2019-11-21, 10:28
Medlem
SirKnasens avatar
Vad är livslängden på vattenpump och spännrullar?
Kanske snarare är dessa komponenter som drar med sig kamremmen vid haveri?
Citera
2019-11-21, 13:46
Medlem
rejvgudruns avatar
Ett missforstand mellan farsan och mig gjorde att jag rakade missa ett byte. Jag korde 2 intervall pa en rem. Inga problem. Bilen var en Passat B5 2.0 TDI.
Citera
2019-11-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Min bil har 160.000 km/8 år interval på kamremsbyte. 4 cylindring Diesel

Nu har den passerat 170.000 km och eftersom jag kan byte själv känns det onödigt att lämna in den på verkstad. Har dock ingen verkstad och tänker inte stå ute i minusgrader och byta. Satsar helt enkelt på att den håller fram tills våren. Uppskattar att jag kommer köra minst 1000 mil innan dess.

Altså 180.000 km innan byte. Bilen är 2012 års modell så på åren är det lugnt.

Hur stor risk uppskattar ni det är att remmen pajjar innan dess?

Tilverkaren av remmen garanterar ju att den håller så länge den är monterat fackmannsmessigt och inget konstigt händer. Känns därför som att 0.01% av alla kamremmar eller mindre borde gå sönder innan 160.000 km som är intervall i mitt fall.

Och eftersom bilar används på mycket olika sätt, t.ex några varver utta helvete och kör som svin, andra t.ex taxi kan stå hundratals timmar på tomgång så brukar kamremmen hålla ändå.

Hur länge uppskattar ni att jag kan köra innan det är 10, 50 eller 90-100% risk att remmen går av?

Jag uppskattar själv att risken för kamremshavari innan 200.000 km är 10% eller mindre och 50% risk vid kanske 250.000 km

Hur långt över intervall har du själv kört?

Beror väl på vad det är för bil.
Frugan hade en gång en Chrysler PT Crusier. Den skulle man byta på vid 8000 mil sas det först. Sedan ökades detta på med 8000 mil dvs vid 16000 och sedan ytterligare en gång till 20000. Vi bytte aldrig. Men min son var med om en tvärtom situation men en Alfa. Där sas det att den skulle bytas vid 8000 mil för att sedan ändras till 6000 mil. Den gick av vid 5800.
Citera
2019-11-21, 14:12
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Beror väl på vad det är för bil.
Frugan hade en gång en Chrysler PT Crusier. Den skulle man byta på vid 8000 mil sas det först. Sedan ökades detta på med 8000 mil dvs vid 16000 och sedan ytterligare en gång till 20000. Vi bytte aldrig. Men min son var med om en tvärtom situation men en Alfa. Där sas det att den skulle bytas vid 8000 mil för att sedan ändras till 6000 mil. Den gick av vid 5800.

Oops! Hur gick det med motorn?
Citera
2019-11-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Oops! Hur gick det med motorn?
Ventilsallad.
Citera
2019-11-21, 14:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Har dock ingen verkstad och tänker inte stå ute i minusgrader och byta. Satsar helt enkelt på att den håller fram tills våren. Uppskattar att jag kommer köra minst 1000 mil innan dess.
Mitt råd är att försöka låna eller hyra en lokal. Kolla med dina kollegor eller kasta in en annons på Facebook om du har möjlighet att hyra någons varmgarage en dag för en hemhundring eller så. Jag skulle själv vägra att stå ute och skruva i kylan eftersom det inte bara är obehagligt utan för att jobbet blir så mycket svårare. Tappar man något på backen försvinner det i gruset, remmar blir kalla och hårda, man tappar fingerfärdighet, ljuset är dåligt etc.
Citera
2019-11-21, 15:16
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rootavdrag
Ska du byta själv, glöm inte vattenpumpen. den byts alltid vid kamremsbyte på verkstad
Ja, drivs vattenpumpen med kamremmen, och vattenpumpen skär, så havererar remmen.
Och speciellt på en diesel, där det är nära mellan kolv och ventil, så blir det sallad i motorn.
Citera
2019-11-21, 15:20
Medlem
BubbelColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rootavdrag
Ska du byta själv, glöm inte vattenpumpen. den byts alltid vid kamremsbyte på verkstad

Fel, beroende på modell och märke sker inte bytet av pump vid första bytet av kamrem.
Citera
2019-11-21, 15:21
Medlem
ormbitens avatar
Har sett remmar som har rullat det dubbla av rekommendationen utan problem, både när det gäller år och miltal... Men samtidigt har man också sett remmar som har gått sönder lååångt innan det rekommenderade bytet... Man vet aldrig...
Citera
2019-11-21, 15:38
Medlem
zoombos avatar
Har varit med om två haverier. En var en gjutjärnsferrari, alltså en gammal Volvo. Den hade gått långt över bytet och hade stått länge men det blev inga skador på den (B230F), hänga på en ny rem och köra så var det klart.

Den andra var en japan. Den skulle bytas vid 18000 och jag hade köpt hem rem och spännrullar och hade tänkt byta i maj då man kunde göra det på gården. I början av april, vid 17600 mil gick den av när jag låg på 90 och det blev motorbyte.

Så för att svara på frågan: chansa inte men är man osäker så kan man okulärbesikta remmen, en frisk rem utan sprickor eller skador går inte av utan vidare. Observera att man måste dra runt den hela varvet när man gör detta. Hade jag gjort så hade jag kanske sluppit motorbytet.
Citera
2019-11-21, 17:19
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Fel, beroende på modell och märke sker inte bytet av pump vid första bytet av kamrem.

Nej, det är inte fel.
Nu när kamremmarna håller allt längre så är det en självklarhet att byta pumpen samtidigt.
Citera
2019-11-21, 18:25
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Nej, det är inte fel.
Nu när kamremmarna håller allt längre så är det en självklarhet att byta pumpen samtidigt.
Med så mycket arbete man får lägga ner på kamremsbyte, så vore det idiotiskt att inte byta vattenpumpen med.

Men alla bilar har inte vattenpumpen driven av kanremmen. En del drivs av aggregatremmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in