Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ja, och då blir begreppet helt onödigt. Om du med "gud" menar "verkligheten" kan du lika gärna använda dig av "verkligheten".
Du uttrycker tydligt ytterligare antiintellektualism.. Är det din ståndpunkt, eller är du bara ointellektuell?
Jag menar absolut
inte att 'Gud' är synonymt med 'verkligheten'.
På samma sätt som att en dator
inte är synonym med ett program datorn kör.
Citat:
Varför blanda ihop två begrepp som för alla andra är i princip motsatta?
De är inte motsatta.. Jag vill heller inte "blanda ihop" dem, utan menar att det finns en tydlig distinktion.
"För alla andra".... Wow. Du har verkligen huvudet högt upp (i analen).
En klar majoritet av världens befolkning hävdar att någon gud är verklig. (detta är inget argument för dess ev. existens)
Tycker du att hårdvara och mjukvara är motsatser också?... De är ju fundamentalt olika. Varför påstå att de är polariteter?
Citat:
Gud är för de allra flesta något utanför verkligheten, bortom tid och rum, en varelse med åsikter och preferenser.
Är du konsensus-teoretiker? Tror du att 'verkligheten' är något som kan beslutas demokratiskt?
Om du anser att dessa uttryckta åsikter är felaktiga, Varför anammar du dem?
Citat:
Verkligheten är vad vi påtagligt upplever, den materiella värld vi delar med andra.
Tror du att 'upplevelsen' är detsamma som 'den materiella värld vi delar med andra'?

Om inte, så är vi överens i detta.
Du har kanske hört att mindre än 5% av det fysiska vi observerat i universum är materia?
Tillsammans med övriga 95% av det fysiska, så är det tillsammans ändå mindre än 0,1% av universum.
Till och med materia är nämligen >99.9% tom rymd. Rumtiden/vakuum är nämligen också 'något'.
Ser du absolut vakuum som något fysiskt? Det gör jag. Ser du det som något 'materiellt'? 'Verkligt'?
Citat:
Att säga att gud=verkligheten är bara förvirrande och tillför ingenting emå.
Okej, vilken tur då att det inte är detta jag förespråkar. Då kanske det blir mindre förvirrande för dig?
Det jag menar är att 'Gud är verklig' och att 'verkligheten emanerar ur Gud'.
Inte simpelt att "Gud=verkligheten".
Det verkar som att du skyr förvirring? Känner du dig liksom otrygg av att inte veta klart och tydligt?
Citat:
För mig är gud ett koncept folk tar till när de vill förklara alltets uppkomst och ge sig själva en plats, mening, uppgift i tillvaron.
Varför är vi här? Hur skapades universum? Vad händer när vi dör? Vad är meningen med livet?
Människor som inte klarar av att hålla de här frågorna öppna blir oftast religiösa. Att intala sig själv att gud ser en och tar hand om en och har en plan för en är menar jag är en teddybjörn.
Jag kan klart och tydligt, högt och ljudligt erkänna att jag inte har något klart svar på dessa frågor.
Om du är helt ärlig: Hur färdiga svar har du själv på dessa frågor?
Min erfarenhet är att just ateister oftast är otroligt övertygade om att de har korrekta svar på dessa frågor.
Många av dem påstår att de 'vet' att deras svar är korrekta. Gudstroende brukar erkänna att de 'tror.'
Eftersom att du vill definiera 'Gud' som en teddybjörn..
Vill du då också mena att dessa gudsegenskaper du radar upp är korrekta?
Om inte.. Varför vill du då att dessa egenskaper skall definiera 'Gud'? Är du kanske bara en skenhelig satiriker?