2019-11-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag tror att Laban redan hunnit upp till föräldrar huset när överfallet ägde rum. Om han varit i närheten, skulle han inte ha lämnat platsen - han skulle ha varit kvar och hållit ett visst kortare avstånd till överfallet, blivit orolig, gått runt och skällt, alternativt försökt försvara Eva. Frågan är om han försvarat Eva mot någon han kände väl (?) - tveksamt! Men jag tror inte han skulle ha lämnat platsen oavsett.

Det måste ändå sägas att det är väldigt svårt att exakt veta hur han reagerade under de förhållanden som rådde - hundar har olika kynnen och dådkraft. Vid en sådan extrem situation som det här var frågan om, kan man inte dra några absoluta säkra slutsatser, tror jag.
Det man ändock säkert kan säga är att han kunde läsa av situationen när han kom nerför Långbacken, och med största sannolikhet inte frivilligt gick fram till en helt främmande GM. Han var dessutom skygg för främlingar.

Det har varit uppe i tråden tidigare att Sture inte verkade direkt smärt, om man jämförde med bilderna som finns i Dacosta arkivet. Men han verkar inte vara något "fläskpaket" heller. Det går inte att fästa för stor vikt vid vittnets påstående - det handlar om en subjektiv betraktelse under kort tid.

Det har stötts och blötts i tråden om cykelvittnets tillförlitlighet och trovärdigheten har varierat över tiden. Det har varit tesen att polisen inte ville göra en vittneskonfrontation på grund av risken att vittnet skulle peka ut någon annan än Sture - jag har själv tänkt i de banorna. Det skulle även kunna bero på att polisen inte ansåg vittnet tillförlitligt för en konfrontation. Vittnet deltog i ett flertal rekonstruktioner.

Jag håller med dig, det är osannolikt att P skulle vara cyklisten som valde att cykla bakvägen mot Bruket. Det känns ännu mer osannolikt om man väljer att tro på BÅ:s vittnesmål, att det inte var förutbestämt att Eva skulle kliva av vid korsningen. Att det inte var förutbestämt togs upp av Bosse Åström.

Det skulle vara oerhört intressant att veta hur vädret var runt 22:45 den där fredagskvällen. Det har diskuterats tidigare, men jag minns inte vad man kom fram till? Det har talats om halv storm under kvällen och natten, men att det var tidvis uppehåll. Det kan vara en viktig detalj faktiskt ...

Om man kollar beskrivningen på Finnspets på Svenska kennelklubben beskrivs hunden som en jakthund som är väldigt beskyddande och som skäller något enormt mycket. Även att den är lite avvaktande mot främlingar. Inte att den skulle vara skygg. (men Laban var kanske ett undantag). Hittade också ett exempel från en finnspets som blivit utsedd till hjältehund 2018 för att den räddat en person och dennes dotter genom att ställa sig mellan dem och en björn och skälla tills björnen försvann. Hunden rekommenderas att hållas kopplad annars springer den iväg. Därför tror jag att Laban hann hem först men att den sprang tillbaks till Eva när den hörde henne skrika. Det finns gott om filmer på youtube om finnspetsar där man kan se själv vilken mentalitet hunden har.

Ja, och hur var vädret runt 22:45 den kvällen. Det vill jag också veta, för det känns viktigt
Citera
2019-11-19, 08:40
Medlem
"Mr P" i röd tröja på 80-talet:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987

Sture 1987:
https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/sturefoto_zpso9cojzwm.jpg

1988
https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Eva%20S_zpsq72o1q99.jpg

Sture ser ju enorm ut, inte smal.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-11-19 kl. 09:14.
Citera
2019-11-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Angående Laban: någonstans i denna tråd har jag läst( det kan ha varit en hänvisning till en tidningsartikel) att hunden brukade ha för vana att springa i förväg. Kan det inte vara så att Laban redan hunnit hem till föräldrahemmet och väntade där uppe på att Eva skulle komma. Och att hunden sedan sprang ner när den hörde Eva skrika?

