2019-11-22, 20:33
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nu citerade du selektivt igen. Såhär fortsätter stycket:

Bra att du själv länkar till texten där det tydligt framgår att INGEN ANALYS ÄNNU FINNS trots att du försöker påskina att inga problem finns med utbyggnationen.

Dessutom uttrycker SVK stora betänkligheter mot regeringens (MP) huvudlösa energipolitik:

Citat:
Blir vintern 2020-2021 en så kallad tioårsvinter, är det kalkylerade effektunderskottet i Sverige vid topplast 3000 megawatt. Hilda Dahlsten, chef för energianalyser på Svenska kraftnät, frågar hur stor risk politikerna är beredda att ta.

Hilda Dahlstens scenarier för effektbehovet i det svenska elsystemet de kommande åren väckte uppmärksamhet vid Svenska kraftnäts kund- och intressentmöte den 11 april. Om tre år kommer effektbalansen att ha försämrats med över 2000 megawatt och vid en normalvinter ligga på minus 1500 megawatt. Vid en tioårsvinter blir underskottet alltså 3000 megawatt.

I dessa siffror är den effektreserv som Svenska kraftnät upphandlat redan inräknad. Med andra ord kommer Sverige enligt scenarierna att vara beroende av betydande mängd importel eller alternativt tvingas stänga ner delar av elnätet.

---

I Sverige höll sig vindkraftsnivån på 2500 megawatt under de mest kritiska timmarna, en kapacitetsfaktor på ungefär 35 procent. Några dagar tidigare var vindkraftens bidrag under perioder nere i bara drygt 100 megawatt. Med ett likadant vindkraftsläge hade effektsituationen den 28 februari alltså varit markant sämre.

Den kraftiga försämringen av effektbalansen framöver beror framför allt på den planerade nedläggningen av två av kärnkraftsreaktorerna i Ringhals 2019 och 2020. Med det försvinner 1700 megawatt.
En av osäkerhetsfaktorerna gäller just vindkraftens tillgänglighet vintertid. Svenska kraftnät höjde häromåret nivån i kalkylerna från 6 till 11 procent av den installerade kapaciteten. Vid köldknäppen den 28 februari var siffran alltså långt högre, men den kunde också ha varit nära noll.

En annan osäkerhet ligger i svårigheten att förutse elförbrukningen framöver i tiden. Sveriges befolkning växer, allt fler verksamheter elektrifieras, elbilar och datahallar tillkommer som stora el- och effektförbrukare. Vad kräver det av ökad produktionskapacitet? Hur mycket av behovet kan mötas med sådant som användarflexibilitet och energilagring?

”Det ärliga svaret är att inget vet”, säger Hilda Dahlsten.

En annan aspekt av effektfrågan är utlandsförbindelserna. I den bästa av världar kan el distribueras från områden med överskott till områden med underskott. Med tanke på att Sverige har Europas bäst utbyggda transmissionsförbindelser med omvärlden, borde Sverige därmed ha en fördel vid importbehov.
”Men frågan är om grannarna har el att sälja i ett läge när de själva kämpar med elförsörjningen. Stora vinterhögtryck över norra Europa innebär ofta svaga vindar och låg vindkraftsproduktion över stora områden. I ett sådant läge kan det vara svårt för Sverige att få importel söderifrån. Finland kan med sitt kroniska elunderskott räknas bort som potentiellt importland. Norge återstår, men vi behöver nog ha i åtanke att det kan finnas andra köpare som konkurrerar om den el som Norge eventuellt har till övers.”

---
”Vad är en acceptabel nivå för osäkerhet i ett system som är så kritiskt för det moderna samhället som elsystemet? Hur spännande vill vi att det ska bli?”

https://second-opinion.se/hur-spannande-vill-vi-att-det-ska-bli/

Citat:
Att intressekonflikter finns är alltså inget avgörande hinder för utbyggnaden av landbaserad vindkraft. Det finns gott om möjligheter till samverkan.

Hur kan du påstå ovanstående då du i samma inlägg länkat till information som tydligt visar att ingen sådan analys ännu gjorts? Ljuger du som vanligt?

Citat:
Själv förstår jag inte varför du fortsätter med det här spåret. Var och en som har sett en sverigekarta måste begripa att plats finns det gott om i Sverige. De goda vindlägena kommer inte ta slut. Särskilt inte eftersom utvecklingen går mot allt högre torn. Ju högre upp man kommer desto mer blåser det.

