2019-11-21, 11:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kan du specifiera vad i Lise Nordins debattartikel som du tycker är "fantasier?"

Miljöpartiets huvudlösa politik baseras uteslutande på fantasier och lögner vilket är orsaken till att jag inte kommer att kommentera Lise Nordins debattartikel.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/dansk-vindkraft-ingen-foerebild-foer-sverige-6379

Citat:
Jag har anmärkt på din förvanskade översättning av Oliver Thens uttalande till Handelsblatt; "Die tatsächlichen Produktionszahlen belegen, dass die jederzeit verfügbare Windkraftkapazität in Deutschland bei unter einem Prozent der installierten Leistung liegt" Du påstår dig kunna tyska men översatte uttalandet fel. Alltså manipulerade du det medvetet.

Varför tjafsar du om översättningen när du fått frågan vad Thens konstaterande attDe faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten. betyder för vindkraftens förmåga att utgöra ett avbrottsfritt, planerbart alternativ till kärnkraften?

Du kan helt enkelt inte besvara denna fråga utan väljer att tramsa vidare med beskyllningar att översättningen är felaktig. Pinsamt minst sagt!

Citat:
Om det nu inte finns det, hur varför har du tidigare i tråden påstått att ett 100 % förnybart elsystem är otillförlitligt? Din argumentation har byggt på att det skulle vara en omöjlighet, men nu erkänner du att du inte har någon aning och din argumentation faller ihop som ett korthus.

Hur menar du att frånvaron av beräkningar plötsligt skulle göra vindkraften väderoberoende?

Så länge vädret och tillgång till sol avgör hur mycket effekt som finns tillgängligt för slutkunderna så kommer kärnkraften inte kunna ersättas med bibehållen tillförlitlighet, det vet alla som någonsin varit utanför dörren och vet att väder och vind oavbrutet skiftar.

Citat:
Oseriöst. Skillnaden är att jag citerar Lise Nordins påståenden, du menar att jag ska klicka mig vidare till Elsa Widdings blogg, läsa hennes infantila påståenden och skriva motargument i tråden. Det är inte samma sak.

Oseriöst, jag har citerat Elsa här i tråden.
Jag förstår dock att miljöextremisten och lögnaren Lise Nordin är ditt sista halmstrå, vilket är orsaken att du gärna vill kunna diskutera med hjälp av detta proxy då du helt enklet inte kan sätta dig in i frågorna själv.

Citat:
Texten som du citerar från SVK lyder "Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar." Men vem fasiken har sagt att inga åtgärder ska vidtas? Din argumentation faller platt.

Enorma "utmaningar" finns när det gäller utbyggnation av elnätet ja, men du glömmer som vanligt att dessa endast är en del av svårigheterna då vind och solkraft är beroende av nyckfullt väder.

Hur många hundra miljarder bör anses vara försvarbart att lägga på en utbyggnad av stamnätet när resultatet bara kan vara att tillgången på el blir intermittent och väderberoende?

Citat:
500 MWh/h var siffran under ett par timmar på sommaren. När årets höglasttimme inträffade vet jag inte. Det går att beräkna med hjälp av ovanstående källa men jag är trött på att kasta pärlor åt svinet. Men som exempel kan nämnas att klockan tre på natten den 27 februari producerade vindkraften 4 326 MWh/h. Produktionen var inte på något sätt onormal för årstiden.

Du kan med andra ord inte bevisa att vindkraften kan ersätta kärnkraften som basenergi.
Ditt korthus föll helt utan påverkan av väder och vind.

Citat:
Det kan jag inte. Däremot har jag bevisat att du förvanskade hans uttalande.

Svara nu på frågan vad det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten, betyder för ditt påstående att vindkraften kan ersätta kärnkraften.
Citera
2019-11-21, 11:31
Medlem
Citat:
Men nu gällde inte diskussionen huruvida ett vinst vindkraftsbolag kommer gå i konkurs i framtiden eller inte... Diskussionen gällde ditt aningslösa påstående "Jo, din bristande fysikkunskap förändrar inte faktumet att tillgång till bra vindlägen är en grundförutsättning för vindkraftsbolagens lönsamhet." Uppenbarligen går det att göra vinst på vindkraft i Västergötland alldeles oavsett hur tillgången på "bra vindlägen" i regionen ser ut.

Hur stor vinst blir kvar om du räknar bort förtjänsterna från elcertifikat?

Citat:
Forskare sågar elstödet – kunderna blir blåsta på 100 miljarder

Elkonsumenterna är de stora förlorarna på elcertifikatsystemet, visar en ny forskningsrapport. Enligt DI handlar det om fördyringar på över 100 miljarder kronor.

– Vår analys visar att stödsystemet för att subventionera förnybar el som Sverige infört är kraftigt olönsamt för samhällsekonomin, säger Bengt Kriström, professor i naturresursekonomi på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå.

Enligt rapporten är elkunderna de största förlorarna genom att de tvingas betala högre elpriser genom elcertifikatavgifter via elräkningen. Elcertifikatsystemet har misslyckats, menar forskarna.

