2019-11-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?

Gud är verkligheten själv.
Citera
2019-11-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?
Gud är Jesus himmelske far. Jesus kom från en annan värld ned till jorden för att föra fram det evangeliska budskapet, så aktuellt och så missförstått och negligerat.

Johannes 8:23-

Den som inte upphöjer Jesus, måste avfärda honom som en bluff vilken som helst. Och kan då inte alls förstå hans budskap.
Citera
2019-11-26, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Alla gudar i alla religioner är också personligheter med krav och önskemål, som blir arga eller förnöjda med människans göranden.
Ja det är myter.
Kolla daoismen t.ex. där finns ingen personlighet.

Citat:
En "gudalik" insikt i naturlagarna låter väldigt flummigt och kräver en djupare förklaring för att jag ska förstå.

"Gudalik" är en definitionsfråga, men vi förstår lagarna genom förnuftet. Både lagarna och tankarna är inget "fysiskt". Lagarna existerar utanför sinnesupplevelsen, de är idéer.
Citera
2019-11-26, 18:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
"Gudalik" är en definitionsfråga, men vi förstår lagarna genom förnuftet. Både lagarna och tankarna är inget "fysiskt". Lagarna existerar utanför sinnesupplevelsen, de är idéer.

Mja, naturlagarna finns ju där även om ingen har ideér om dem. De fanns långt innan människan och är i högsta grad fysiska.
Men våra förklaringar på dem är ideér, det är kanske så du menar?
Citera
2019-11-26, 18:57
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Med väldigt få undantag brukar gud presenteras som skaparen av universum.
Tror du på någon typ av konsensus-teori, eller varför är det relevant vad majoriteten säger?

Man kan absolut tro på Gud utan att behöva anta att universum alls är "skapat".
Själv skulle jag t.ex vilja hävda att 'Gud' är "upprätthållaren av universum".
Vi har egentligen ingen god anledning att tro att universum är 'skapat' eller någonsin varit 'icke-existerande'.
Citat:
Ja, det är en otroligt dum tro. Men uppenbarligen är gud=det vi inte vet, för många människor. Inte enbart såklart, men av argumenten att döma verkar okunskapen om verklighetens beskaffenhet vara ett av de främsta skälen till att tro på gud.
Som sagt - Tror du att ett tings natur bestäms demokratiskt?

Att verkligheten ens har en specifik beskaffenhet och att kontinuumet alls existerar kan vara skäl nog att tro på 'Gud'.
Det hela hänger -som sagts- på hur man definierar gudsbegreppet.
Citat:
Jo visst, det är nog en gemensam nämnare de flesta gudstroende kan gå med på.
Men mer än så är det nog sällan för en troende person. Det skulle möjligen kunna vara en fullständig gudsdefinition för en deist.
Menar du kanske då att definitionen "jag vet inte, fast med teddypäls" är en mer fullständig definition?

Vad menar du ens med "fullständig"? Typ: 'Total' och 'perfekt'?
Jag vill hävda att ingen definition som syftar till 'Gud'/Sanningen någonsin kommer att vara 'fullständig'.
Citera
2019-11-26, 19:15
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ja, och då blir begreppet helt onödigt. Om du med "gud" menar "verkligheten" kan du lika gärna använda dig av "verkligheten".
Du uttrycker tydligt ytterligare antiintellektualism.. Är det din ståndpunkt, eller är du bara ointellektuell?

Jag menar absolut inte att 'Gud' är synonymt med 'verkligheten'.
På samma sätt som att en dator inte är synonym med ett program datorn kör.
Citat:
Varför blanda ihop två begrepp som för alla andra är i princip motsatta?
De är inte motsatta.. Jag vill heller inte "blanda ihop" dem, utan menar att det finns en tydlig distinktion.

"För alla andra".... Wow. Du har verkligen huvudet högt upp (i analen).
En klar majoritet av världens befolkning hävdar att någon gud är verklig. (detta är inget argument för dess ev. existens)

Tycker du att hårdvara och mjukvara är motsatser också?... De är ju fundamentalt olika. Varför påstå att de är polariteter?
Citat:
Gud är för de allra flesta något utanför verkligheten, bortom tid och rum, en varelse med åsikter och preferenser.
Är du konsensus-teoretiker? Tror du att 'verkligheten' är något som kan beslutas demokratiskt?
Om du anser att dessa uttryckta åsikter är felaktiga, Varför anammar du dem?
Citat:
Verkligheten är vad vi påtagligt upplever, den materiella värld vi delar med andra.
Tror du att 'upplevelsen' är detsamma som 'den materiella värld vi delar med andra'?
Om inte, så är vi överens i detta.

