2019-11-22, 12:21
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Men texten i artikeln gav inget stöd för påståendet att Tyskland planerade 25 nya kolkraftverk. Såhär skrev jag:

"25 stycken? Det låter väldigt mycket med tanke på att Tyskland bara har 84 stycken kolkraftverk."

Du svarade med att länka till artikeln https://www.svd.se/tysk-energiomstallning-under-attack när jag bad om en källhänvisning. Underförstått naturligtvis att artikeln ger stöd för påståendet. Det gjorde den inte vilket gör dig till en lögnare.

Din nya källa, Kärkraft - en strålande energikälla, skriven av Bengt Lindhé, docent i husdjursgenetik, har jag självklart inte läst. För att din källhänvisning ska vara trovärdig får du citera det stycke i boken där påståendet om 25 nya kolkraftverk förekommer. Jag tvivlar såklart på att du kommer göra det utan du kommer tjafsa i stil med "Varför ska jag göra det när du inte bla bla bla."

Varför tror du att en diskussion på Flashback är en vetenskaplig dito där källor för varje påstående krävs?

Kör du samma stil med dina kompisar, eller har du helt enkelt inga på grund av din brist på stil?

EDIT: Jag skulle ju även kunna dra till med ditt lama svar "vi diskuterar väl ändå SVERIGE".
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-22 kl. 12:23.
Citera
2019-11-22, 12:39
Medlem
Citat:
Det har jag redan gjort. Uttalandet går inte att tolka på annat sätt än som jag beskrev det. Jag tycker heller inte uttalandet är särskilt relevant. Det vore intressantare att se siffrorna bakom eftersom ett lösryckt citat ur en intervju inte väger särskilt tungt.

Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.

Det krävs en närmast kriminellt oärlig lögnare för att tolka uttalandet som du gör det:

Citat:
Recently German business daily Handelsblatt here reported that despite the country adding more wind energy capacity, “the latest figures show that only a little wind power is available at any time.”

According to the German BWE wind energy group, 29,900 wind turbines are currently operating in the country with a total capcity of 56,000 megawatts. Wind energy makes up 18.8% of the country’s power supply.

Glaring weaknesses

But the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.

According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”

https://notrickszone.com/2018/10/09/wind-energy-wont-function-for-supplying-germany-with-power-experts-say/

Det tyska vindkraftsbeståndet beskrivs i sin helhet i min länk, men du väljer att tolka uttalandet som det skulle röra en liten stuga som drivs av en liiiiten vindsnurra som minsann är aktiv inte mindre än 100% av årets timmar!

Du har härmed vunnit priset som tidernas oärligaste debattör!! Grattis, inhämta valfri dumstrut som pris och ställ dig i hörnet.
Citera
2019-11-22, 13:02
Medlem
Citat:
SVK:s stamnätsprojekt kan du läsa om här:

https://www.svk.se/natutveckling/stamnatsprojekt/

Och det är Sverige vi diskuterar - inte Tyskland.

Var det möjligen såna här åtgärder du tänkte på?

Citat:
Vattenfall bromsar sina investeringar: ”Inte lönsamt”

Statliga Vattenfall kommer att dra ned sina investeringar till ”ett minimum” de kommande åren. Orsaken är att moroten för att bygga ut elnäten försvunnit med regeringens nya regler.

https://www.dn.se/ekonomi/vattenfall-bromsar-sina-investeringar-inte-lonsamt/

Nu väntar jobb, har inte tid med mer tramsande från din sida.
Citera
2019-11-22, 14:22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Att du använder en miljöpartist som proxy visar med all tydlighet vilken nivå du håller.

Att jag, till skillnad från dig, citerar källor visar att jag håller en hög nivå.

Citat:
Citat:
Citat:
Varför tjafsar du om översättningen när du fått frågan vad Thens konstaterande attDe faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten.

Jag tjafsar om det eftersom du byggde din argumentation på en medveten felöversättning:

Nej, du tjafsar om det eftersom du inte kan bemöta Oliver Thens avslöjande att väderberoende vindkraft inte duger som ersättning för kärnkraften.

