2019-11-26, 14:59
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Okej, men gick du på någon av Big 4 då?

Alltså KTH, Chalmers, LTH eller Uppsala?
För såvitt jag vet finns ingen 3 årig Högskoleingenjörsutbildning inom elkraft på någon av dom utan det är mer elektro -data som jag gick

Sen bor man i typ Dalarna så visst, där jag bor bör man ha gått på någon Big 4 för att få jobb, rätt värdelöst annars då alla andra går på dom

Nix inte ett av "The big 4" mitt Universitet rankar iaf på top 10, inte för att det eg spelar någon roll. The big 4 stod för absolut kvalité och var relevanta enbart utifrån sina namn en gång i tiden och är det kanske fortfarande hos en del gamla stofiler. Men på det stora hela finns det många andra universitet i Sverige som numera håller mycket god kvalité. Vi kan belysa detta genom att titta på professurer som exempel.

KTH har exempelvis Lennart Söder, kritiserad av många och kommer sannolikt inte att lämna något bestående arbete av vikt bakom sig. Har lyssnat på ett flertal föreläsningar med honom och jag är inte imponerad.

Chalmers har Tomas Kåberger som mest verkar agera lobbyist numera och samlar på styrelseuppdrag inte heller han kommer troligen lämna något tyngre arv efter sig.

LTU (Luleå) som inte ens är på topp 10 bland svenska universitet har Math Bollen, ett av dom tyngre namnen i branschen som har internationellt erkännande och dom som kan elkraft känner till honom, en fantastiskt kunnig man. Jag har läst ett antal kurser som han hållit i och det har varit en sann förmån att få göra det.

Jag knöt kontakter genom mitt exjobb och det är delvis dom som tagit mig dit jag är idag inte universitetsnamnet som står på mitt examensbevis.
Citera
2019-11-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nix inte ett av "The big 4" mitt Universitet rankar iaf på top 10, inte för att det eg spelar någon roll. The big 4 stod för absolut kvalité och var relevanta enbart utifrån sina namn en gång i tiden och är det kanske fortfarande hos en del gamla stofiler. Men på det stora hela finns det många andra universitet i Sverige som numera håller mycket god kvalité. Vi kan belysa detta genom att titta på professurer som exempel.

KTH har exempelvis Lennart Söder, kritiserad av många och kommer sannolikt inte att lämna något bestående arbete av vikt bakom sig. Har lyssnat på ett flertal föreläsningar med honom och jag är inte imponerad.

Chalmers har Tomas Kåberger som mest verkar agera lobbyist numera och samlar på styrelseuppdrag inte heller han kommer troligen lämna något tyngre arv efter sig.

LTU (Luleå) som inte ens är på topp 10 bland svenska universitet har Math Bollen, ett av dom tyngre namnen i branschen som har internationellt erkännande och dom som kan elkraft känner till honom, en fantastiskt kunnig man. Jag har läst ett antal kurser som han hållit i och det har varit en sann förmån att få göra det.

Jag knöt kontakter genom mitt exjobb och det är delvis dom som tagit mig dit jag är idag inte universitetsnamnet som står på mitt examensbevis.

Jag gjorde mitt examensarbete inom elkraft, vi gjorde ett bra jobb och presenterade för dom
Men inte en chans att vi kunde få något jobb där

dom anställe bara med typ 10+ års erfarenhet och massiv elbakgrund

Men du bor i NOrrland antar jag, eller något sådant

jag bor i en stor region med svenska mått mätt
Stor konkurrens om dom jobben men i sin tur finns här 10000 juniora IT jobb, som var där jag motvilligt hamnade
Citera
2019-11-26, 22:21
Medlem
Citat:
Jag gjorde mitt examensarbete inom elkraft, vi gjorde ett bra jobb och presenterade för dom

Stor konkurrens om dom jobben men i sin tur finns här 10000 juniora IT jobb, som var där jag motvilligt hamnade

Eller folk med YH utbildning då de brukar komma in i produktion snabbare.
Citera
2019-11-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruno360