97% av Sveriges yta är redan upptagen av andra intressen.
Att du inte förstått detta när du tittar på kartan är det nog ingen som är särskilt förbryllad över med tanke på att din argumentation endast utgår från agendatänk och helt saknar analyser.

Citat:
Jovisst, det finns säkert jättemånga som är jättearga över att det byggs vindkraft i norrländsk ödemark, INTE. En och annan dårfink finns det, men de flesta gillar att det byggs.

Även norrländsk glesbygd ingår i de nämnda 97% som redan är intecknat av andra intressen.
Citera
2019-11-22, 20:34
Medlem
Citat:
Att jag, till skillnad från dig, citerar källor visar att jag håller en hög nivå.

Som vanligt. Du ställer en korkad fråga som jag hövligt nog besvarar. Sedan underkänner du svaret på frågan och kommer med ditt eget svar. Så varför ställde du frågan kan man undra?

Varför medverkar du i tråden med tanke på hur okunnig du är?

Citat:
Däremot det som jag frågar dig svarar du inte på, utan du slingrar dig eller helt sonika vägrar svara:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Förstår du eller förstår du inte att ditt påstående var felaktigt?

Är det för mycket begärt att du ska ge fan i att förvanska mina inlägg din kompletta idiot?

Citat:
Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt.

Visst, men det finns inga data som visar att någon form av pålitlighet kan garanteras.

Citat:
Vind- och solkraft är de mest pålitliga energislagen. Oavsett vad som händer i världen kommer alltid vinden och solen finnas.

Även på natten och när stiltje råder?

Citat:
Förklara gärna på vilket sätt Elsa Widdings argument motbevisar Lise Nordins. Eller kommer du i sann Laurentius Lucidorisk anda svara "Nä, vill inte!"?

Mitt proxy vet mer om elbranschen än ditt.

Citat:
Jag har inte den blekaste aning om vad du menar. Jag citerade SVK:s rapport eftersom citatet visar att rapporten inte delar din uppfattning om att el från förnybara energikällor nödvändigtvis leder till försämrad driftsäkerhet.

Jag har citerat SVK:s rapport som tydligt visar att det inte finns några undersökningar som visar på att en utbyggnad av vindkraften till 100 TWh ens är möjlig.

Citat:
försvinner 97 procent av de goda vindlägena. Då återstår endast drygt 1 000 km2 av de goda vindlägena, vilket inte är en tillräckligt stor yta för vindkraftsproduktion motsvarande 100 TWh.

Just nu står vindkraften för 11.5% av sveriges totala energiproduktion, och detta under en period som räknas som vindkraftens högsäsong.
Alla utom du förstår att vindkraften inte kan ersätta tillförlitlig kärnkraft då nyckfullt väder helt styr produktionen.

Citat:
Eftersom det är en vansinning tolkning är det naturligtvis svårt för mig att "inse" det.

Så du har inga bevis för din teori att VD för VGB Doktor Oliver Then (se beskrivning av deras verksamhet nedan) talade om en liten tysk stuga som drivs av en liten vindsnurra 100% av årets timmar?

Den som är vansinnig är du som tror att någon går på ditt sinnessjuka mytande.

Citat:
The VGB is the technical association of energy plant operators. Our members are companies that operate worldwide facilities for the generation of power, heat and cooling as well as for energy storage and sector coupling.

Citat:
Jo det finns det visst. Vattenkraften utnyttjas när det inte blåser eller skiner. När det blåser eller skiner utnyttjas inte vattenkraften. Smart va?

Det finns inte reglermöjligheter för att klara av 100 TWh vindkraft.
Kom nu inte dragandes med din småskaliga vattenkraft, jag har redan bevisat att den inte har några som helst möjligheter att agera reglering.

Citat:
Från 100 procent förnybar el:

Bra att du äntligen insett vind och solkraftens enorma begränsningar då de är väderberoende och därmed helt oförutsägbara!!!

Citat:
Självklart är jag inte förvånad över att du fortsätter tramsa sönder tråden trots att du skrev att du skulle sluta...

Folk som läser tråden förstår nog vad jag ville ha sagt med exemplet även om du inte gör det.

Exemplet är endast ett bevis på att något är fel i din skalle. Jag hoppas din vårdare läser vad du skrivit och tvångsinsätter lämplig psykofarmaka.

Citat:
Källa, tack.

Svårt med närninnet? Du har t,om själv länkat till sidor som innehåller denna information.

Citat:
Det märks att du börjar bli desperat.