Som vanligt. Du ställer en korkad fråga som jag hövligt nog besvarar. Sedan underkänner du svaret på frågan och kommer med ditt eget svar. Så varför ställde du frågan kan man undra?

Däremot det som jag frågar dig svarar du inte på, utan du slingrar dig eller helt sonika vägrar svara:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Förstår du eller förstår du inte att ditt påstående var felaktigt?

Citat:
Citat:
Jag menar att du inte har någon som helst aning om hur tillförlitligt framtidens förnybara elsystem kommer att vara. Du har inte framfört något som visar att det inte skulle vara tillräckligt tillförlitligt.

Kan du visa på någon som vet hur tillförlitligt ett framtida elsystem som förlitar sig på vädrets makter kommer att vara?

Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt.

Citat:
Vind och solkraft är väderberoende och är därmed högst opålitliga energislag PUNKT!

Vind- och solkraft är de mest pålitliga energislagen. Oavsett vad som händer i världen kommer alltid vinden och solen finnas.

Citat:
Citat:
Dina argument som du själv framfört har jag bemött. Samma sak kan inte sägas om dig. Istället har du utan grund attackerat källan precis som du gör även nu. Påståendet att Lise Nordin skulle vara en lögnare och miljöextremist är grundlöst.

Allt som framförts av extremisten Lise Nordin har avfärdats av Elsa Widding.

Förklara gärna på vilket sätt Elsa Widdings argument motbevisar Lise Nordins. Eller kommer du i sann Laurentius Lucidorisk anda svara "Nä, vill inte!"?

Citat:
Citat:
Du tycks ha "glömt" att det vi diskuterar är en mening från SVK:s rapport:

"Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar."

Jag kommer fortsatt att tjafsa om ditt felaktiga citat hämtat från Lisa Nordins debattinlägg och inte från SVK:s rapport ända tills du slutar tjafsa om min påstått felaktiga översättning av Oliver Thens konstaterande att väderberoende vindkraft aldrig kan ersätta planerbar basenergi.

Jag har inte den blekaste aning om vad du menar. Jag citerade SVK:s rapport eftersom citatet visar att rapporten inte delar din uppfattning om att el från förnybara energikällor nödvändigtvis leder till försämrad driftsäkerhet.

Citat:
Citat:
Inser du eller inser du inte att meningen inte ger stöd för påståendet att mer förnybar energi per automatik innebär sänkt driftsäkerhet?

Inser du att Oliver Thens avslöjande om tysk vindkrafts opålitlighet innebär att man inte kan förlita sig på väderberoende elproduktion?

Eftersom det är en vansinning tolkning är det naturligtvis svårt för mig att "inse" det.

Citat:
Citat:
Ingen har påstått att vindkraften allena ska ersätta kärnkraften. Det som ska ersätta kärnkraften är sol- vind- och vattenkraft och biomassa.

Intermittent sol och vindkraft är väderberoende och vattenkraften är i stort sett helt utbyggd varför inga möjligheter finns att reglera nytillkommen vind och solel.

Jo det finns det visst. Vattenkraften utnyttjas när det inte blåser eller skiner. När det blåser eller skiner utnyttjas inte vattenkraften. Smart va?

Citat:
Har du några källor som visar hur mycket biomassa-elproduktionen behöver byggas ut för att säkra en stabil elproduktion? Kom helst med källor istället för killgissningar baserade på dina magkänslor.

Från 100 procent förnybar el:

Citat:
Sammanlagd potential från biogränslen
Den totala användningen av biobränslen ligger idag kring 130 TWh och det skulle alltså kunna gå att få ut ytterligare 130-140 TWh fram till år 2050 från jord och skog om maxpotentialerna från Börjesson och Pöyry läggs samman. Ett hållbart uttag av bioenergi motsvarar en ökning med ca 70-90 TWh 20150.

Citat:
Citat:
"Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %."