Nopp kraftbolagen här anställer endast med 5-10 års erfarenhet
YH får jobba som glamoriserade elmontörer typ, dra i något relä, räkna plus och minus

Dom flesta elingenjörer är gamla skolan som jobbat sig upp

Vill du sitta med dom höga hönsen på typ EON å göra feta beräkningar så tar YH dig inte långt kan jag säga.
Genvägar fungerar en viss bit bvara
Citera
2019-11-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruno360

YH matte är ungefär på gymnasienivå
Jag vet inte vad för slags arbete ni tror att ni gör men inte är det ingenjörsarbete iallafall

Glamoriserade elmontörer

Men kul att ni vill utbilda er, alltid bra med utbildning som Löfvén säger
Citera
2019-11-26, 22:48
Medlem
Citat:
YH matte är ungefär på gymnasienivå
Jag vet inte vad för slags arbete ni tror att ni gör men inte är det ingenjörsarbete iallafall

Glamoriserade elmontörer

Men kul att ni vill utbilda er, alltid bra med utbildning som Löfvén säger

Du verkar tro lite högt om dig samtidigt som du inte har så bra koll.

Världen hade varit en bättre plats utan osäkra aggressiva beta pojkar som du.
Citera
2019-11-27, 06:59
Medlem
woofers avatar
Citat:

Jag jobbar inte åt det företag jag gjorde mitt examensarbete åt men jag skaffade kontakter under tiden jag gjorde det och det är bland annat dom kontakterna jag haft nytta av för mitt nuvarande jobb. Jag bor också i en stor region och inte i norrland.

Det finns inte allt för många personer som har över 10 års erfarenhet och "massiv elbakgrund" i sverige, dom är minst sagt svårrekryterade, vill man ha dem så får man nästan köpa bolaget där dom redan jobbar och det är även något som sker i allt större utsträckning. Merparten av alla bolag jag känner till anställer juniora ingenjörer för fullt. Detta då det är stora pensionsavgångar på väg i branschen och mycket kompetens som är på väg att försvinna och måste ersättas. Enda undantaget är väl SvK som i första hand söker folk med erfarenhet och mer sällan juniora. Men även där känner jag folk som börjat som juniora och dom skriker efter folk. Vattenfall skriker efter folk över i princip hela landet. Konsultbolagen har också ute annonser mest hela tiden och letar folk. Vart söker du jobb? Min linkedin är full av annonser.

Om du har en bakgrund med elektronik och kraftelektronik så har du en bra teoretisk grund. Elkraftsbranschen kan ofta vara lite mer "hands on" och dom bitarna får man inte från högskolan utan måste lära sig på arbetsplatsen, framförallt om du vill ha ett jobb som är lite mer ute. Vill du jobba med driftsättning av nya ställverk så kräver det ju att du har en hel del kännedom om ställverkskomponenter och det kräver praktisk erfarenhet.
Citera
2019-11-27, 07:34
Medlem
Citat:
Nått åt det hållet Man kan tjäna ganska bra i elkraftbranschen men som vanligt som junior hamnar man ju inte jättehögt i början. Som junior på mitt förra jobb gick jag in på 34k med en uttalad lönetrappa där jag hade typ 37-38k efter ett år. Resdagar och fältarbete går lite upp och ner och beror på vad du är inriktad emot. Många jobbar väldigt lokalt inom en 10 mils radie och reser sällan längre än så. Jag jobbar över ett betydligt större geografiskt område och det blir väl i genomsnitt några resdagar/fältarbetsdagar i veckan. Fältarbetet blandas med kontorsarbete där jag analyserar resultat av fältarbetet och skriver rapporter. En del projekt är mer kontorstid än andra, ex om man sitter och räknar på selektivplaner eller gör magnetfälltsutredningar. Idag jobbar jag kontor imorgon skall jag ut och reka inför ett kommande projekt.

Jag jobbar inte speciellt mycket övertid men det händer att vissa projekt behöver göras på helg eller kväll, vi har väl ett rätt vanligt avtal för övertid. Dubbel lön på helgen tex. Vardagar brukar det jämna ut sig, man jobbar lite mer vissa dagar och lite mindre andra dagar.

