2019-11-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prkl
Jag jobbar ute i fält och kan säga att när våra chefer rekryterar så kollar dom väldigt sällan på utbildning, vi har allt från civil/högskoleingenjörer, doktorander till vanliga elektriker. Dom som är duktigast är oftast dom som jobbat som vanliga elektriker och oftast dom som jobbar kvar längst.

Jag fick mitt jobb pga min erfarenhet som industrielektriker (har en två-årig högskoleutbildning inom elkraft och automation men har inte ingenjörstiteln) och jag va en av dom som dom valde först av fem pers, den sist lottade som fick jobbet en nyexad civilare som inte hade erfarenhet och han slutade efter sin andra resa för han kände att han inte klarade av jobbet.

Men som tips så finns det många företag som har traineeplatser men det är oftast utlandstjänst. Själv ligger jag ute 250-300 dagar om året.

Fattar inte alls, om elektriker är "bäst" kan ju jobbet omöjligen involvera matte, fysik eller något ingenjörsarbete

Är det något slags servicetekniker arbete du snackar om eller
Låter mycket märkligt imo

Elingenjör å elektriker e helt skilda grejor, men hos er har dom alltså samma jobb och "elektrikerna är bäst". Låter mycket skumt

Dom flesta ingenjörer e ju geeks som knappt kan använda en skruvmejsel
Dom flesta elektriker jag träffat skulle inte kunna räkna på växelström för att rädda sina liv lol
Fattar inte hur ni kan ha samma arbete vad är det ens? länkar?
Citera
2019-11-23, 21:29
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Är El/Automationsingenjör men sitter på ett kontor och programmerar lik förbannat
Fick inga jobb som nyexad inom el och autmation

Elbranschen just inom elkraft verkar oerhört svår att slå sig in i.
Automationsbranschen verkar fine, där hade jag mest otur.

Sen är ju automation mycket in house också och Elkraft är mest skrivbord.

men har fått intrycket att här har man mycket större möjligheter att få röra på sitt arsle än inom programmering.

t.e.x som automationsingenjör vara ute på industrierna, eller som elingenjör vara med på lite idriftsättningar och annat

Någon som känner till något najs jobb ?

Borde vara meriterande för automation att jag programmerat även om PLC/HMI är annorlunda än högnivå.
Samt elkonstruktion på kretskortsnivå borde vara meriterande för elingenjörsjobb inom elnätet

Din attityd i inläggen skvallrar en aning om varför du inte fått arbete inom den profession du utbildat dig inom. Taskig attityd, prestige, mästrande och narcissistisk, inga attraktiva attribut, därför blir det "oehört svårt" att komma in.

Praktiskt ingenjörsarbete kräver oftast inte mer än ett intresse och utbildning på gymnasienivå, i vilka sammanhang du använder flervariabelanalys för att programmera PLC:er är svåra att se, praktiskt arbete är inte liktydigt med arbete i labmiljö.

En del högskoleingenjörer faller på att inte kunna ställa om från skola till ingenjörsarbete, schabloner, erfarenhetsvärden, nyckeltal e.t.c. fås med praktik vilket kräver en sänkt gard och förmågan att vara ödmjuk. Nyexade civilingenjörer blir upplärda av seniora gymnasieingenjörer, inget ovanligt.

Det är sällan högskolekunskaperna tillämpas specifikt, därför föredrar många arbetsgivare ky och yh utbildade, är de drivna har företaget tekniker som mycket snabbt kommer in i rollen, för högskoleutbildade börjas det oftast med omställning som tar sin tid.
För tjänster med krav på höga teoretiska kunskaper är det annorlunda, fast du frågar efter praktisk arbete så...
Citera
2019-11-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Din attityd i inläggen skvallrar en aning om varför du inte fått arbete inom den profession du utbildat dig inom. Taskig attityd, prestige, mästrande och narcissistisk, inga attraktiva attribut, därför blir det "oehört svårt" att komma in.

Praktiskt ingenjörsarbete kräver oftast inte mer än ett intresse och utbildning på gymnasienivå, i vilka sammanhang du använder flervariabelanalys för att programmera PLC:er är svåra att se, praktiskt arbete är inte liktydigt med arbete i labmiljö.