Det spelar alltså ingen roll om påståendet (det riktiga påståendet - inte din felöversatta variant) är sant eftersom ingen konsument får all sin el från ett enda vindkraftverk.

Det där är ju något du hittat på hemma på kammaren!!! Visa upp bevis i form av källor på att uttalandet skulle handla om någon illusorisk tysk stuga som drivs av ett enda vindkraftverk eller försvinn från tråden din patetiska lögnare och ärkeförlorare!

Självklart är jag inte förvånad över att du fortsätter tramsa sönder tråden trots att du skrev att du skulle sluta...

Folk som läser tråden förstår nog vad jag ville ha sagt med exemplet även om du inte gör det.

Citat:
Dessutom räknar (som du mycket väl vet) vindkraftsbranschen själva med att vindkraftverk enbart är aktiva 90% av årets timmar

Källa, tack.

Citat:
Det är ju fan pinsamt hur lågt du kan sänka dig i denna debatt. Valfri femåring drar långt trovärdigare lögner i sandlådan än du är kapabel till.

Det märks att du börjar bli desperat.
Citera
2019-11-22, 14:42
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Jag inte svara på den frågan utan att gå igenom Slättens vind AB:s årsrapporter. Det har jag ingen lust med, men du kan själv gå igenom dem om du orkar. Slättens vind AB använde jag liksom bara som exempel för att motbevisa ditt påstående om att det skulle vara omöjligt för vindkraften att gå med vinst i Västergötland.

Jag behöver inte gå igenom några siffror eftersom hela vinsten består av statliga subventioner i form av elcertifikat.

Har Elsa Widding sagt det? :P Ja, då måste det ju vara sant!

Citat:
Citat:
Enligt samma rapport är den totala ytan med "bra vindlägen enligt RI-kriterierna" i Sverige 46 300 km^2 .

Enligt samma rapport så är den totala ytan tillgängliga bra vindlägen som inte redan är upptagna av andra intressen endast 1000 km2 som inte räcker för att garantera en utbyggnad av 100 TWh vindkraft:

Nu citerade du selektivt igen. Såhär fortsätter stycket:

Citat:
Som tidigare nämnts så behöver inte alla dessa intressen innebära en konflikt med en vindkraftsetablering, men för att avgöra hur möjligheten till samexistens eller den eventuella konflikten ser ut behöver en noggrannare analys göras. Dessutom har teknikutvecklingen inom vindkraften gjort att det är mer intressant att titta på vindförhållandena på högre höjder än 100 meter. Övergripande slutsatser från denna översiktliga analys är att det är svårt att hitta områden som är helt utan konflikter mellan olika intressen och att noggrannare analyser behöver göras för att bedöma konfliktgraden och hur konflikterna bör hanteras på bästa sätt. Det kommer också att ske i det fortsatta arbetet i strategin.

Att intressekonflikter finns är alltså inget avgörande hinder för utbyggnaden av landbaserad vindkraft. Det finns gott om möjligheter till samverkan.

Själv förstår jag inte varför du fortsätter med det här spåret. Var och en som har sett en sverigekarta måste begripa att plats finns det gott om i Sverige. De goda vindlägena kommer inte ta slut. Särskilt inte eftersom utvecklingen går mot allt högre torn. Ju högre upp man kommer desto mer blåser det.

Citat:
Citat:
Nej, det säger faktiskt ingenting. Det är rimligare att mäta utbyggnadstakten i planerad effekt och då visar det sig att den inte alls minskat.

Källa?

Citat:
Vd:n: Kärnkraft är inte framtiden
Men sanningen är att från 2017 till 2021 byggs vindkraften i Sverige ut med 4 TWh/år, motsvarande en halv kärnkraftsreaktor per år. Om utbyggnadstakten fortsätter får vi drygt 70 TWh vindkraft år 2030. [...]

https://www.di.se/debatt/vdn-karnkraft-ar-inte-framtiden/

och

Citat:
Investeringar i vindkraft ökar kraftigt i Sverige
Nu verkar många anse att vindkraft är värt att satsa på. Jämfört med förra året har investeringarna mångdubblats.

