2019-11-22, 21:45
  #229
Avslutad
Får verkligen hoppas på en bostadskrasch så man kan köpa ett hus till ett normalt pris. Men jag tror tyvärr inte på någon krasch. Det är ju bostadsbrist som vi alla vet. Så det kommer inte hända
Citera
2019-11-22, 22:20
  #230
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Får verkligen hoppas på en bostadskrasch så man kan köpa ett hus till ett normalt pris. Men jag tror tyvärr inte på någon krasch. Det är ju bostadsbrist som vi alla vet. Så det kommer inte hända

Bostadsbrist eller inte har aldrig varit en avgörande faktor eller påverkat när bubblan brustit i andra länder.
Citera
2019-11-22, 22:49
  #231
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Jag funderar på människor högt belånade med barn. Vilka möjligheter ser ni att hjälpa säg 2-3 barn med boende?
Tänker antingen amortera ni ner er egen skuld eller så sparar ni till barnens kontantinsats. Här ni medellön kan båda bli svårt, eller svårt, fullkomligt omöjligt att få ned ett lån på 3 miljoner till skuldfri vid pension o samtiidgt hjälpa 3 barn med lägenhet.
Tja, du kan ju titta i tråden nedan om hushållens skulder.
Det är när man är ca 55 som barnen flyttar ut. Med viss spridning. I den tråden ser vi att då är medianskulden 650 kSEK. Det representerar en utgift för boende på 569 kr/månad.

Säg nu att denne förälder skall hjälpa ett barn med 150 kSEK i kontantinsats till denna BR: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-domherren-norrtalje-kommun-domherrevagen-4a-16305300
Utgiften för ett lån på 150 kSEK är 131 kr/månad. Jag ser inte riktigt problemet för föräldern att klara denna utgift. Om nu föräldern skall betala den.

För barnet blir det om barnet betalar rubbet: 1807 kr/månad för kapitalutgift och månadsavgift.
Jag ser inte detta om ett ekonomiskt problem. Även om barnet har låg inkomst borde inte detta vara ett nämnvärt bekymmer.

Väldigt oklart hur du såg detta som ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Jag är en av dom som gjorde exit 2017 efter 12 år på brf marknaden i sthlm. Fick tag på hyresrätt där familj med 2 barn får plats. Dessutom i en helt homogen, trygg liten stad 35 min från sthlm. Fortfarande nära till vänner o familj men boendes i en idyll som på riktigt är en del av gamla Sverige. Tyvärr är jag inte ensam med denna tanke och det fylls på med fler sthlmare.
Om du anser att du ordnat det bra för dig så är det väl bara att vara nöjd med det.
35 min är ju ingen restid för en stockholmare. Det är snarare så att det är närmast hopplöst att komma under. Eller var det 35 min fram till Stockholms utkant.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Mitt förtroende på svensk ekonomi, politikers beslut, dess förmåga att kratta en trygg och vettig ekonomisk balans har sen många år varit obefintlig. Det var en stor anledning till att jag ville att familjen skulle bli skuldfri.
Visst kan man ha sådana tvivel. Inte minst om man som jag är nyliberal och vi är en av världen mest "kommunistiska" länder. Och riksdagen är fylld av "kommunister". Men man väljer ju själv hur deprimerad man skall vara över det.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Dessutom såg jag det som oerhört ointressant att amortera 8 300 kr i månaden på ett 3 miljoners lån fram till pensionen för att vara skuldfri när det är dags. Hellre skuldfri nu, framförallt då jag värderar just boendet väldigt lågt.
Vill man inte spara, utan hellre slösa upp inkomsten, så är det ju mer rätt att hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Nyhetensbehag vid ett nytt boende lägger sig väldigt snabbt. Vänner med bastu, pool eller badtunna märker man att dom vänjer sig snabbt vid och används knappt efter ett tag.
Folk har nån övertro på boendet, får jag bara ett hus med garage eller stor veranda kommer resten lösa sig. Men huvudvärken för amortering och lån skapar ännu mer stress och leder många gånger till skilsmässa.
Låter mer som du ger uttryck för synnerligen privata preferenser. En del läsare kommer nog att tänka i termer av "surt sa räven ...".

