2019-11-25, 13:24
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Gota Media lägger ner tidningarna Östra Småland och Nyheterna. Tidningarna har fjorton fast anställda journalister i Kalmar och Oskarshamn som nu förlorar jobben.

Kul, nu får nyliberalerna tala utan att bli motsagda.
Citera
2019-11-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Gota Media lägger ner tidningarna Östra Småland och Nyheterna. Tidningarna har fjorton fast anställda journalister i Kalmar och Oskarshamn som nu förlorar jobben.

Tidningarna har tydligen anor sen 1920-talet.

De måste hitta nya sätt till finansiering.
Sk plus-artiklar leder bara till att de når ut till betydligt färre läsare.
Och när mängden plus-artiklarna nästan dominerar och de öppna bara handlar om ovesäntligheter så slutar helt enkelt icke-plussare att ens gå in på förstasidan. Finns liksom ingen mening. Inget som lockar. Inget som ger något. Och då tappar även eventuella annonsörer intresset. En osviklig resa mot minus.
Citera
2019-11-25, 16:03
Medlem
Kul nyhet med Östra Småland som lägger ner. Tydligen hade man 200 anställda på 90-talet.

Nu får man lägga ned trots presstöd. 14 anställda sparkas.

Rekomenderar alla att gå in på Östra Smålands sida och läsa de avslutande inläggen på sajten där de beklagar sig. Stor humor!!!

www.ostrasmaland.se tror jag adressen är.
Citera
2019-11-25, 16:40
Medlem
Amors avatar
https://twitter.com/anderslindberg/s...409488897?s=20

Anders Lindberg sörjer
Citera
2019-11-25, 17:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
https://twitter.com/anderslindberg/s...409488897?s=20

Anders Lindberg sörjer
mediemångfald
Undrar vilken "mångfald han avser, knappast en mångfald av åsikter.
Citera
2019-11-25, 18:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Och när mängden plus-artiklarna nästan dominerar och de öppna bara handlar om ovesäntligheter så slutar helt enkelt icke-plussare att ens gå in på förstasidan. Finns liksom ingen mening. Inget som lockar. Inget som ger något. Och då tappar även eventuella annonsörer intresset. En osviklig resa mot minus.

En dryg halvering av de tryckta exemplaren sedan Gota tog över 2011. 6000 ex vid nedläggningen. Jag gissar att de låste det mesta eller allt sitt digitala material. Gammelemedia verkar inte förstå att Facebooklänkar till låst material gör folk förbannade, inte sugna på att prenumerera.
Citera
2019-11-25, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag gick in på METROs hemsida, formatet ser knepigt ut och förskjutet, gamla artiklar. Jag klickade på en gammal länk. Fick bara Error. Oftast blir man irriterad över att länkar inte fungerar. Nu var det så talande, det var som en digital ruin efter ett fallet imperium. Ett ondskans Imperium. Som att se gamla förfallna Stalinstatyer i Östeuropa.

METRO finns inte digitalt heller längre.
Citera
2019-11-25, 20:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Kul, nu får nyliberalerna tala utan att bli motsagda.

Samma socialliberaler i de flesta tidningar. Jag har inte läst tidningen men jag misstänker att det var länge sedan de var riktig vänster som Flamman eller Proletären. Jag tror faktiskt dessa mer radikala tidningar har större möjlighet att överleva.
Citera
2019-11-25, 20:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Problemet är att produkten saknar efterfrågan. Om ingen vill läsa tidningen spelar det ingen roll hur mycket presstöd de får. Plustjänster och annonser är bara en följd av att efterfrågan saknas.
Citera
2019-11-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Kul nyhet med Östra Småland som lägger ner. Tydligen hade man 200 anställda på 90-talet.

Nu får man lägga ned trots presstöd. 14 anställda sparkas.

Rekomenderar alla att gå in på Östra Smålands sida och läsa de avslutande inläggen på sajten där de beklagar sig. Stor humor!!!

www.ostrasmaland.se tror jag adressen är.

"Sportjournalisten Malin Fransson: 'Östran har betytt allt för mig'"

Journalister är inte riktigt som oss andra när det kommer till passioner.
Citera
2019-11-25, 21:35
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Samma socialliberaler i de flesta tidningar. Jag har inte läst tidningen men jag misstänker att det var länge sedan de var riktig vänster som Flamman eller Proletären. Jag tror faktiskt dessa mer radikala tidningar har större möjlighet att överleva.

Tror det är mest storstadspress som är dogmatiskt nyliberal. Landsortspressen, som Östra Småland, är mer gammaldags socialdemokratisk. Östra Småland har en välformulerad ledarskribent i Peter Akinder, och Håkan Juholts griftetal i dagens tidning var av ett stilistiskt slag man sällan ser i storstadspress.
Citera
2019-11-25, 22:08
Medlem
Fejkits avatar
Hörde ett rykte idag om att krönikörerna på Expressen inte fick betalt idag på grund av likviditetsbrist. Låter otroligt, förutsätter att det inte stämmer utan att det i så fall finns en logisk förklaring bakom (”Lena glömde köra fil kronika.lon innan deadline 22.00), typ. Någon som hört något om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in