Desperationen står du för som kommer dragandes med en påhittad förklaring till att tysk vindkrafts totala opålitlighet.
Citera
2019-11-22, 20:35
Medlem
Citat:
Vi kanske ska komma ihåg att din tolkning av uttalandet var:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt"

Vad krävs egentligen för att tolka uttalandet så galet?

Skrev jag det? Nä, jag skrev precis tvärtom:

Hur lite el producerade tysk vindkraft som minst? Jag har ingen aning men det spelar heller ingen roll eftersom vindkraft inte är den enda förnybara energikällan.

Anmäler detta inlägg eftersom du envisas med att förvanska den information jag presenterat i tråden och helt uppenbart inte kan agera som en vuxen människa.
Citera
2019-11-22, 20:38
Medlem
Citat:
Öh, nej? Det jag tänkte på var SVK:s utbyggnadsprojekt. Precis som jag skrev... Vattenfall har så vitt jag vet inget ansvar för det svenska kraftnätet.

Menar du att man ska dra stamnätet ända fram till varje vindsnurra?

Och du snackar om korta ledtider hahaha!!!

Godkväll på dig och tack för kvällens asgarv!
Citera
2019-11-22, 21:15
Medlem
Nu känns det som om jag tvekat alltför länge. Tveksam därför att jag nog kan ämnet ganska bra och om jag inte håller tungan rätt i mun (tveksamt en fredag kväll), så är det stor risk för att jag outar mig, men jag måste ju säga något.

Stamnätet är i en mycket besvärlig situation. En stor del är föråldrat och kräver stora investeringar, Samtidigt signalerar SvK (Svenska Kraftnät) nyinvesteringar i stamnätet för 50 miljarder fram till runt 2040-50.

Svk är av lag tvunget att ansluta nya vindkraftparker till stamnätet. Det innebär i väldigt många fall en nybyggnation av transformatorstation i prisklass 150-250 MSEK. Inmatningen från vindkraftparken brukar ligga på 130 eller 220 kV, som ska transformeras upp till 420 kV. Innebär också ökad belastning på de äldre ledningarna som blir anslutna till den nya stationen.

Samtidigt så får man nedslag, dvs. ingen koncession, på att bygga en ny ledning från Simpevarp till Hemsjö, via Nybro. Som bekant går en ny kabel från Litauen till Nybro. Och oavsett om man lägger ned Oskarshamn så är det ändå en knutpunkt för stamnätet. EI sa nej. Och ärendet ligger nu hos regeringen. Numera nedlagd projekteringsarbete cirka 4 år, kostnad kanske lika många MSEK. Minst.

Alltså, markägare, LRF, länsstyrelse, kommuner etc. motarbetar att södra Sverige får bättre elförsörjning. Det här vågar företrädare för SvK inte framföra offentligt, men det är ett faktum.

Apropå Sydvästlänken: ett projekt iscensatt av f.d. GD Mikael Odenberg. Han kanske var någorlunda som försvarsminister, visade stake när han avgick. Men sen slaknade den och han började lyssna på idioter. Tanken på att bygga en så lång HVDC-förbindelse i södra Sverige är nog det största misstag SvK nånsin gjort.

Och Micke förklarade det med att det skulle förstärka elområde 4. Tidernas bluff, eller okunskap. Där denna slutar, i trakterna av Hörby, finns ingen transformering till E.Ons regionalnät. Och därmed når det inte konsumenterna.

Så syftet var ett annat. En likströmsförbindelse till Tyskland, dvs, det pågående uppdraget kallat "Hansa PowerBridge".

Att ingen förstått detta ännu övergår mitt förstånd. Men kanske måste vara ingenjör och insatt för att fatta, jag vet inte.

Sammanfattning: problemet nu är anslutningarna av vindkraftparkerna, nedläggningen av kärnkraftverkens produktion, de gamla ledningarna samt protesterna mot nya luftledningar vilka understöds av både staten och kommunerna samt markägarna med sina intresseorganisationer

PS/ "En GodFörlorare" är nog en "DåligFörlorare"

Det går bra att fråga om ni vill veta nåt. Politiker oavsett har noll koll.
Citera
2019-11-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Nu känns det som om jag tvekat alltför länge. Tveksam därför att jag nog kan ämnet ganska bra och om jag inte håller tungan rätt i mun (tveksamt en fredag kväll), så är det stor risk för att jag outar mig, men jag måste ju säga något.

