2019-11-24, 09:01
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg utbrutna till ny tråd:

(FB) Ledarskribent kräver gratis mat på sd:s landsdagar
/Mod.
Senast redigerad av Siegfrid 2019-11-24 kl. 09:03.
Citera
2019-11-24, 14:42
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Som äldre medelålders vit man boende i min barndomsstad så retar jag upp mig på lokalblaskans artiklar. Det är oftast nån ung nyanställd nyinflyttad jänta som har gått en folkhögskoleutbildning i Skåne eller Norrbotten som ska skriva om nån lokal historisk artefakt där jag bor. På ett lillgammalt sätt ska det låta som hon gjort lång research i lokalhistorien och skrivit något revolutionerande nytt, typ "visste du att" med en massa hårresande faktafel och utebliven bakgrundsinformation.

Antagligen har hon googlat i 10 minuter och sprungit in 20 minuter på lokala muséet och nu ska skriva oss erfarna lokalpatrioter på näsan. Gärna med nån twist att man hittat ett mynt från Byzans i en åker, och därmed kan fastställa ett muslimskt inflytande redan på vikingatiden.

Random påläst pensionär från hemstaden skulle kunna göra en bättre artikel i lokalblaskan än en inflyttad valp som knappt är torr bakom öronen än.

Det där känner jag igen och jag vill verkligen inte förnumstigt och lillgammalt rapportera vardagsnyheter på ett nedlåtande sätt. Jag tar hellre ett steg tillbaka och låter de jag intervjuar bre ut sig snäppet mer. Det kan bli lite stramt men jag står inte ut när hästsvanstjejer med random kommunikationsexamen ska läxa upp en i lokalartiklar som om man vore åtta.

På tal om eventuella SVT-besparingar så antar jag att man kommer spara in på dokumentärredaktionen och inte Schlagerveckorna "för så vill folk ha det".
Citera
2019-11-25, 11:09
Medlem
Journalisten rapporterar om att 94 journalister tillsammans fått dela på 2,5 miljoner i stipendiepengar från Journalistförbundet, "utbildnings- och kompetensutvecklingsstipendium". Många av stipendierna verkar gå till direkta semester- och supresor, men man kan också se att det satsas på just utbildning. Påfallande ofta dock utanför journalistyrket, varken journalisterna eller Journalistförbundet verkar tro på någon framtid för lögnmedierna. Några axplock:

Citat:
Per G Eklund, frilans, 18 500 kronor för bokbinderikurs, Leksands folkhögskola.

Stina Gullander, frilans, 15 000 kronor för normingenjörsutbildning, Add Gender, Stockholm.

Viktoria Hansén, frilans, 25 000 kronor för par- och relationsterapeututbildning, Cady training academy, Göteborg.

Titti Holmquist, frilans, 5 000 kronor för kostombudskurs, Bergklint Education, Göteborg.

Karin Jerrstedt, SVT, 10 000 kronor för Rosendahls stora trädgårdskurs, Stockholm.

Linnea Karlsson, Östersunds-Posten, 35 000 kronor för kursen Copywriting på distans via Berghs

Micaela Kedhammar, 22 500 kronor för bokföringskurs, Företagsekonomiska institutet, Stockholm

Cecilia Lübeck, frilans, 49 500 kronor för sommelierutbildning, Restaurangakademin, Stockholm.

Haha. Riktigt sjukt. Tänk att vara betalande medlem i Journalistförbundet och se att någon fått ett stipendium på nästan 50 000 för att utbilda sig till sommelier... Personligen skulle jag bli förbannad.

Noterar också att flera har fått stipendier för att gå kursen "Programmering för journalister". Memen har blivit verklighet.
Citera
2019-11-25, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Fler småtidningar går i graven.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...aa7c0011df0a6e
Citera
2019-11-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Journalisten rapporterar om att 94 journalister tillsammans fått dela på 2,5 miljoner i stipendiepengar från Journalistförbundet, "utbildnings- och kompetensutvecklingsstipendium". Många av stipendierna verkar gå till direkta semester- och supresor, men man kan också se att det satsas på just utbildning. Påfallande ofta dock utanför journalistyrket, varken journalisterna eller Journalistförbundet verkar tro på någon framtid för lögnmedierna. Några axplock:

Haha. Riktigt sjukt. Tänk att vara betalande medlem i Journalistförbundet och se att någon fått ett stipendium på nästan 50 000 för att utbilda sig till sommelier... Personligen skulle jag bli förbannad.