– Vår studie visar att det finns mycket svagt eller inga stöd för att subventionerna gynnat den tekniska utvecklingen, skapat fler arbetstillfällen eller givit en säkrare eltillförsel, säger Bengt Kriström.

Stödet som kostar elkunderna miljardbelopp varje år har ingen positiv klimatpåverkan trots att det bidragit till en investeringsboom i bland annat vindkraft och biobränsleeldad kraftvärme.

https://www.fplus.se/forskare-sagar-elstodet-kunderna-blir-blasta-pa-100-miljarder/a/jdbxmb

Citat:
Du påstod att det bara skulle finnas 1 261 km^2 av riksintresseområdena för vindbruk kvar. Ditt påstående stöds inte av tillgänglig evidens.

Hur mycket finns kvar? Vad säger tillgänglig evidens? Källa?

Citat:
Fast utbyggnadstakten har ännu inte klingat av i Sverige. Förr eller senare kommer den kanske att göra det men ännu har den inte gjort det.

Det minskade antalat inkomna ansökningar och det faktum att bara vart tredje vindkraftverk verkligen byggs beroende på höjda miljökrav talar sitt tydliga språk.

Citat:
Vindkraftsparkerna har samtidigt blivit större, så nej. Om något tyder utvecklingen på ökad koncentration och att fler tunga spelare ger sig in i branschen.

Ökad koncentration är inte direkt något som talar för ditt argument att "det alltid blåser någonstans i sverige" och att vindkraften därmed är förmögen att alltid förse slutkunderna med avbrottsfri el (vilket är rent skitsnack från din och din idol MP-Lises sida), då stora outnyttjade markytor uteslutande finns i norrlandslänens glesbygd.
Detta faktum försvårar/fördyrar dessutom utbyggnationen av stamnätet och leder dessutom till större överföringsförluster p,ga det stora avståndet till slutkunderna.
Citera
2019-11-21, 11:35
Medlem
Citat:
Vad har det med mitt räkneexempel att göra? Jag skriver ju att sannolikheten för att ett visst vindkraftverk inte levererar el 100 % av tiden överstiger 99 %.

Huruvida vindkraftverk är aktiva 100 % av årets timmar har jag inte uttalat mig om.

Fast jag är rätt säker på att med tanke på det stora antal vindkraftverk som finns så finns det ett eller flera vindkraftverk som har varit aktiva 100 % under ett visst år.

Vad du är säker på saknar helt värde, något alla som orkat följa diskussionen redan förstått.

Bevisa istället ditt påstående att Oliver Thens uttalande: De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten. handlade om ett enskilt hus som drivs av ett enskilt vindkraftverk och inte handlar om tysklands samlade vindkraftsbestånd (vilket skulle få förödande konsekvenser för ditt hemsnickrade påstående att vindkraften inte behöver backup när det inte blåser).

Citat:
Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.

Du kommer helt enkelt inte ur din självförvållade knipa.
Bevisa din ståndpunkt eller erkänn att du är en mytande förlorare.

Citat:
För det första, om sannolikheten att ett visst kärnkraftverk inte producerar el vid en given tidpunkt är 15 % vad är då sannolikheten att två kärnkraftverk vid en given tidpunkt inte producerar el? Sannolikheten är större än 0 % och du kommer därför inte undan problemet vi diskuterar.

För det andra, hur många extra kärnkraftverk tycker du att vi ska bygga bara för "ifall att" allt skiter sig samtidigt?

Vi ska ha tillräckligt många kärnkraftverk för att trygga en avbrottsfri elproduktion.
Jag har för mig att branschen har nämt ett antal på 6 reaktorer (en siffra jag tidigare länkat till i tråden varför jag inte slänger fler pärlor till svinet).
Branschens egna uppskattningar trumfar som bekant alltid vaga gissningar baserade på magkänsla.

För det andra, hur många extra vindkraftverk tycker du att vi ska bygga inför frekvent förekommande vindförhållanden när allt skiter sig samtidigt råder?

Citat:
Nej, det går det inte.

Vad baserar du gissningen på? Magkänsla?

Citat:
Vindkraft kräver inte någon sådan backup. Men om man ska bygga reservkraft kan man lika gärna bygga kolkraftverk som kärnkraftverk eftersom de sannolikt aldrig kommer att användas.

Jo, backup fordras enligt vindkraftsföretagen själva.
Titta bara på hur tyskarna reglerar sin vindkraft med kol och gas.
Du är med andra ord en oärlig lögnare.

Det byggs faktiskt kolkraftverk som aldrig förr:

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/11/ny-rapport-varldens-kolanvandning-fortsatter-oka

Nej, det måste det inte. Men om det måste finnas det fungerar vattenkraft, biomassa, solkraft och elimport som just den typen av backup. Vi skulle även kunna inkludera kolkraft till backupen. Eftersom kolkraftsbackupen aldrig skulle komma till användning spelar det ingen roll.

Citat:
Antal ansökningar säger inget om byggnadstakten. Desto mer intressant är mängden planerad effekt.

Jo det gör det.