En del högskoleingenjörer faller på att inte kunna ställa om från skola till ingenjörsarbete, schabloner, erfarenhetsvärden, nyckeltal e.t.c. fås med praktik vilket kräver en sänkt gard och förmågan att vara ödmjuk. Nyexade civilingenjörer blir upplärda av seniora gymnasieingenjörer, inget ovanligt.

Det är sällan högskolekunskaperna tillämpas specifikt, därför föredrar många arbetsgivare ky och yh utbildade, är de drivna har företaget tekniker som mycket snabbt kommer in i rollen, för högskoleutbildade börjas det oftast med omställning som tar sin tid.
För tjänster med krav på höga teoretiska kunskaper är det annorlunda, fast du frågar efter praktisk arbete så...

Inte många rätt där. Om du kunde läsa skulle du sett att jag inte ens har hittat något fältjobb som är ingenjör, någon som sökt en junior som jag. Oerhört få jobb och dom söker de med 10 + års erfarnhet.

1. jag arbetar som embedded progammerare, sitter med ett gäng nördar och proggar för fullt så visst har jag fått jobb, min attityd IRL är såklart mycket bättre än på flashback, det här gäller det flesta av oss, klar man är odräglig på FB. Rätt tufft nördig arbete, en KY-BÖG hade ju inte haft en chans. Finns säkert KY utbildning inom embedded också haha, patetiskt, människor som letar genvägar

Det är inte exakt mitt område men som sagt ingenjörsutbildningar är breda.
Jag har kunskap om all slags el från kretskortskonstruktion till elkraft som vi pratar om
all slags programmering inkl PLC

Dock känns 8-17 på kontor med ett gäng nördar kanske inte riktigt som min grej.

2. Det finns egentligen inget praktiskt ingenjörsarbete. Du kan inte säga att någon som gått KY gör något ingenjörsarbete, det är ett hån mot oss som har riktigt examen. Ni är för fan tekniker ingenting annat. Nej du behöver ingen utbildning för att göra några OCH/ELLER grindar i PLC. Men lycka till att ha en KY konstruera en hel autolösning åt ett företag. Han kan sätta några grindar thats it
Ni är tekniker, inte ingenjörer

3. Jag efterfrågade inte praktiskt arbete. Kanske något arbete där man är ute lite oftare bara, autoingenjörer e ju ute på industrierna du får ju va där å snacka, elingenjörer kanske är ute vid någon idriftsättning osv

Jag efterfrågade inget praktiskt arbete ens
Det stod ingenjörsarbete där man är ute ibland på fältet
Senast redigerad av jorban 2019-11-23 kl. 21:48.
Citera
2019-11-23, 21:50
Medlem
Citat:
Fattar inte alls, om elektriker är "bäst" kan ju jobbet omöjligen involvera matte, fysik eller något ingenjörsarbete

Är det något slags servicetekniker arbete du snackar om eller
Låter mycket märkligt imo

Elingenjör å elektriker e helt skilda grejor, men hos er har dom alltså samma jobb och "elektrikerna är bäst". Låter mycket skumt

Dom flesta ingenjörer e ju geeks som knappt kan använda en skruvmejsel
Dom flesta elektriker jag träffat skulle inte kunna räkna på växelström för att rädda sina liv lol
Fattar inte hur ni kan ha samma arbete vad är det ens? länkar?

Driftsätter elkraftsanläggningar så vi gör allt från att skruva på generatorer/transformatorer till att sitta och pilla med reläskydd och gör beräkningar och fixar till saker i styrsystemen osv.

Visst en elkraftsingenjör skulle ju va bra för jobbet men om dom bara pluggat det teoretiska och aldrig manövrerat en högspänningsbrytare så blir det ju mycket att lära sig därav är en elektriker bäst lämpad för yrket. Men man gör beräkningar som på elskolan på gymnasiet med, sen beror det ju på hur mycket man vill fördjupa sig i t.ex. växelströmsläran.