Stamnätet är i en mycket besvärlig situation. En stor del är föråldrat och kräver stora investeringar, Samtidigt signalerar SvK (Svenska Kraftnät) nyinvesteringar i stamnätet för 50 miljarder fram till runt 2040-50.

Svk är av lag tvunget att ansluta nya vindkraftparker till stamnätet. Det innebär i väldigt många fall en nybyggnation av transformatorstation i prisklass 150-250 MSEK. Inmatningen från vindkraftparken brukar ligga på 130 eller 220 kV, som ska transformeras upp till 420 kV. Innebär också ökad belastning på de äldre ledningarna som blir anslutna till den nya stationen.

Samtidigt så får man nedslag, dvs. ingen koncession, på att bygga en ny ledning från Simpevarp till Hemsjö, via Nybro. Som bekant går en ny kabel från Litauen till Nybro. Och oavsett om man lägger ned Oskarshamn så är det ändå en knutpunkt för stamnätet. EI sa nej. Och ärendet ligger nu hos regeringen. Numera nedlagd projekteringsarbete cirka 4 år, kostnad kanske lika många MSEK. Minst.

Alltså, markägare, LRF, länsstyrelse, kommuner etc. motarbetar att södra Sverige får bättre elförsörjning. Det här vågar företrädare för SvK inte framföra offentligt, men det är ett faktum.

Apropå Sydvästlänken: ett projekt iscensatt av f.d. GD Mikael Odenberg. Han kanske var någorlunda som försvarsminister, visade stake när han avgick. Men sen slaknade den och han började lyssna på idioter. Tanken på att bygga en så lång HVDC-förbindelse i södra Sverige är nog det största misstag SvK nånsin gjort.

Och Micke förklarade det med att det skulle förstärka elområde 4. Tidernas bluff, eller okunskap. Där denna slutar, i trakterna av Hörby, finns ingen transformering till E.Ons regionalnät. Och därmed når det inte konsumenterna.

Så syftet var ett annat. En likströmsförbindelse till Tyskland, dvs, det pågående uppdraget kallat "Hansa PowerBridge".

Att ingen förstått detta ännu övergår mitt förstånd. Men kanske måste vara ingenjör och insatt för att fatta, jag vet inte.

Sammanfattning: problemet nu är anslutningarna av vindkraftparkerna, nedläggningen av kärnkraftverkens produktion, de gamla ledningarna samt protesterna mot nya luftledningar vilka understöds av både staten och kommunerna samt markägarna med sina intresseorganisationer

PS/ "En GodFörlorare" är nog en "DåligFörlorare"

Trevligt att någon med gedigna kunskaper inom ämnet ansluter!

Vad tror du om framtidsutsikterna när det gäller tillgången på inhemskt producerad el nu när en av fyra reaktorer på Ringhals kärnkraftverk stängs ned denna nyårsafton?

Kan vi möjligen, om ofördelaktiga vindförhållanden råder i Nordeuropa, redan i början av nästa år uppleva elbrist eller kommer problemen börja synas först följande år när även R1 stängs (om ens då)?

Frågan verkar befogad då Finnarna uttrycker stor oro över Sveriges förmåga att exportera el:

Citat:
Kan Finland lita på Sverige?

Blir vintern 2020–2021 en så kallad tioårsvinter, är det kalkylerade effektunderskottet i Sverige vid topplast 3 000 megawatt. Det är dåliga nyheter för Finland.

---

Upplevelsen den dag Finland vid minus 30 grader tvingas stänga ner eltillförsel kan dock bli brutal, inte minst för de politiker som hamnar i skottlinjen när ansvar ska utkrävas.

https://katternodigital.fi/article/kan-finland-lita-pa-sverige/

Det känns märkligt att inse att slumpen/vädret redan vintern 2018 enligt chefen för energianalyser på Svenska kraftnät Hilda Dahlsten, var en avgörande faktor för effektsituationen.

Den "gode" förlorarens snack om skrämselpropaganda är i vanlig ordning just oinformerat snack.
Nedmonteringen av vår tidigare så pålitliga inhemska elproduktion går snabbt nu.
Citera
2019-11-23, 11:50
Medlem
Citat:
Jo, det var den översättningen du gjorde. Först skrev du

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."

Här är beviset för att du är en oärlig lögnare som inte drar dig för rena falsarier för att försöka undgå en för dig ytterligt pinsam förlust i en diskussion i ytterligare ett ämne du tror dig behärska enbart med Dunning och Kruger till hjälp!!