Nej, vittnen i bil mötte Laban uppe vid huset, Eva är sannolikt redan död eftersom Laban skäller som en galning, och vittnena ser cykeln slängd vid vägen. En möjlighet är att Laban springer efter bilen och sedan dödas av GM.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-11-19 kl. 09:18.
Citera
2019-11-19, 09:51
Medlem
Citat:
Om man kollar beskrivningen på Finnspets på Svenska kennelklubben beskrivs hunden som en jakthund som är väldigt beskyddande och som skäller något enormt mycket. Även att den är lite avvaktande mot främlingar. Inte att den skulle vara skygg. (men Laban var kanske ett undantag). Hittade också ett exempel från en finnspets som blivit utsedd till hjältehund 2018 för att den räddat en person och dennes dotter genom att ställa sig mellan dem och en björn och skälla tills björnen försvann. Hunden rekommenderas att hållas kopplad annars springer den iväg. Därför tror jag att Laban hann hem först men att den sprang tillbaks till Eva när den hörde henne skrika. Det finns gott om filmer på youtube om finnspetsar där man kan se själv vilken mentalitet hunden har.

Ja, och hur var vädret runt 22:45 den kvällen. Det vill jag också veta, för det känns viktigt

Men den som vet bäst vilket kynne Laban hade är väl hundens ägare, dvs Anneli? Hon och andra säger ju att Laban inte gillade främlingar. Hur Laban skulle agera i en våldsam situation är däremot såklart svårt att veta.

Evas föräldrar kunde höra Laban skälla under natten, och vittnen ser hunden uppe vid huset, Eva är sannolikt död då, så teorin om att Laban springer ner efter att hört Eva skrika verkar inte stämma. Man kan också undra om inte Evas föräldrar borde ha hört skriken? Kanske för stort avstånd.
Senast redigerad av echoesofglory 2019-11-19 kl. 10:32.
Citera
2019-11-19, 10:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Angående Laban: någonstans i denna tråd har jag läst( det kan ha varit en hänvisning till en tidningsartikel) att hunden brukade ha för vana att springa i förväg. Kan det inte vara så att Laban redan hunnit hem till föräldrahemmet och väntade där uppe på att Eva skulle komma. Och att hunden sedan sprang ner när den hörde Eva skrika?

Nej det tror jag inte inte en sekund på. Det är dessutom redan konstaterat att Laban sprang efter bilen när den körde ner för Långbacken kl. 23:15. Det finns inget som talar för att Eva var vid liv då.

I dagsläget tror jag som sagt att Eva fick skjuts av PAJ till grusparkeringen nere vid Långbackens början. I det läget är det fullständigt osannolikt att Laban skulle springa i förväg mot föräldrahemmet så fort han kom ut ur bilen. Nej, jag tror att Laban gjorde precis som 99,9% av alla andra hundar gör när dom hoppar ur en bil, dvs. dom sniffar runt i närområdet och gör ifrån sig.
Grusparkeringen låg ju i direkt anslutning till skogsdungen (där dom båda hittades) så Laban gick förmodligen runt och sniffade i höggräset intill bilen när Eva plötsligt attackerades.

Varför skulle han springa hem i förväg om Eva släpptes av på parkeringen vid Långbackens början?
Det är däremot troligt att Laban hade sprungit lite i förväg om Eva hade promenerat vidare hemåt. Men jag tror inte att hon satte sin fot på Långbacken den här kvällen, jag tror hon höggs ner bakifrån på grusparkeringen och släpades in i skogsdungen. När attacken skedde kan Laban möjligen ha skällt men även det är tveksamt med tanke på att PAJ tidigare hade varit hans "husse", Laban var underlägsen PAJ och uppenbarligen sprang han ju därifrån eftersom han 10 min senare sågs springa lös uppe vid föräldrahemmet av grannarna i bilen, kl. var då 23:15.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-19 kl. 10:43.
Citera
2019-11-19, 10:40
Medlem
Finns nog ingen som kan säga huruvida Laban var kopplad eller inte när attacken skedde. Det står i en artikel att Laban alltid sprang i förväg:

