2019-11-21, 08:01
  #84013
Medlem
Värt att notera är att novusundersökningen gjordes innan löfvens intelligensavslöjande i tv.

Troligtvis är siffrorna annorlunda idag.
2019-11-21, 08:02
  #84014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Håller med dig i din analys, det är enklare att kryssa SD i en webbundersökning som inte betyder något. Men sen när det är valdag och man står och ska plocka lappar är en annan sak, då kanske S faktiskt kan fixa detta. Dom var ju rätt okej förr osv.

46.9% räcker inte tyvärr..

Trist att MP verkar klara sig i de flesta undersökningarna nu.
Det kan inte påpekas för många gånger att OU och val är två helt skilda saker. Det finns enbart en mätning som räknas. Valdagens.

OU mäter opinion. Opinion skapas av de som svarar i OU. Är väljarna inte nöjda med sitt moderparti är detta enda sättet att visa missnöje mellan val.

Men.

OU tvingar bevisligen fram åtgärder från enskilda partier. Just nu från S som jag redovisat ovan. Den psykologiska effekten av dessa undersökningar får absolut inte underskattas. Dessutom vet vi att partier genomför egna undersökningar som aldrig redovisas öppet.
2019-11-21, 08:04
  #84015
Medlem
KokaGrodas avatar
Håller ju iofs det för märkligt att just S t o m ökar i Novus med tanke på deras allmäna rutschkana i opinionen sep, okt och nov...... samtidigt som SD får lägst av Novus ibland OI.
Och Novus betalas ju av SVT just nu. Var det inte Sifo som betalades av SVT tidigare (som då ständigt låg lägst på SD, och högst på S).... anar beställartillfredsställelse
2019-11-21, 08:19
  #84016
Medlem
Kycklingtasss avatar
Märkligt. Crispy Kreem anger att Novus’ undersökning genomförts med telefon, sms och post. Jag har själv under senaste månaden svarat på en eller två undersökningar från dem på nätet. Även om de mer rört varumärken o sånt så har frågan vilket riksdagsparti man skulle rösta på kommit som inledande fråga.

Var hamnar den informationen då, undrar jag?
2019-11-21, 08:21
  #84017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Håller ju iofs det för märkligt att just S t o m ökar i Novus med tanke på deras allmäna rutschkana i opinionen sep, okt och nov...... samtidigt som SD får lägst av Novus ibland OI.
Och Novus betalas ju av SVT just nu. Var det inte Sifo som betalades av SVT tidigare (som då ständigt låg lägst på SD, och högst på S).... anar beställartillfredsställelse
Hade det inte legat något i de andra institutens låga siffror för S hade partiet inte reagerat. Liksom för SDs höga siffror.
2019-11-21, 08:41
  #84018
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kom just en något trött Novus där SD ”befäster sin ställning som näst största parti” (hehe) med 21,5. Jaja, får duga.
Socialdemokraterna: 26,0% (+0,2)
Vänsterpartiet: 9,3% (+0,9)
Miljöpartiet: 4,8% (-0,2)
Moderaterna: 18,3% (-1,2)
Liberalerna: 3,4% (-0,3)
Centerpartiet: 7,8% (-0,7)
Kristdemokraterna: 7,1% (+0,1)
Sverigedemokraterna: 21,5% (+1,0)
Övriga: 1,8% (+0,2)
Osäkra: 6,0%
Mätperiod: 21 oktober-17 november 2019
3 619 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar har svarat i undersökningen. Undersökningen har genomförts per telefon, SMS och post.
Regeringen: 30,8
JÖKen: 42,0
JÖKen+V: 51,3
SD+M+KD: 46,9
Nu när Novus är ensamma kvar med telefon blir jag lätt fundersam över detta med mörkertal, skameffekt, Bradley, omvänd Bradley, blablabla.
Jag tror inte på ”shy SD” längre. Däremot tror jag att webbpaneler så här mitt i mellanvalsperioder, när väljarna är maximalt maktlösa, inbjuder till aktivism/signalering. Just den där morgonen som mailet om enkäten droppar in har man läst om nån ny skjutning/sprängning/miffouttalande från Löfven, lackar ur och säger ”ska fan jävlar klicka SD nu så ska Löfven fan få veta att han lever!!” och väljer SD. Men om samma person hade blivit uppringd skulle denne mer behärskat svara ”Socialdemokraterna”, inte för att dölja några SD-sympatier utan för att om det faktiskt vore valdagen och man verkligen stod där i båset skulle det bli S trots allt.
Nu har Novus varit ute och cyklar i först ena och sen andra diket båda senaste valen, så jag är skeptisk. Men man bör nog ändå hålla ett öga på deras siffra i en ny värld där alla andra stora kör med hybrid eller bara webb, som nya Demoskop.

