Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det kom just en något trött Novus där SD ”befäster sin ställning som näst största parti” (hehe) med 21,5. Jaja, får duga.
Socialdemokraterna: 26,0% (+0,2)
Vänsterpartiet: 9,3% (+0,9)
Miljöpartiet: 4,8% (-0,2)
Moderaterna: 18,3% (-1,2)
Liberalerna: 3,4% (-0,3)
Centerpartiet: 7,8% (-0,7)
Kristdemokraterna: 7,1% (+0,1)
Sverigedemokraterna: 21,5% (+1,0)
Övriga: 1,8% (+0,2)
Osäkra: 6,0%
Mätperiod: 21 oktober-17 november 2019
3 619 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar har svarat i undersökningen. Undersökningen har genomförts per telefon, SMS och post.
Regeringen: 30,8
JÖKen: 42,0
JÖKen+V: 51,3
SD+M+KD: 46,9
Nu när Novus är ensamma kvar med telefon blir jag lätt fundersam över detta med mörkertal, skameffekt, Bradley, omvänd Bradley, blablabla.
Jag tror inte på ”shy SD” längre. Däremot tror jag att webbpaneler så här mitt i mellanvalsperioder, när väljarna är maximalt maktlösa, inbjuder till aktivism/signalering. Just den där morgonen som mailet om enkäten droppar in har man läst om nån ny skjutning/sprängning/miffouttalande från Löfven, lackar ur och säger ”ska fan jävlar klicka SD nu så ska Löfven fan få veta att han lever!!” och väljer SD. Men om samma person hade blivit uppringd skulle denne mer behärskat svara ”Socialdemokraterna”, inte för att dölja några SD-sympatier utan för att om det faktiskt vore valdagen och man verkligen stod där i båset skulle det bli S trots allt.
Nu har Novus varit ute och cyklar i först ena och sen andra diket båda senaste valen, så jag är skeptisk. Men man bör nog ändå hålla ett öga på deras siffra i en ny värld där alla andra stora kör med hybrid eller bara webb, som nya Demoskop.