2019-11-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Va? Vad har det med mitt svar och den jag svarade på att göra?

Menar du att volvo sänkt sitt intervall från 24 000 mil till 15 000 utan anledning?

Dom har väl dåligt att göra på verkstäderna förmodligen...

Det är ju ganska stor skillnad hela 9000mil, har dom sämre material i remmen nu då eller? den är inte billig att byta heller så varför kör dom inte med kedja då?

Ett sånt jädra muckel med alla dessa kamremmar, tacka vet jag Mercedes som kör med dubbla kedjor.

Förr kunde kamremmen gå av utan att motorn tog skada men idag har de gjort allt så jädra tight så toppen blir förstörd vid kamremshaveri då borde dom sätta kedjor istället så skiten håller.
Citera
2019-11-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Dom har väl dåligt att göra på verkstäderna förmodligen...

Det är ju ganska stor skillnad hela 9000mil, har dom sämre material i remmen nu då eller? den är inte billig att byta heller så varför kör dom inte med kedja då?

Ett sånt jädra muckel med alla dessa kamremmar, tacka vet jag Mercedes som kör med dubbla kedjor.

Förr kunde kamremmen gå av utan att motorn tog skada men idag har de gjort allt så jädra tight så toppen blir förstörd vid kamremshaveri då borde dom sätta kedjor istället så skiten håller.

Hur mycket komp fins det i dom motorerna? Sen så är inte kedjor alltid problemfria. Har bytt kedja på många bilar, alt från Ssangyong med mercedes 270 motor, till Audi 3.0tdi, toyota och nu senast en Skoda-jävel med cykel-kedja som blivit kass efter endast 10.000 mil.

Vet inte vad som är värst, få byta rem 2 gånger under bilens levnadstid eller kedja 1 gång. Beror nog helt enkelt på hur jävligt det är att fixa. VAG 3.0tdi är en hora eftersom kedjan sitter mot torpeoväggen = motor og låda ut är enklast. Skoda-jäveln var enklare än många remmar jag bytt.
Citera
2019-11-21, 04:03
Medlem
Pedan21s avatar
Min erfarenhet är att dom brukar hålla mellan 20-30% över intervallet. Men det är ju ett jävla lotteri. Tänk hur dyra skadorna blir ifall den smäller bara.
Citera
2019-11-21, 06:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
På opel så var det så, hade man 8 ventiler så stannade bara bilen men gick man till de nyare med 16 ventiler så blev det oftast sallad i motorn.
Mitt tips är att boka en gör det själv hall och fixa det på en lördag. Då slipper du ha en bil med rasad motor.
Citera
2019-11-21, 07:08
Avstängd
XX-Ambars avatar
Om remmen går sönder i färd så lär det inte vara värt att reparera motorn pga krökta ventiler. Du får skrota hela helvetet, du är med på det va?
Citera
2019-11-21, 07:25
Medlem
ost-e-knarks avatar
har du sökt på om din bil har "non interference"-motor eller ej? personligen körde jag min första bil på kamremsövertid ett tag tills jag inte orkade ha mardrömmar varje natt om att bilen gick sönder eller började brinna eller något annat elände. ja på riktigt och ja det var jobbigt i längden.

Så nu har alla efterkommande bilar bara haft motor med kamkedja eller stötstänger.
Citera
2019-11-21, 08:05
Medlem
För att vara på den säkra sidan ska du nog försöka låna ett garage och byta. På jobbet byter vi många remmar, mest på år då det är mycket bilar som går få mil. Sällan att en rem ser sliten ut eller ens är torr och hade säkert kunnat gå ett år till(5-års intervall enligt tillverkaren, 4 i "extrem miljö"). Men allt för garantierna.

Min personliga andrabil har gått 2300 mil över rekommenderat intervall. Får se hur länge det håller eller om jag orkar byta till innan.
Citera
2019-11-21, 08:46
Medlem
Kan inte mycket om bilar , men har en kompis som läste servicemanualen och var noga.
Hans kamrem gick av långt innan byteskörsträckan angivet i manualen. Har för mig 5 - 6000 mil ???
Jag vet inte exakt .historiken eller hur det skötts innan. han köpte den bilen begagnad.
Men han fick total ras på motorn .Åkte på 5 siffror oräknat jobbet .bärga .+ leta annan motor på skroten. Stillestånd .. hitta ngt annat sätt att komma till jobbet.
Det adderar på kostnaden
Bilen verkar vara förhållandevis ( din ) ny och skall väl klara dubbla körsträckan ( eller ? )
För mig känns det som att en Lördag i Gör det själv hallen är rätt väg vidare.Sover man lugnare.
Jag hade varit nervös .Och retat mig resten av livet om jag fått ett motorras.
Men det är ju olika hur man tar sådant.
En tjej jag känner lät ngn " Lite enklare " verkstad byta typ " Alis Bil " .Kanske går att spara ett par kronor om man frågar runt. En del av dom verkstäderna har bättre rykte. andra sämre. Kan man fråga runt så kan det gå så också. Kan hända att Ali tar emot de reservdelarna du själv skaffat om ni kommer överens. Om sådant.
Citera
2019-11-21, 09:12
Medlem
yz44s avatar
Själv ser jag till att byta innan milen/åren är maxade, med god marginal.
Lät byta rem/pump/sträckare vid senaste servicen, notan slutade på 10.842:-
Låt inte snålheten bedra visheten, låna ett garage av någon bekant eller åk till en GDS-hall.
Citera
2019-11-21, 09:25
Medlem
Senaste bilen jag brukat har inte bytt kamrem på sen åtminstone 2008-2009. Där är rekommenderat intervall 8000mil eller 4 år. Den har inte rastat än men visst man blir väl lite hispig ibland när man tänker på det.
Citera
2019-11-21, 09:25
Medlem
reFluxls avatar
Väldigt liten risk att den går av, speciellt om den inte är sprucken. Däremot så skulle jag säga att du begår en idiotisk gärning när du väljer att inte byta. Skitpengar inkl. verkstadskostnad jämfört med vad en ny motor kostar idag.
Citera
2019-11-21, 09:49
Medlem
Rootavdrags avatar
Ska du byta själv, glöm inte vattenpumpen. den byts alltid vid kamremsbyte på verkstad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in