Citat:
Det gjorde du. Rapporten från Naturvårdsverket påstår inte att de goda vindlägena i Sverige håller på att ta slut.

Rapporten beskriver med tydlighet de enorma problem vindkraften står inför när det gäller svårigheterna att få byggtillstånd, dels av markägare och det ökande folkliga missnöjet mot vindsnurrorna och dessutom "problemet" med höjda miljökrav.

Citat:
Texten nedan (i ditt inlägg) innehåller "Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar." Om.

Vilka åtgärder menar du har tagits? I exempelvis tyskland går utbyggnationen av stamnätet bokstavligen i snigelfart.

Citat:
Av Tysklands planer på att bygga 7700 km nya stamnät, har man hittills förverkligat ungefär en tiondel, men även den låga takten har nu stannat av. Under 2017 fick man i gång ungefär 30 km nya högspänningsledningar, en utbyggnadstakt som bokstavligt talat är långsammare än snigelfart.[4] (En pigg snigel kan faktiskt ta sig dubbelt så långt på ett år!). I södra Sverige utgör kapacitetsbristen i elnätet redan idag ett allvarligt internt problem.

https://kvartal.se/artiklar/100-procent-fornybart-ar-osmart/

Citat:
På intet sätt påstår man att det skulle vara omöjligt att bygga 100 TWh vindkraft.

På intet sätt påstår man att det skulle vara möjligt heller.

Citat:
Övergripande slutsatser från denna översiktliga analys är att det är svårt att hitta områden som är helt utan konflikter mellan olika intressen och att
noggrannare analyser behöver göras för att bedöma konfliktgraden och hur konflikterna bör hanteras på bästa sätt. Det kommer också att ske i det fortsatta arbetet i strategin.

Citat:
Fast det gör de inte. 15,2 TWh direktverkande el går åt till uppvärmning och siffrorna visar att användningen av direktverkande el inte minskat nämnvärt de senaste tio åren. Det finns alltså fortfarande mycket stora effektiviseringar att göra genom att byta ut direktverkande el mot fjärrvärme och andra effektivare värmebärare.

Bör Ygeman lätta på lädret och sponsra sommarstugeägares inköp av värmepumpar som ändå inte skulle göra något större energibesparing?
Citera
2019-11-21, 11:37
Medlem
Citat:
Inte ett ord i artikeln handlar om att Tyskland skulle bygga nya kolkraftverk. Och absolut inte hela 25 stycken. Du ljög.

Kolkraften expanderar står att läsa redan i ingressen.

Uppgiften om 25 planerade kolkraftverk tog jag från boken Kärnkraft, en strålande energikälla.
Citera
2019-11-22, 10:59
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Miljöpartiets huvudlösa politik baseras uteslutande på fantasier och lögner vilket är orsaken till att jag inte kommer att kommentera Lise Nordins debattartikel.

Jag bad inte om din åsikt om Miljöpartiet. Jag bad dig att kommentera specifika påståenden från Lise Nordins debattartikel:

Citat:
”Gå inte på myterna om kärnkraft – framtiden är förnybar”
REPLIK. Att tro på ny kärnkraft är en intellektuell härdsmälta. Det är dags att lägga kärnkraftsmyterna bakom sig och inse att framtiden är förnybar, skriver Lise Nordin (MP). [...]

De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.” [...]

Kärnkraften är olönsam, även utan så kallad effektskatt

Länge har påståtts att det är den så kallade effektskatten som gör kärnkraften olönsam, men 2016 enades partierna i energiöverenskommelsen om att ta bort effektskatten och de fyra reaktorerna är ändå olönsamma. Det kostar mer att driva reaktorerna än ägarna får intäkter för elen. [...]

Den förnybara elen klarar en kall vinterdag

Sverige har goda förutsättningar att fortsätta bygga ut förnybar energi som vindkraft och solenergi för att tillsammans med vattenkraften och bioenergi säkerställa vårt elbehov. Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt. Ett förnybart elsystem kommer att ha större variationer i elproduktionen men dessa kan hanteras genom att använda vattenkraften som reglerkraft, energilagring i exempelvis batterier eller vätgas, efterfrågeflexibilitet och ökad sammanlänkning med kablar till våra grannländer. [...]

I Sverige byggs nu vindkraft för 40 öre per kilowattimme medan erfarenheterna av att bygga ny kärnkraft i Finland, Frankrike och Storbritannien ger en prislapp på cirka 1 krona per kilowattimme.

https://www.nyteknik.se/opinion/ga-inte-pa-myterna-om-karnkraft-framtiden-ar-fornybar-6929380

Att ditt svar är "Nä, jag vill inte!" visar vilken otroligt låg nivå du håller.

Citat:
Citat:
Jag har anmärkt på din förvanskade översättning av Oliver Thens uttalande till Handelsblatt; "Die tatsächlichen Produktionszahlen belegen, dass die jederzeit verfügbare Windkraftkapazität in Deutschland bei unter einem Prozent der installierten Leistung liegt" Du påstår dig kunna tyska men översatte uttalandet fel. Alltså manipulerade du det medvetet.