Under tredje kvartalet beslutades det om satsningar på vindkraft med en sammanlagd effekt på 403 megawatt (MW), skriver Svensk vindenergi i ett pressmeddelande.

Det kan jämföras med investeringar på 25 MW under motsvarande period i fjol. Totalt har investeringsbeslut gällande vindkraft om 2 465 MW fattats i år.

https://www.nyteknik.se/energi/investeringar-i-vindkraft-okar-kraftigt-i-sverige-6936803

Citat:
Det har du rätt i. Utbyggnationen avstannar av sig självt på grund av minskad lönsamhet för vindkraftbolagen och ett ökat folkligt motstånd mot dels vindkraftparker och dels utbyggnation av stamnätet, något jag visat i tidigare inlägg!

Jovisst, det finns säkert jättemånga som är jättearga över att det byggs vindkraft i norrländsk ödemark, INTE. En och annan dårfink finns det, men de flesta gillar att det byggs.
Citera
2019-11-22, 15:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du tar citatet ur sitt sammanhang din oärliga nolla. Dessutom länkar du inte till översättningen jag gjorde utan ett inlägg i den följande debatten.

Jo, det var den översättningen du gjorde. Först skrev du

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."

Sedan förtydligade du och skrev "Det var jag som drog upp exemplet med Tyskland eftersom man där har ett verkligt utfall på 1% av installerad." Och EKällan är Oliver Then, vd för VGB PowerTech Association."

Nu när jag scrollar bakåt i tråden ser jag att Tashkent redan för över en månad sedan slog hål på din lögn. (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Citat:
Tar man det i sitt sammanhang så betyder det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten betyder att man måste bygga ut vindkraften med en faktor 100 för att "garanterat"

Det är din nya tolkning av Oliver Thens uttalande. Visserligen är den rimligare än din tidigare matematiskt omöjliga tolkning av uttalandet men vi vet fortfarande inte om den är sanningsenlig. Eller vilken data Then baserade sitt påstående på.

Däremot har vi siffror från Sverige (Statistik per elområde och timme, 2019 (xls)) som visar att när behovet var som störst har vindkraften som minst producerat 500 MWh/h. Kärnkraften stod samtidigt får 8 200 MWh/h. Det betyder att om 16 gånger mer vindkraft byggs räcker det för att täcka upp för förlusten av kärnkraften.

Man ska också komma ihåg att vintertid är det inte ofta vindkraften producerar så lite som 500 MWh/h. Så vitt jag kan utläsa från statistiken rör det sig om mindre än 10 timmar per år.

Citat:
Dags att byta nick? EnOärligNolla är nog ledigt......

Klyftig kommentar!
Citera
2019-11-22, 15:48
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Det har jag redan gjort. Uttalandet går inte att tolka på annat sätt än som jag beskrev det. Jag tycker heller inte uttalandet är särskilt relevant. Det vore intressantare att se siffrorna bakom eftersom ett lösryckt citat ur en intervju inte väger särskilt tungt.

Hur kan ett konstaterande att väderberoende vindkraft är totalt opålitlig som baskraft vara irrelevant för andra än någon som enbart diskuterar utifrån en hjärndöd agenda?

Påståendet (lögnen) är inte bara fullständigt irrelevant utan också producerad av någon som uppenbarligen fått hjärnan körd genom en köttkvarn.

Citat:
Ditt påstående om att uttalandet skulle handla om ett enstaka hus som drivs av ett enskilt vindkraftverk är hjärndött och visar tydligt att du förlorat diskussionen.

Jo, tack. Jag vet att brottas man med svin förlorar man.

Oliver Thens uttalande om den "tillförlitligt tillgängliga kapaciteten" går fortfarande inte att tolkas på annat sätt än det jag gjorde. Hade han menat att den sammanlagda utnyttjandegraden vid något tillfälle understeg 1 % hade han inte uttryckt sig så.