Och jag gick en två-årig universitetsutbildning, väldigt generell men vi pluggade en del elkraft och elmaskiner osv. Jag fick min behörighet där men den krävs inte för det här jobbet. Nämner aldrig att jag har den när jag söker jobb.
Citera
2019-11-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Jobbar på ett mycket stort företag.
Dock inte inom områdena vi snackar, jobbar på ett företag som tillverkar en teknisk produkt

Finns inte en enda chef/underchef/förman/högre upp satt / avdelningsansvarig som inte har en högre utbildning på riktigt universitet. Fan knappt en enda arbetare heller

Hade man gått YH hade man inte ens haft en chans att få börja på mitt företag
Så att andra arbetsgivare skulle se dom så superattraktiva har jag svårt att se

Varför vill man välja folk som tagit genvägar och gått enklast möjliga väg
Och nej jag pratar inte praktiskt arbete jag pratar ingenjörsarbete
Citera
2019-11-23, 22:11
Medlem
Citat:
Driftsätter elkraftsanläggningar så vi gör allt från att skruva på generatorer/transformatorer till att sitta och pilla med reläskydd och gör beräkningar och fixar till saker i styrsystemen osv.

Visst en elkraftsingenjör skulle ju va bra för jobbet men om dom bara pluggat det teoretiska och aldrig manövrerat en högspänningsbrytare så blir det ju mycket att lära sig därav är en elektriker bäst lämpad för yrket. Men man gör beräkningar som på elskolan på gymnasiet med, sen beror det ju på hur mycket man vill fördjupa sig i t.ex. växelströmsläran.

Och jag gick en två-årig universitetsutbildning, väldigt generell men vi pluggade en del elkraft och elmaskiner osv. Jag fick min behörighet där men den krävs inte för det här jobbet. Nämner aldrig att jag har den när jag söker jobb.

Ok men då ser jag det mer som ett tekniker jobb även om ni gör beräkningar, det gör tekniker också. Bara för att man gör beräkningar är man inte ingenjör. Eftersom elektrikern är bäst lämpad är det mer ett elektrikerjobb som jag ser det. Elektrikerna på mitt gymansie var liksom bönder som körde volvo 740. Det är liksom Matte B som är högsta kontakten med matematik dom haft. Då är man ju förhelvete inte ingenjör, då snackar vi kanske 400 / roten ur 3 på miniräknare som mest avancerade möte

Krävs att man är kunning inom flervariabla system och sådant för den matten man gör som fulländad autoingenjör och är man skrivbordsnisse inom elkraft så har man ju simuleringsprogram och sånt men man måste ju ha räknat för hand lång integraler å grejor i skolan för att se bakgrunden å sambanden helst

krävs 5-6 mattekurser på högre nivå
Citera
2019-11-23, 22:15
Medlem
Citat:

Menmen, så fort man vill jobba ute som ingenjör verkar man inte direkt vällämpad utan det blir direkt mer praktiskt, vilket är mycket logiskt. Tänkte mer om där fanns något jobb där man fick va ute lite som ingenjör men är nog mer inom biotech och sådant.

Som el/data/autoingenjör fåre bli skrivbordet sen förhoppningsvis starta eget åka rundor och inte sitta med 10 nördar på ett kontor

Blev trött på nördarna en dag dom snackade star wars och skit, därav trådstarten
längtade tillbaka till reflexjackan å industrin lite men nu har jag ju utbildat mig till ingenjör

ska jobba ett tag till som proggare, låg å högnivå sen köra elkonstruktion göra kretskort sen se var de tar mig
Citera
2019-11-24, 00:25
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jag efterfrågade inget praktiskt arbete ens
Det stod ingenjörsarbete där man är ute ibland på fältet
Vi har inget sådant jobb åt dig för tillfället.
Citera
2019-11-25, 07:28
Medlem
woofers avatar
Citat:
Det säger alla, men jag ser inga jobb. Jag hittade alltså inga jobb efter 4 månaders sökande för en "Junior"
Där var några annonser på mångårigt erfarna.

Sen tror jag du är lite ute och cyklar nu. Utbildning som är "nischad" för elkraft. Alltså va?
Någon skitutbildning på Yrkeshögskolan eller? HERREGUD.

Menar du att det skulle gå före en riktigt ingenjör. Ingenjörsutbildningar är breda finns ingen nischad mot elkraft såvida du inte tagit master.

Jag har suttit med sjuka diffekvationer, lastflödeanalyser, gjorde mitt examens arbete inom elkraft, använde simuleringsprogram, fledimensionell matte osv.
Skulle jag bil utkonkurrerad av en liten pajas som gått en 2 årig YH med obefintlig matematiskkunskap?

