2019-11-18, 19:33
Medlem
Hej

Är El/Automationsingenjör men sitter på ett kontor och programmerar lik förbannat
Fick inga jobb som nyexad inom el och autmation

Elbranschen just inom elkraft verkar oerhört svår att slå sig in i.
Automationsbranschen verkar fine, där hade jag mest otur.

Sen är ju automation mycket in house också och Elkraft är mest skrivbord.

men har fått intrycket att här har man mycket större möjligheter att få röra på sitt arsle än inom programmering.

t.e.x som automationsingenjör vara ute på industrierna, eller som elingenjör vara med på lite idriftsättningar och annat

Någon som känner till något najs jobb ?

Borde vara meriterande för automation att jag programmerat även om PLC/HMI är annorlunda än högnivå.
Samt elkonstruktion på kretskortsnivå borde vara meriterande för elingenjörsjobb inom elnätet
Citera
2019-11-18, 20:25
Medlem
idiamindadas avatar
One Nordic söker en massa folk till vattenkraft. Satsa på automation. Siemens i Finspång är ett annat företag att kolla in.
Citera
2019-11-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
One Nordic söker en massa folk till vattenkraft. Satsa på automation. Siemens i Finspång är ett annat företag att kolla in.

Låter gött, proggar på tills mitt kontrakt löper ut och försöker sen komma in på något sånt
Citera
2019-11-19, 14:32
Medlem
woofers avatar
Elkraftbranschen är inte så svår att ta sig in på om man har rätt utbildning. Söks otroligt mycket folk över hela Sverige. Men är man inte nischad mot just elkraft utan enbart mot elektronik så kan det nog vara lite svårt. Om du är automationsingenjör borde exempelvis kontrollanläggningsingenjör inte vara ett allt för stort steg. Det kan innefatta väldigt mycket fältarbete om du är intresserad av det. Om du har kunskaper i elkraftsystem så borde du inte alls ha så svårt att inrikta dig mot det.

Är själv elkraftingenjör och jobbar mycket ute, trivs väldigt bra
Citera
2019-11-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Elkraftbranschen är inte så svår att ta sig in på om man har rätt utbildning. Söks otroligt mycket folk över hela Sverige. Men är man inte nischad mot just elkraft utan enbart mot elektronik så kan det nog vara lite svårt. Om du är automationsingenjör borde exempelvis kontrollanläggningsingenjör inte vara ett allt för stort steg. Det kan innefatta väldigt mycket fältarbete om du är intresserad av det. Om du har kunskaper i elkraftsystem så borde du inte alls ha så svårt att inrikta dig mot det.

Antar att du jobbar som någon sorts kontrollanläggningsingenjör. Kan du berätta om lön, övertidsersättning och antal resdagar per år? Går själv i tankarna om att söka mig till ett likadant jobb men är rädd att statliga företag som Vattenfall etc inte betalar särskilt bra.
Citera
2019-11-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Det säger alla, men jag ser inga jobb. Jag hittade alltså inga jobb efter 4 månaders sökande för en "Junior"
Där var några annonser på mångårigt erfarna.

Sen tror jag du är lite ute och cyklar nu. Utbildning som är "nischad" för elkraft. Alltså va?
Någon skitutbildning på Yrkeshögskolan eller? HERREGUD.

Menar du att det skulle gå före en riktigt ingenjör. Ingenjörsutbildningar är breda finns ingen nischad mot elkraft såvida du inte tagit master.

Jag har suttit med sjuka diffekvationer, lastflödeanalyser, gjorde mitt examens arbete inom elkraft, använde simuleringsprogram, fledimensionell matte osv.
Skulle jag bil utkonkurrerad av en liten pajas som gått en 2 årig YH med obefintlig matematiskkunskap?

Om du menar civil - master - elkraft så ber jag om ursäkt
Men annars har du FEL
Citera
2019-11-23, 09:26
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban

Sen tror jag du är lite ute och cyklar nu. Utbildning som är "nischad" för elkraft. Alltså va?
Någon skitutbildning på Yrkeshögskolan eller? HERREGUD.

Menar du att det skulle gå före en riktigt ingenjör.

Det är nog rätt att hålla dig inspärrad inom 4 väggar.
Citera
2019-11-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är nog rätt att hålla dig inspärrad inom 4 väggar.
Nej det är det inte för jag gillar INTE sådant som inte är riktigt.
Det är vi experter på här i Sverige.