Du påstår att ovanstående mening är mitt ursprungliga inlägg och länk till Oliver Thens uttalande rörande att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den i varje ögonblick tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten.

Saken är den (Then?) att texten du citerar förekommer först i inlägg #81 medan det ursprungliga citatet återfinns redan i inlägg #44 (se nedan), vilket indikerar att uttalandet diskuterades under en lång tid och att ditt påstående att ovanstående skulle utgöra översättningen du tjatar om är gravt lögnaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det där stämmer ju inte alls.

Citat:
the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.

According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”

Vindkraftshysterin är en tickande bomb som hotar att föröda landets välstånd och ekonomi.

https://notrickszone.com/2018/10/09/wind-energy-wont-function-for-supplying-germany-with-power-experts-say/

Jag vill även minnas att jag vid ett tidigare tillfälle länkade direkt till den tyska huvudkällan varvid du invände att din skoltyska var kass och du därför fick en engelsk översättnimg, varvid du invände "varför översätter du till engelska?" (och även tyckte att jag skulle använda google translate).

Dessa inlägg verkar du ha fått borttagna genom att anmäla dem för trams och OT, ytterligare ett verktyg i din arsenal av fula knep.

Du har helt enkelt kört en "Marjasin" och klippt och klistrat!

Inlägg #44: https://www.flashback.org/sp68999243

Inlägg 88: https://www.flashback.org/sp68999902

Kanske tur för dig att du redan är ökänd på forumet för din oseriösa debattstil och därför inte kan förlora mer i anseende?
Citera
2019-11-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy

En fråga till. Jag har läst om driftstörningar gällande kabelförbindelsen Nordbalt (om jag inte minns fel,kan också ha varit tysklandskabel).
Hur driftsäkra är dessa kablar och vilken inverkan kan ett avbrott få under exempelvis höglasttimmen nu när landet blivit allt mer beroende av import?
Citera
2019-11-23, 12:45
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Allvarligt, du måste vara efterbliven som påstår att det där är en översättning av Thens citat!

Självklart är inte "vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" en rättvisande översättning av "Die tatsächlichen Produktionszahlen belegen, dass die jederzeit verfügbare Windkraftkapazität in Deutschland bei unter einem Prozent der installierten Leistung liegt." Men det var dock det du påstod.

Men det är bra om du nu bättrat dig och insett att du ljög och förvanskade uttalandet.

Citat:
Det Tashkent slår hål på är snarare ditt påstående att vindkraften inte behöver någon backup:

Tashkent skrev syftandes på din källhänvisning "Här diskuteras äpplen, päron och bananer friskt som om det var samma sak."

Citat:
Citat:
Däremot har vi siffror från Sverige (Statistik per elområde och timme, 2019 (xls)) som visar att när behovet var som störst har vindkraften som minst producerat 500 MWh/h. Kärnkraften stod samtidigt får 8 200 MWh/h. Det betyder att om 16 gånger mer vindkraft byggs räcker det för att täcka upp för förlusten av kärnkraften.

Man ska också komma ihåg att vintertid är det inte ofta vindkraften producerar så lite som 500 MWh/h. Så vitt jag kan utläsa från statistiken rör det sig om mindre än 10 timmar per år.

Det finns bara en tolkning av Thens uttalande. Det är att vindkraften inte förmår ersätta kärnkraften som planerbar basenergikälla, något du även själv erkänner här ovan när du skriver om de 10 timmar per år då vindkraften levererar som minst vilket medför strömavbrott.

Du glömmer dessutom att dåliga vindförhållanden inträffar långt mer än 10 timmar per år, vilket leder till lastbortkoppling.

Nej, det är inte en korrekt tolkning av Thens uttalande. Det jag skriver ovan är att när elbehovet är som störst producerar vindkraften som minst 500 MWh/h. 16 gånger mer vindkraft skulle alltså räcka för att helt ersätta kärnkraften även under kritiska topplasttimmar. Sedan kan du själv gå igenom statistiken jag hänvisat till och se att såpass dåliga vindförhållanden inträffar som mest 10 till 20 timmar per år.

Och självklart pratar vi nu om ett worst case-scenario. Den genomsnittliga produktionen från vindkraft är är 2 166 MWh/h och från kärnkraft 8 200 MWh/h.
Citera
2019-11-23, 13:24
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Oliver Thens uttalande om den "tillförlitligt tillgängliga kapaciteten" går fortfarande inte att tolkas på annat sätt än det jag gjorde. Hade han menat att den sammanlagda utnyttjandegraden vid något tillfälle understeg 1 % hade han inte uttryckt sig så.

