Citat:
Miljöpartiets huvudlösa politik baseras uteslutande på fantasier och lögner vilket är orsaken till att jag inte kommer att kommentera Lise Nordins debattartikel.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/dansk-vindkraft-ingen-foerebild-foer-sverige-6379
Citat:
Jag har anmärkt på din förvanskade översättning av Oliver Thens uttalande till Handelsblatt; "Die tatsächlichen Produktionszahlen belegen, dass die jederzeit verfügbare Windkraftkapazität in Deutschland bei unter einem Prozent der installierten Leistung liegt" Du påstår dig kunna tyska men översatte uttalandet fel. Alltså manipulerade du det medvetet.
Varför tjafsar du om översättningen när du fått frågan vad Thens konstaterande attDe faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten. betyder för vindkraftens förmåga att utgöra ett avbrottsfritt, planerbart alternativ till kärnkraften?
Du kan helt enkelt inte besvara denna fråga utan väljer att tramsa vidare med beskyllningar att översättningen är felaktig. Pinsamt minst sagt!
Citat:
Om det nu inte finns det, hur varför har du tidigare i tråden påstått att ett 100 % förnybart elsystem är otillförlitligt? Din argumentation har byggt på att det skulle vara en omöjlighet, men nu erkänner du att du inte har någon aning och din argumentation faller ihop som ett korthus.
Hur menar du att frånvaron av beräkningar plötsligt skulle göra vindkraften väderoberoende?
Så länge vädret och tillgång till sol avgör hur mycket effekt som finns tillgängligt för slutkunderna så kommer kärnkraften inte kunna ersättas med bibehållen tillförlitlighet, det vet alla som någonsin varit utanför dörren och vet att väder och vind oavbrutet skiftar.
Citat:
Oseriöst. Skillnaden är att jag citerar Lise Nordins påståenden, du menar att jag ska klicka mig vidare till Elsa Widdings blogg, läsa hennes infantila påståenden och skriva motargument i tråden. Det är inte samma sak.
Oseriöst, jag har citerat Elsa här i tråden.
Jag förstår dock att miljöextremisten och lögnaren Lise Nordin är ditt sista halmstrå, vilket är orsaken att du gärna vill kunna diskutera med hjälp av detta proxy då du helt enklet inte kan sätta dig in i frågorna själv.
Citat:
Texten som du citerar från SVK lyder "Om inga åtgärder vidtas leder utvecklingen till försämrad robusthet i elsystemet i form av försämrad leveranssäkerhet och ökad känslighet för störningar." Men vem fasiken har sagt att inga åtgärder ska vidtas? Din argumentation faller platt.
Enorma "utmaningar" finns när det gäller utbyggnation av elnätet ja, men du glömmer som vanligt att dessa endast är en del av svårigheterna då vind och solkraft är beroende av nyckfullt väder.
Hur många hundra miljarder bör anses vara försvarbart att lägga på en utbyggnad av stamnätet när resultatet bara kan vara att tillgången på el blir intermittent och väderberoende?
Citat:
500 MWh/h var siffran under ett par timmar på sommaren. När årets höglasttimme inträffade vet jag inte. Det går att beräkna med hjälp av ovanstående källa men jag är trött på att kasta pärlor åt svinet.
Men som exempel kan nämnas att klockan tre på natten den 27 februari producerade vindkraften 4 326 MWh/h. Produktionen var inte på något sätt onormal för årstiden.
Men som exempel kan nämnas att klockan tre på natten den 27 februari producerade vindkraften 4 326 MWh/h. Produktionen var inte på något sätt onormal för årstiden.
Du kan med andra ord inte bevisa att vindkraften kan ersätta kärnkraften som basenergi.
Ditt korthus föll helt utan påverkan av väder och vind.
Citat:
Det kan jag inte. Däremot har jag bevisat att du förvanskade hans uttalande.
Svara nu på frågan vad det faktum att de faktiska tyska vindkrafts-produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten, betyder för ditt påstående att vindkraften kan ersätta kärnkraften.