• 5
  • 6
2020-06-08, 20:26
Medlem
Kamdrivningen, rem/kedja, belastas hårdast vid start av motorn och sen vid snabba varvtalsändringar p g a tröghetsmoment. Mer jämna varvtal om så höga belastar inte remmen särskilt mycket.
Citera
2020-06-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hur mycket vet du om motorer egentligen?
Till att börja med så har nästan 100% av alla svenssonbilar kamrem eller kamkedja - enda undantagen är rena elbilar.

Och nej: man klarar sig inte hyggligt vid ett kamremsbrott vid en interferencemotor. Har aldrig hör nån som gjort det och det torde vara omöjligt då en motor snurrar hundratals varv per minut redan på tomgång och att det då inte inträffar att en ventil står öppen och en kolvtopp träffar den borde vara helt omöjligt. På en prestandabil är toleranserna ännu snävare så där torde risken för ytterligare motorskador också vara större.
Sen är jag inte så övertygad om att remmen belastas märkbart hårdare om man kör hårt, visst, en övervarvning är givetvis inte bra men att dra tungt ska knappast påverka kamremmen. Den har ju bara i uppgift att dra runt kammen eller kammarna och dom jobbar på samma sätt oavsett motorbelastning.
Jag har själv erfarenhet av fem kamremsbrott. På den första (Volvo) var det en non-interference motor så det var bara att haka på en ny rem och åka vidare. På den andra (Mitsubishi) som inträffade i 90km/h var det bara att skrota motorn. Öppnade den inte ens. Då hade jag 400 mil kvar till ett planerat kamremsbyte enligt miltal.
På den tredje, (Mitsubishi) som jag köpte billigt pga detta (remmen hade gått av vid start) så fick jag byta samtliga 16 ventiler - fanns inte en som klarat sig men det var också det enda som skadats i själva toppen. Det fanns små märken i kolvarna men dom hade inte havererat helt. Den fjärde och femte (Toyotor) köpte jag billigt då två verkstäder hade dömt ut dem efter detta, dom hade alltså inte koll på att det var non interference-motorer så det var bara att fixa ny rem och köra vidare.

Du inte helt rätt 2 av mina 3 bilar jag ägt har haft kamdrev Det fina med det är att de rullar ca 50 000 mil utan byte om man sköter oljebytet

När ni bytar kamrem köp en med bra kvalitet typ contitek eller liknande
Senast redigerad av bondmaster 2020-06-11 kl. 10:34. Anledning: Stavfel och tillägg
Citera
2020-06-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hur mycket vet du om motorer egentligen?
Till att börja med så har nästan 100% av alla svenssonbilar kamrem eller kamkedja - enda undantagen är rena elbilar.

Och nej: man klarar sig inte hyggligt vid ett kamremsbrott vid en interferencemotor. Har aldrig hör nån som gjort det och det torde vara omöjligt då en motor snurrar hundratals varv per minut redan på tomgång och att det då inte inträffar att en ventil står öppen och en kolvtopp träffar den borde vara helt omöjligt. På en prestandabil är toleranserna ännu snävare så där torde risken för ytterligare motorskador också vara större.
Sen är jag inte så övertygad om att remmen belastas märkbart hårdare om man kör hårt, visst, en övervarvning är givetvis inte bra men att dra tungt ska knappast påverka kamremmen. Den har ju bara i uppgift att dra runt kammen eller kammarna och dom jobbar på samma sätt oavsett motorbelastning.
Jag har själv erfarenhet av fem kamremsbrott. På den första (Volvo) var det en non-interference motor så det var bara att haka på en ny rem och åka vidare. På den andra (Mitsubishi) som inträffade i 90km/h var det bara att skrota motorn. Öppnade den inte ens. Då hade jag 400 mil kvar till ett planerat kamremsbyte enligt miltal.
På den tredje, (Mitsubishi) som jag köpte billigt pga detta (remmen hade gått av vid start) så fick jag byta samtliga 16 ventiler - fanns inte en som klarat sig men det var också det enda som skadats i själva toppen. Det fanns små märken i kolvarna men dom hade inte havererat helt. Den fjärde och femte (Toyotor) köpte jag billigt då två verkstäder hade dömt ut dem efter detta, dom hade alltså inte koll på att det var non interference-motorer så det var bara att fixa ny rem och köra vidare.

Självklart har man kamkedja eller kamrem så vida man inte har drev, har inte skrivit något annat!

Ja, jag verkar ju kunna en hel del mer än dig iaf.

Som du själv skriver så har många verkstäder någon som helst koll på vilken typ av motor som sitter i bilen och dömer ut dom mot bättre vetande, eller så vet dom om det och vill köpa loss den själv billigt!
Citera
2020-06-12, 07:33
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lär inte existera någon sådan garanti för en bil som rullat över 17000 mil.

Borde väl dessutom inte existera någon garanti för något som missköts och inte byts inom intervall.
Citera
2020-06-12, 13:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondmaster
Du inte helt rätt 2 av mina 3 bilar jag ägt har haft kamdrev Det fina med det är att de rullar ca 50 000 mil utan byte om man sköter oljebytet

När ni bytar kamrem köp en med bra kvalitet typ contitek eller liknande

Ja det stämmer att det har funnits bilar med kamdrev men det är länge sedan, gamla Volvo B10/20 hade det men dom slutade tillverkas på 70-talet. Drevet var dessutom av bakelit.
Så gamla bilar räknas knappas som Svenssonbilar idag, därav mitt uttalande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in