Citat:
Några hundra meter från bostaden bad hon om att bli avsläppt. Hon ville rasta Laban den sista biten. Som vanligt rusade Laban i förväg. Eva vinkade snabbt hejdå och sprang efter honom.

https://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/
Citera
2019-11-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Men den som vet bäst vilket kynne Laban hade är väl hundens ägare, dvs Anneli? Hon och andra säger ju att Laban inte gillade främlingar. Hur den skulle agera i en våldsam situation är däremot såklart svårt att veta.

Evas föräldrar kunde höra Laban skälla under natten, och vittnen ser hunden uppe vid huset, Eva är sannolikt död då, så teorin om att Laban springer ner efter att hört Eva skrika verkar inte stämma. Man kan också undra om inte Evas föräldrar borde ha hört skriken? Kanske för stort avstånd.

Jag läste någonstans i denna tråd att någon sagt att de sett Laban springa lös och att han kom fram till dem och viftade på svansen. Då känns det ju på något vis som att hunden ska ha sprungit i förväg. Men vad beträffar hundens mentalitet så skulle man vilja ha ett uttalande om det från Annelie själv. Enligt den kvinnan som släppte av Eva i korsningen så uppfattade jag inte det som att hon ansåg att hunden var rädd för människor men att den just bara var lite avvaktande mot främlingar, precis som finnspetsar brukar vara.
En fråga till dig. Hur vet man egentligen att Eva sannolikt var död redan när Laban sågs uppe vid hemmet? Finns det exakta tidsuppgifter på när man såg Laban och vet man exakta tidpunkten när hon blev mördad?
Jag för bara fram min teori om saken, har inget emot att ändra på denna om någon kan bevisa motsatsen

Angående att föräldrarna inte hörde något skrik kan man ju spekulera i. Varken dom eller någon annan människa har hört något skrik. Enligt någon uppgift här i tråden skulle gärningsmannen ha haft styrka utöver det vanliga(baserat på vad som sagts i någon tidningsartikel som i sin tur skulle basera sig på vad Polisen yttrat till någon journalist) Kanske man skulle sökt efter gärningsmannen bland kroppsarbetare eller kroppsbyggare istället ? Kanske hon inte hann skrika så länge innan hon var nere för räkning ?
Citera
2019-11-19, 11:02
Medlem
Citat:
Jag läste någonstans i denna tråd att någon sagt att de sett Laban springa lös och att han kom fram till dem och viftade på svansen. Då känns det ju på något vis som att hunden ska ha sprungit i förväg. Men vad beträffar hundens mentalitet så skulle man vilja ha ett uttalande om det från Annelie själv. Enligt den kvinnan som släppte av Eva i korsningen så uppfattade jag inte det som att hon ansåg att hunden var rädd för människor men att den just bara var lite avvaktande mot främlingar, precis som finnspetsar brukar vara.
En fråga till dig. Hur vet man egentligen att Eva sannolikt var död redan när Laban sågs uppe vid hemmet? Finns det exakta tidsuppgifter på när man såg Laban och vet man exakta tidpunkten när hon blev mördad?
Jag för bara fram min teori om saken, har inget emot att ändra på denna om någon kan bevisa motsatsen

Angående att föräldrarna inte hörde något skrik kan man ju spekulera i. Varken dom eller någon annan människa har hört något skrik. Enligt någon uppgift här i tråden skulle gärningsmannen ha haft styrka utöver det vanliga(baserat på vad som sagts i någon tidningsartikel som i sin tur skulle basera sig på vad Polisen yttrat till någon journalist) Kanske man skulle sökt efter gärningsmannen bland kroppsarbetare eller kroppsbyggare istället ? Kanske hon inte hann skrika så länge innan hon var nere för räkning ?