Citat:
Nu handlar ju trådämnet om ny kärnkraft.
Jag har invändningar emot att planerbar basenergiproduktion förbyts mot intermittent väderberoende sol och vindkraft. Hur kan du ha missat det?

Du skrev nyss att det räckte med sex reaktorer.

Citat:
Citat:
Det problemet löser (hör och häpna!) marknaden! Om bristsituationer uppstår kommer det få till följd att elpriset skjuter i höjden vilket i sin tur innebär att det blir väldigt lönsamt att investera i teknik som producerar el under sådana toppar.

Hela samhällsekonomin brakar ju åt helvete innan dina favoritriskkapitalister (är inte du vänsteranhängare?) fått upp sina intermittenta vindsnurror.

Ledtiden för ny vindkraft är mycket kort. Att samhällsekonomin skulle bra ihop bara för att vindkraftverk inte hinner byggas i tid är alarmistiskt strunt.

Citat:
Citat:
Du är civilngenjör i signalteknik men förstår inte att det är omöjligt att bygga system med 100 % driftsäkerhet? Ingenting är säkert här i världen utom döden och skatterna. Inget annat har 100 % säkerhet.

Klyftig kommentar.

Och relevant för diskussionen men det fattar väl inte du. Alla system och särskilt energisystemen bygger på sannolikhetskalkyler. Risker finns alltid men kan minimeras genom att man bygger smarta och säkra system.

Kan man bygga ett förnybart energisystem som har precis lika låg risk (vad gäller strömavbrott och liknande) som ett som innehåller kärnkraft. Svaret är ja, det kan man.

Citat:
Citat:
Sluta ljug. https://www.cleanenergywire.org/fact...wer-mix-charts

Sidan visar att Tysklands elproduktion från kol och gas inte ökat sedan Energiewände.

Den som ljuger är du som påstår att vind och solkraft inte behöver någon backup.

Något sådant påstod jag inte. Fria fantasier från din sida som vanligt.

Citat:
Citat:
Att det skulle röra sig om "enorma problem" är en tolkning som inte rapporten ger stöd för.

Parar man verklighetens svårigheter med rapportens slutsatser så kan man inte dra andra slutsatser att din argumentation som vanligt utgår från dina fantasier baserade på magkänsla.

Vilka är "verklighetens svårigheter?" Är det återigen något som du fantiserat ihop?

Citat:
Citat:
Citat:
Vilka åtgärder menar du har tagits?

Jahapp. Den enda tidsangivelse som står att finna i länken är att ett projekt beräknas vara klart om 20 år. Var det den siffran du ville föra fram?

Herrejösses. Har du redan glömt att du ställde en specifik fråga som jag besvarade? Läser du överhuvudtaget inläggen du besvarar?!

Citat:
Citat:
Öh, jo? Hela rapporten handlar om vilka problem man behöver lösa för att nå 100 TWh vindkraft. Rapporten hade inte skrivits om man inte ansett det varit nåbart. Se ex:

Ööööh nej, det står tydligt i rapporten att det inte finns någon analys på hur olika anspråk från andra intressen kan leda till konflikter kommer att inverka på utbyggnaden av vindkraften och att en sådan måste utföras om man ska kunna dra en slutsats.

Rapporten handlar om vilka tänkbara intressekonflikter som kan finnas. På intet sätt säger den att dessa intressekonflikter skulle vara olösbara.

Citat:
Citat:
Eh, va? 15,2 TWh är ganska mycket el! Problemet löser sig av sig självt när eller om elpriset stiger.

Ehhhh öh? Menar du på allvar att alla dessa fritidshus kör med elementen på fullt året om även om ägaren inte är där mer än någon vecka per år?

... Vad är din källa till att den största delen av den direktverkande eluppvärmningen skulle gå åt till fritidshus? Elsa Widding igen?

