2019-11-11, 15:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Helt rätt! Sägs ha varit inblandad i fotbollsspelaren Lutz Eigendorfs död.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Erich_Mielke

En bit av Berlinmuren, tysk öl och frågan till dig!

Tackar så mycket! Jag kan ju möjligen försöka skylla förseningen på ölet...

Vem söker vi nu?

1. Förhållandevis populär i sitt land.

2. Var den som hittills haft ett visst högt ämbete längst, innan vederbörande gick vidare till det ännu högre ämbetet.

3. Satte sin prägel på både de internationella relationerna och huvudstaden.
Citera
2019-11-11, 20:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
- - -

Dock förefaller det vara någon form av "arbetarhjälte" och det är kanske inte min bästa gren.

De tenderar att inte vara arbetarnas hjältar heller! (allra minst arbetarklass själva) (Sorry för OT, kunde inte låta bli öppningen for a nice one-liner! .).

On-topic, kör det i den cerebrala hårddisken, det lilla som är kvar... ...kör igenom officiella ämbeten, MEN får för mig att så inte är fallet här...

EDIT: ...semantik... men ändrar mig... "ämbete" implicerar ju "officiellt" s a s....
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-11-11 kl. 20:44.
Citera
2019-11-11, 23:20
Medlem
EgenKupavas avatar
Citat:

Vem söker vi nu?

2. Var den som hittills haft ett visst högt ämbete längst, innan vederbörande gick vidare till det ännu högre ämbetet.

Idi Amin?
Citera
2019-11-11, 23:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
De tenderar att inte vara arbetarnas hjältar heller! (allra minst arbetarklass själva) (Sorry för OT, kunde inte låta bli öppningen for a nice one-liner! .).

On-topic, kör det i den cerebrala hårddisken, det lilla som är kvar... ...kör igenom officiella ämbeten, MEN får för mig att så inte är fallet här...

EDIT: ...semantik... men ändrar mig... "ämbete" implicerar ju "officiellt" s a s....

Det finns ju ett skäl till att jag satte "arbetarhjälte" inom citationstecken.

OnT: Det är absolut officiella ämbeten det rör sig om. Synnerligen så.

Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Idi Amin?

Nej, inte Idi Amin. En generation äldre.

3. Verkade i senaste republiken.

4. Landet drog tillbaka medverkan i internationell tävlan som uttryck av sorg och respekt vid hans frånfälle.
Citera
2019-11-12, 01:19
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:

Vem söker vi nu?

3. Verkade i senaste republiken.

4. Landet drog tillbaka medverkan i internationell tävlan som uttryck av sorg och respekt vid hans frånfälle.

"senaste republiken" tycker jag pekar mot Frankrike, så då borde det vara någon som varit först premiärminister och sedan president där.

När det därtill kommer att ha satt sin prägel på huvudstaden tänker jag spontant på Centre Pompidou... Så: Georges Pompidou???
Citera
2019-11-12, 08:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
"senaste republiken" tycker jag pekar mot Frankrike, så då borde det vara någon som varit först premiärminister och sedan president där.

När det därtill kommer att ha satt sin prägel på huvudstaden tänker jag spontant på Centre Pompidou... Så: Georges Pompidou???

Snyggt och helt rätt resonerat, bra! Visst är det Georges Pompidou som söks. Tror flera av ledtrådarna är självförklarande...

2. Den som innehaft posten som premiärminister längst i Frankrike.
4. Femte (och nuvarande) republiken.
5. Frankrike tillbaka sitt bidrag till Eurovision song contest 1974 då Pompidou avlidit av cancer på sin post som president bara fyra dagar före finalen.

Tråden vidare till dig med äran och middag för två på La Tour d'Argent!
Citera
2019-11-13, 00:33
Medlem
Pansarhyenas avatar
Okej, då söker vi en historisk statsbildning.

1. Namnet (eller i alla fall dess centrala del) lever vidare idag, men inte som namn på en självständig stat.

2. Ett särskilt alfabet skapades för mission i denna statsbildning.

3. Spartacus är en ledtråd som antagligen för dig helt fel. Men det är verkligen en ledtråd, om du bara förmår tänka lite utanför boxen.
Citera
2019-11-13, 15:27
Medlem
Venators avatar
Citat:

1. Namnet (eller i alla fall dess centrala del) lever vidare idag, men inte som namn på en självständig stat.

3. Spartacus är en ledtråd som antagligen för dig helt fel. Men det är verkligen en ledtråd, om du bara förmår tänka lite utanför boxen.

Jag tänker ju på Madedonien (där Spartacus var född) men det finns en självständig stat som heter Nordmakedonien... Men som du beskriver ettan ska det vara "tvärt om" med namnet.
Citera
2019-11-13, 22:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Gissning verkligen "utanför boxen"... CFA..? Spartacus = En slav i ancient Rome. "Dixie" a k a "down under that Mason-Dixon line"...."The Confederates"...

Högt, högt odds emedan tvåan isf en anomali...
Citera
2019-11-14, 02:39
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gissning verkligen "utanför boxen"... CFA..? Spartacus = En slav i ancient Rome. "Dixie" a k a "down under that Mason-Dixon line"...."The Confederates"...

Högt, högt odds emedan tvåan isf en anomali...

Du tänker lite rätt om Spartacus där, men vill du hamna helt rätt får du gå ytterligare ett steg utanför boxen. (Vilket dock inte avslöjar själva statsbildningen, utan regionen den låg i.)

Jag kan väl även nämna att detta var den första egentliga statsbildningen (eller i alla fall den första kända) i det aktuella området.
Citera
2019-11-14, 22:21
Medlem
Pansarhyenas avatar
Det ÄR en svår fråga, så vi tar en ledtråd till:

Den region där namnet på statsbildningen ännu lever vidare har under 1900-talet varit del av inte mindre än fyra olika stater.

Och jag kan väl även hjälpa er lite på traven genom en försäkran om att statsbildningen jag söker knappast är någon av världshistoriens mer välkända. Faktum är att den i Tidens Världshistorias två volymer inte finns utsatt på en enda av de hundratals kartorna (den nämns dock i texten).
Citera
2019-11-14, 22:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Det ÄR en svår fråga, så vi tar en ledtråd till:

Den region där namnet på statsbildningen ännu lever vidare har under 1900-talet varit del av inte mindre än fyra olika stater.

Och jag kan väl även hjälpa er lite på traven genom en försäkran om att statsbildningen jag söker knappast är någon av världshistoriens mer välkända. Faktum är att den i Tidens Världshistorias två volymer inte finns utsatt på en enda av de hundratals kartorna (den nämns dock i texten).

Drar till med Odrysiska kungariket, Thrakien osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in