2019-11-19, 05:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klaos
Raset kommer inte över en natt. Den svaga kronan och lågkonjukturen kommer slå hårt på den som försöker sälja sin bostad för högt pris. Sänker priset och ännu inte någon köpare för att ingen har råd att låna när räntorna höjs.

Problemet är väl bara att det inte finns en enda person i detta land som tror på höjda räntor de närmsta tio åren.
Citera
2019-11-19, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Man är närmast lyrisk över sin skuldsättning, det gör en till idiot. Jag önskar varenda skuldslav allt ont, utan dem skulle vi människor inte behandlas som boskap som enbart existerar för att göda finansjuderiet.

Ja, är man lyrisk över sin skuldsättning, så är man en idiot, och jag är glad att jag är skuldfri, men det var väl inte det vi diskuterade?
Citera
2019-11-19, 06:08
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ja, och nyproduktionen har redan stangerat betydligt.
Ett annat tecken på att nånting håller på att hända är att det sista tiden varit relativt många dyrare hus till salu i områden som Lidingö, Danderyd.
När jag ser priserna i spannet mellan 10 - 25 miljoner, undrar man ju vilka, och hur många som är så kapitalstarka idag och köper..
Jag undrar snarare vilka det är som säljer och varför de säljer. Är det eliten som håller på att hoppa skepp på grund av mångkulturens spännande överraskningar för att flytta utomlands och passar på att sälja villan för att få ihop lite fickpengar, eller är det så att eliten börjar få ont om pengar och måste sälja?

Ja, så många frågor...
Citera
2019-11-19, 06:26
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vem har köpt till 4x marknadsvärdet? Och hur bestäms marknadsvärdet?
Marknadsvärdet bestäms till 100 % av hur mycket bankerna är villiga att låna ut. Om bankerna skulle släppa på kraven och vara villiga att låna ut dubbelt så mycket per kvadratmeter skulle alla bostäder rusa i pris med 100 % på 10 sekunder.

Jätteproppen Orvar i bolånesystemet är dock bankernas motvilja att låna ut, vilket bland annat syns tydligt på priserna på nyproducerat som går kräftgång eller sjunker. Köparna skulle dock, utan att darra på manschetten, bjuda över varandra med en höjning på 1 miljon för varje bud om de fick för banken.
Citera
2019-11-19, 07:17
Medlem
BorisBalkans avatar
Så här funkar analytiker.
I dåliga tider målar de fan på väggen i bra tider bygger de luftslott.

För då har de gjort sitt

Tysklands är en bank baserad ekonomi. Sverige är marknadsekonomi,

Sveriges "krasch" är jobbigt för Sverige. Men inte för världen.
Ngn större bjässe typ Kina kommer stödköpa för att rädda.

Ledarna vill inte ha en krasch men de vill ha oro. Det håller priserna höga.

Folket vill ha stabilitet. Men när fan fick folket som de ville sist?
Citera
2019-11-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Ett hus är åtminstone värt produkttionskostnaden + vinstmariginal: Annars tvärstannar nyproduktionen.

Du kan köpa hus väldigt billigt i delar av landet ingen vill bo i. Långt under kostnaden att bygga ett nytt hus.
Citera
2019-11-19, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Marknadsvärdet bestäms till 100 % av hur mycket bankerna är villiga att låna ut. Om bankerna skulle släppa på kraven och vara villiga att låna ut dubbelt så mycket per kvadratmeter skulle alla bostäder rusa i pris med 100 % på 10 sekunder.

Jätteproppen Orvar i bolånesystemet är dock bankernas motvilja att låna ut, vilket bland annat syns tydligt på priserna på nyproducerat som går kräftgång eller sjunker. Köparna skulle dock, utan att darra på manschetten, bjuda över varandra med en höjning på 1 miljon för varje bud om de fick för banken.

Fruktan för att göra sig idiotaffären borde ha smygit sig in för länge sedan (10 år sedan).

Snarare så att de sänkta räntorna + folkets naiva inställning + massinvandringen resulterat i byggbolagens massiva byggande, men nu är det ett överutbud sedan 2017 (minst) och därför har priserna stagnerat.
Citera
2019-11-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Aj fan..så folk bor hellre på gatan än i en bostad..
Bostad är väl det sista som inte efterfrågas?

Nej, folk bor hellre i en bostad än på gatan och det är därför priserna på bostäder hela tiden stiger.
Det blir bara mer och mer folk men det byggs inte i samma takt som det väller in folk.
Bristen på bostäder blir större och större och priserna kommer därför att öka än mer.

Problemet är att när musiken tystnar och alla ska ta en stol. Då finns det 15 stolar för mycket.

Vad tror du att din bostad är värd då?
Ingenting.
Citera
2019-11-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, folk bor hellre i en bostad än på gatan och det är därför priserna på bostäder hela tiden stiger.
Det blir bara mer och mer folk men det byggs inte i samma takt som det väller in folk.
Bristen på bostäder blir större och större och priserna kommer därför att öka än mer.

Problemet är att när musiken tystnar och alla ska ta en stol. Då finns det 15 stolar för mycket.

Vad tror du att din bostad är värd då?
Ingenting.

Ja, och kan man inte sedan sälja för att priserna går neråt och man blir allt mer skuldsatt utifrån vad man själv köpt, samt sitter där med en ränta som blir allt orimligt högre så man inte har råd att bo kvar, då är man i en rejäl rävsax. Är själv så pass gammal att jag sett det scenariet tidigare, men nu talar vi om en helt annan skala över skuldsättning i samhället.
Det som är ännu värre och snurrigare är att trots svensson då blir skuldsatt som in i helvete, problem med sitt boende, så ska han ändå gå till jobbet och betala för alla invandrare som fortfarande är stugsittare på sina bidrag och bor skuldfria i sina hyresrätter.
Hur kul är det!
Citera
2019-11-19, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Mer arbetskraftsinvanding menar du, som går på slavkontrakt?
De tomma husen du pratar om finns i glesbygden och där sjunker möjligen priserna.
Vad gäller ett hus värde är det helt ointressant så länge man inte säljer: Så resonerar åtminstone jag.

Inte ens i glesbygd finns det tomma hus idag.
Det jag pratar om är när vi börjar kasta ut kulturberikarna. Då kommer du ha ett överflöd av fastigheter.

Det fiktiva värdet på ett hus är betydelsefullt ur skattesynpunkt, även om du bara bor i huset.
Du får skatta på det fiktiva värdet. Varje år skall du betala till staten ett visst belopp.
Citera
2019-11-19, 08:05
Medlem
Amorteringskravet kommer försvinna ganska snart troligtvis. Man kan se att folk flyttar ut på landet. Man kan också se att dyra villor säljs och ägarna köper gårdar utanför storstäderna. Segregeringen fortsätter.
Citera
2019-11-19, 08:18
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Deutsche Bank listar 20 hot mot världsekonomin och varnar för att svenska bostadsmarknaden kraschar under 2020.

Vad är det som tyskarna vet (och som vi missat) ?

Eller är de helt ute och cyklar?

Tänkte höra med experterna på Flashback vad de tycker om tyskarnas utspel och varningar. Bör jag sälja min övervärderade BR nu?

Hälsningar / Gareth The Golfer

Here are the biggest risks to the financial markets in 2020
https://www.db.com/newsroom_news/2019/inequality-tops-torsten-slok-s-20-risks-to-markets-in-2020-en-11636.htm

Har du feta lån som du inte klarar skulle jag lätt sälja. Du vet att det spricker. Sen köper du nytt efter smällen, lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in