Men alldeles oavsett om det är så så är 15,2 TWh en ansenlig mängd el!
Citera
2019-11-22, 15:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Din nya källa, Kärnkraft - en strålande energikälla, skriven av Bengt Lindhé, docent i husdjursgenetik, har jag självklart inte läst. För att din källhänvisning ska vara trovärdig får du citera det stycke i boken där påståendet om 25 nya kolkraftverk förekommer. Jag tvivlar såklart på att du kommer göra det utan du kommer tjafsa i stil med "Varför ska jag göra det när du inte bla bla bla."

Varför tror du att en diskussion på Flashback är en vetenskaplig dito där källor för varje påstående krävs?

Precis vad jag misstänkte. Någon källa till påståendet "Tyskland planerade 25 nya kolkraftverk" finns inte. Du ljög.
Citera
2019-11-22, 16:04
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.

Det krävs en närmast kriminellt oärlig lögnare för att tolka uttalandet som du gör det:

Vi kanske ska komma ihåg att din tolkning av uttalandet var:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt"

Vad krävs egentligen för att tolka uttalandet så galet?

Citat:
Det tyska vindkraftsbeståndet beskrivs i sin helhet i min länk, men du väljer att tolka uttalandet som det skulle röra en liten stuga som drivs av en liiiiten vindsnurra som minsann är aktiv inte mindre än 100% av årets timmar!

Skrev jag det? Nä, jag skrev precis tvärtom:

Citat:

Hur lite el producerade tysk vindkraft som minst? Jag har ingen aning men det spelar heller ingen roll eftersom vindkraft inte är den enda förnybara energikällan.
Citera
2019-11-22, 16:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:

Var det möjligen såna här åtgärder du tänkte på?

Öh, nej? Det jag tänkte på var SVK:s utbyggnadsprojekt. Precis som jag skrev... Vattenfall har så vitt jag vet inget ansvar för det svenska kraftnätet.
Citera
2019-11-22, 20:32
Medlem
Citat:
Jo, det var den översättningen du gjorde. Först skrev du

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."

Nu när jag scrollar bakåt i tråden ser jag att Tashkent redan för över en månad sedan slog hål på din lögn.

Allvarligt, du måste vara efterbliven som påstår att det där är en översättning av Thens citat!

Det Tashkent slår hål på är snarare ditt påstående att vindkraften inte behöver någon backup:

Citat:
I artikeln hittar jag inte hur de har resonerat och jag hittar heller inte definitionen på nätet, men man exvis tittar på 99% av året minus planerade avbrott så får man fram hur ofta av den tiden du garanterat har tillgänglighet. Då är vindkraftens oregelbundenhet i produktion ett aber då man inte kan prediktera när det blåser.

Citat:
Det är din nya tolkning av Oliver Thens uttalande. Visserligen är den rimligare än din tidigare matematiskt omöjliga tolkning av uttalandet men vi vet fortfarande inte om den är sanningsenlig. Eller vilken data Then baserade sitt påstående på.

Däremot har vi siffror från Sverige (Statistik per elområde och timme, 2019 (xls)) som visar att när behovet var som störst har vindkraften som minst producerat 500 MWh/h. Kärnkraften stod samtidigt får 8 200 MWh/h. Det betyder att om 16 gånger mer vindkraft byggs räcker det för att täcka upp för förlusten av kärnkraften.

Man ska också komma ihåg att vintertid är det inte ofta vindkraften producerar så lite som 500 MWh/h. Så vitt jag kan utläsa från statistiken rör det sig om mindre än 10 timmar per år.

Det finns bara en tolkning av Thens uttalande. Det är att vindkraften inte förmår ersätta kärnkraften som planerbar basenergikälla, något du även själv erkänner här ovan när du skriver om de 10 timmar per år då vindkraften levererar som minst vilket medför strömavbrott.