Du har kanske hört att mindre än 5% av det fysiska vi observerat i universum är materia?
Tillsammans med övriga 95% av det fysiska, så är det tillsammans ändå mindre än 0,1% av universum.
Till och med materia är nämligen >99.9% tom rymd. Rumtiden/vakuum är nämligen också 'något'.
Ser du absolut vakuum som något fysiskt? Det gör jag. Ser du det som något 'materiellt'? 'Verkligt'?
Citat:
Att säga att gud=verkligheten är bara förvirrande och tillför ingenting emå.
Okej, vilken tur då att det inte är detta jag förespråkar. Då kanske det blir mindre förvirrande för dig?
Det jag menar är att 'Gud är verklig' och att 'verkligheten emanerar ur Gud'. Inte simpelt att "Gud=verkligheten".

Det verkar som att du skyr förvirring? Känner du dig liksom otrygg av att inte veta klart och tydligt?

Citat:
För mig är gud ett koncept folk tar till när de vill förklara alltets uppkomst och ge sig själva en plats, mening, uppgift i tillvaron.
Varför är vi här? Hur skapades universum? Vad händer när vi dör? Vad är meningen med livet?
Människor som inte klarar av att hålla de här frågorna öppna blir oftast religiösa. Att intala sig själv att gud ser en och tar hand om en och har en plan för en är menar jag är en teddybjörn.
Jag kan klart och tydligt, högt och ljudligt erkänna att jag inte har något klart svar på dessa frågor.
Om du är helt ärlig: Hur färdiga svar har du själv på dessa frågor?
Min erfarenhet är att just ateister oftast är otroligt övertygade om att de har korrekta svar på dessa frågor.
Många av dem påstår att de 'vet' att deras svar är korrekta. Gudstroende brukar erkänna att de 'tror.'

Eftersom att du vill definiera 'Gud' som en teddybjörn..
Vill du då också mena att dessa gudsegenskaper du radar upp är korrekta?
Om inte.. Varför vill du då att dessa egenskaper skall definiera 'Gud'? Är du kanske bara en skenhelig satiriker?
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-26 kl. 19:45.
Citera
2019-11-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Gud är verkligheten själv.

Man kan utveckla det med att Gud är den yttersta naturkraften varvid alla andra naturlagar utgår ifrån: Godhet är överordnat allt.
Citera
2019-11-26, 19:43
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe

Jag menar absolut inte att 'Gud' är synonymt med 'verkligheten'.
Nähä. Men det är svårt att tolka detta annorlunda - "allt som är 'sant'/'verkligt' ="gudomligt".

Citat:
Är du konsensus-teoretiker? Tror du att 'verkligheten' är något som kan beslutas demokratiskt?
Om du anser att dessa uttryckta åsikter är felaktiga, Varför anammar du dem?
Gemensamma begrepp underlättar kommunikation. "Gud" är ett begrepp som används inom religion och där avser det generellt universums skapare och övervakare. En personlig figur som det går att kommunicera med, direkt eller genom riter eller offer. Du har hittat på en egen definition på ordet gud vilket inte tillför något utan bara genererar begreppsförvirring.

Citat:
Tror du att upplevelser är detsamma som den materiella värld vi delar med andra?
Nej, och jag har svårt att se vad jag har skrivit som skulle ge den uppfattningen.

Citat:
Okej, vilken tur då att det inte är detta jag förespråkar. Då kanske det blir mindre förvirrande för dig?
Det jag menar är att 'Gud är verklig' och att 'verkligheten emanerar ur Gud'. Inte simpelt att "Gud=verkligheten".
Vilket snömos. Vad betyder det? Verkligheten emanerar ur verkligheten?

Citat:
Det verkar som att du skyr förvirring? Känner du dig liksom otrygg av att inte veta klart och tydligt?
Nej, men som jag sa underlättar det kommunikationen om vi menar samma sak med samma ord.
Att hitta på nya betydelser på redan etablerade ord blir förvirrande.

Citat:
Jag kan klart och tydligt, högt och ljudligt erkänna att jag inte har något klart svar på dessa frågor.Om du är helt ärlig: Hur färdiga svar har du själv på dessa frågor?
Jag har inga svar.

Citat:
Eftersom att du vill definiera 'Gud' som en teddybjörn..
Vill du då också mena att dessa gudsegenskaper du radar upp är korrekta?
Om inte.. Varför vill du då att dessa egenskaper skall definiera 'Gud'? Är du kanske bara en hycklande satiriker?

