2019-11-22, 14:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejalindstr
Träningen gör dig bara mer hungrig, skippa den.
Absolut. Vältränade är nästan alltid väldigt feta.
Citera
2019-11-22, 15:00
Medlem
Arsenikarsles avatar
Ta hand om dig psykiskt, det finns väl en anledning till att du äter som du gör?
Äter man på sina känslor kan det bli supersvårt att vända om sina vanor, man kan gå över till att missbruka annat för att orka med.

Det finns inget sätt att gå ner i vikt snabbt, det skulle kanske vara om du opererade magsäcken men det är ingen garanti för att du alltid kommer vara smal. Dessutom kan det ge komplikationer för hälsan.

När du tar hand om det psykiska och lär dig bättre strategier för att handskas med dina känslor kan du börja ändra dina matvanor.
Det finns tusen olika dieter där ute men sunt förnuft vinner alltid och du kommer ha lättare att tillämpa det när du fått bättre strategier för att handskas med känslor och ätandet.

Jag skriver detta för att jag sett så himla många kvinnor falla ner i jojobantningsträsket och det blir aldrig bättre. Man bara tittar mot framtiden då man kanske ska bli smal och snygg och kunna känna sig ok med att klä av sig inför nån man tycker om, kanske..
Men så ställer man för höga krav på sig själv, trillar dit igen och hatar sig själv ännu mer.

Nej, fuck det. Den mentala hälsan måste ordnas upp innan den fysiska kan förändras.
Citera
2019-11-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut. Vältränade är nästan alltid väldigt feta.

Träning är viktigt. Men kosten är viktigare. Och träning gör dig hungrig. Har man redan svårt för att kontrollera mängden mat man stoppar i sig så ska man göra allt man kan för att dämpa hungerkänslorna. Det är lätt att få i sig mycket fler kalorier än vad man gör av med via träningen. Försök dämpa hungern är mitt tips till TS. Träning gör dig hungrig.
Citera
2019-11-22, 15:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Träning är viktigt.
Så därför rekommenderar du att man skippar träning?
Citat:
Träningen gör dig bara mer hungrig, skippa den.
Citera
2019-11-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så därför rekommenderar du att man skippar träning?

Det kan fungera för vissa. Om man har testat med träning och ser att det bara triggar till att vilja äta mer så kan man testa fokusera på bara något. Då kan det kännas lättare att kontrollera hungern. Det kan kännas mer motiverande och mindre jobbigt. Speciellt om man inte gillar träning. Det behöver inte vara en del av processen för alla. Man klarar att gå ner snabbt i vikt utan träning.
Citera
2019-11-22, 17:42
Medlem
Sinraths avatar
Kanske har nämnts tidigare men att göra stora och snabba ändringar i kost och träning ger oftast kortvariga resultat. Det tar trots allt minst en månad av kontinuerlig upprepning av vänja sig vid något nytt. Gör små ändringar du kan leva med nu, idag. Att fullständigt utesluta ditt eller datt ur kosten och röja fullt ös på gymmet kommer få dig att längta "tills jag slipper den här skiten".

Börja med att te.x ta en extra promenad, dra ner att äta godis/läsk/annan tröstmat (om du nu ens gör detta) en mindre gång i veckan. Drick mer vatten, ta cola zero istället för vanlig coca cola. Fyll upp magen med energisnål mat som frukt och grönt för att slippa gå hungrig etc. Som du förstår så är det bara generella tips som utgår från att inte hata sig själv för att något som tar tid ska bli en ordentlig vana.

Många dieter ger snabbt resultat som lika snabbt börjar stanna upp, ofta då man förlorar vätska som snabbt ersätts vilket kan få en att må skit över jojo effekten.

Detta tror jag är enklaste vägen men det är klart man kan pressa sig över kanten och göra en stor U sväng och hålla sig där. Vissa klarar det men skulle tro dom flesta inte gör det.
Citera
2019-11-22, 18:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Det kan fungera för vissa.
För vilka skulle det inte fungera att motionera?
Citera
2019-11-22, 22:02
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkyz
Hej!