Vilken lön man får är mer kopplat till person än till arbetsgivare.
Tack för ett väldigt utförligt svar.

Är ingen junior utan har cirka 3 års internationell erfarenhet i ett väldigt närliggande område och en B.Sc + M.Sc i just elkraft. Eftersom familjen börjar tröttna på att jag är bortrest cirka 200+ dagar om året och jag gärna vill fördjupa mig inom just elkraft har tanken slagit mig att börja jobba med driftsättning och underhåll av kontrollanläggningar och ställverk i Sverige.
Känner du till positioner där man reser cirka 160-180 dagar om året, vilket är lagom för mig? Hur mycket tjänar dem? Just nu ligger jag runt 700-900k om året om man räknar med diverse risktillägg och traktamenten. Förstår att det inte blir lika mycket pengar i Sverige men det är ju väldigt tråkigt att gå ner allt för mycket i inkomst...
Citera
2019-11-27, 08:03
Medlem
Citat:
Det säger alla, men jag ser inga jobb. Jag hittade alltså inga jobb efter 4 månaders sökande för en "Junior"
Där var några annonser på mångårigt erfarna.

Sen tror jag du är lite ute och cyklar nu. Utbildning som är "nischad" för elkraft. Alltså va?
Någon skitutbildning på Yrkeshögskolan eller? HERREGUD.

Menar du att det skulle gå före en riktigt ingenjör. Ingenjörsutbildningar är breda finns ingen nischad mot elkraft såvida du inte tagit master.

Jag har suttit med sjuka diffekvationer, lastflödeanalyser, gjorde mitt examens arbete inom elkraft, använde simuleringsprogram, fledimensionell matte osv.
Skulle jag bil utkonkurrerad av en liten pajas som gått en 2 årig YH med obefintlig matematiskkunskap?

Om du menar civil - master - elkraft så ber jag om ursäkt
Men annars har du FEL

Ta och kyl ner dig lite nu, innan du kokar över av storhetsvansinne.

Du som är så kompetent, borde väl inte ha några svårigheter att ta reda på var dessa intressanta jobb finns, samt vad du behöver göra för att få dem? Du kanske skulle försöka applicera lite flerdimensionell matematik på ditt bekymmer, eller varför inte prova att göra en simulering? Svaret kanske bara är en differentialekvation bort?

Lycka till.
Senast redigerad av Cowboyhatten 2019-11-27 kl. 08:06.
Citera
2019-11-28, 06:22
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips
Tack för ett väldigt utförligt svar.

Är ingen junior utan har cirka 3 års internationell erfarenhet i ett väldigt närliggande område och en B.Sc + M.Sc i just elkraft. Eftersom familjen börjar tröttna på att jag är bortrest cirka 200+ dagar om året och jag gärna vill fördjupa mig inom just elkraft har tanken slagit mig att börja jobba med driftsättning och underhåll av kontrollanläggningar och ställverk i Sverige.
Känner du till positioner där man reser cirka 160-180 dagar om året, vilket är lagom för mig? Hur mycket tjänar dem? Just nu ligger jag runt 700-900k om året om man räknar med diverse risktillägg och traktamenten. Förstår att det inte blir lika mycket pengar i Sverige men det är ju väldigt tråkigt att gå ner allt för mycket i inkomst...

Då är det ju något av konsultbolagen du skall söka dig emot. Finns mycket reinvesteringar som skall göras inom kommande 10 års period så nog finns det jobb för dem med kvalifikationer. Med traktamenten inräknat och erfarenhet är 6-700k och i vissa fall ännu högre ingen omöjlighet om du är en erfaren projektledare och driver mycket projekt ute i fält. Vill du jobba mer "hands on" med underhåll så är generellt löneläget lägre och du kan räkna med runt 500k och högre beroende på erfarenheter och om du är nischad mot något särskilt område. Det är också inklusive traktamenten med det antalet dagar du vill ligga ute.
Citera
2019-11-28, 08:56
Medlem
Citat:
Jag jobbar inte åt det företag jag gjorde mitt examensarbete åt men jag skaffade kontakter under tiden jag gjorde det och det är bland annat dom kontakterna jag haft nytta av för mitt nuvarande jobb. Jag bor också i en stor region och inte i norrland.

