Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Jag vet inte om du läst PNAS - artikeln ännu. Om du inte gjort det så är det en god idé då den tar upp mycket av detta. Det är själva syftet med studien. Fluktuationer, förändrade sätt att förebygga katastrofer, ökande välfärd i utsatta områden är exempel på faktorer som bidrar till brus och är svåra normalisera. Denna artikel föreslår en ny metod. PNAS artikeln drar heller inga slutsatser om antropogena orsaker. Dock kan orkaner eller tropiska cykloners beteenden förväntas ändras i en varmare värld enligt modeller. Att sådana trender är svåra att identifiera används snarare som ett argument av förnekare för att så tvivel om den antropogena uppvärmningen.
Det skulle göra till eller från om jag läste artikeln. Dataserien har bara 200 punkter, med dålig kvalitet och hög naturlig varians.
Andra forskare har redan gjort välunderbyggda statistiska analyser av datat, och därefter varit stora nog att kunna erkänna att det statistiska underlaget är alldeles för litet (och dåligt) för att kunna dra några slutsatser, oavsett kvalitetsjustering.
Pielke, Weinkle och IPCC säger inte ens att orkaner INTE ökar. De säger att resultatet tills vidare är ”inconclusive”, på grund av dataunderlagets begränsningar.
Det Grinsted verkar har gjort är en massa random operationer på datat, i förhoppningen att det ska förbättra kvaliteten hos det. Och sen hittat en formel som ger det resultat han vill se. Men det finns ingen kasualitet. Det kan lika gärna vara deras metod som plötsligt får moderna orkaner att vägas högre än de borde, eller att man klassar icke-orkaner som orkaner, eller avsaknad av korrekt kvalitetsjustering av datat, som Pielke hävdar.
Det här är ingen konspiration. Det är ingen som har något att vinna på att ”mörka” att orkaner ökar. Jag skulle inte tveka att acceptera det, om IPCC kom till den slutsatsen. Jag tycker inte heller att en ökning i orkaner är särskilt allvarligt, om vi inte pratar ökningar med flera hundra procent, eftersom det till syvende och sist handlar om hur människan förbereder sig inför det. Jag tycker bara inte att man ska ljuga om eller mörka hur det faktiskt förhåller sig, i syfte att piska upp stämningen.