Citat:
Söker du på blocket jobb? Söker du jobb inom lager eller telemarketing kanske det är ett bra ställe att kolla på men min erfarenhet är att dom är väldigt svaga på kvalificerade ingenjörsjobb. Undrar på att du inte hittar något. Gå ut på linkedin eller kolla direkt på bolagens hemsidor. Finns massvis. One Nordic är väl mest teknikertjänster? Har aldrig haft att göra med dem i andra sammanhang. Dom kanske har några ingenjörer också men känns inte som deras huvudområde. Kolla exempelvis Rejlers dom har en del ingenjörstunga avdelningar på några ställen i landet. ÅF (eller vad det nu är för förkortning dom använder numera) Dom har mycket ingenjörer. Sweco är väldigt stora och har en del ingenjörer inom elkraft. Vattenfall har ju flera olika dotterbolag som vart och ett söker ingenjörer inom en mängd olika nicher. E.on är stora och har en hel del ingenjörer. Öresundskraft är ju relevant i skåne. Sen finns det ju allehanda mindre och större elnätsbolag som också söker ingenjörer. SvK har vi redan varit inne på men dom kan vara svåra att ta sig in på som junior om du inte har någon väldigt speciell och eftertraktad spetskompetens.
Många bolag söker konstant ingenjörer men har inte annonser ute efter som dom bara blir nerspammade med irrelevanta ansökningar. Är det något bolag du är väldigt intresserad av så föreslår jag att du tar kontakt med någon relevant chef där och presenterar dina meriter och varför du vill jobba hos just dem. Där kan linkedin vara ett bra hjälpmedel.
Det finns ett ökande behov av IT-tjänster inom elkraft branschen framförallt inom kommunikation. Att designa kretskort är intressant och roligt men kanske inte den merit som kommer landa dig ett jobb inom elkraftbranschen om det nu är det du vill.
Många bolag söker konstant ingenjörer men har inte annonser ute efter som dom bara blir nerspammade med irrelevanta ansökningar. Är det något bolag du är väldigt intresserad av så föreslår jag att du tar kontakt med någon relevant chef där och presenterar dina meriter och varför du vill jobba hos just dem. Där kan linkedin vara ett bra hjälpmedel.
Det finns ett ökande behov av IT-tjänster inom elkraft branschen framförallt inom kommunikation. Att designa kretskort är intressant och roligt men kanske inte den merit som kommer landa dig ett jobb inom elkraftbranschen om det nu är det du vill.
Well true har dock blivit avrådd av ett företag att konsulta inom det här särskilt som junior
Varken ÅF eller elbolaget har liksom tid å lära upp dom, skickar dom till kraftbolag så kan dom inget
ÅF passar så mkt bättre för IT och sådant pilleri som man självlär sig bra på
Men funderat på automationsbranschen
Där är det ju meriterande att jag varit programmerare även om PLC å sånt e annorlunda
där får man va ute å träffa folk, ute på industrier