2019-11-14, 23:36
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med Odrysiska kungariket, Thrakien osv.

Det där blev jag tvungen att googla...

Så nej, det är alltså inte rätt. Men det börjar så smått brännas! (Mer i fråga om plats än om tid dock.)
Citera
2019-11-15, 11:53
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Det där blev jag tvungen att googla...

Så nej, det är alltså inte rätt. Men det börjar så smått brännas! (Mer i fråga om plats än om tid dock.)
Säkert fel, men: Stadsstaten Argos i det forntida Grekland? Den ska tydligen ha varit den första stadsstaten i Grekland.

Jag tänker utanför jukeboxen och tolkar Spartacus som Sparta (stadsstaten Sparta ju låg i det forntida Grekland).

Regionen, Peloponnese, där namnet Agros lever vidare (nu som vanlig stad) har ju varit ockuperad av en del stater under 1900-talet. Italien ockuperade regionen 1941-1943 varefter Tyskland tog över. Vet ej om britterna officiellt ockuperade Grekland (inklusive Peloponnese) efter att Tyskarna dragit sig tillbaka men det är nog möjligt (trådens WW2-experter kanske kan svara på det). Regionen har ju förstås även varit en del utav Grekland under 1900-talet.
Senast redigerad av Ynglingasaga 2019-11-15 kl. 11:55.
Citera
2019-11-15, 23:50
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Säkert fel, men: Stadsstaten Argos i det forntida Grekland? Den ska tydligen ha varit den första stadsstaten i Grekland.

Jag tänker utanför jukeboxen och tolkar Spartacus som Sparta (stadsstaten Sparta ju låg i det forntida Grekland).

Regionen, Peloponnese, där namnet Agros lever vidare (nu som vanlig stad) har ju varit ockuperad av en del stater under 1900-talet. Italien ockuperade regionen 1941-1943 varefter Tyskland tog över. Vet ej om britterna officiellt ockuperade Grekland (inklusive Peloponnese) efter att Tyskarna dragit sig tillbaka men det är nog möjligt (trådens WW2-experter kanske kan svara på det). Regionen har ju förstås även varit en del utav Grekland under 1900-talet.

Tyvärr, men det är inte rätt.

Statsbildningen jag söker var långt ifrån någon stadsstat, utan faktum är att den (enligt en karta på Wikipedia i alla fall) bredde ut sig över inte mindre än tre moderna stater i deras helhet, plus delar av ytterligare åtta.

Vi hittar den inte heller under antiken, utan under tidig medeltid.

Men ja, det är en europeisk statsbildning.
Citera
2019-11-16, 10:42
Medlem
Venators avatar
Jag tänker då på Polsk-litauiska samväldet? Grundades av en slav(isk) ledare, som dessutom hette Vadislav...?

Fast det är knappast rätt eftersom det ska vara tidig medeltid. Dess storhetstid kom ju på 1500-talet och det grundades på senmedeltid.

Edit: Egentligen associerade jag nog snarare på Storfurstendömet Litauen fast det var inte vad ag skrev ovan... Men invändningen mot tidig medeltid gäller ju i alla fall.
Senast redigerad av Venator 2019-11-16 kl. 10:48.
Citera
2019-11-16, 10:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tänker då på Polsk-litauiska samväldet? Grundades av en slav(isk) ledare, som dessutom hette Vadislav...?

Fast det är knappast rätt eftersom det ska vara tidig medeltid. Dess storhetstid kom ju på 1500-talet och det grundades på senmedeltid.

Edit: Egentligen associerade jag nog snarare på Storfurstendömet Litauen fast det var inte vad ag skrev ovan... Men invändningen mot tidig medeltid gäller ju i alla fall.

Ok, ny gissning så glöm ovanstående. Jag gissar Stormähren. Även här finns vi i den slav(iska) sfären och en vidare slav(isk) koppling till frihetssträvan kan man läsa om på Wikipedia: "Stormähren fick även betydelse för tjecker och slovaker i deras frihetssträvan under 1800-talet." Det är väl att lägga Spartacus hyfsat utanför boxen.
Citera
2019-11-16, 10:57
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Okej, då söker vi en historisk statsbildning.