Varför tjafsar du om översättningen när du fått frågan vad Thens konstaterande attDe faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten. betyder för vindkraftens förmåga att utgöra ett avbrottsfritt, planerbart alternativ till kärnkraften?

Jag tjafsar om det eftersom du byggde din argumentation på en medveten felöversättning:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Förstår du eller förstår du inte att ditt påstående var felaktigt?

Citat:
Citat:
Om det nu inte finns det, hur varför har du tidigare i tråden påstått att ett 100 % förnybart elsystem är otillförlitligt? Din argumentation har byggt på att det skulle vara en omöjlighet, men nu erkänner du att du inte har någon aning och din argumentation faller ihop som ett korthus.

Hur menar du att frånvaron av beräkningar plötsligt skulle göra vindkraften väderoberoende?

Jag menar att du inte har någon som helst aning om hur tillförlitligt framtidens förnybara elsystem kommer att vara. Du har inte framfört något som visar att det inte skulle vara tillräckligt tillförlitligt.

Citat:
Citat:
Citat:
Jag kommer inte att besvara några av Lises påståenden, något jag tydligt uppget beror på att du vägrar kommentera Elsa Widdings debattinlägg.

Oseriöst. Skillnaden är att jag citerar Lise Nordins påståenden, du menar att jag ska klicka mig vidare till Elsa Widdings blogg, läsa hennes infantila påståenden och skriva motargument i tråden. Det är inte samma sak.

Oseriöst, jag har citerat Elsa här i tråden.
Jag förstår dock att miljöextremisten och lögnaren Lise Nordin är ditt sista halmstrå

Dina argument som du själv framfört har jag bemött. Samma sak kan inte sägas om dig. Istället har du utan grund attackerat källan precis som du gör även nu. Påståendet att Lise Nordin skulle vara en lögnare och miljöextremist är grundlöst.

Citat:
Citat:
Texten som du citerar från SVK lyder "Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar." Men vem fasiken har sagt att inga åtgärder ska vidtas? Din argumentation faller platt.

Enorma "utmaningar" finns när det gäller utbyggnation av elnätet ja, men du glömmer som vanligt att dessa endast är en del av svårigheterna då vind och solkraft är beroende av nyckfullt väder.

Du tycks ha "glömt" att det vi diskuterar är en mening från SVK:s rapport:

"Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar."

Inser du eller inser du inte att meningen inte ger stöd för påståendet att mer förnybar energi per automatik innebär sänkt driftsäkerhet?

Citat:
Citat:
500 MWh/h var siffran under ett par timmar på sommaren. När årets höglasttimme inträffade vet jag inte. Det går att beräkna med hjälp av ovanstående källa men jag är trött på att kasta pärlor åt svinet. Men som exempel kan nämnas att klockan tre på natten den 27 februari producerade vindkraften 4 326 MWh/h. Produktionen var inte på något sätt onormal för årstiden.

Du kan med andra ord inte bevisa att vindkraften kan ersätta kärnkraften som basenergi.
Ditt korthus föll helt utan påverkan av väder och vind.

Ingen har påstått att vindkraften allena ska ersätta kärnkraften. Det som ska ersätta kärnkraften är sol- vind- och vattenkraft och biomassa.

Citat:
Citat:
Det kan jag inte. Däremot har jag bevisat att du förvanskade hans uttalande.

Svara nu på frågan vad det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten, betyder för ditt påstående att vindkraften kan ersätta kärnkraften.

Det har jag redan svarat på:

"Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %."

Det spelar alltså ingen roll om påståendet (det riktiga påståendet - inte din felöversatta variant) är sant eftersom ingen konsument får all sin el från ett enda vindkraftverk.
Citera
2019-11-22, 11:16
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Hur stor vinst blir kvar om du räknar bort förtjänsterna från elcertifikat?

Jag inte svara på den frågan utan att gå igenom Slättens vind AB:s årsrapporter. Det har jag ingen lust med, men du kan själv gå igenom dem om du orkar. Slättens vind AB använde jag liksom bara som exempel för att motbevisa ditt påstående om att det skulle vara omöjligt för vindkraften att gå med vinst i Västergötland.

Citat:
Citat:
Du påstod att det bara skulle finnas 1 261 km^2 av riksintresseområdena för vindbruk kvar. Ditt påstående stöds inte av tillgänglig evidens.

Hur mycket finns kvar? Vad säger tillgänglig evidens? Källa?

Citat:
Vindkraftens markanspråk i Sverige idag är mycket begränsade, sett i ett nationellt perspektiv. Vi har inga uppgifter om hur stor yta som de 3 600 vindkraftverk som är uppförda i Sverige idag upptar, men med en översiktlig beräkning uppskattar vi att det rör sig om i storleksordningen 1 500 km2 . Det motsvarar några få promille av landytan.

https://www.naturvardsverket.se/upload/miljoarbete-i-samhallet/miljoarbete-i-sverige/energi/vindkraft/Nulage-hallbar-vindkraftutbyggnad-20191021.pdf

Enligt samma rapport är den totala ytan med "bra vindlägen enligt RI-kriterierna" i Sverige 46 300 km^2 .