Dessa egenskaper är vad religionerna har gett begreppet gud, därför definierar de gud för mig.
Jag kan ju, om jag vill, precis som du hitta på egna och helt andra definitioner men jag anser inte att det skulle tillföra något.
Citera
2019-11-26, 20:00
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Nähä. Men det är svårt att tolka detta annorlunda - "allt som är 'sant'/'verkligt' ="gudomligt".
Endast om man är obildad och inte förstår skillnaden mellan 'nödvändiga' och 'tillräckliga' villkor..

Kakadua är en fågel. Är då fåglar kakaduor?
Fotboll är mänskligt - Är då begreppet 'människa' samma sak som 'fotboll'?
Citat:
Gemensamma begrepp underlättar kommunikation. "Gud" är ett begrepp som används inom religion och där avser det generellt universums skapare och övervakare. En personlig figur som det går att kommunicera med, direkt eller genom riter eller offer. Du har hittat på en egen definition på ordet gud vilket inte tillför något utan bara genererar begreppsförvirring.
Nu är du ofattbart bigott. Är "ett teddypälsat 'jag vet inte'" en gudsdefinition som vi håller gemensamt?
Du verkar ha omöjligt för att tänka själv.. Dessutom anammar du endast definitioner som spelar dig i händerna.
Citat:
Nej, och jag har svårt att se vad jag har skrivit som skulle ge den uppfattningen.
Du skrev: "Verkligheten är vad vi påtagligt upplever, den materiella värld vi delar med andra."
Citat:
Vilket snömos. Vad betyder det? Verkligheten emanerar ur verkligheten?
Det är du som gör snömos. Jag har tydligt förklarat att "Gud" inte är synonymt med 'verkligheten'.
Kanske är det så simpelt att det inte går in? Men jag tror faktiskt att det egentligen bara är du som dummar dig av vilje.

Är påståendet 'bilden emanerar ur televisionsapparaten' också snömos?
Citat:
Nej, men som jag sa underlättar det kommunikationen om vi menar samma sak med samma ord.
Att hitta på nya betydelser på redan etablerade ord blir förvirrande.
Kanske ska du gå direkt erkänna att "teddypälsad ignorans" är en otroligt dålig gudsdefinition?
Citat:
Jag har inga svar.
Har du några trossatser i frågorna då? Kanske förkastar du dem som 'värdelösa'?
Citat:
Dessa egenskaper är vad religionerna har gett begreppet gud, därför definierar de gud för mig.
Okej, precis som jag trodde. Du önskar inte tänka själv utan vill hellre spela domare..
Citat:
Jag kan ju, om jag vill, precis som du hitta på egna och helt andra definitioner men jag anser inte att det skulle tillföra något.
Du har ju faktiskt uttryckt din egensnickrade definition. Förvisso en idiotisk sådan, men ändock en definition.
Du har inte bara uttryckt den, du försöker också argumentera för den...

Vill du nu också mena att din definition är värdelös?
Det tycker inte jag. Den är är väldigt talande. Instämmer som sagt i satiren, men tycker nog att den som uttrycker en sådan definition möjligen är en än större idiot än de som håller en god-of-the-gaps som krambjörn.
Senast redigerad av negergubbe 2019-11-26 kl. 20:35.
Citera
2019-11-26, 20:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Man kan utveckla det med att Gud är den yttersta naturkraften varvid alla andra naturlagar utgår ifrån: Godhet är överordnat allt.
Eller så förenklar man det med att naturlagarna är den yttersta naturkraften.
Citera
2019-11-26, 20:21
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe

Kanske ska du gå direkt erkänna att "teddypälsad ignorans" är en otroligt dålig gudsdefinition?
Mja. Vid närmare eftertanke pratar vi kanske om lite olika saker. Eftersom jag är ateist så pratar jag egentligen inte om gud, utan om begreppet gud. Gud är ju för mig icke-existerande. Om jag ska ge en definition på gud så får det bli "Ett begrepp som människor som har svårt att klara av ovisshet vad det gäller universums uppkomst och sin egen existens, dess mening och upphörande, hittat på".
Blev det bättre?

Citat:
Har du några trossatser i frågorna då? Kanske förkastar du dem som 'värdelösa'?
Jag tror egentligen inte så mycket. Min erfarenhet säger att det existerar en andlig värld,
min fru är medial och kan kommunicera med den. Jag har även träffat andra medium som gör det.
Meningen med livet, universums uppkomst, ingen aning. Inga spekulationer heller egentligen.
It is what it is.
Citera
2019-11-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller så förenklar man det med att naturlagarna är den yttersta naturkraften.

Varför behöver definitionen en förenkling?
Senast redigerad av Retinaculum 2019-11-26 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in