Jaha nu är vi tillbaka till dessa spretiga mätningar. SD 21,5 till 28,5 samma månad, vad skall man tro? 7 procentenheters skillnad! 1 ½ miljöparti! Det högsta 32 % högre än det lägsta OU! Några måste ha riktigt fel men vilka? Är SVTs institut uppviktade på arbetsgivaren S? Det låter otroligt. S har 22,2 till 26 %, inte lika stort spann men ändå.
2019-11-21, 09:07
  #84019
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Spelar ingen roll SD kommer aldrig få makten ändå... Övertygad om att det fuskades i senaste valet värdigt ett diktatur land och inte lär det bli bättre i nästa val. Opinionssiffrorna inför valet visade på att SD skulle få 7-10% mer än vad resultatet blev, go figure...
2019-11-21, 09:11
  #84020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Håller ju iofs det för märkligt att just S t o m ökar i Novus med tanke på deras allmäna rutschkana i opinionen sep, okt och nov...... samtidigt som SD får lägst av Novus ibland OI.
Och Novus betalas ju av SVT just nu. Var det inte Sifo som betalades av SVT tidigare (som då ständigt låg lägst på SD, och högst på S).... anar beställartillfredsställelse
Var inte så 2018 nu.

Sifo har aldrig betalats av SVT. SVT köpte inga mätningar alls förrän Novus fick sparken från TV4 för att de skulle snika och köra poll-of-polls istället. GP/SvD har haft ensamrätt på Sifo i evigheter.

Däremot var Sifo sist bland de stora med att gå över till blandad telefon/webb, och det är ett känt fenomen att S hamnar för högt i telefonmätningar (inkl SCB) och ofta underskattas stort i webbpaneler. Det uppenbara skälet är att gamlingar lyfter på luren direkt medan yngre väljare som fyller webbpanelerna tycker att sossarna är så 1900-tal.
2019-11-21, 09:13
  #84021
Medlem
Gillar artikeln i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/sd-okar-ytterligare--avstandet-till-m-okar-/

Spelar det någon roll att Expressen inte har någon egen OU om de helt enkelt snor siffrorna från SVT/Novus och skriver sina egna analyser? Trist att det blir färre mätningar varje månad....
2019-11-21, 09:14
  #84022
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Däremot var Sifo sist bland de stora med att gå över till blandad telefon/webb, och det är ett känt fenomen att S hamnar för högt i telefonmätningar (inkl SCB) och ofta underskattas stort i webbpaneler. Det uppenbara skälet är att gamlingar lyfter på luren direkt medan yngre väljare som fyller webbpanelerna tycker att sossarna är så 1900-tal.

men det är det man viktar för, för att korrigera för dessa avvikelser.
2019-11-21, 09:16
  #84023
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Gillar artikeln i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/sd-okar-ytterligare--avstandet-till-m-okar-/

Spelar det någon roll att Expressen inte har någon egen OU om de helt enkelt snor siffrorna från SVT/Novus och skriver sina egna analyser? Trist att det blir färre mätningar varje månad....
Men expressen gör andra småmätningar istället, de är också intressanta. De har gett ett par förstasidor som säkert gynnat SD.
2019-11-21, 09:26
  #84024
Avslutad
Visst att Sentios förtroende fick sig en törn vid förra valet, betyder det att man helt skall avfärda möjligheten att det faktiskt är Sentio som ligger närmast SD:s riktiga siffror? Skall man glömma dom valen innan där dom faktiskt var bland dom bättre på att mäta SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in