Det finns inte allt för många personer som har över 10 års erfarenhet och "massiv elbakgrund" i sverige, dom är minst sagt svårrekryterade, vill man ha dem så får man nästan köpa bolaget där dom redan jobbar och det är även något som sker i allt större utsträckning. Merparten av alla bolag jag känner till anställer juniora ingenjörer för fullt. Detta då det är stora pensionsavgångar på väg i branschen och mycket kompetens som är på väg att försvinna och måste ersättas. Enda undantaget är väl SvK som i första hand söker folk med erfarenhet och mer sällan juniora. Men även där känner jag folk som börjat som juniora och dom skriker efter folk. Vattenfall skriker efter folk över i princip hela landet. Konsultbolagen har också ute annonser mest hela tiden och letar folk. Vart söker du jobb? Min linkedin är full av annonser.

Om du har en bakgrund med elektronik och kraftelektronik så har du en bra teoretisk grund. Elkraftsbranschen kan ofta vara lite mer "hands on" och dom bitarna får man inte från högskolan utan måste lära sig på arbetsplatsen, framförallt om du vill ha ett jobb som är lite mer ute. Vill du jobba med driftsättning av nya ställverk så kräver det ju att du har en hel del kännedom om ställverkskomponenter och det kräver praktisk erfarenhet.

Hittar 0 jobb på blocket jobb i Skåne inom elkraft
Hittar inget relevant på ONE NORDIC heller

Hittar alltså 0 arbeten inom detta, än mindre junior

Ska snart arbeta med att skapa kretskort så kommer få någon elerfarenhetet även om det mest är programmering/IT jag jobbat med
Citera
2019-11-28, 09:48
Medlem
woofers avatar
Citat:
Hittar 0 jobb på blocket jobb i Skåne inom elkraft
Hittar inget relevant på ONE NORDIC heller

Hittar alltså 0 arbeten inom detta, än mindre junior

Ska snart arbeta med att skapa kretskort så kommer få någon elerfarenhetet även om det mest är programmering/IT jag jobbat med

Söker du på blocket jobb? Söker du jobb inom lager eller telemarketing kanske det är ett bra ställe att kolla på men min erfarenhet är att dom är väldigt svaga på kvalificerade ingenjörsjobb. Undrar på att du inte hittar något. Gå ut på linkedin eller kolla direkt på bolagens hemsidor. Finns massvis. One Nordic är väl mest teknikertjänster? Har aldrig haft att göra med dem i andra sammanhang. Dom kanske har några ingenjörer också men känns inte som deras huvudområde. Kolla exempelvis Rejlers dom har en del ingenjörstunga avdelningar på några ställen i landet. ÅF (eller vad det nu är för förkortning dom använder numera) Dom har mycket ingenjörer. Sweco är väldigt stora och har en del ingenjörer inom elkraft. Vattenfall har ju flera olika dotterbolag som vart och ett söker ingenjörer inom en mängd olika nicher. E.on är stora och har en hel del ingenjörer. Öresundskraft är ju relevant i skåne. Sen finns det ju allehanda mindre och större elnätsbolag som också söker ingenjörer. SvK har vi redan varit inne på men dom kan vara svåra att ta sig in på som junior om du inte har någon väldigt speciell och eftertraktad spetskompetens.

Många bolag söker konstant ingenjörer men har inte annonser ute efter som dom bara blir nerspammade med irrelevanta ansökningar. Är det något bolag du är väldigt intresserad av så föreslår jag att du tar kontakt med någon relevant chef där och presenterar dina meriter och varför du vill jobba hos just dem. Där kan linkedin vara ett bra hjälpmedel.

Det finns ett ökande behov av IT-tjänster inom elkraft branschen framförallt inom kommunikation. Att designa kretskort är intressant och roligt men kanske inte den merit som kommer landa dig ett jobb inom elkraftbranschen om det nu är det du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in