Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Kul att du tar dig tid men suck. Jag orkar ägna för många minuter på mitt svar.
Jag pratade om att föräldern ska bli skuldfri vid pension samt hjälpa 2-3 barn med kontantinsats. Läs mer noggrant.
Mycket jämmer blev det när jag plockade fram fakta.
En förälder fixar kontantinsats till ett barn för 131 kr/månad. Är det ett hinder?
Två föräldrar kan nu göra detta för två barn. Är 1+1=2 för komplicerad matematisk operation för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Du tar en lägenhet i Norrtälje som exempel. Suck. Gör de inte så enkelt för dig.
Mer jämmer men ingen substans.
Att en medellös ungdom får finna sig i att starta i en bostad med lägre pris tror jag de flesta läsare inser. Är ditt jämmer ett uttryck för att du inte inser det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Ja jag har ordnat det bra för mig. Jag har fått in mina pengar på värdeökning och har de i likvida medel. Inte låst till nån bostad där jag känner mig rik på låtsas.
Fordringar på en bank då? Eller vad?
(Det är väl inte aktier iaf).
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Har någon bott i hyres senaste 20 åren har den självklart åkt på nitlott. Att ha missat den största värdeökningen någonsin på något så enkelt som att bo måste man ha huvudvärk.
Fastigheter har stigit som BNP. Visade det i en tråd häromdagen.
Inget konstigt i sig. Produktionskostnaderna stiger. Dvs Lönekostnaderna stiger och folk bygger med högre standard.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Vad cool du är som jämför mig med 7åring. Där försvann all respekt när du måste hävda dig på det sättet.
Om du tittar på hur du formulerade dig. Är inte min kommentar skälig då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Det har skett en massiv expansion av krediter och därmed overklig ökningar på bostäder som gynnat banker och stat, folket känner sig rikare men egentligen får dom bara ett större fett rött minus på kontot för varje gång de flyttar. Svar ja, grundlurade. Människorna har skapat de själva påhejade av instanser som tjänar stora pengar på detta.
Menar du att bostäder kostar mer än vad de kostar att producera???
Låter så eftersom du talar om att de stiger i pris, inte pga stigande produktionskostnad, utan ökad M1.
Du får ta och förklara dig.
Och berätta varför du inte kastat dig in i bostadsproduktionsbranschen. Måste ju ha gått att tjäna sanslösa pengar genom alla år marginalerna bara ökat. Och nu borde marginalerna vara sanslösa.
Så varför minskar produktionen om det flödar in entreprenörer som vill ta en bit av kaka med svindlande marginaler.
Du har mycket att förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Medianskuld på 650k vid 55 års ålder.. På dom som köpt för 20 år sen. Titta på sthlm. De som är 30 idag. Hur många miljoner tror du dom kommer ha i skuld om 15 år?
Inte 650 k iaf.
Data kommer från Riksbanken. Mer säker källa är det nog svårt att tänka sig.
Hur det ser ut om 30 år är ju bara spekulation.
Vi har data idag. 650 kSEK är medianskulden för folk 50-55 år. Eller 569 kr/månad.
Antag ett par i 30 års åldern som köper en standardvilla idag för 3 MSEK.
På 35 år kommer skulden i relation till lön ha minskat till 1 MSEK (i fasta priser) bara av inflation och reallöneökning.
Det paret får amortera är 1229 kr i månaden var för att bli skuldfria till 65. Jag ser nog inte problemet.
Sedan kan man ju fråga sig varför dom skulle vilja bli skuldfria, men det är ju något du hittat på.
Att ha en skuld på 1 MSEK (vilket dom landar i utan att amortera ett öre) utgör en månatlig utgift på 438 kr/månad var. Det lär deras pension fixa utan problem.
Det låter mer som du liksom många andra som inte kan räkna har tagit ett känslobaserat ställningstagande. Som inte har någon vidare grund i verkligheten.