Allt finns i tråden, och svaren på dina frågor finns i tidningsartiklar från den tiden samlade här:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987

Denna artikel kanske kan hjälpa:
"Evas sista dygn minut för minut"
https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/foumlraumlldrar01_zpshzfqa68g.jpg
https://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/foumlraumlldrar02_zps0u7nbkt7.jpg
Senast redigerad av echoesofglory 2019-11-19 kl. 11:10.
Citera
2019-11-19, 11:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Finns nog ingen som kan säga huruvida Laban var kopplad eller inte när attacken skedde. Det står i en artikel att Laban alltid sprang i förväg:

https://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/

Nu när jag läser artikeln med nya ögon slår det mig att det faktiskt låter rätt osannolikt att någon skulle vilja bli avsläppt flera hundra meter från föräldrahemmet i det oväder som rådde. Ingen människa var ute på stan den här kvällen, det var helt folktomt. Det normala hade varit att Eva hade bett om att få skjuts hela vägen hem eller åtminstone till grusparkeringen nere vid Långbackens början, det hade gott och väl räckt för att rasta hunden en sån här kväll. Dessutom var det ju helt kolsvart efter den där kusliga lilla ensliga vägen genom Bruket. Vill man som kvinna verkligen gå där helt ensam en sen fredagskväll om man istället kan få skjuts?

Sen det där uttalandet att Eva plötsligt ville bli avsläppt för att ensam gå flera hundra meter under rådande oväder när hon satt i bilen och skulle få skjuts hem. Det låter mer som en perfekt efterhandskonstruktion för att "skapa" ett tillfälle, en perfekt möjlighet för en galning som står och väntar i mörkret längs med den becksvarta ensliga vägen för att ranson mörda vem som helst. Och just den här kvällen råkade givetvis Eva av en slump komma gåendes där, nja... jag tycker att det här låter lite märkligt nu när jag läser det på nytt.
Citera
2019-11-19, 11:26
Medlem
Lokalmedia målar upp en rätt fridfyll idyll:

"Eva var inte ängslig. Den här vägen hade hon ju gått så många gånger förut. Det var ju för henne och många andra Kramforsbor ett rofyllt område."
https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/evas%20vaumlg_zpsvvrfh2yr.jpg.html?sort=3&o=48

Ingen av vittnena verkar nämna vädret just då, men ett antal personer var ju ute och gick, kanske ett litet uppehåll?
Citera
2019-11-19, 11:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tror att Laban redan hunnit upp till föräldrar huset när överfallet ägde rum. Om han varit i närheten, skulle han inte ha lämnat platsen - han skulle ha varit kvar och hållit ett visst kortare avstånd till överfallet, blivit orolig, gått runt och skällt, alternativt försökt försvara Eva. Frågan är om han försvarat Eva mot någon han kände väl (?) - tveksamt! Men jag tror inte han skulle ha lämnat platsen oavsett.

Ok men för att Laban redan ska ha hunnit upp till föräldrarhemmet när överfallet skedde så förutsätter det att man tror på scenariot att Eva blev avsläppt i korsningen och promenerade hem.
Jag gör inte det, jag tror som sagt att Eva fick skjuts av PAJ till grusparkeringen nere vid Långbackens början.
Betänk även att om Laban hade sprungit i förväg så hade han varit uppe på Kapellvägen och föräldrarnas hus redan vid kl. 23:00 och sprungit runt där i ytterligare 15 minuter och skällt. Hade inte Eva's mor reagerat och öppnat dörren efter en kvarts skällande? Hon som påstod sig ha hört ett eller två skall från Laban vid den aktuella tidpunkten.
Och hade inte Eva's mor reagerat under dessa 15 min så hade förmodligen grannungdomarna som tog bilen ner för Långbacken gjort det när dom träffade på den ensamma, skällande hunden. Dom borde i sådant fall ha börjat se efter om Anneli eller Eva fanns i närheten och om ingen av dom syntes till så hade väl grannarna förmodligen ringt på hos Eva's föräldrar för att meddela att Laban sprang omkring där ute ensam och skällde?

