Deltog precis i en Sifo undersökning, nu är frågan om den släpps efter eller innan vi vet valresultatet.. eller om den kanske används internt för att se hur bra de är på att pricka in det faktiska resultatet.
Med tanke på att bradleyeffekten förmodligen är helt enorm detta val, och att vi har ett väldigt stort mörkertal, pluss att de förmodligen vunnit mark i valspurten så lutar jag faktiskt åt närmare 30%.
Men jag vill inte bli besviken och står fast vid mina 25,7%.
Hamnar de under 21 % så måste jag säga att jag blir lite besviken, under 20% mycket besviken, då en viktig psykologisk effekt uteblir.
Men hoppas självklart på än högre än min gissning! Närmar vi oss 25%, då får vi skratta gott och länge!
Se till att ta med er vänner som är soffliggare till vallokalen, eller de som är ängsliga och kanske inte vågar ta SDs valsedlar när de står där själva. Gå imorgon till vallokalen och ta tillbaks demokratin!
Det börjar väl bli dags att komma med en prognos även från min sida. Men det är fan inte lätt i år... heller.
Men vafan, jag drar till med 24.2%.
Kontrar med att tro 18,9%.
Varför? Baserat på att jag lutar mot att YouGov och Sentio överdriver. Jag vet, jag vet. Historien talar för dem instituten men nu är det 2018. Därför tror jag resultatet är någonstans mellan det minsta och det högsta.
Samtidigt försöker jag känna av samhället och jag har svår att tro att 1 av 4 röstar SD. Då tror jag närmare på 1 av 5. Tycker det är en ofantlig skillnad.
Har skärmdumpat mätningen. Vad pinsamt det kommer bli för dem och de andra när SD kommer få ca 10% mer. Hur ska de bortförklara det?
Det rör sig alltså om uppemot 500 000-600 000 röster i skillnad.
Jag ska sitta och titta på mätningen under valvakan och njuta med godis och öl.
Problemet för många institut är att de tror att många som röstar på SD bestämmer sig i sista minuten, när i stort sett alla nya efter 2014 bestämde sig någon gång runt 2015 och 2016.
Jag vet att många har problem med "konspirationsteorier" gällande opinionsinstituten. Men kom igen, de betalas för att utföra dessa undersökningar. Ni tror inte den som betalar kan påverka utgången?
Ja, det finns en naturlig underskattning då många SD-röstare ej säger att de röstar SD, men troligen finns det även en nedviktning, då de som betalar har ett intresse i att se SD hamna lägre. Det är inte bara det att SD framställs som mindre, men även att blocken framställs som jämnare än de faktiskt är. Detta för att försöka få SD-röstare att gå tillbaks till sitt gamla parti för att förhindra det andra från att sitta vid makten.
När det var halvtid i mandatperioden hölls en partiledardebatt i SVT (maj 2016) och den vann Åkesson enligt både Novus, Inizio och Demoskop. Full pott alltså.
Demoskop 29/5 2016:
Jimmie Åkesson, SD 3,23
Anna Kinberg Batra, M 3,03
Jan Björklund, L 3,00
Annie Lööf, C 2,91
Ebba Busch Thor, KD 2,78
Jonas Sjöstedt, V 2,71
Stefan Löfven, S 2,64
Isabella Lövin, MP 2,52
Inizio:
Jimmie Åkesson (SD) 21%
Stefan Löfven (S) 20%
Jonas Sjöstedt (V) 19%
Anna Kinberg Batra (M) 12%
Annie Lööf (C) 10%
Isabella Lövin (MP) 5%
Ebba Busch Thor (KD) 4%
Jan Björklund (L) 2%
Så man får faktiskt ta in möjligheten att vissa ute i stugorna tycker hans stjärna har dalat, även om inte klacken håller med alls. Det behöver inte handla om nåt han kan påverka så värst mycket, sånt där styrs av faktorer som är svårfångade. Annie Lööfs stjärna är också i dalande, när hon peakade förra året var hon en superstjärna, ledde förtroendeligan osv. Nu är hon meh. Förut var EBT meh, nu är hon superstjärnan. När UK tillträdde var han superstjärna, nu är han meh. Ingen av dessa fyra har förändrats eller blivit dummare, smartare, fulare, tröttare, piggare, klokare, sämre, bättre... men på nåt vänster går folks uppfattningar om dem upp och ner ändå, som vädret. 2020 kan alla återigen få för sig att Åkesson är stjärnan. Men det hjälper inte på söndag.
Kul spaning.
Lööf har verkligen dalat sedan hon peakade för något eller några år sedan. EBT har blommat ut i debatterna, vilket kanske kommer hålla KD kvar. Enda riktiga klavertrampet var nog när hon häromdagen i direktsänd debatt kommenterade Löfvens bakgrund. Hon gjorde det garanterat i all välmening men jag tyckte det var plumpt. Jag tycker att JÅ putsat bort dammet på sin superstjärna senaste veckorna. I min mening har han gjort en väldigt stabil och seriös insats i alla debatter - allt från Bildt till partiledardebatterna - och jag ska inte ens rösta på honom. Han var bättre detta valet än 2014.
Jag tror SD har tjänat ett par pe och att både S och M tappat ett par när röken väl lagt sig.
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Ingen trådröstning i år?
Vid förra valet var trådens genomsnittsgissning ganska precis valresultatet. Kan inte någon med tid o intresse leda en omröstning?
Det ser ut som att 8711 är avstängd, jag tror att det sist var denne som ledde omröstningen.
Jag tror själv på 32%
Finns särskild tråd för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det börjar väl bli dags att komma med en prognos även från min sida. Men det är fan inte lätt i år... heller.