Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag har läst kärnfysik på högskolenivå.
Uppenbarligen inte tillräckligt...
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du har snart ett PM från Nordkorea och Iran.
Dom kan redan detta bättre än jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du måste skämta. Det är jag som borde posta den länken.
Det står klart och tydligt att det är ”mycket höga” stråldoser, levererade under kort tid, som är farliga.
Låga doser över lång tid säger de kan ge en liten ökning i risken för cancer, där de strukit under ordet ”risk”, eftersom man inte kunnat observera någon statistiskt säkerställd ökning i t.ex. Tjernobyl.
Genetiska förändringar
Hur ser du på riskerna för genetiska förändringar?
Kärnkraft och cancer
När konsekvenserna av Tjernobyl och Fukushima utvärderas har metodiken att enskilda fall inte kan hänvisas till olyckorna, ungefär som att ett enskilt lungcancerfall sällan kan bevisas bero på rökning, använts.
«In Belarus, according to the cancer registry established before the accident, 25 operated cases of thyroid cancer were reported during the first 4 years after the accident (1986–89) in patients who were aged 0–15 years at exposure. This number rose to 431 in 1990–94, 766 in 1995–99, and 808 in 2000–03. In particular, starting from 1990, the incidence of thyroid cancer increased greatly in children who were aged 0–5 years at the time of the accident, which suggests that this age group is particularly vulnerable to the effects of radiation.»
https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(16)30112-7/fulltext
Kallar du detta för att
"man inte kunnat observera någon statistiskt säkerställd ökning"?
Avfärdar du välrenommerade The Lancet som en opålitlig källa?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Nej.
De ämnena har en halveringstid på typ en nanosekund.
Om du menar att det radioaktiva avfallet från kärnkraft kan beskrivas som att det har en halveringstid på typ en nanosekund, så kan du inte ha lyssnat på lektionerna i kärnfysik.
Har du helt missat uppgiften om att avfallet måste förvaras säkert i 100000 år?
Här finns lite om sönderfallskedjor och exempel på sönderfall som följer efter uran- eller plutoniumklyvning. Och som pågår under
mycket lång tid.
http://www.radioactivity.eu.com/site/pages/Radioactive_Series.htm
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Min poäng är att du förknippar massförstörelse och massdöd med atombomber, men i verkligheten är det andra vapen som dödar flest människor.
Beroende på att den enda användningen av kärnvapen i konflikter hittills är av USA i Hiroshima och Nagasaki.
Jag önskar att vi kunde avfärda möjligheten att militärer eller terrorister använder kärnvapen i framtida konflikter. Det kan vi inte.
Edit:
I synnerhet inte om ökad spridning av kärnkraft leder till ökad spridning av kärnvapen. Och det är tyvärr ett troligt samband.
–