2019-11-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Finns det något som tyder på att häktning respektive förhör berör advokatskjutningen?

Eftersom allt är så hemligt och omöjligt att få ut handlingar så får man ingen rätsida på något.
Fredrik godkände fortsatt häktning så det blev ingen förhandling idag. Vi får se om Billy gör det imorgon.
Citera
2019-11-20, 11:53
Medlem
rotesaus avatar
Stor intervju med Henrik i Dagens Juridik idag 20/11:
https://www.dagensjuridik.se/legally-yours-artikel/en-stor-karleksforklaring-fran-kollegorna/
Citat:
Hur mycket minns du av vad som hände?
– Av själva händelsen minns jag allting. Han sköt och jag svarade tillbaka. Men det är ett stressat tillstånd när man insett att man blivit skjuten och inte vet om man ska leva eller inte. Jag ville försöka rädda mitt liv. Det var bara det som det handlade om. Då attackerar man.
Citat:
Två månader efter mordförsöket häktades en 54-årig man misstänkt för dådet.
Har du funderat på att du kan springa på honom i till exempel tingsrätten?
– Det är ingenting jag går och tänker på, men det är en speciell situation att mina klienter kan tänkas sitta på samma häkte som den här misstänkte.
– Jag har valt att hålla mig borta från det där. Jag får ingen information från utredningen. Det påverkar min inte på något sätt.

Han har "valt att hålla sig borta från det här"?
Citera
2019-11-20, 12:17
Medlem
Den häktade är de billy r.Ålder stämmer var med i hallrymningen 04.
Citera
2019-11-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Stor intervju med Henrik i Dagens Juridik idag 20/11:
https://www.dagensjuridik.se/legally-yours-artikel/en-stor-karleksforklaring-fran-kollegorna/

Han har "valt att hålla sig borta från det här"?

Tack för länk. Intressant läsning.

”Andra flyr och en del agerar. Jag agerade.”

Iskall kille.

Då vet vi att hans värsta brott är fortkörning. Och kanske att han hejar på AIK.

Han verkar vara en omtyckt person.
Senast redigerad av Avel 2019-11-20 kl. 12:42.
Citera
2019-11-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Iskall kille.

Då vet vi att hans värsta brott är fortkörning. Och kanske att han hejar på AIK.

Det är bara i den här tråden några få försöker sprida förtal som de aldrig lyckas plocka fram belägg för. Måste kännas bra surt för ev anstiftare att han kan fortsätta vara pappa till sina barn, en omtyckt kollega och nu även framröstad som nr 2 på listan över den advokat som advokater och jurister själv skulle välja att anlita.

Expressen hänvisar också till artikeln i Dagens Juridik med fin bild på blurrad KL "Toppjuristen" där de skriver att 54- åring med långt kriminellt förflutet sitter häktad. Samtidigt är en kvinna - en tidigare toppjurist misstänkt för att beställt attacken.

Avskriven verkar hon inte vara.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/olsson-lilja-han-skot-jag-svarade-tillbaka/
Senast redigerad av Castorchamp 2019-11-20 kl. 13:30.
Citera
2019-11-20, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Iskall kille.

"Advokaternas advokat 2019
De svarande fick uppge vilken försvarare de själva helst skulle anlita."

På andra plats efter Johan Eriksson och med Hurtig på tredje plats.
Intressant i sig, blev ju kollegornas bedömning av honom.

"Omkring 900 advokater och biträdande jurister svarade på årets upplaga av Legally yours undersökning Advokaternas advokat."

"Därför har kollegorna röstat på Henrik Olsson Lilja:

”Ett självklart val. Henrik är kompetent, rak och samtidigt ödmjuk.”

”Kunnig, påläst och erfaren.”

”Påläst och driven, men samtidigt lagom ödmjuk inför rätten och motparter, vilket gör att den som lyssnar lättare låter sig övertygas.”

”Superman.”

”Ger ett sympatiskt intryck vilket är viktigt om man ska försöka övertyga någon.”
Citera
2019-11-20, 21:04
Medlem
Den person som sitter häktad misstänkt för mordförsöket på Henrik Olsson Lilja får nu läsa tidningar och se på TV i sin cell.
Detta efter ett åklagarbeslut under gårdagen.
Samtidigt kräver den kvinnliga toppjuristen, som fortfarande misstänks ha anstiftat mordförsöket, att få tillbaka ett antal beslagtagna föremål från polisen.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/misstankte-advokatskytten-far-lattade-restriktioner/

Hoppsan det var oväntat att restriktionerna togs bort så fort. KL vill ha tillbaka beslag som tillhör henne.
Jaha, det går framåt i den åklagarutredda förundersökningen, så den misstänkte kan se på TV och läsa lite tidningar. Det brukar dom få när åklagaren är nästintill färdig och dom inte kan förstöra eller försvåra utredningen.
Citera
2019-11-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Den person som sitter häktad misstänkt för mordförsöket på Henrik Olsson Lilja får nu läsa tidningar och se på TV i sin cell.
Samtidigt kräver den kvinnliga toppjuristen, som fortfarande misstänks ha anstiftat mordförsöket, att få tillbaka ett antal beslagtagna föremål från polisen.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/misstankte-advokatskytten-far-lattade-restriktioner/

Hoppsan det var oväntat att restriktionerna togs bort så fort. KL vill ha tillbaka beslag som tillhör henne.
Jaha, det går framåt i den åklagarutredda förundersökningen, så den misstänkte kan se på TV och läsa lite tidningar. Det brukar dom få när åklagaren är nästintill färdig och dom inte kan förstöra eller försvåra utredningen.

Tack för länk.
Billy har väl som återkommande kund ett antal bonuspoäng att lösa in.
Skämt åsido så är det väl ett positivt tecken på att åklagaren verkar ha ett case som håller för åtal.

Vad är det för tre saker som KL vill ha tillbaka då? Vettet, empatin och nykterheten?
Citera
2019-11-20, 22:01
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet

Han gick med på att vara fortsatt häktad. Det brukar inte oskyldiga gå med på. Han har kanske erkänt och då fått lite lindrigare restriktioner?
Senast redigerad av Combival 2019-11-20 kl. 22:03.
Citera
2019-11-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Han gick med på att vara fortsatt häktad. Det brukar inte oskyldiga gå med på.

Även Olafsen gick med på att vara fortsatt häktad vilket han aldrig gått med på tidigare. Tidigare brott har han ju överklagat hälsningar.
Citera
2019-11-20, 22:08
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Även Olafsen gick med på att vara fortsatt häktad vilket han aldrig gått med på tidigare. Tidigare brott har han ju överklagat hälsningar.

Antingen har de erkänt eller så är bevisningen så stark att ett överklagande är lönlöst. Får vi hoppas.
Citera
2019-11-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Han gick med på att vara fortsatt häktad. Det brukar inte oskyldiga gå med på. Han har kanske erkänt och då fått lite lindrigare restriktioner?

Så kan det mycket väl vara. Han är gammal i gemet och har de hittat DNA och antagligen fått ett utpekande från HOL så vet han att spela sina kort rätt för att snarast göra vistelsen så angenäm det bara går. Häktet med restriktioner är väl inte mysigaste miljön direkt.

I Dagens Juridik skriver de förresten att Billy är 45 år. På Omni skrev de idag att två personer är häktade. Finns det ingen som korrekturläser eller faktacheckar undrar vän av ordning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in