Om du menar civil - master - elkraft så ber jag om ursäkt
Men annars har du FEL

Så så knäpp upp översta skjortknappen och andas lite nu. Jag är ingenjör på högskolenivå det finns flera lärosäten som ger elkraftingenjörsutbildningar på högskolenivå.

Om vi nu skall raljera lite så kan jag också gör det. Kommer vi upp på civilingenjörsnivå så finns det mig veterligen inga renodlade elkraftingenjörsutbildningar. Det är primärt dom som läser energiteknik som inriktat sig mot elkraft, alternativt dom som läst elektroteknik som inriktat sig mot elkraft. Jag har träffat väldigt många som läst energiteknik med inriktning elkraft och min bild av dem är att de är väldigt breda och spretiga i sin kompetens och generellt inte kan speciellt mycket om grundläggande ellära, även om undantag finns. Jag tycker faktiskt inte att det är en bra utbildning. Att kunna räkna på system man inte förstår i grunden är inte värt speciellt mycket.

Dom som läst elektroteknik på civing (eller hing) nivå och inriktat sig mot elkraft är ofta väldigt kompetenta och kan grunderna i elläran, dom är dock väldigt få och det är väldigt individuellt hur många elkraftkurser dom läst.

Min förra tjänst var en analytisk tjänst med inriktning mot elkraft i konkurrensen till den var jag uppenbarligen bättre lämpad än ett ett flertal civing som också sökte tjänsten och då pratar vi sökande från hela landet. Vem vet, kanske du var en sökande? Ja i så fall så konkurrerade jag ut dig.

Min nuvarande tjänst blev jag handplockad till så ingen direkt konkurrens där. Dom flesta av mina klasskamrater har fått bra och kvalificerade jobb sen är det såklart en stor spridning, dom som var svaga redan under studietiden har väl fått tjänster där efter. Många av oss står oss mycket bra i konkurrensen även mot civing.

Det finns en mängd annonser ute just i detta nu där det söks både seniora men även uttalat juniora ingenjörer inom elkraft. Sen är det ju alltid så, det spelar ingen roll vad du kan. Om ett företag inte gillar dig som person kommer dom inte att anställa dig oavsett vilka kunskaper du har. Det gäller framförallt juniorer som inte är torra bakom öronen men som tror att dom kan allt.
Citera
2019-11-25, 07:56
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotatoChips
Antar att du jobbar som någon sorts kontrollanläggningsingenjör. Kan du berätta om lön, övertidsersättning och antal resdagar per år? Går själv i tankarna om att söka mig till ett likadant jobb men är rädd att statliga företag som Vattenfall etc inte betalar särskilt bra.

Nått åt det hållet Man kan tjäna ganska bra i elkraftbranschen men som vanligt som junior hamnar man ju inte jättehögt i början. Som junior på mitt förra jobb gick jag in på 34k med en uttalad lönetrappa där jag hade typ 37-38k efter ett år. Resdagar och fältarbete går lite upp och ner och beror på vad du är inriktad emot. Många jobbar väldigt lokalt inom en 10 mils radie och reser sällan längre än så. Jag jobbar över ett betydligt större geografiskt område och det blir väl i genomsnitt några resdagar/fältarbetsdagar i veckan. Fältarbetet blandas med kontorsarbete där jag analyserar resultat av fältarbetet och skriver rapporter. En del projekt är mer kontorstid än andra, ex om man sitter och räknar på selektivplaner eller gör magnetfälltsutredningar. Idag jobbar jag kontor imorgon skall jag ut och reka inför ett kommande projekt.

Jag jobbar inte speciellt mycket övertid men det händer att vissa projekt behöver göras på helg eller kväll, vi har väl ett rätt vanligt avtal för övertid. Dubbel lön på helgen tex. Vardagar brukar det jämna ut sig, man jobbar lite mer vissa dagar och lite mindre andra dagar.

Vilken lön man får är mer kopplat till person än till arbetsgivare.
Citera
2019-11-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Så så knäpp upp översta skjortknappen och andas lite nu. Jag är ingenjör på högskolenivå det finns flera lärosäten som ger elkraftingenjörsutbildningar på högskolenivå.

