Citat:
Ursprungligen postat av
-Gambler-
Vad exakt menade du då med ”den minsta gemensamma nämnaren”?
Du frågade ju om jag ser någon minsta gemensamma nämnare gällande definitionen av gud och då är det väl fullt rimligt att titta på vad folk som faktiskt har en gudstro säger. Och då har iallafall jag uppfattat som att de flesta menar att gud har skapat universum.
Huruvida denna definitionen är korrekt gällande en hypotetisk gud kan ju inte jag veta. Detta enda jag som icke troende kan göra är att utgå från det de troende säger sig tro på.
Det jag menade var precis detta 'den minsta gemensamma nämnaren',
Alltså, m.a.o: Något som är gemen för
alla definitioner.
Kom också ihåg att det är en väldig skillnad på 'gud' och 'Gud', större skillnad än på olika definitioner av begreppet 'Gud'.
Det jag talar om här är 'Gud'.
Min definition av 'gud' är 'något som kan påverka världens förlopp'.
Om du t.ex påstår att du gjort så mycket som en autonom handling (ett val) i ditt liv vill jag alltså hävda att du då är en 'gud'.
Naturligtvis kan du enbart utgå ifrån den kunskap du erfarit. Det är en djup sanning jag gärna uttrycker allegoriskt:
"Vi grottmän sitter så djupt inne i vår grotta att när en strimma ljus sipprar in, så är detta ljus det enda ljus vi sett"
Om du vill tillskansa dig kunskap är det därför en god idé att försöka erfara så mycket ljus som möjligt.
Mitt bästa tips är att läsa klassiska verk av historiens eminenta filosofer. Många goda gudsdefinitioner återfinnes där.
En bra början är Platon eller Aristoteles. Vi använder deras (Théos) fortfarande vetenskapligt i ord som 'teori'.
Kanske B. Spinozas 'Gud' (som var Einsteins definition) är något för dig? Den är betydligt roligare. Läs 'Etiken'.
Citat:
Absolut. Du kan kan tro på exakt vilken typ av gud du vill. Har aldrig hävdat något annat.
Då är väl inte just 'universums skapare' den minsta gemensamma nämnaren? Om vi är flera som ratar den definitionen.
Citat:
Det håller jag med om. Det är dock en uppfattning som jag aldrig någonsin hört en troende person uttrycka.
Jag är alltså den förste?
Min föreställning är att universum alltid 'omskapas', men aldrig kan ha 'skapats'.
"Inget kommer ur intet", "Något kommer alltid från något".
Om du med 'universums skapare' menar 'det som omskapar/omvandlar universum' kan jag kanske skriva under.
*pust*
Citat:
Japp. Var och en är fri att definiera sin gud hur man vill.
Citat:
Alltså jag hävdar inte att någon definition är varken rätt eller fel.
Jag är själv inte troende och kan därför enbart definiera en hypotetisk gud med hjälp av det folk säger sig tro på.
Om vi skall vara helt ärliga så hävdar väl du att alla definitioner är felaktiga (de beskriver ju enligt dig något obefintligt)?
Återigen: Absolut är det så. Det är en bra egenskap att lyssna på folk, men man bör försöka välja vilka man lyssnar på.
Om man tycker att någon talar nonsens, är det oftast bättre att tänka själv och söka vidare.
Själv var jag en övertygad ateist majoriteten av mitt liv, tills jag ackumulerade tillräcklig kunskap.
Raden av gudar jag "debunkat"/förkastat är en lååång radda.
Citat:
Det blir väldigt olika definitioner beroende på vilken troende gruppering man frågar. Men, den gemensamma nämnaren är att gud är skaparen av universum.
Och nej, jag säger inte att detta skulle vara korrekt bara för att de flesta tror så.
Men exakt vad ska jag utgå från om inte det som folk tror?
Ett annat tips jag har är att aldrig tro på partier/grupper.

Grupptänk är sådant får sysslar med.
Citat:
Jag har inget intresse av att sitta och fantisera fram en definition.
Då kommer du aldrig att bilda dig en egen uppfattning och således heller aldrig någon kunskap.
Citat:
Vi kan väl vara överens om att definitionen på gud är olika beroende på vem man frågar och ingen av dessa definitioner måste nödvändigtvis vara korrekt.
Det är vi helt överens om. Jag vill hävda att ingen antropogen definition är korrekt, och att de aldrig kommer att vara det.
En intressant fråga som enligt mig hör till ämnet: Tror du att 'slump' är något som existerar i verkligheten?
Många ateister (bl.a mig själv som ungdom) tror att 'Slumpen' är orsak till universums tillblivelse, beskaffenhet o.s.v