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Och folk som säger man slänger pengar i sjön i hyresrätt. Jag och sambon lyckas spara mycket pengar varje månad.
Dessa pengar läggs på hög för att kunna ANVÄNDAS. En med skuld amorterar dessa till ett låst "sparande" på en skuld som nått onödigt höga höjder på låtsas pengar som skapats ur intet av banker. Dessa personer är grundlurade.
Man betalar mer för en HR. Det kommer sig av några olika orsaker:
* Dels erhåller man mer service.
* Dels betalar man mer för underhåll. Hårdare slitage.
Men i övrigt borde det vara ganska lika. (En BR innehavare har dock mer frihet att forma bostaden än en HR-innehavare).

Någon kommer nog här invända att HR-innehavaren åker på hyreshöjningar i takt med att produktionskostnaden för bostäder går upp. Och BR-innehavaren bara håvar in värdeökningen.
Det är riktigt men HR-innehavaren kan lösa det genom att låna och köpa aktier i ett fastighetsbolag.
Men då är vi tillbaka i sparandet som du ville undvika.
Men utan denna åtgärd tappar du värdeökningen som uppstår när produktionskostnaden stiger.

I slutet säger du något i stil med att fordringar på ett bankinstitut är värdelösa. Eller vad skulle grundlurandet bestå av. Sedan är formuleringen "låtsas pengar som skapats ur intet" mer något som för tanken till en 7-årings kunskapsnivå.
Citera
2019-11-22, 22:54
  #232
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Bostadsbrist eller inte har aldrig varit en avgörande faktor eller påverkat när bubblan brustit i andra länder.
Nu är ju Sverige extremt. Men hoppas på sprucken bubbla. Och det rejält
Citera
2019-11-22, 23:02
  #233
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Jag trodde Deutsche Bank var på väg att krascha.
Citera
2019-11-22, 23:29
  #234
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, du kan ju titta i tråden nedan om hushållens skulder.
Det är när man är ca 55 som barnen flyttar ut. Med viss spridning. I den tråden ser vi att då är medianskulden 650 kSEK. Det representerar en utgift för boende på 569 kr/månad.

Säg nu att denne förälder skall hjälpa ett barn med 150 kSEK i kontantinsats till denna BR: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-domherren-norrtalje-kommun-domherrevagen-4a-16305300
Utgiften för ett lån på 150 kSEK är 131 kr/månad. Jag ser inte riktigt problemet för föräldern att klara denna utgift. Om nu föräldern skall betala den.

För barnet blir det om barnet betalar rubbet: 1807 kr/månad för kapitalutgift och månadsavgift.
Jag ser inte detta om ett ekonomiskt problem. Även om barnet har låg inkomst borde inte detta vara ett nämnvärt bekymmer.

Väldigt oklart hur du såg detta som ett problem.


Om du anser att du ordnat det bra för dig så är det väl bara att vara nöjd med det.
35 min är ju ingen restid för en stockholmare. Det är snarare så att det är närmast hopplöst att komma under. Eller var det 35 min fram till Stockholms utkant.


Visst kan man ha sådana tvivel. Inte minst om man som jag är nyliberal och vi är en av världen mest "kommunistiska" länder. Och riksdagen är fylld av "kommunister". Men man väljer ju själv hur deprimerad man skall vara över det.


Vill man inte spara, utan hellre slösa upp inkomsten, så är det ju mer rätt att hyra.


Låter mer som du ger uttryck för synnerligen privata preferenser. En del läsare kommer nog att tänka i termer av "surt sa räven ...".


Man betalar mer för en HR. Det kommer sig av några olika orsaker:
* Dels erhåller man mer service.
* Dels betalar man mer för underhåll. Hårdare slitage.
Men i övrigt borde det vara ganska lika. (En BR innehavare har dock mer frihet att forma bostaden än en HR-innehavare).