Om vi nu skall raljera lite så kan jag också gör det. Kommer vi upp på civilingenjörsnivå så finns det mig veterligen inga renodlade elkraftingenjörsutbildningar. Det är primärt dom som läser energiteknik som inriktat sig mot elkraft, alternativt dom som läst elektroteknik som inriktat sig mot elkraft. Jag har träffat väldigt många som läst energiteknik med inriktning elkraft och min bild av dem är att de är väldigt breda och spretiga i sin kompetens och generellt inte kan speciellt mycket om grundläggande ellära, även om undantag finns. Jag tycker faktiskt inte att det är en bra utbildning. Att kunna räkna på system man inte förstår i grunden är inte värt speciellt mycket.

Dom som läst elektroteknik på civing (eller hing) nivå och inriktat sig mot elkraft är ofta väldigt kompetenta och kan grunderna i elläran, dom är dock väldigt få och det är väldigt individuellt hur många elkraftkurser dom läst.

Min förra tjänst var en analytisk tjänst med inriktning mot elkraft i konkurrensen till den var jag uppenbarligen bättre lämpad än ett ett flertal civing som också sökte tjänsten och då pratar vi sökande från hela landet. Vem vet, kanske du var en sökande? Ja i så fall så konkurrerade jag ut dig.

Min nuvarande tjänst blev jag handplockad till så ingen direkt konkurrens där. Dom flesta av mina klasskamrater har fått bra och kvalificerade jobb sen är det såklart en stor spridning, dom som var svaga redan under studietiden har väl fått tjänster där efter. Många av oss står oss mycket bra i konkurrensen även mot civing.

Det finns en mängd annonser ute just i detta nu där det söks både seniora men även uttalat juniora ingenjörer inom elkraft. Sen är det ju alltid så, det spelar ingen roll vad du kan. Om ett företag inte gillar dig som person kommer dom inte att anställa dig oavsett vilka kunskaper du har. Det gäller framförallt juniorer som inte är torra bakom öronen men som tror att dom kan allt.

Okej, men gick du på någon av Big 4 då?

Alltså KTH, Chalmers, LTH eller Uppsala?
För såvitt jag vet finns ingen 3 årig Högskoleingenjörsutbildning inom elkraft på någon av dom utan det är mer elektro -data som jag gick

Sen bor man i typ Dalarna så visst, där jag bor bör man ha gått på någon Big 4 för att få jobb, rätt värdelöst annars då alla andra går på dom
Citera
2019-11-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nått åt det hållet Man kan tjäna ganska bra i elkraftbranschen men som vanligt som junior hamnar man ju inte jättehögt i början. Som junior på mitt förra jobb gick jag in på 34k med en uttalad lönetrappa där jag hade typ 37-38k efter ett år. Resdagar och fältarbete går lite upp och ner och beror på vad du är inriktad emot. Många jobbar väldigt lokalt inom en 10 mils radie och reser sällan längre än så. Jag jobbar över ett betydligt större geografiskt område och det blir väl i genomsnitt några resdagar/fältarbetsdagar i veckan. Fältarbetet blandas med kontorsarbete där jag analyserar resultat av fältarbetet och skriver rapporter. En del projekt är mer kontorstid än andra, ex om man sitter och räknar på selektivplaner eller gör magnetfälltsutredningar. Idag jobbar jag kontor imorgon skall jag ut och reka inför ett kommande projekt.

Jag jobbar inte speciellt mycket övertid men det händer att vissa projekt behöver göras på helg eller kväll, vi har väl ett rätt vanligt avtal för övertid. Dubbel lön på helgen tex. Vardagar brukar det jämna ut sig, man jobbar lite mer vissa dagar och lite mindre andra dagar.

Vilken lön man får är mer kopplat till person än till arbetsgivare.

Låter väldigt bra. Enda nackdelen är att det blir väl svårt att starta eget i framtiden inom branschen.
Därför jag dras lite till automation

Du får fan mer än vad jag gick in på som embedded-programmerare på storföretag.
jag är aldrig ute och sitter inspärrad med Svettiga nördar, längtar tillbaka till industrin därav trådstarten

Funderar på att gå in på Elavdelning på mitt företag
Dock blir det ju el på mikronivå då alltså elkonstruktion, har läst kraftelektronik och dessa kurser som handlar om att kunna el för att tillverka kretskort

Frågan är om det är meriterande. Det är iaf bättre än att aldrig ha jobbat med el
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in