Citat:
Citat:
Fast utbyggnadstakten har ännu inte klingat av i Sverige. Förr eller senare kommer den kanske att göra det men ännu har den inte gjort det.

Det minskade antalat inkomna ansökningar och det faktum att bara vart tredje vindkraftverk verkligen byggs beroende på höjda miljökrav talar sitt tydliga språk.

Nej, det säger faktiskt ingenting. Det är rimligare att mäta utbyggnadstakten i planerad effekt och då visar det sig att den inte alls minskat.

Citat:
Citat:
Vindkraftsparkerna har samtidigt blivit större, så nej. Om något tyder utvecklingen på ökad koncentration och att fler tunga spelare ger sig in i branschen.

Ökad koncentration är inte direkt något som talar för ditt argument att "det alltid blåser någonstans i sverige" och att vindkraften därmed är förmögen att alltid förse slutkunderna med avbrottsfri el (vilket är rent skitsnack från din och din idol MP-Lises sida), då stora outnyttjade markytor uteslutande finns i norrlandslänens glesbygd.

Va? Jag förstår inte ditt argument. Mark i Sverige har ägare och det är dessa som bestämmer om vindkraftverk ska byggas på deras marker. Om alla markägare skulle bestämma sig för att inga vindkraftverk ska byggas skulle heller inga vindkraftverk byggas. Men så ser det inte ut i verkligheten. De som vill bygga vindkraftverk kan lätt köpa eller leasa mark av markägare.

Du verkar inte förstå att det är privata aktörer som sköter utbyggnaden av vindkraften. Varken du eller någon annan vindkraftshatare har någon som helst möjlighet att stoppa utbyggnaden.
Citera
2019-11-22, 11:30
Medlem
Citat:
Jag bad inte om din åsikt om Miljöpartiet. Jag bad dig att kommentera specifika påståenden från Lise Nordins debattartikel:

Att ditt svar är "Nä, jag vill inte!" visar vilken otroligt låg nivå du håller.

Att du använder en miljöpartist som proxy visar med all tydlighet vilken nivå du håller.

Citat:
Jag tjafsar om det eftersom du byggde din argumentation på en medveten felöversättning:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Nej, du tjafsar om det eftersom du inte kan bemöta Oliver Thens avslöjande att väderberoende vindkraft inte duger som ersättning för kärnkraften.

Sluta slingra dig och svara istället på frågan vad det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten, betyder för ditt påstående att vindkraften kan ersätta kärnkraften.

Citat:
Jag menar att du inte har någon som helst aning om hur tillförlitligt framtidens förnybara elsystem kommer att vara. Du har inte framfört något som visar att det inte skulle vara tillräckligt tillförlitligt.

Kan du visa på någon som vet hur tillförlitligt ett framtida elsystem som förlitar sig på vädrets makter kommer att vara?
Vind och solkraft är väderberoende och är därmed högst opålitliga energislag PUNKT!

Citat:
Dina argument som du själv framfört har jag bemött. Samma sak kan inte sägas om dig. Istället har du utan grund attackerat källan precis som du gör även nu. Påståendet att Lise Nordin skulle vara en lögnare och miljöextremist är grundlöst.

Allt som framförts av extremisten Lise Nordin har avfärdats av Elsa Widding.

Citat:
Du tycks ha "glömt" att det vi diskuterar är en mening från SVK:s rapport:

"Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar."

Jag kommer fortsatt att tjafsa om ditt felaktiga citat hämtat från Lisa Nordins debattinlägg och inte från SVK:s rapport ända tills du slutar tjafsa om min påstått felaktiga översättning av Oliver Thens konstaterande att väderberoende vindkraft aldrig kan ersätta planerbar basenergi.

Citat:
Inser du eller inser du inte att meningen inte ger stöd för påståendet att mer förnybar energi per automatik innebär sänkt driftsäkerhet?

Inser du att Oliver Thens avslöjande om tysk vindkrafts opålitlighet innebär att man inte kan förlita sig på väderberoende elproduktion?

Citat:
Ingen har påstått att vindkraften allena ska ersätta kärnkraften. Det som ska ersätta kärnkraften är sol- vind- och vattenkraft och biomassa.

Intermittent sol och vindkraft är väderberoende och vattenkraften är i stort sett helt utbyggd varför inga möjligheter finns att reglera nytillkommen vind och solel.
Har du några källor som visar hur mycket biomassa-elproduktionen behöver byggas ut för att säkra en stabil elproduktion? Kom helst med källor istället för killgissningar baserade på dina magkänslor.

Citat:
Det har jag redan svarat på:

"Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %."

Det spelar alltså ingen roll om påståendet (det riktiga påståendet - inte din felöversatta variant) är sant eftersom ingen konsument får all sin el från ett enda vindkraftverk.

Det där är ju något du hittat på hemma på kammaren!!! Visa upp bevis i form av källor på att uttalandet skulle handla om någon illusorisk tysk stuga som drivs av ett enda vindkraftverk eller försvinn från tråden din patetiska lögnare och ärkeförlorare!

