Citat:
Okej, men gick du på någon av Big 4 då?
Alltså KTH, Chalmers, LTH eller Uppsala?
För såvitt jag vet finns ingen 3 årig Högskoleingenjörsutbildning inom elkraft på någon av dom utan det är mer elektro -data som jag gick
Sen bor man i typ Dalarna så visst, där jag bor bör man ha gått på någon Big 4 för att få jobb, rätt värdelöst annars då alla andra går på dom
Alltså KTH, Chalmers, LTH eller Uppsala?
För såvitt jag vet finns ingen 3 årig Högskoleingenjörsutbildning inom elkraft på någon av dom utan det är mer elektro -data som jag gick
Sen bor man i typ Dalarna så visst, där jag bor bör man ha gått på någon Big 4 för att få jobb, rätt värdelöst annars då alla andra går på dom
Nix inte ett av "The big 4" mitt Universitet rankar iaf på top 10, inte för att det eg spelar någon roll. The big 4 stod för absolut kvalité och var relevanta enbart utifrån sina namn en gång i tiden och är det kanske fortfarande hos en del gamla stofiler. Men på det stora hela finns det många andra universitet i Sverige som numera håller mycket god kvalité. Vi kan belysa detta genom att titta på professurer som exempel.
KTH har exempelvis Lennart Söder, kritiserad av många och kommer sannolikt inte att lämna något bestående arbete av vikt bakom sig. Har lyssnat på ett flertal föreläsningar med honom och jag är inte imponerad.
Chalmers har Tomas Kåberger som mest verkar agera lobbyist numera och samlar på styrelseuppdrag inte heller han kommer troligen lämna något tyngre arv efter sig.
LTU (Luleå) som inte ens är på topp 10 bland svenska universitet har Math Bollen, ett av dom tyngre namnen i branschen som har internationellt erkännande och dom som kan elkraft känner till honom, en fantastiskt kunnig man. Jag har läst ett antal kurser som han hållit i och det har varit en sann förmån att få göra det.
Jag knöt kontakter genom mitt exjobb och det är delvis dom som tagit mig dit jag är idag inte universitetsnamnet som står på mitt examensbevis.
Man kan tjäna ganska bra i elkraftbranschen men som vanligt som junior hamnar man ju inte jättehögt i början. Som junior på mitt förra jobb gick jag in på 34k med en uttalad lönetrappa där jag hade typ 37-38k efter ett år. Resdagar och fältarbete går lite upp och ner och beror på vad du är inriktad emot. Många jobbar väldigt lokalt inom en 10 mils radie och reser sällan längre än så. Jag jobbar över ett betydligt större geografiskt område och det blir väl i genomsnitt några resdagar/fältarbetsdagar i veckan. Fältarbetet blandas med kontorsarbete där jag analyserar resultat av fältarbetet och skriver rapporter. En del projekt är mer kontorstid än andra, ex om man sitter och räknar på selektivplaner eller gör magnetfälltsutredningar. Idag jobbar jag kontor imorgon skall jag ut och reka inför ett kommande projekt.