Lite som att handla alla sina julklappar på JULA

Man behöver inte alltid så mycket matten i alla elingenjörsyrken, men att YH skulle vara prioriterat över tvättäkta ingenjörsutbildning kan jag inte tänka mig. Har man klarat alla tuffa kurser, elektromagnetisk fältteori osv så har man bevisat att man kan lära sig det mest svåra och har räknat på all teori bakom det man arbetar med. Allt annat lär man ju sig sen

YH är tvärtom, där har du lärt dig det lätta, man aldrig ens kollat på det svåra

Användaren där snackade nog i nattmössan

Däremot så arbetade sig elektriker upp till ingenjörsposition förr i tiden, men så funkar det inte idag
Dessa elektriker var mer gamla skolan, mer öppna för att lära sig än dagens ungdomar osv

Men har man inte räknat kursen Flerdimensionell analys på universitet så ser jag inte hur man skulle kunna vara elingenjör och räkna på riktig el

Har man gått plask och lek YH och räknat lite + och - ser ja inte varför någon skulle vilja anställa en som just ingenjör
Citera
2019-11-23, 14:32
Medlem
Citat:

Man behöver inte alltid så mycket matten i alla elingenjörsyrken, men att YH skulle vara prioriterat över tvättäkta ingenjörsutbildning kan jag inte tänka mig. Har man klarat alla tuffa kurser, elektromagnetisk fältteori osv så har man bevisat att man kan lära sig det mest svåra och har räknat på all teori bakom det man arbetar med. Allt annat lär man ju sig sen

YH är tvärtom, där har du lärt dig det lätta, man aldrig ens kollat på det svåra

Däremot så arbetade sig elektriker upp till ingenjörsposition förr i tiden, men så funkar det inte idag
Dessa elektriker var mer gamla skolan, mer öppna för att lära sig än dagens ungdomar osv

Men har man inte räknat kursen Flerdimensionell analys på universitet så ser jag inte hur man skulle kunna vara elingenjör och räkna på riktig el

Har man gått plask och lek YH och räknat lite + och - ser ja inte varför någon skulle vilja anställa en som just ingenjör

Du har ingen koll. Har du ens gått en YH utbildning?
Citera
2019-11-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruno360
Du har ingen koll. Har du ens gått en YH utbildning?

"Du har ingen koll". hahaha. Du har ingen koll mannen

Du fattar väl att jag överdriver.
Men YH har inte läst något i närheten av riktig ingenjörshögskola på toppuniversitet.

Elektromagnetisk Fältteori, Flerdimensionell analys osv
Googla dom kurserna. Sen är YH mer nischade mot det praktiskta, te.x. proggat mer PLC
Bevisat att man klarat det enkla, nödvändiga istället för att ha bevisat att man klarat det bakomliggande oerhört komplexa

Varför ska företag anställa folk på YH som läst som högst motsvarande gymnasiematte?
Du är ett skämt mannen
Citera
2019-11-23, 20:05
Medlem
Citat:

Jag jobbar ute i fält och kan säga att när våra chefer rekryterar så kollar dom väldigt sällan på utbildning, vi har allt från civil/högskoleingenjörer, doktorander till vanliga elektriker. Dom som är duktigast är oftast dom som jobbat som vanliga elektriker och oftast dom som jobbar kvar längst.

Jag fick mitt jobb pga min erfarenhet som industrielektriker (har en två-årig högskoleutbildning inom elkraft och automation men har inte ingenjörstiteln) och jag va en av dom som dom valde först av fem pers, den sist lottade som fick jobbet en nyexad civilare som inte hade erfarenhet och han slutade efter sin andra resa för han kände att han inte klarade av jobbet.

Men som tips så finns det många företag som har traineeplatser men det är oftast utlandstjänst. Själv ligger jag ute 250-300 dagar om året.
Citera
2019-11-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prkl
Jag jobbar ute i fält och kan säga att när våra chefer rekryterar så kollar dom väldigt sällan på utbildning, vi har allt från civil/högskoleingenjörer, doktorander till vanliga elektriker. Dom som är duktigast är oftast dom som jobbat som vanliga elektriker och oftast dom som jobbar kvar längst.

Jag fick mitt jobb pga min erfarenhet som industrielektriker (har en två-årig högskoleutbildning inom elkraft och automation men har inte ingenjörstiteln) och jag va en av dom som dom valde först av fem pers, den sist lottade som fick jobbet en nyexad civilare som inte hade erfarenhet och han slutade efter sin andra resa för han kände att han inte klarade av jobbet.

Men som tips så finns det många företag som har traineeplatser men det är oftast utlandstjänst. Själv ligger jag ute 250-300 dagar om året.

Precis det jag säger ju, sällan utbildning som avgör.

Det enda jag kritiserade var han jag började svara som sa att man behövde en nischad utbildning.
Endast YH utbildningar är nischade.

Och att ett företag skulle prioritera nischade YH utbildningar där man knappt ens knäckt en differentialekvation är ju bara patetiskt

Erfarenhet väger tyngst.
Kollar sen arbetsgivaren något på utbildning så inte fan är YH värt ett ruttet lingon

Sen är nog ditt arbete inget riktigt det jag letar efter eller egentligen ingenjörsarbete
Vad är det du gör förresten?

YH utbildning inom elkraft och automation? låter väldigt spritt och du fick alltså elbehörighet av det?
Satt ni med elkraft å feta integraler och räknade på er utbildning tvek på den alltså
Senast redigerad av jorban 2019-11-23 kl. 20:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in