2019-11-21, 09:27
  #84025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
men det är det man viktar för, för att korrigera för dessa avvikelser.
Jo, men ju grövre viktning som krävs desto mer hämmande ”kan det verkligen stämma?”-tvivel kickar in. Det var ju problemet för VALU varje gång de skulle försöka mäta SD. I deras fall släpps mätningen först när den inte längre skulle kunna påverka valet, så det kan elimineras direkt. Och det är inga gröngölingar som gör VALU.

2018 tog de ett djupt andetag, svalde alla ”kan det verkligen stämma?”-reflexer och brassade på. Det blev 19,2, långt över målet. Svaret på ”kan det verkligen stämma?” blev således ”nej, det kan det inte”.

Samma hände Novus, de tog i från knäna och tacken blev att de låg på tok för högt på SD (19,1) och på tok för lågt på S (24,9). Nu har de justerat därefter antar jag.

YG/Sentio blev som bekant tokfel, men man kan även konstatera att ren telefon aldrig haft rätt om SD. Endast hybrider (Demo, Ipsos, Sifo) och sansade helwebb (Inizio, UM).
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-21 kl. 09:32.
2019-11-21, 09:41
  #84026
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst att Sentios förtroende fick sig en törn vid förra valet, betyder det att man helt skall avfärda möjligheten att det faktiskt är Sentio som ligger närmast SD:s riktiga siffror? Skall man glömma dom valen innan där dom faktiskt var bland dom bättre på att mäta SD?

Ja det är frågan, antagligen kommer inget OI att ha rätt varje val och inget ha fel varje val. Detta är en mycket vansklig vetenskap.
2019-11-21, 09:47
  #84027
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det är frågan, antagligen kommer inget OI att ha rätt varje val och inget ha fel varje val. Detta är en mycket vansklig vetenskap.

Ur ett filosofiskt perspektiv är det spännande att det går att mäta avstånden till stjärnorna och beräkna storleken på planeter runt dem, och att man kan studera en människas hela genom. Men man kan inte mäta människors tankar, åsikter och röstbeteende. Det visar att samhällen, människor, kultur och historia är svåra att analysera vetenskapligt. Ändå påverkar dessa försök till analys valen de försöker mäta!

Väljaropinionen, detta flyktiga och oberäkneliga. har vi hittat.......Gud?
2019-11-21, 09:53
  #84028
Medlem
Motacilla.albas avatar
Problemet med att använda val som facit är att det är val så sällan. Att man hamnar rätt kan ju bero både på tur och att man har en bra metod.
2019-11-21, 09:54
  #84029
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ur ett filosofiskt perspektiv är det spännande att det går att mäta avstånden till stjärnorna och beräkna storleken på planeter runt dem, och att man kan studera en människas hela genom. Men man kan inte mäta människors tankar, åsikter och röstbeteende. Det visar att samhällen, människor, kultur och historia är svåra att analysera vetenskapligt. Ändå påverkar dessa försök till analys valen de försöker mäta!

Väljaropinionen, detta flyktiga och oberäkneliga. har vi hittat.......Gud?

Vart människor går, och varför
kan ingen räkna ut
ty det är livets gåta
och den har inget slut
(Dan Andersson)

När man minns hur tokigt man tänkt och hur fel man fått
och hur annorlunda det faktiskt i regel har gått
och hur världen har drabbats av sällsamma metamorfoser,
får man årligen mindre och mindre respekt för prognoser
(Alf Henriksson)
2019-11-21, 10:07
  #84030
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Sentio är väl inte helt tillförlitliga och antagligen ligger dom för högt när det gäller SD men trenden pekar kraftigt uppåt och den är nog riktig. Verkligheten är SDs bästa valarbetare och även Löfvén är en duktig valarbetare för SD, det får man faktiskt ge honom.

SD uppåt och S tappar och jag tror faktiskt att L är på väg att cementera sin plats under 4%-spärren.
Märkligt att Sentio inte har sett över sina metoder, efter felprognosen valet 2018. Eller har de det?

Avståndet till övriga institut är dock lite väl stort för att kunna ta Sentio helt seriöst.
2019-11-21, 10:12
  #84031
Medlem
Haddock93s avatar
Snart kommer väl Ipsos, de visade bra siffror för SD förra gången och då känns de som Ipsos brukar ge lågt till SD historiskt.

Om de visar samma eller att SD ökar till kring 24 från 23 och blir störst så väljer jag nog att lita på alla dessa undersökningar som lägger SD mellan Novus botten på 21 och Sentios topp på 28.

Tippar på att SD ligger kring 24% idag, förhoppningsvis hinner alla 80+ Socialdemokraterna uppe i Norrland dö innan nästa val.. hemskt men de förstör fan för hela nationen.

Fortsättningsvis ökar nog trenden till december månad. Men när ska S bli störst i Novus när de ger S så starka siffror? Samtidigt känns de som att S själva tror de ligger sämre till än vad Novus visar, baserat på deras desperation.

Som någon sagt, alla under 50 använder webb och dessa är mer för SD än S. Alla över 60 använder sin hemtelefon och är mer för S än SD. Inte många yngre som svarar i telefon.