Någon kommer nog här invända att HR-innehavaren åker på hyreshöjningar i takt med att produktionskostnaden för bostäder går upp. Och BR-innehavaren bara håvar in värdeökningen.
Det är riktigt men HR-innehavaren kan lösa det genom att låna och köpa aktier i ett fastighetsbolag.
Men då är vi tillbaka i sparandet som du ville undvika.
Men utan denna åtgärd tappar du värdeökningen som uppstår när produktionskostnaden stiger.

I slutet säger du något i stil med att fordringar på ett bankinstitut är värdelösa. Eller vad skulle grundlurandet bestå av. Sedan är formuleringen "låtsas pengar som skapats ur intet" mer något som för tanken till en 7-årings kunskapsnivå.

Kul att du tar dig tid men suck. Jag orkar ägna för många minuter på mitt svar.

Jag pratade om att föräldern ska bli skuldfri vid pension samt hjälpa 2-3 barn med kontantinsats. Läs mer noggrant.

Du tar en lägenhet i Norrtälje som exempel. Suck. Gör de inte så enkelt för dig.

Ja jag har ordnat det bra för mig. Jag har fått in mina pengar på värdeökning och har de i likvida medel. Inte låst till nån bostad där jag känner mig rik på låtsas.

Har någon bott i hyres senaste 20 åren har den självklart åkt på nitlott. Att ha missat den största värdeökningen någonsin på något så enkelt som att bo måste man ha huvudvärk.

Vad cool du är som jämför mig med 7åring. Där försvann all respekt när du måste hävda dig på det sättet.
Det har skett en massiv expansion av krediter och därmed overklig ökningar på bostäder som gynnat banker och stat, folket känner sig rikare men egentligen får dom bara ett större fett rött minus på kontot för varje gång de flyttar. Svar ja, grundlurade. Människorna har skapat de själva påhejade av instanser som tjänar stora pengar på detta.

Håvar in värdeökningen. Suck. 1.6 miljarder förra året slukades i försäljningar där säljaren gick minus på sin bostadsaffär.
Håvar in... Ser att du resonerar som gemene svensson.

Medianskuld på 650k vid 55 års ålder.. På dom som köpt för 20 år sen. Titta på sthlm. De som är 30 idag. Hur många miljoner tror du dom kommer ha i skuld om 15 år?
Inte 650 k iaf.
__________________
Senast redigerad av Utflyttadsthlmare 2019-11-22 kl. 23:32.
Citera
2019-11-23, 10:14
  #235
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Kul att du tar dig tid men suck. Jag orkar ägna för många minuter på mitt svar.

Jag pratade om att föräldern ska bli skuldfri vid pension samt hjälpa 2-3 barn med kontantinsats. Läs mer noggrant.
Mycket jämmer blev det när jag plockade fram fakta.
En förälder fixar kontantinsats till ett barn för 131 kr/månad. Är det ett hinder?
Två föräldrar kan nu göra detta för två barn. Är 1+1=2 för komplicerad matematisk operation för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Du tar en lägenhet i Norrtälje som exempel. Suck. Gör de inte så enkelt för dig.
Mer jämmer men ingen substans.
Att en medellös ungdom får finna sig i att starta i en bostad med lägre pris tror jag de flesta läsare inser. Är ditt jämmer ett uttryck för att du inte inser det?

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Ja jag har ordnat det bra för mig. Jag har fått in mina pengar på värdeökning och har de i likvida medel. Inte låst till nån bostad där jag känner mig rik på låtsas.
Fordringar på en bank då? Eller vad?
(Det är väl inte aktier iaf).