Ska du dra den om den lilla tyska stugan nu igen eller har du någon annan saga att komma med kanske?

Jag beskrev ett tyskt hus som drevs av ett vindkraftverk som möjlig förklaring till Thens påstående. Det var en mycket rimligare förklaring än din om att "tysk vindkraft aldrig levererar mer än 1 % av installerad effekt."

Sedan är det självklart inte mitt ansvar att försöka "rätta" dina uppåt väggarna felaktiga påståenden. Men jag är snäll och gör det ändå.

Citat:
Citat:
Du skrev nyss att det räckte med sex reaktorer.

Sex sprillans nya reaktorer borde räcka ja.

Jag tror svenska folket har vettigare saker att spendera 600 miljarder skattepengar på än på sex nya reaktorer som aldrig någonsin kommer bli lönsamma.

Citat:
Citat:
Ledtiden för ny vindkraft är mycket kort. Att samhällsekonomin skulle bra ihop bara för att vindkraftverk inte hinner byggas i tid är alarmistiskt strunt.

Skitsnack. Energimyndigheten håller inte alls med dig:

Ledtiderna från planering till uppförda verk är i storleksordningen 3 år. Det är extremt kort om du jämför med kärnkraft som tar decennier att planera och bygga. Det är bra om ledtiderna kan kortas ytterligare men de är fortfarande jämförelsevis korta.

Citat:
Citat:
Och relevant för diskussionen men det fattar väl inte du. Alla system och särskilt energisystemen bygger på sannolikhetskalkyler. Risker finns alltid men kan minimeras genom att man bygger smarta och säkra system.

Kan man bygga ett förnybart energisystem som har precis lika låg risk (vad gäller strömavbrott och liknande) som ett som innehåller kärnkraft. Svaret är ja, det kan man.

Nej, du har inte lyckats bevisa detta trots en månads tramsande.

Jo, se Energimyndighetens rapport 100 % förnybart.

Citat:
Citat:
Något sådant påstod jag inte. Fria fantasier från din sida som vanligt.

Inlägg #563:

Jag skrev "Vindkraft kräver inte någon sådan backup" som svar till ditt påstående att "Vindkraft kräver back-up som mestadels står oanvänd och därför är oekonomisk."

När det inte blåser och inte är soligt används vattenkraft eller biomassa. Detta har jag skrivit åtminstone 100 gånger i tråden nu...

Citat:
Citat:
Vilka är "verklighetens svårigheter?" Är det återigen något som du fantiserat ihop?

Källan ger inte stöd för ditt påstående...

Citat:
Citat:
Herrejösses. Har du redan glömt att du ställde en specifik fråga som jag besvarade? Läser du överhuvudtaget inläggen du besvarar?!

Läser du överhuvud taget de sidor du googlar fram?
Frågan gällde utbyggnationstakten av svenskt stamnät, jag fick svaret att det tar 20 år att bygga klart ett av de exempel du googlat fram. jag nöjer mig med det svaret och tar inte ens upp skräckexemplet Sydvästlänken.

Nej, det du frågade var "Vilka åtgärder menar du har tagits?" och vilka dessa var beskrev jag för dig. Sedan började du gnälla på att ett av de beskrivna projekten kommer pågå i 20 års tid. Vilket är en sanslös invändning. Självklart går det att bygga kraftnät snabbare än så men nu finns inget akut behov alltså bygger man inte snabbare än så.

Citat:
Citat:
Rapporten handlar om vilka tänkbara intressekonflikter som kan finnas. På intet sätt säger den att dessa intressekonflikter skulle vara olösbara.

På samma sätt säger rapporten inget om att de skulle vara 100% lösbara vilket du insinuerar...

Jo, det är något som rapporten utgår från. Den totala ytan med "bra vindlägen enligt RI-kriterierna" i Sverige 46 300 km^2 och det räcker med att vindkraft byggs på en bråkdel av dessa områden för att komma upp i 100 TWh/år.

Citat:
Citat:
... Vad är din källa till att den största delen av den direktverkande eluppvärmningen skulle gå åt till fritidshus? Elsa Widding igen?

Du fick tidigare en länk till källan. har du glömt hur man googlar fram information nu också?

Du fabulerar som vanligt. Någon länk har jag inte fått. Någon länk kommer jag heller inte att få utan du kommer ljuga och svara "Sök i tråden!"

Citat:
Citat:
Men alldeles oavsett om det är så så är 15,2 TWh en ansenlig mängd el!