Noterar också att flera har fått stipendier för att gå kursen "Programmering för journalister". Memen har blivit verklighet.

En fick stipendiepengar för att ta del av en "normingenjörsutbildning". Jag läste på om detta men jag förstod helt enkelt inte vad en sådan arbetar med.

"En unik spetsutbildning som leder dig in i normingenjörens förhållningssätt
Konkreta verktyg och strategier för att undersöka och bygga om normer i olika sammanhang - du tränas bland annat i normplattformen och hur den kartläggs och fylls med aktiviteter för självorganiserande inkludering"

https://addgender.se/normingenjor/bli-normingenjor/

Sedan kom den minst sagt bisarra slutklämmen.

"Normplattformen är normingenjörens sätt att ge Sveriges näringslivsaktörer tillgång till den kompetens och evidens som finns inom normförändring, makt, genus och jämlikhet."

Jojo, säkert en efterfrågad exporttjänst. Lycka till!
Citera
2019-11-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fler småtidningar går i graven.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...aa7c0011df0a6e

Citerar från nyhetsflashen:
Citat:
Gunilla Persson, chefredaktör, kallar det “en sorgens dag”. Enligt ägaren Gota media motiverar beslutet med att tidningen gått dåligt ekonomiskt.

Andra kallar det för glädjens dag när åsiktsförtryckarna sparkas iväg så det står härliga till
Citera
2019-11-25, 11:38
Medlem
Fickludds avatar
Gota Media lägger ner tidningarna Östra Småland och Nyheterna. Tidningarna har fjorton fast anställda journalister i Kalmar och Oskarshamn som nu förlorar jobben.
Citera
2019-11-25, 11:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Hahaha, skitkul. Man undrar varför det behövs en speciell kurs just för journalistbakgrund.
Kan det vara så att kurser med "ingen programmeringsbakgrund krävs" inte är tillräckligt enkla?
Citera
2019-11-25, 12:41
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Gota Media lägger ner tidningarna Östra Småland och Nyheterna. Tidningarna har fjorton fast anställda journalister i Kalmar och Oskarshamn som nu förlorar jobben.

Dessutom 3 vikarier som inte heller får fortsätta sin anställning.

Journalisterna får helt enkelt lära sig att koda, kanske skriva bättre nyhetsrobotar som redan idag tar över allt mer av deras uppgifter.
Citera
2019-11-25, 12:53
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:

Varför det? Sommelier är ett riktigt yrke, utbildningen kan leda till ett riktigt jobb. Är man dessutom genuin journalist så borde man bli glad om fler utbildar sig till andra yrken. Mindre konkurrans om de få journalistjobb som finns kvar.

Värre är det med en som utibildar sig till normingenjör. De borde inte betala pengar till tramsyrken. Där är ett skäl att bli förbannad.
Citera
2019-11-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Varför det? Sommelier är ett riktigt yrke, utbildningen kan leda till ett riktigt jobb. Är man dessutom genuin journalist så borde man bli glad om fler utbildar sig till andra yrken. Mindre konkurrans om de få journalistjobb som finns kvar.

Värre är det med en som utibildar sig till normingenjör. De borde inte betala pengar till tramsyrken. Där är ett skäl att bli förbannad.

Tanken med Journalistförbundets verksamhet är väl ändå att utveckla det journalistiska fältet, och hjälpa medlemmarna i deras roll som journalister, inte att använda medlemmarnas pengar till att folk ska utbilda sig till sommelier och liknande. Rimligen måste det bryta mot några stadgar. Men som jag var inne på så inser väl även Journalistförbundet att det inte finns någon riktig framtid för journalistyrket. Säkert kommer vi få se mer av sådana här vidareutbildningsinsatser ju skakigare deras arbetsmarknad blir.
Citera
2019-11-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, skitkul. Man undrar varför det behövs en speciell kurs just för journalistbakgrund.
Kan det vara så att kurser med "ingen programmeringsbakgrund krävs" inte är tillräckligt enkla?

Jag antar att de ska koda olika medieprodukter och att utbildningen är inriktad på det. Hoppas det inte blir alltför utspritt, så att uppmaningen "Lär dig koda!" får svaret "Men det gör jag ju redan?". Det är fortfarande en bra mem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in