Dessutom räknar (som du mycket väl vet) vindkraftsbranschen själva med att vindkraftverk enbart är aktiva 90% av årets timmar, varför ditt idiotiska påstående "mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om" är avslöjat som den ärkeförlorar-fantasi den är.

Det är ju fan pinsamt hur lågt du kan sänka dig i denna debatt. Valfri femåring drar långt trovärdigare lögner i sandlådan än du är kapabel till.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-22 kl. 11:48.
Citera
2019-11-22, 11:42
Medlem
Citat:
Jag inte svara på den frågan utan att gå igenom Slättens vind AB:s årsrapporter. Det har jag ingen lust med, men du kan själv gå igenom dem om du orkar. Slättens vind AB använde jag liksom bara som exempel för att motbevisa ditt påstående om att det skulle vara omöjligt för vindkraften att gå med vinst i Västergötland.

Jag behöver inte gå igenom några siffror eftersom hela vinsten består av statliga subventioner i form av elcertifikat.

Citat:
Enligt samma rapport är den totala ytan med "bra vindlägen enligt RI-kriterierna" i Sverige 46 300 km^2 .

Enligt samma rapport så är den totala ytan tillgängliga bra vindlägen som inte redan är upptagna av andra intressen endast 1000 km2 som inte räcker för att garantera en utbyggnad av 100 TWh vindkraft:

Citat:
Om vi sedan undantar alla områden som har något annat intresse försvinner 97 procent av de goda vindlägena. Då återstår endast drygt 1 000 km2 av de goda vindlägena, vilket inte är en tillräckligt stor yta för vindkraftsproduktion motsvarande 100 TWh.

Citat:
Nej, det säger faktiskt ingenting. Det är rimligare att mäta utbyggnadstakten i planerad effekt och då visar det sig att den inte alls minskat.

Källa?

Citat:
Va? Jag förstår inte ditt argument. Mark i Sverige har ägare och det är dessa som bestämmer om vindkraftverk ska byggas på deras marker. Om alla markägare skulle bestämma sig för att inga vindkraftverk ska byggas skulle heller inga vindkraftverk byggas. Men så ser det inte ut i verkligheten. De som vill bygga vindkraftverk kan lätt köpa eller leasa mark av markägare.

Du verkar inte förstå att det är privata aktörer som sköter utbyggnaden av vindkraften. Varken du eller någon annan vindkraftshatare har någon som helst möjlighet att stoppa utbyggnaden.

Det har du rätt i. Utbyggnationen avstannar av sig självt på grund av minskad lönsamhet för vindkraftbolagen och ett ökat folkligt motstånd mot dels vindkraftparker och dels utbyggnation av stamnätet, något jag visat i tidigare inlägg!

Folket börjar få upp ögonen för konsekvenserna av ett litet extremistparti (MP) tillåts diktera framtida energipolitik (även snabbtågsfrågan som drivits av dessa despoter har nu äntligen spårat ur), och det är inte en dag för tidigt att fåntrattar som dig och din idol Lise Nordin avslöjas som de okunniga charlataner ni är!!
Citera
2019-11-22, 11:55
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Fast jag är rätt säker på att med tanke på det stora antal vindkraftverk som finns så finns det ett eller flera vindkraftverk som har varit aktiva 100 % under ett visst år.

Vad du är säker på saknar helt värde, något alla som orkat följa diskussionen redan förstått.

Vilken klyftig kommentar.

Citat:
Bevisa istället ditt påstående att Oliver Thens uttalande: De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten. handlade om ett enskilt hus som drivs av ett enskilt vindkraftverk och inte handlar om tysklands samlade vindkraftsbestånd (vilket skulle få förödande konsekvenser för ditt hemsnickrade påstående att vindkraften inte behöver backup när det inte blåser).

Det har jag redan gjort. Uttalandet går inte att tolka på annat sätt än som jag beskrev det. Jag tycker heller inte uttalandet är särskilt relevant. Det vore intressantare att se siffrorna bakom eftersom ett lösryckt citat ur en intervju inte väger särskilt tungt.

Citat:
Citat:
Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.

Du kommer helt enkelt inte ur din självförvållade knipa.
Bevisa din ståndpunkt eller erkänn att du är en mytande förlorare.

Klyftig kommentar.

Citat:
Citat:
För det första, om sannolikheten att ett visst kärnkraftverk inte producerar el vid en given tidpunkt är 15 % vad är då sannolikheten att två kärnkraftverk vid en given tidpunkt inte producerar el? Sannolikheten är större än 0 % och du kommer därför inte undan problemet vi diskuterar.

För det andra, hur många extra kärnkraftverk tycker du att vi ska bygga bara för "ifall att" allt skiter sig samtidigt?

Vi ska ha tillräckligt många kärnkraftverk för att trygga en avbrottsfri elproduktion.
Jag har för mig att branschen har nämt ett antal på 6 reaktorer (en siffra jag tidigare länkat till i tråden varför jag inte slänger fler pärlor till svinet).