Du glömmer dessutom att dåliga vindförhållanden inträffar långt mer än 10 timmar per år, vilket leder till lastbortkoppling.
Citera
2019-11-22, 20:33
Medlem
Citat:
Oliver Thens uttalande om den "tillförlitligt tillgängliga kapaciteten" går fortfarande inte att tolkas på annat sätt än det jag gjorde. Hade han menat att den sammanlagda utnyttjandegraden vid något tillfälle understeg 1 % hade han inte uttryckt sig så.

Ska du dra den om den lilla tyska stugan nu igen eller har du någon annan saga att komma med kanske?

Citat:
Recently German business daily Handelsblatt here reported that despite the country adding more wind energy capacity, “the latest figures show that only a little wind power is available at any time.”

According to the German BWE wind energy group, 29,900 wind turbines are currently operating in the country with a total capcity of 56,000 megawatts. Wind energy makes up 18.8% of the country’s power supply.

Glaring weaknesses

But the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.

According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”

Citat:
Du skrev nyss att det räckte med sex reaktorer.

Sex sprillans nya reaktorer borde räcka ja.

Citat:
Ledtiden för ny vindkraft är mycket kort. Att samhällsekonomin skulle bra ihop bara för att vindkraftverk inte hinner byggas i tid är alarmistiskt strunt.

Skitsnack. Energimyndigheten håller inte alls med dig:

Citat:
Långa ledtider, osäkra tillståndsprocesser och säkerhet kring när behoven uppstår gör det svårt att planera.

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/fornybart/framjande-av-vindkraft/vindkraftsstrategi-uppdaterad-2018.pdf

Citat:
Och relevant för diskussionen men det fattar väl inte du. Alla system och särskilt energisystemen bygger på sannolikhetskalkyler. Risker finns alltid men kan minimeras genom att man bygger smarta och säkra system.

Kan man bygga ett förnybart energisystem som har precis lika låg risk (vad gäller strömavbrott och liknande) som ett som innehåller kärnkraft. Svaret är ja, det kan man.

Nej, du har inte lyckats bevisa detta trots en månads tramsande.

Citat:
Något sådant påstod jag inte. Fria fantasier från din sida som vanligt.

Inlägg #563:

Citat:
Vindkraft kräver inte någon sådan backup.

Citat:
Vilka är "verklighetens svårigheter?" Är det återigen något som du fantiserat ihop?

Citat:
Elnäten för trånga – kan ge brist: ”Omöjligt hänga med”

Ett växande land, nya industrier och elektrifieringen av samhället – faktorer som innebär att Sverige riskerar att drabbas av kapacitetsbrist framöver.

– Det är inte möjligt att ha ett nät som i förväg skulle vara anpassat för så stora förändringar, säger Ulf Moberg, teknisk direktör på Svenska kraftnät.

https://www.svd.se/brist-hotar--allt-mer-el-ska-ga-genom-vara-tranga-nat

Citat:
Herrejösses. Har du redan glömt att du ställde en specifik fråga som jag besvarade? Läser du överhuvudtaget inläggen du besvarar?!

Läser du överhuvud taget de sidor du googlar fram?
Frågan gällde utbyggnationstakten av svenskt stamnät, jag fick svaret att det tar 20 år att bygga klart ett av de exempel du googlat fram. jag nöjer mig med det svaret och tar inte ens upp skräckexemplet Sydvästlänken.

Citat:
Rapporten handlar om vilka tänkbara intressekonflikter som kan finnas. På intet sätt säger den att dessa intressekonflikter skulle vara olösbara.

På samma sätt säger rapporten inget om att de skulle vara 100% lösbara vilket du insinuerar...

Citat:
... Vad är din källa till att den största delen av den direktverkande eluppvärmningen skulle gå åt till fritidshus? Elsa Widding igen?

Du fick tidigare en länk till källan. har du glömt hur man googlar fram information nu också?

Citat:
Men alldeles oavsett om det är så så är 15,2 TWh en ansenlig mängd el!

Visst, men inbegriper uträkningen mestadels fritidshus som inte bebos året runt så kommer ingen sådan besparing att ske eftersom ingen skulle bekosta en värmepump för att tjäna på sin höjd några tior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in