för LW så hade det ju varit som att ta
ställning för henne mot HD.
Varför skulle de göra det så som SD och
LW betett sig?
Citera
2019-12-17, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hiding hade inget annat val annars hade målet varit förlorat för henne från start, nu gäller det för Hiding att hon också kan visa vad hon säger i det material som finns dokumenterat.

Hiding har fått ur MGK ur ekvationen, vi får se vad som finns på MGM.

Ja, det kändes som att hon måst reda ut HDs roll helt innan hon åtalar.

Men brukar det låta så här?

Åklagare Åsa Hiding:

"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte."

[...]
"– Jag kommer att begära en förlängning på fyra veckor imorgon eller på torsdag. Vi har för avsikt att vara klara med utredningen då. Förundersökningen är ute på slutdelgivning och det är ett mycket omfattande material."

https://www.na.se/artikel/misstanktes-for-inblandning-i-hjarstamordet-nu-laggs-utredningen-ner-finns-inga-bevis

Å ena sidan anser hon att det bara är en månad kvar på utredningen. Då borde hon väl veta i dagens läge om hon kan åtala eller inte? Annars borde hon väl inte säga att hon tror sig vara klar snart?

Tillägg:
Jag förmodar att vi inte får veta varför man misstänkte HD nu när utredningen är nedlagd?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-17 kl. 16:53.
Citera
2019-12-17, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är väl inte konstigt om hon blev
utfryst så som hon betett sig?

”I den tidigare vigselordningen lästes följande ord över makarna: "Äktenskapet är av Gud instiftat, till makars stöd och samhällets fortbestånd". ”

”Eftersom Gud själv har instiftat äktenskapet, äger han också tolkningsföreträde när det kommer till definitioner”

”Vid 17 års ålder har vart tredje barn upplevt en separation. När känslorna sviker och slentrianen gör sig påmind är äktenskapet ett skydd för relationen.”

https://www.varldenidag.se/opinion/aktenskapet-ar-ett-samhallsfundament/cbbmbf!woGAeYxcm8aBs7I7K0zjmA/

Människor som inte lever som de lär får
räkna med att bli utfrysta när sanningen
avslöjas.

Om GC-arna hade krusat och fjäskat
för LW så hade det ju varit som att ta
ställning för henne mot HD.
Varför skulle de göra det så som SD och
LW betett sig?

Personligen tror jag ju inte att otroheten var anledningen till att hon blev utfryst. Det var ju SD som var trogen HD. Skulle de då tycka att han inte gjorde fel, utan bara LW?

Och de som frös ut henne gjorde nog det för att SD serverade en historia som inte handlade om att LW var otrogen Gud, sin tro eller sitt kall. Eftersom de som frös ut henne var personer i geocachingkretsen, SDs vänner, så handlade det nog om andra saker som han serverade dom.
SD är ju själv inte troende.

Snart kanske vi får veta?
Citera
2019-12-17, 16:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, det kändes som att hon måst reda ut HDs roll helt innan hon åtalar.

Men brukar det låta så här?

Åklagare Åsa Hiding:

"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte."

[...]
"– Jag kommer att begära en förlängning på fyra veckor imorgon eller på torsdag. Vi har för avsikt att vara klara med utredningen då. Förundersökningen är ute på slutdelgivning och det är ett mycket omfattande material."

Å ena sidan anser hon att det bara är en månad kvar på utredningen. Då borde hon väl veta i dagens läge om hon kan åtala eller inte? Annars borde hon väl inte säga att hon tror sig vara klar snart?

Stor utredning, mycket för försvaret att läsa in, dessutom så kanske försvaret vill ha mer utredning på vissa saker så det är nog klokt av Hiding att gardera sig.

Men det är ju klart att det blir åtal, något annat finns inte på kartan.
Citera
2019-12-17, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stor utredning, mycket för försvaret att läsa in, dessutom så kanske försvaret vill ha mer utredning på vissa saker så det är nog klokt av Hiding att gardera sig.

Men det är ju klart att det blir åtal, något annat finns inte på kartan.

Ok, tack.
Så det kan bli ytterligare saker att kolla för åklagaren allteftersom försvaret vill kolla upp saker.

Den nerlagda utredningen av HD, den blir väl aldrig offentlig?
Kommer vi aldrig får veta varför man misstänkte henne?

Kanske kommer det upp i SDs utredning?

De kanske misstänkte att hon hade något att göra med det föremål som man letade efter vid husrannsakningarna?
Citera
2019-12-17, 16:59
Medlem
Citat:
Det kanske är så. Jag har inget geocachingkonto, och har svårt att följa loggar utan att någon länkar här. Har tyckt att det verkat så, men har också tänkt att han kanske inte velat skylta med vad han pysslar med offentligt och försökt legat lite under radarn.

Jag tänker ändå att han var den som var sjukskriven i två veckor efter L*enas död och kanske var det en reaktion på detta.
Han kan dock vara lika manipulerad som L*ena har varit, om man får tro att detta kan stämma som MV sa om honom. Och jag kan nog hålla med, det är svårt att tro att SD skulle kunna gå så långt. Det är inget man kan se på ytan.

Han ser ju inte ut som den man som mördade Lotta direkt, utan verkar mer som ett stort barn.

Tolkar det som att JG blev både chockad och helt knäckt när han började inse vad som hade hänt. Vem skulle inte bli det? Så han sjukskrev sig och åkte till sin stuga, vad jag har förstått.
Citera
2019-12-17, 17:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Från Svt Örebro:
(min fetning)
"Åtalstiden går ut på torsdag, men Åsa Hiding uppger för SVT Nyheter Örebro att hon kommer begära förlängd åtalstid i ytterligare fyra veckor. Förundersökningen är dock avslutad och ute på slutdelgivning."

"Den kvinna som varit misstänkt för inblandning i det uppmärksammade mordet på Väster i Örebro förra året är inte längre misstänkt för mord. Det uppger Åsa Hiding, kammaråklagare, för SVT Nyheter Örebro.

I övrig vill hon inte kommentera ärendet utan hänvisar till ett pressmeddelande som ska skickas ut.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-inte-langre-misstankt-for-mordet-pa-vaster

Oh, så skönt för HD.
Då kan hon och döttrarna få fira jul i
lugn och ro, får vi hoppas.

Och de vänner som stått vid hennes sida
kan inte längre fördömas för det utan har
istället visat att de är riktiga, trofasta
vänner.

Kanske HD och JG till sist sett ljuset och
har valt att samarbeta med polisen?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-17 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in