Då har du alltså inget emot att Ringhals 3 och 4 stängs? Sverige har i dagsläget åtta reaktorer (även om R3 och R4 går på halvfart).

Citat:
För det andra, hur många extra vindkraftverk tycker du att vi ska bygga inför frekvent förekommande vindförhållanden när allt skiter sig samtidigt råder?

Det problemet löser (hör och häpna!) marknaden! Om bristsituationer uppstår kommer det få till följd att elpriset skjuter i höjden vilket i sin tur innebär att det blir väldigt lönsamt att investera i teknik som producerar el under sådana toppar.

Citat:
Citat:
Nej, det går det inte.

Vad baserar du gissningen på? Magkänsla?

Du är civilngenjör i signalteknik men förstår inte att det är omöjligt att bygga system med 100 % driftsäkerhet? Ingenting är säkert här i världen utom döden och skatterna. Inget annat har 100 % säkerhet.

Citat:
Citat:
Vindkraft kräver inte någon sådan backup. Men om man ska bygga reservkraft kan man lika gärna bygga kolkraftverk som kärnkraftverk eftersom de sannolikt aldrig kommer att användas.

Jo, backup fordras enligt vindkraftsföretagen själva.
Titta bara på hur tyskarna reglerar sin vindkraft med kol och gas.
Du är med andra ord en oärlig lögnare.

Sluta ljug. https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Sidan visar att Tysklands elproduktion från kol och gas inte ökat sedan Energiewände.

Citat:
Det byggs faktiskt kolkraftverk som aldrig förr:

Men inte i Tyskland!

Citat:
Citat:
Det gjorde du. Rapporten från Naturvårdsverket påstår inte att de goda vindlägena i Sverige håller på att ta slut.

Rapporten beskriver med tydlighet de enorma problem vindkraften står inför när det gäller svårigheterna att få byggtillstånd, dels av markägare och det ökande folkliga missnöjet mot vindsnurrorna och dessutom "problemet" med höjda miljökrav.

Att det skulle röra sig om "enorma problem" är en tolkning som inte rapporten ger stöd för.

Citat:
Citat:
Texten nedan (i ditt inlägg) innehåller "Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar." Om.

Vilka åtgärder menar du har tagits? I exempelvis tyskland går utbyggnationen av stamnätet bokstavligen i snigelfart.

SVK:s stamnätsprojekt kan du läsa om här:

https://www.svk.se/natutveckling/stamnatsprojekt/

Och det är Sverige vi diskuterar - inte Tyskland.

Citat:
På intet sätt påstår man att det skulle vara möjligt heller.

Öh, jo? Hela rapporten handlar om vilka problem man behöver lösa för att nå 100 TWh vindkraft. Rapporten hade inte skrivits om man inte ansett det varit nåbart. Se ex:

Citat:
Vid en utbyggnad till 100 TWh skulle turbintätheten öka till cirka 55-65 kW per km2, den skulle alltså fortfarande ligga långt under Tyskland och Danmarks täthet. Teknikutvecklingen mot allt större och effektivare vindkraftverk gör vidare att ökningen både i antalet verk och därmed även vindkraftens markanspråk inte kommer att öka lika mycket som produktionen från verken, vilket visas i Figur 122. [...]

Kopplat till de långa ledtiderna bedömer vi att en viktig fråga som behöver följas upp är om tillståndsmyndigheterna kommer att kunna hålla jämn takt i tillståndsprövningen med det framtida utbyggnadsbehovet. För att få till stånd en vindkraftsutbyggnad motsvarande 100 TWh till 2040-talet kommer det att krävas en utbyggnad i storleksordningen 4-5 TWh ny vindkraft varje år. Det motsvarar i sin tur att omkring 1 500 MW vindkraftsprojekt måste beviljas tillstånd per år. Utifrån den tillståndsstatistik som vi gått igenom verkar det vara möjligt för prövningsmyndigheterna att årligen bevilja tillstånd i den omfattningen.

Citat:
Citat:
Fast det gör de inte. 15,2 TWh direktverkande el går åt till uppvärmning och siffrorna visar att användningen av direktverkande el inte minskat nämnvärt de senaste tio åren. Det finns alltså fortfarande mycket stora effektiviseringar att göra genom att byta ut direktverkande el mot fjärrvärme och andra effektivare värmebärare.

Bör Ygeman lätta på lädret och sponsra sommarstugeägares inköp av värmepumpar som ändå inte skulle göra något större energibesparing?

Eh, va? 15,2 TWh är ganska mycket el! Problemet löser sig av sig självt när eller om elpriset stiger.
Citera
2019-11-22, 11:59
Medlem
Citat:

Du tar citatet ur sitt sammanhang din oärliga nolla. Dessutom länkar du inte till översättningen jag gjorde utan ett inlägg i den följande debatten.