Webb kanske är det bästa mätningsverktyget, när alla gamla gråsossar har dött.
2019-11-21, 10:14
  #84032
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst att Sentios förtroende fick sig en törn vid förra valet, betyder det att man helt skall avfärda möjligheten att det faktiskt är Sentio som ligger närmast SD:s riktiga siffror? Skall man glömma dom valen innan där dom faktiskt var bland dom bättre på att mäta SD?
Vid det senaste valet 2018 var det troligen mycket sena förändringar bland väljarna som satte Sentio/Yougov ur spel. Jag personligen skulle inte räkna ut dem, lika lite som jag skulle lita till de som hamnade närmast 17,5%. Naturligtvis finns det bara en referenspunkt, nästa gång 2022. Gud vet om man orkar leva i denna galenskapen tills dess.
2019-11-21, 10:17
  #84033
Medlem
Haddock93s avatar
Känns inte riktigt som S själva tror på denna Novus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/nalkXn/sa-ser-s-krisstrategi-ut

Citat:
Så ser S krisstrategi ut
Krisen för Socialdemokraterna är akut – stödet för partiet har aldrig varit så lågt som nu.

På fredag ska partistyrelsen diskutera en strategi som arbetats fram internt med målet att lyfta partiet ur det akuta läget.

– Det finns stora förhoppningar på det här, säger en S-källa.

Antagligen har man gjort egna undersökningar som visar dåligt.

Crispy du som har koll när brukar Ipsos komma? Ska bli intressant vad de visar.
2019-11-21, 10:27
  #84034
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Märkligt. Crispy Kreem anger att Novus’ undersökning genomförts med telefon, sms och post. Jag har själv under senaste månaden svarat på en eller två undersökningar från dem på nätet. Även om de mer rört varumärken o sånt så har frågan vilket riksdagsparti man skulle rösta på kommit som inledande fråga.

Var hamnar den informationen då, undrar jag?
De vill väl veta hur många som äter flingor på morgonen som röstar på SD. Tycker såna undersökningar är så löjliga, man tröttnar efter fjärde frågan och drar bara till med svar. Äter du flingor? Skorpor? Mackor? Fil? Marmelad? Osv?

Dessa svar används antagligen inte för opinionsundersökningar (är min gissning)
2019-11-21, 10:27
  #84035
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Snart kommer väl Ipsos, de visade bra siffror för SD förra gången och då känns de som Ipsos brukar ge lågt till SD historiskt.

Om de visar samma eller att SD ökar till kring 24 från 23 och blir störst så väljer jag nog att lita på alla dessa undersökningar som lägger SD mellan Novus botten på 21 och Sentios topp på 28.

Tippar på att SD ligger kring 24% idag, förhoppningsvis hinner alla 80+ Socialdemokraterna uppe i Norrland dö innan nästa val.. hemskt men de förstör fan för hela nationen.

Fortsättningsvis ökar nog trenden till december månad. Men när ska S bli störst i Novus när de ger S så starka siffror? Samtidigt känns de som att S själva tror de ligger sämre till än vad Novus visar, baserat på deras desperation.

Som någon sagt, alla under 50 använder webb och dessa är mer för SD än S. Alla över 60 använder sin hemtelefon och är mer för S än SD. Inte många yngre som svarar i telefon.

Webb kanske är det bästa mätningsverktyget, när alla gamla gråsossar har dött.
Du dessa 80+ är seglivade, mycket tack vare den svenska vården som räddar folk med by-pass-operationer, framgångsrika cancerbehandlingar, hemtjänst och massor med mediciner.

Kanske därför de fortsätter rösta S, då det enda de i stort sett ser är att vården fungerar (än så länge) och deras enda informationskanaler om samhällsutvecklingen är Rapport, SR Ekot och lokaltidningen...
2019-11-21, 10:28
  #84036
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Snart kommer väl Ipsos, de visade bra siffror för SD förra gången och då känns de som Ipsos brukar ge lågt till SD historiskt.
Om de visar samma eller att SD ökar till kring 24 från 23 och blir störst så väljer jag nog att lita på alla dessa undersökningar som lägger SD mellan Novus botten på 21 och Sentios topp på 28.
Tippar på att SD ligger kring 24% idag, förhoppningsvis hinner alla 80+ Socialdemokraterna uppe i Norrland dö innan nästa val.. hemskt men de förstör fan för hela nationen.
Fortsättningsvis ökar nog trenden till december månad. Men när ska S bli störst i Novus när de ger S så starka siffror? Samtidigt känns de som att S själva tror de ligger sämre till än vad Novus visar, baserat på deras desperation.

Som någon sagt, alla under 50 använder webb och dessa är mer för SD än S. Alla över 60 använder sin hemtelefon och är mer för S än SD. Inte många yngre som svarar i telefon.

Webb kanske är det bästa mätningsverktyget, när alla gamla gråsossar har dött.

Webbanvändandet går högre upp i åldrarna. min mormor är 66 och har inte kvar sin fasta telefon. Men det är väl olika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in