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Har någon bott i hyres senaste 20 åren har den självklart åkt på nitlott. Att ha missat den största värdeökningen någonsin på något så enkelt som att bo måste man ha huvudvärk.
Fastigheter har stigit som BNP. Visade det i en tråd häromdagen.
Inget konstigt i sig. Produktionskostnaderna stiger. Dvs Lönekostnaderna stiger och folk bygger med högre standard.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Vad cool du är som jämför mig med 7åring. Där försvann all respekt när du måste hävda dig på det sättet.
Om du tittar på hur du formulerade dig. Är inte min kommentar skälig då.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Det har skett en massiv expansion av krediter och därmed overklig ökningar på bostäder som gynnat banker och stat, folket känner sig rikare men egentligen får dom bara ett större fett rött minus på kontot för varje gång de flyttar. Svar ja, grundlurade. Människorna har skapat de själva påhejade av instanser som tjänar stora pengar på detta.
Menar du att bostäder kostar mer än vad de kostar att producera???
Låter så eftersom du talar om att de stiger i pris, inte pga stigande produktionskostnad, utan ökad M1.
Du får ta och förklara dig.

Och berätta varför du inte kastat dig in i bostadsproduktionsbranschen. Måste ju ha gått att tjäna sanslösa pengar genom alla år marginalerna bara ökat. Och nu borde marginalerna vara sanslösa.
Så varför minskar produktionen om det flödar in entreprenörer som vill ta en bit av kaka med svindlande marginaler.

Du har mycket att förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Medianskuld på 650k vid 55 års ålder.. På dom som köpt för 20 år sen. Titta på sthlm. De som är 30 idag. Hur många miljoner tror du dom kommer ha i skuld om 15 år?
Inte 650 k iaf.
Data kommer från Riksbanken. Mer säker källa är det nog svårt att tänka sig.
Hur det ser ut om 30 år är ju bara spekulation.
Vi har data idag. 650 kSEK är medianskulden för folk 50-55 år. Eller 569 kr/månad.

Antag ett par i 30 års åldern som köper en standardvilla idag för 3 MSEK.
På 35 år kommer skulden i relation till lön ha minskat till 1 MSEK (i fasta priser) bara av inflation och reallöneökning.
Det paret får amortera är 1229 kr i månaden var för att bli skuldfria till 65. Jag ser nog inte problemet.

Sedan kan man ju fråga sig varför dom skulle vilja bli skuldfria, men det är ju något du hittat på.
Att ha en skuld på 1 MSEK (vilket dom landar i utan att amortera ett öre) utgör en månatlig utgift på 438 kr/månad var. Det lär deras pension fixa utan problem.

Det låter mer som du liksom många andra som inte kan räkna har tagit ett känslobaserat ställningstagande. Som inte har någon vidare grund i verkligheten.
Citera
2019-11-23, 10:17
  #236
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Jag trodde Deutsche Bank var på väg att krascha.
Hör att de blivit försenade.

Någon i tråden kanske kan plocka fram lite mer hårda fakta i frågan. Hur mycket eget kapital har DB.
Citera
2019-11-23, 10:19
  #237
Medlem
Sverige kommer inte att krascha. Det enda som kommer att hända är att folk med massa lån och investeringar i värdepapper/fonder, får problem. Resten överlever och allt går bra.
Citera
2019-11-23, 11:13
  #238
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mycket jämmer blev det när jag plockade fram fakta.
En förälder fixar kontantinsats till ett barn för 131 kr/månad. Är det ett hinder?
Två föräldrar kan nu göra detta för två barn. Är 1+1=2 för komplicerad matematisk operation för dig?


Mer jämmer men ingen substans.
Att en medellös ungdom får finna sig i att starta i en bostad med lägre pris tror jag de flesta läsare inser. Är ditt jämmer ett uttryck för att du inte inser det?


Fordringar på en bank då? Eller vad?
(Det är väl inte aktier iaf).


Fastigheter har stigit som BNP. Visade det i en tråd häromdagen.
Inget konstigt i sig. Produktionskostnaderna stiger. Dvs Lönekostnaderna stiger och folk bygger med högre standard.


Om du tittar på hur du formulerade dig. Är inte min kommentar skälig då.


Menar du att bostäder kostar mer än vad de kostar att producera???
Låter så eftersom du talar om att de stiger i pris, inte pga stigande produktionskostnad, utan ökad M1.
Du får ta och förklara dig.