Tar man det i sitt sammanhang så betyder det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten betyder att man måste bygga ut vindkraften med en faktor 100 för att "garanterat" (citattecken används eftersom det fortfarande inte finns några garantier att stiltje inte råder i hela landet och man därför inte kan garantera mer än en bråkdel av den installerade effekten hur många vindsnurror man än bygger) säkra elförsörjningen enbart med hjälp av inhemsk vindkraftsproduktion.

Dags att byta nick? EnOärligNolla är nog ledigt......
Citera
2019-11-22, 12:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Kolkraften expanderar står att läsa redan i ingressen.

Uppgiften om 25 planerade kolkraftverk tog jag från boken Kärnkraft, en strålande energikälla.

Men texten i artikeln gav inget stöd för påståendet att Tyskland planerade 25 nya kolkraftverk. Såhär skrev jag:

"25 stycken? Det låter väldigt mycket med tanke på att Tyskland bara har 84 stycken kolkraftverk."

Du svarade med att länka till artikeln https://www.svd.se/tysk-energiomstallning-under-attack när jag bad om en källhänvisning. Underförstått naturligtvis att artikeln ger stöd för påståendet. Det gjorde den inte vilket gör dig till en lögnare.

Din nya källa, Kärkraft - en strålande energikälla, skriven av Bengt Lindhé, docent i husdjursgenetik, har jag självklart inte läst. För att din källhänvisning ska vara trovärdig får du citera det stycke i boken där påståendet om 25 nya kolkraftverk förekommer. Jag tvivlar såklart på att du kommer göra det utan du kommer tjafsa i stil med "Varför ska jag göra det när du inte bla bla bla."
Citera
2019-11-22, 12:19
Medlem
Citat:
Det har jag redan gjort. Uttalandet går inte att tolka på annat sätt än som jag beskrev det. Jag tycker heller inte uttalandet är särskilt relevant. Det vore intressantare att se siffrorna bakom eftersom ett lösryckt citat ur en intervju inte väger särskilt tungt.

Hur kan ett konstaterande att väderberoende vindkraft är totalt opålitlig som baskraft vara irrelevant för andra än någon som enbart diskuterar utifrån en hjärndöd agenda?

Ditt påstående om att uttalandet skulle handla om ett enstaka hus som drivs av ett enskilt vindkraftverk är hjärndött och visar tydligt att du förlorat diskussionen.

Citat:
Då har du alltså inget emot att Ringhals 3 och 4 stängs? Sverige har i dagsläget åtta reaktorer (även om R3 och R4 går på halvfart).

Nu handlar ju trådämnet om ny kärnkraft.
Jag har invändningar emot att planerbar basenergiproduktion förbyts mot intermittent väderberoende sol och vindkraft. Hur kan du ha missat det?

Citat:
Det problemet löser (hör och häpna!) marknaden! Om bristsituationer uppstår kommer det få till följd att elpriset skjuter i höjden vilket i sin tur innebär att det blir väldigt lönsamt att investera i teknik som producerar el under sådana toppar.

Hela samhällsekonomin brakar ju åt helvete innan dina favoritriskkapitalister (är inte du vänsteranhängare?) fått upp sina intermittenta vindsnurror.

Citat:
Du är civilngenjör i signalteknik men förstår inte att det är omöjligt att bygga system med 100 % driftsäkerhet? Ingenting är säkert här i världen utom döden och skatterna. Inget annat har 100 % säkerhet.

Klyftig kommentar.

Citat:
Sluta ljug. https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts

Sidan visar att Tysklands elproduktion från kol och gas inte ökat sedan Energiewände.

Den som ljuger är du som påstår att vind och solkraft inte behöver någon backup.

Citat:
Men inte i Tyskland!

Jusst det! jag glömde att du inte diskuterar denna fråga utifrån ett miljöperspektiv.

Citat:
Att det skulle röra sig om "enorma problem" är en tolkning som inte rapporten ger stöd för.

Parar man verklighetens svårigheter med rapportens slutsatser så kan man inte dra andra slutsatser att din argumentation som vanligt utgår från dina fantasier baserade på magkänsla.

Citat:
SVK:s stamnätsprojekt kan du läsa om här:

https://www.svk.se/natutveckling/stamnatsprojekt/

Och det är Sverige vi diskuterar - inte Tyskland.

Jahapp. Den enda tidsangivelse som står att finna i länken är att ett projekt beräknas vara klart om 20 år. Var det den siffran du ville föra fram?

Citat:
Öh, jo? Hela rapporten handlar om vilka problem man behöver lösa för att nå 100 TWh vindkraft. Rapporten hade inte skrivits om man inte ansett det varit nåbart. Se ex:

Ööööh nej, det står tydligt i rapporten att det inte finns någon analys på hur olika anspråk från andra intressen kan leda till konflikter kommer att inverka på utbyggnaden av vindkraften och att en sådan måste utföras om man ska kunna dra en slutsats.

Du ljuger med andra ord som vanligt.

Citat:
Eh, va? 15,2 TWh är ganska mycket el! Problemet löser sig av sig självt när eller om elpriset stiger.

Ehhhh öh? Menar du på allvar att alla dessa fritidshus kör med elementen på fullt året om även om ägaren inte är där mer än någon vecka per år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in