Visst, men inbegriper uträkningen mestadels fritidshus som inte bebos året runt så kommer ingen sådan besparing att ske eftersom ingen skulle bekosta en värmepump för att tjäna på sin höjd några tior.

Någon källa till påståendet att den mesta av den direktverkande elen skulle gå till fritidshus har jag inte fått. Men om det skulle vara så, och de vill fortsätta slösa med elen, får de finna sig i att deras elräkningar kommer bli betydligt högre i framtiden. Ett variabelt elpris innebär ju att den som förbrukar el när efterfrågan är som störst och tillgången är som lägst också får betala mest.
Citera
2019-11-23, 13:45
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Nu citerade du selektivt igen. Såhär fortsätter stycket:

Bra att du själv länkar till texten där det tydligt framgår att INGEN ANALYS ÄNNU FINNS trots att du försöker påskina att inga problem finns med utbyggnationen.

Jag skrev inte att inga problem finns. Jag skrev att "platsbrist" inte är ett avgörande problem för vindkraftens utbyggnad. Om du tror att det är det rapporten påstår har du helt missuppfattat den.

Citat:
Dessutom uttrycker SVK stora betänkligheter mot regeringens (MP) huvudlösa energipolitik:

Som jag redan upprepat 100 gånger i tråden. I framtiden kommer Sverige att ha underskott av el vissa timmar om året. Vi kommer då att importera el. Detta kommer vi att kompensera för genom att resten av året exportera överskottsel. Som jag också upprepat råder elunderskott i storleksordningen 10 - 20 timmar per år. Det är inget större problem.

Citat:
Citat:
Att intressekonflikter finns är alltså inget avgörande hinder för utbyggnaden av landbaserad vindkraft. Det finns gott om möjligheter till samverkan.

Hur kan du påstå ovanstående då du i samma inlägg länkat till information som tydligt visar att ingen sådan analys ännu gjorts? Ljuger du som vanligt?

Det kan jag påstå eftersom jag har läst rapporten. På sida 37 visas Försvarsmaktens markanspråk. Dessa torde vara den största källan till intressekonflikter. Det är mycket troligt att det går att hitta former av samverkarn så att vindkraft kan byggas i områden som FM lagt anspråk på. Se https://www.energimyndigheten.se/contentassets/1c7a486be19b43c1bd82c75072eb7710/rapport-okad-samexistens-mellan-forsvarets-tekniska-system-och-vindkraft.pdf

Citat:
Citat:
Själv förstår jag inte varför du fortsätter med det här spåret. Var och en som har sett en sverigekarta måste begripa att plats finns det gott om i Sverige. De goda vindlägena kommer inte ta slut. Särskilt inte eftersom utvecklingen går mot allt högre torn. Ju högre upp man kommer desto mer blåser det.

97% av Sveriges yta är redan upptagen av andra intressen.

Vindkraften är inte exklusiv utan kan kombineras med annan markanvändning.

Citat:
Citat:
Jovisst, det finns säkert jättemånga som är jättearga över att det byggs vindkraft i norrländsk ödemark, INTE. En och annan dårfink finns det, men de flesta gillar att det byggs.

Även norrländsk glesbygd ingår i de nämnda 97% som redan är intecknat av andra intressen.

Om det inte går att bygga vindkraft på 97 % av Sveriges yta måste det innebära att inget annat går att bygga där heller. Inga nya vägar, kraftledningar, hus eller för den delen nya kärnkraftverk. Tror du att det är på det sättet? Att det endast är på 3 % av Sveriges yta som någon kan bygga någonting för att allt annat är upptaget?
Citera
2019-11-23, 14:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Att jag, till skillnad från dig, citerar källor visar att jag håller en hög nivå.

Som vanligt. Du ställer en korkad fråga som jag hövligt nog besvarar. Sedan underkänner du svaret på frågan och kommer med ditt eget svar. Så varför ställde du frågan kan man undra?

Varför medverkar du i tråden med tanke på hur okunnig du är?

För att lära mig något nytt. Det gör man ju inte av att läsa dina inlägg men jag hoppas att andra ska hoppa in i tråden.

Citat:
Citat:
Däremot det som jag frågar dig svarar du inte på, utan du slingrar dig eller helt sonika vägrar svara:

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Förstår du eller förstår du inte att ditt påstående var felaktigt?

Är det för mycket begärt att du ska ge fan i att förvanska mina inlägg din kompletta idiot?