Och berätta varför du inte kastat dig in i bostadsproduktionsbranschen. Måste ju ha gått att tjäna sanslösa pengar genom alla år marginalerna bara ökat. Och nu borde marginalerna vara sanslösa.
Så varför minskar produktionen om det flödar in entreprenörer som vill ta en bit av kaka med svindlande marginaler.

Du har mycket att förklara.


Data kommer från Riksbanken. Mer säker källa är det nog svårt att tänka sig.
Hur det ser ut om 30 år är ju bara spekulation.
Vi har data idag. 650 kSEK är medianskulden för folk 50-55 år. Eller 569 kr/månad.

Antag ett par i 30 års åldern som köper en standardvilla idag för 3 MSEK.
På 35 år kommer skulden i relation till lön ha minskat till 1 MSEK (i fasta priser) bara av inflation och reallöneökning.
Det paret får amortera är 1229 kr i månaden var för att bli skuldfria till 65. Jag ser nog inte problemet.

Sedan kan man ju fråga sig varför dom skulle vilja bli skuldfria, men det är ju något du hittat på.
Att ha en skuld på 1 MSEK (vilket dom landar i utan att amortera ett öre) utgör en månatlig utgift på 438 kr/månad var. Det lär deras pension fixa utan problem.

Det låter mer som du liksom många andra som inte kan räkna har tagit ett känslobaserat ställningstagande. Som inte har någon vidare grund i verkligheten.

Hahah herregud. Utgå ifrån att dagen parametrar är här för evigt, som ekonomisk instabilitet, arbetslöshet aldrig skett tidigare, om det gör dig lugn.
Du är en besserwisser oförmögen att analysera utanför din egen övertygelse.


Men åter till frågan, och nu ställer jag den till andra i tråden. Du behöver inte besvära dig.
Är det någon med 3 milj i lån som planerar att amortera cirka 8000 kr i månaden i 30 år fram till pensionen och samtidigt spara ihop en kontantinsats för att ordna bostad till era barn?
Eller hur ser era planer ut, gärna med liknande situation i verkligheten? Genuint nyfiken, ingen ironi.
Citera
2019-11-23, 12:00
  #239
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Hahah herregud. Utgå ifrån att dagen parametrar är här för evigt, som ekonomisk instabilitet, arbetslöshet aldrig skett tidigare, om det gör dig lugn.
Du är en besserwisser oförmögen att analysera utanför din egen övertygelse.


Men åter till frågan, och nu ställer jag den till andra i tråden. Du behöver inte besvära dig.
Är det någon med 3 milj i lån som planerar att amortera cirka 8000 kr i månaden i 30 år fram till pensionen och samtidigt spara ihop en kontantinsats för att ordna bostad till era barn?
Eller hur ser era planer ut, gärna med liknande situation i verkligheten? Genuint nyfiken, ingen ironi.

Varför har du hakat upp dig på att lånet måste vara löst när du går i pension?
Citera
2019-11-24, 03:01
  #240
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför har du hakat upp dig på att lånet måste vara löst när du går i pension?

Många faktorer.
Dels är lån till för att betala tillbaka, det har varit kotym i generation efter generation.
Trodde även meningen skuldsatt för livet var överdriven, men kanske inte?

De finns 230 000 tusen fattigpensinärer idag. De kommer bara bli fler.
Känns de inte onödigt att riskera då ingen vet vad räntan kommer att vara om 30 år?
Skulle bostadspriserna sjunkit drastigt, och du amorterat lite kan du lämna -0 kr till dina barn i arv. Fyfan vad osexigt. Allt för att ha någonstans att bo?
Slutsats, vem fan vill vara beroende av en girig bank resten av sitt liv.

Och för att backa, varför har jag hackat upp mig på att var skuldfri vid pension. Med all respekt, vad är de egentligen för sak att ifrågasätta. Är dagens generation så tanklös.

Har du uppskov till staten att betala också?
Många svenskar har. Herregud.
__________________
Senast redigerad av Utflyttadsthlmare 2019-11-24 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in