Citat:
Ursprungligen postat av
-Gambler-
Jag anser inte att ”god of the gaps” är en mer rätt definition än någon annan. Konstaterade bara att det verkar vara just denna gudsdefinition många troende visar sig ha när de ska förklara varför det enligt dem är rationellt att tro på gud.
Ingen har sagt att det är ”rätt”.
Okej. Enligt mig är ett kriterium för en bra definition att den förmedlar ett koncepts minsta gemensamma nämnare.
En definition avsedd att vara satirisk är visst 'inte
helt dum' - men ändå väldigt dum.
Min uppfattning är att
proconsuls definition är träffande i viss mån (på ett humoristiskt sätt), men ändå väldigt dum.
Jag håller alltså till viss del med dig/proconsul och uppskattar satiren, men tycker fortfarande att det är en dum definition.
Just därför att god-of-the-gaps som snuttefilt är något otroligt dumt.
Citat:
Personligen tror jag inte på någon gud och kan därför enbart utgå från de gudsdefinitioner troende personer presenterar.
Vilken har varit den minsta gemensamma nämnaren för de gudsdefinitioner du fått presenterade för dig?
Har du skymtat någon röd tråd?
Vad tycker du om definitionen: 'Naturens innersta väsen / Universums yttersta natur'?
Personligen tror jag att alla antropogena beskrivningar av "gud(ar)" är felaktiga/bristfälliga.
Jag tror inte heller att begreppet 'kamelen' har två pucklar och är anpassad till ökenvandring,
utan att det är en generell beskrivning av ett specifikt ting med bl.a de egenheterna.
"Gud" är ett ord (ett språkligt koncept/en idé), precis som "kamel".