1. Namnet (eller i alla fall dess centrala del) lever vidare idag, men inte som namn på en självständig stat.

2. Ett särskilt alfabet skapades för mission i denna statsbildning.

3. Spartacus är en ledtråd som antagligen för dig helt fel. Men det är verkligen en ledtråd, om du bara förmår tänka lite utanför boxen.
Tänkte först på Dakien, men det blir väl fel tidsmässigt.
Citera
2019-11-16, 13:54
Medlem
Stormähren
Glagolitiska alfabetet
Citera
2019-11-18, 20:26
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ok, ny gissning så glöm ovanstående. Jag gissar Stormähren. Även här finns vi i den slav(iska) sfären och en vidare slav(isk) koppling till frihetssträvan kan man läsa om på Wikipedia: "Stormähren fick även betydelse för tjecker och slovaker i deras frihetssträvan under 1800-talet." Det är väl att lägga Spartacus hyfsat utanför boxen.

Ledsen att jag varit borta härifrån ett par dagar, men ja, Stormähren (eller Stormähriska riket, eller för all del bara Mähren) är rätt svar.

Detta var ett ganska omfångsrikt rike på 800- och 900-talen, omfattande dagens Tjeckien, Slovakien och Ungern, samt en hel del angränsande områden. Och det var alltså den första statsbildningen med centrum i det som idag är Tjeckien (om man inte räknar det kortlivade rike den frankiske köpmannen Samo skapade på 600-talet, vilket saknade tillräckligt fundament för att överleva hans död).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storm%C3%A4hren

För att underlätta kristen mission i riket skapades det glagolitiska alfabetet av ortodoxa munkar i Thessaloniki. Det första slaviska alfabetet och ett alfabet som delvis ligger till grund för det kyrilliska. Tydligen fortfarande använt i vissa kyrkliga sammanhang.

Är man intresserad av skrivkonstens historia är det väl värt att studera närmare då det har en riktigt unik karaktär. Inspiration till dess särpräglade tecken verkar komma från många olika tidigare alfabet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glagolitic_script

Spartacus var en slav. Precis som invånarna i Stormähren. Om än förstås i en helt annan bemärkelse...

De fyra statsbildningar Mähren varit del av under 1900-talet är förstås Österrike-Ungern, Tjeckoslovakien, Tyska Riket(/Reichsprotektorat Böhmen und Mähren), samt Tjeckien.

Så grattis Venator! Och frågan nu över till dig!
Citera
2019-11-18, 20:53
Medlem
Venators avatar
Tackar så mycket! Kul och klurig gåta!

Då söker vi verkligen något helt annat... Men den historiska anknytningen kan definitivt inte ifrågasättas.

1. En samling litterära verk där den absoluta majoriteten av både verken och upphovspersonerna är bortglömda idag.

2. Låt oss kalla det "tillfällighetsvers" då det var kopplat till en viss händelse, fast det skrevs efter händelsen ifråga, inte inför det.

3. En annan händelse, nio år senare, kan tveklöst antas vara en avgörande anledning till att dessa skaldestycken föll i glömska och plötsligt kändes synnerligen daterade.
Senast redigerad av Venator 2019-11-18 kl. 20:58.
Citera
2019-11-18, 21:42
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tackar så mycket! Kul och klurig gåta!

Då söker vi verkligen något helt annat... Men den historiska anknytningen kan definitivt inte ifrågasättas.

1. En samling litterära verk där den absoluta majoriteten av både verken och upphovspersonerna är bortglömda idag.

2. Låt oss kalla det "tillfällighetsvers" då det var kopplat till en viss händelse, fast det skrevs efter händelsen ifråga, inte inför det.

3. En annan händelse, nio år senare, kan tveklöst antas vara en avgörande anledning till att dessa skaldestycken föll i glömska och plötsligt kändes synnerligen daterade.

Något som författades i samband med en kejsares/kungs kröning, någon som inte var aktuell nio år senare.. klurar på..
Citera
2019-11-18, 21:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Något som författades i samband med en kejsares/kungs kröning, någon som inte var aktuell nio år senare.. klurar på..

En konungen var förvisso centralfigur, men gissningen leder inte rätt ...

1. Till skillnad mot en kröning rör sig detta om en händelse vars förlopp inte gick att förutse på samma sätt.

2. Vi får nog kalla aktuell genre för senbarock, kanske till och med mycket sen, även om än den litterära utvecklingen nog gick lite långsammare i det aktuella landet än på andra håll.
Citera
2019-11-18, 21:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
En konungen var förvisso centralfigur, men gissningen leder inte rätt ...

1. Till skillnad mot en kröning rör sig detta om en händelse vars förlopp inte gick att förutse på samma sätt.

2. Vi får nog kalla aktuell genre för senbarock, kanske till och med mycket sen, även om än den litterära utvecklingen nog gick lite långsammare i det aktuella landet än på andra håll.

Då får man nog utesluta en litterär koppling till franska revolutionen Snarare införandet av enskiftet på Svaneholms slott i Skåne Ska grubbla seriöst nu! Hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in