Förvanskat dina inlägg har jag inte gjort. "vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" skrev du.

Citat:
Citat:
Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt.

Visst, men det finns inga data som visar att någon form av pålitlighet kan garanteras.

Jo, det finns det. I Energimyndighetens rapport förklars exakt hur ett 100 % förnybart elsystem med hög tillförlitlighet kan uppnås.

Citat:
Citat:
Vind- och solkraft är de mest pålitliga energislagen. Oavsett vad som händer i världen kommer alltid vinden och solen finnas.

Även på natten och när stiltje råder?

Du kanske tror att solen slocknar på natten?

Citat:
Citat:
Förklara gärna på vilket sätt Elsa Widdings argument motbevisar Lise Nordins. Eller kommer du i sann Laurentius Lucidorisk anda svara "Nä, vill inte!"?

Mitt proxy vet mer om elbranschen än ditt.

Som sagt.

Citat:
Citat:
Jag har inte den blekaste aning om vad du menar. Jag citerade SVK:s rapport eftersom citatet visar att rapporten inte delar din uppfattning om att el från förnybara energikällor nödvändigtvis leder till försämrad driftsäkerhet.

Jag har citerat SVK:s rapport som tydligt visar att det inte finns några undersökningar som visar på att en utbyggnad av vindkraften till 100 TWh ens är möjlig.

Du citerade Naturvårdsverkets rapport, jag citerade SVK:s rapport. Men jag har förstått att du har svårt att hålla reda på sådana detaljer så jag ska inte hålla det mot dig. Naturvårdsverkets rapport säger inte att det inte skulle vara möjligt att bygga 100 TWh landbaserad vindkraft. Den säger att det finns intressekonflikter och "utmaningar" men inte att det skulle vara omöjligt.

Citat:
Alla utom du förstår att vindkraften inte kan ersätta tillförlitlig kärnkraft då nyckfullt väder helt styr produktionen.

Alla utom jag och alla experter som menar att ett 100 % förnybart elsystem visst är möjligt.

Citat:
Citat:
Eftersom det är en vansinning tolkning är det naturligtvis svårt för mig att "inse" det.

Så du har inga bevis för din teori att VD för VGB Doktor Oliver Then (se beskrivning av deras verksamhet nedan) talade om en liten tysk stuga som drivs av en liten vindsnurra 100% av årets timmar?

Tycker du att det är min uppgift att bevisa vad som menas med ett lösryckt citat du förvanskat "egentligen" betyder? Är det min uppgift att natta dig om kvällen också? Torka dig i rumpan när du bajat? (Du behöver inte svara på frågorna, de är retoriska.)

Citat:
Citat:
Jo det finns det visst. Vattenkraften utnyttjas när det inte blåser eller skiner. När det blåser eller skiner utnyttjas inte vattenkraften. Smart va?

Det finns inte reglermöjligheter för att klara av 100 TWh vindkraft.

Varken Energimyndigheten eller Naturvårdsverket håller med dig. Såhär skriver exempelvis Naturvårdsverket:

Citat:
13. Vad händer när det inte blåser?
Det blåser alltid någonstans i landet så vindkraftverken står aldrig stilla samtidigt. I genomsnitt producerar ett vindkraftverk el 90 procent av tiden. Det går dock inte att lagra el från vindkraftverk till dagar då det inte blåser. Tack vare att vi i Sverige har mycket vattenkraft, som går att reglera, kan vi spara vatten som vi sedan släpper på när det inte blåser tillräckligt.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8274-4.pdf

Citat:
Citat:
Från 100 procent förnybar el:

Bra att du äntligen insett vind och solkraftens enorma begränsningar då de är väderberoende och därmed helt oförutsägbara!!!

Det är alltså din kommentar till Energimyndighetens slutsats att 70-90 TWh el kan utvinnas per år från biomassa?

Citat:
Citat:
Självklart är jag inte förvånad över att du fortsätter tramsa sönder tråden trots att du skrev att du skulle sluta...

Folk som läser tråden förstår nog vad jag ville ha sagt med exemplet även om du inte gör det.

Exemplet är endast ett bevis på att något är fel i din skalle. Jag hoppas din vårdare läser vad du skrivit och tvångsinsätter lämplig psykofarmaka.

Stackars dig.

Citat:
Citat:
Källa, tack.

Svårt med närninnet? Du har t,om själv länkat till sidor som innehåller denna information.

Jag hittade uppgiften i en rapport från Naturvårdsverket. Du har dock inte bidragit med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in