Citat:
Det måste ändå sägas att det är väldigt svårt att exakt veta hur han reagerade under de förhållanden som rådde - hundar har olika kynnen och dådkraft. Vid en sådan extrem situation som det här var frågan om, kan man inte dra några absoluta säkra slutsatser, tror jag.
Det man ändock säkert kan säga är att han kunde läsa av situationen när han kom nerför Långbacken, och med största sannolikhet inte frivilligt gick fram till en helt främmande GM. Han var dessutom skygg för främlingar.

Visst är hundar olika och reagerar olika men i det här fallet så tror att PAJ hade full kontroll över Laban.
PAJ var ju tydligen väldigt dominant och kontrollerande gentemot Anneli så samma sak gällde nog för Laban under dom åren som han var husse åt honom. PAJ och Anneli var tillsammans i 3 år så han och Laban kände varandra mycket väl.

Ponera att Eva blev attackerad och knivhuggen i ryggen av PAJ på grusparkeringen och sedan indragen i skogsdungen där han fortsatte att hugga henne. (Eva hade 11 djupa hugg varav ett i ryggen). Finns det någon möjlighet att Laban kan ha uppehållit sig i närheten när detta utspelade sig mellan ca. kl 23:00 - 23:10? och att han sedan efter att PAJ misslyckats med att fånga in honom, lyckades smita och då sprang upp till föräldrahemmet och skällde? I sådant fall skulle Laban bara ha varit uppe vid föräldrahemmet en kort stund, nångång mellan ca kl 23:10 - 23:15, det skulle passa in betydligt bättre på både moderns vittnesmål om ett par hundskall samt uppgiften om hur grannungdomarna i bilen såg Laban som hastigast och hur han sprang runt när dom åkte iväg?

Det är därefter fastställt att Laban sprang efter bilen (vid ca 23:15). Vad som sedan hände är oklart men man kan anta att PAJ som då borde ha befunnit sig i skogsdungen lockade på Laban, ropade hans namn, kallade in honom på något sätt vilket han förmodligen kunde göra eftersom han var Laban's gamla husse - och att han då enkelt kan döda hunden.

Citat:
Jag håller med dig, det är osannolikt att P skulle vara cyklisten som valde att cykla bakvägen mot Bruket. Det känns ännu mer osannolikt om man väljer att tro på BÅ:s vittnesmål, att det inte var förutbestämt att Eva skulle kliva av vid korsningen. Att det inte var förutbestämt togs upp av Bosse Åström.

Exakt, så är det. Mycket bra att du tog upp den här detaljen för den är viktig.

Citat:
Det skulle vara oerhört intressant att veta hur vädret var runt 22:45 den där fredagskvällen. Det har diskuterats tidigare, men jag minns inte vad man kom fram till? Det har talats om halv storm under kvällen och natten, men att det var tidvis uppehåll. Det kan vara en viktig detalj faktiskt ...

Håller med om detta, det borde väl finnas någon som fortfarande minns den här kvällen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-19 kl. 12:38.
Citera
2019-11-19, 13:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Nej Eva mördades nångång mellan ca kl 23:00 och ett par minuter fram, säg absolut senast 23:10, det mest troliga är runt 23:00 - 23:05.
Så att Eva är död och har tystats på bara ett par minuter råder det ingen tvekan om, inga skrik har heller hörts.

Laban har bara setts uppe vid föräldrahenmet som hastigast av grannungdomarna vid ca kl. 23:15, när han sprang kring bilen och skällde för att sedan springa efter den ner för Långbacken.

Det finns m.a.o. inget som tyder på att Laban skulle ha kommit hem först, dvs strax före kl. 23 och sedan sprungit ner till Eva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in