Jag har försökt länge nu med att gå ner i vikt. Jag har provat de mesta metoderna och har gått ner som mest 20kg men sen faller jag dit igen och går upp 10kg.
Jag är en tjej och väger 99kg till mina 165cm vilket är helt sjukt. Jag mår så sjukt dåligt över detta och det är det ända jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar knappt visa mig ute längre eller hitta på saker pga känner mig så sjukt obekväm. Så nu vill jag ta tag i min vikt en gång för alla. Såklart vill jag att det ska gå snabbt i början för att få motivation till att fortsätta och inte skita i det ännu en gång..

Så jag undrar om ni har några bra tips? Alla förslag som fungerar är välkomna! Jag är desperat just nu och är verkligen taggad på att gå ner i vikt.
Finns ett litet problem bara, jag hatar att styrketräna osv.. går gärna och ofta promenader och jag har såklart räknat med att försöka komma igång med styrketräning så småningom.. men just nu så har jag 0 motivation till det och vill heller inte visa mig på gymmet som det är just nu. Viktökningen har också kommit med en socialfobi och det är inget jag mår speciellt bra över.

Så jag skulle gärna vilja ta del av era bästa tips på snabb viktnedgång som inte innefattar styrketräning i nuläget..

Tacksam för svar!

Periodisk fasta, VLCD och LCHF.
Citera
2019-11-23, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Periodisk fasta, VLCD och LCHF.

Periodisk fasta kör jag redan för de mesta. Men ska prova att köra någon blandning av LCD och lowcarb tänkte jag.
Citera
2019-11-23, 01:40
Medlem
UgLyBastards avatar
diverse träning såsom promenader, simning, cykling.
ät i princip bara kyckling.
du kommer rasa i vikt.

Gick upp 20 pannor förut, då gick jag promenader 10 mil i veckan, och käkade bara kryddad kyckling.
gick ner allt och lite till.
Citera
2019-11-23, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinkyz
Hej!

Jag har försökt länge nu med att gå ner i vikt. Jag har provat de mesta metoderna och har gått ner som mest 20kg men sen faller jag dit igen och går upp 10kg.
Jag är en tjej och väger 99kg till mina 165cm vilket är helt sjukt. Jag mår så sjukt dåligt över detta och det är det ända jag tänker på. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vågar knappt visa mig ute längre eller hitta på saker pga känner mig så sjukt obekväm. Så nu vill jag ta tag i min vikt en gång för alla. Såklart vill jag att det ska gå snabbt i början för att få motivation till att fortsätta och inte skita i det ännu en gång..

Så jag undrar om ni har några bra tips? Alla förslag som fungerar är välkomna! Jag är desperat just nu och är verkligen taggad på att gå ner i vikt.
Finns ett litet problem bara, jag hatar att styrketräna osv.. går gärna och ofta promenader och jag har såklart räknat med att försöka komma igång med styrketräning så småningom.. men just nu så har jag 0 motivation till det och vill heller inte visa mig på gymmet som det är just nu. Viktökningen har också kommit med en socialfobi och det är inget jag mår speciellt bra över.

Så jag skulle gärna vilja ta del av era bästa tips på snabb viktnedgång som inte innefattar styrketräning i nuläget..

Tacksam för svar!

Bästa tipset jag kan komma på är att enbart äta mättande mat och röra dig mycket. Omöjligt att inte gå ner i vikt då.

Fast sluta banta och börja med rutiner som du tänker fortsätta med.
* Byt ut mack-frukost med ägg och kvarg
* Är mycket grönsaker, kyckling, fisk och även kött.
* Sluta äta bröd annat än i undantagsfall.
Senast redigerad av Mafia 2019-11-23 kl. 02:37.
Citera
2019-11-23, 08:04
Moderator
manamanahs avatar
Dieter och specialkost --> Näring, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem