2019-11-16, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
I USA skiljer man i t.ex. ansökningar till militärtjänst på hudfärg. De tar inte hänsyn till om de vita kommer från Italien eller England.

Ok, då kan man alltså utifrån dessa studier använda oss av benämningarna svarta och vita?
Citera
2019-11-16, 01:21
Medlem
Kan tycke det har varit fallet i min familj. Dock vill jag inte kalla mina föräldrar 'lågintelligenta", men ungefär ganska medels. Min brorsa och jag är mycket mer intellektuellt anlagda. Känns nästan som man blivit adopterad ibland, om det inte hade varit för att det gäller oss båda, och att vår farfar och morfar också skulle kunde räknas som över medels intelligenta. Så jag kan tro på teorin om att intelligens kan vara bunden i recessiva gener som hoppar över enkla generationer.
Citera
2019-11-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Detta är fel, genetik har mycket stor inverkan.

Miljön har en större inverkan än vad folk i den här tråden tror, eller rättare sagt att de kopplar in miljöfaktorer in i genetiken.

Genetiken är enbart en enda sak, du får en sträng aminosyror från mamman och en sträng från pappan. Dessa två strängar är hopbundna aminosyror på ett specifikt sätt utifrån mammans och pappans DNA. Detta är genetiken, inget annat. Genetiskt är har vi DNA som matchar 99% med olika andra primatsläkten, men vi har inte ens snar likhet med dem. Inget annat anses vara genetik.

Miljön kommer sedan att påverka hur dessa två strängar sätts ihop, vilka kromosompar som kommer att aktivera sig, vilka som kommer att stängas av, hur barnets eget DNA producerar rätt sorts proteiner, hur dessa proteiner passar in i andra celler osv.

Genetiken har som du ser en väldigt liten inverkan, då det är miljön som påverkar hur DNAt avkodas och formas.

Grundläggande molekylärgenetik:
https://www.youtube.com/watch?v=_dRXA1_e30o
https://www.youtube.com/watch?v=dFILgg9_hrU
Citera
2019-11-16, 05:17
Medlem
Denna tråd får mig att tänka på avelns kraft bland djur och i växtriket där vi människor har skapat makalösa ting genom genetiskt urval.

Det bör fungera även på människor, rimligtvis bör det gå att avla på människor med egenskaper man eftersträvar.

Aveln har bevisat att genetik i allra hösta grad spelar en jättestor roll för hur avkommans egenskaper kommer bli.
Senast redigerad av MasterXS 2019-11-16 kl. 05:19.
Citera
2019-11-16, 06:53
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
IQ är till hälften ärftligt och till hälften baserad på den yttre miljön.

Ja, men allt handlar om SANNOLIKHET.
En eller två lågintelligenta föräldrar påverkar sannolikt barnets intelligens negativt.
Eller snarare barnets förmåga att tillgodogöra sig kunskap i livet.

Två intelligenta framgångsrika föräldrar påverkar SANNOLIKT barnet i en positiv riktning när det gäller huruvida barnet också får hög intelligens.

Självklart finns undantag, men vem fan vågar chansa?
Citera
2019-11-16, 07:07
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Aveln har bevisat att genetik i allra hösta grad spelar en jättestor roll för hur avkommans egenskaper kommer bli.

Det bevisar också att oavsett var i världen aveln sker, så är det avkommans föräldrar som avgör vilka egenskaper som går i arv.
Citera
2019-11-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Denna tråd får mig att tänka på avelns kraft bland djur och i växtriket där vi människor har skapat makalösa ting genom genetiskt urval.

Det bör fungera även på människor, rimligtvis bör det gå att avla på människor med egenskaper man eftersträvar.

Givetvis går det att selektivt avla fram olika egenskaper hos människor och då även avla fram riktiga raser. Givetvis spelar genetiken en stor roll i avlandet, men du som många andra förstår inte hur denna genetik fungerar.

Det genetiska arvet är enkom det avkomman får när zygoten bildas, sedan tar miljön över och kodar av denna arvsmassa. Om inte miljön har påverkat arvsmassan före befruktningen så kommer miljön att påverka avkomman efter befruktningen.

Du ser:
Från pappa får du en hasch på ATGCCTTTAA- TAGCCTAGGG
Från mamman får du en hasch på CTAAAAGGTT - GTAAGGTACC

Dessa sätts sedan ihop i par, men ibland kan kodningen gå fel och istället för A från pappan får du G och istället för C från mamman får du T. Denna felkodning kan vara liten och denna felkodning kan också förekomma närsom varje cell skall producera nya protein senare i livet. Detta är MILJÖ och inte arv. Du som avkomma kan tidigt i livet få en virusinfektion som gör att de sista A/G A/T i första ledet blir till något helt annat när viruset själv klipper och klistrar dit sitt eget DNA. Detta är också MILJÖ.

Så MILJÖN har den största påverkan på hur människor beter sig (eller vilka organismer som helst.). Titta på de två klippen jag länkade in som är två föreläsningar om just detta ämne.
Citera
2019-11-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det bevisar också att oavsett var i världen aveln sker, så är det avkommans föräldrar som avgör vilka egenskaper som går i arv.

Inte riktigt, då vissa egenskaper kan försvinna och aktiveras beroende på just MILJÖ. Dvs virusinfektioner, joniserande attacker, felavkodning från RNA etc.
Citera
2019-11-16, 11:17
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Inte riktigt, då vissa egenskaper kan försvinna och aktiveras beroende på just MILJÖ.

Exaakt, men om miljön är densamma så har föräldrarnas IQ en avgörande betydelse för barnens IQ.

Och vem fan vågar chansa och spela roulette med sina barns framtid?
Citera
2019-11-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Exaakt, men om miljön är densamma så har föräldrarnas IQ en avgörande betydelse för barnens IQ.

Och vem fan vågar chansa och spela roulette med sina barns framtid?

Miljön kan aldrig vara densamma. I begreppet miljö är det inte bara sociala och ekonomiska faktorer som gäller utan också biologiska faktorer. Miljö är all påverkan på arvsmassan som inte är själva härkomsten av arvsmassan. Vartenda misstag av RNA är miljö.
Citera
2019-11-16, 17:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Miljön har en större inverkan än vad folk i den här tråden tror, eller rättare sagt att de kopplar in miljöfaktorer in i genetiken.

Genetiken är enbart en enda sak, du får en sträng aminosyror från mamman och en sträng från pappan. Dessa två strängar är hopbundna aminosyror på ett specifikt sätt utifrån mammans och pappans DNA. Detta är genetiken, inget annat. Genetiskt är har vi DNA som matchar 99% med olika andra primatsläkten, men vi har inte ens snar likhet med dem. Inget annat anses vara genetik.

Miljön kommer sedan att påverka hur dessa två strängar sätts ihop, vilka kromosompar som kommer att aktivera sig, vilka som kommer att stängas av, hur barnets eget DNA producerar rätt sorts proteiner, hur dessa proteiner passar in i andra celler osv.

Genetiken har som du ser en väldigt liten inverkan, då det är miljön som påverkar hur DNAt avkodas och formas.

Grundläggande molekylärgenetik:
https://www.youtube.com/watch?v=_dRXA1_e30o
https://www.youtube.com/watch?v=dFILgg9_hrU

Innan jag skrev i den här tråden gjorde jag en kortare googling då jag inte ville sprida massa desinformation. Jag kom till slutsatsen att man har gått från att tro ungefär det du förklarar, men man har på senare tid förstått att det inte är så enkelt och att IQ är starkt korrelerat till föräldrarnas IQ. Eller rättare sagt, heretability är starkt korrelerat till föräldrarnas IQ. Däremot finns det även en uppsjö av studier som visar att IQ är starkt korrelerat med föräldrarnas jobb, utbildning, inkomst, m.m.

Men du har rätt i att jag kan varit lite väl kill-gissig när jag skrev att det är direkt fel, och jag kan medge att jag inte har en jävla aning om vilken som väger tyngst. Men att säga att endast miljö är viktigast för IQ är fel, då det är både miljö och genetiska anlag.
Citera
2019-11-16, 18:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Barn brukar oftast likna sina föräldrar väldigt mycket till beteende och intelligens. IQ är till hälften ärftligt och till hälften baserad på den yttre miljön. Men ponera att två kaozföräldrar får ett barn. Vi snackar föräldrar som hoppade av skolan och var kriminella som unga och ofta arbetslösa och var allmänt stökig. Finns det någon chans att barnet blir helt olik föräldrarna och blir en intelligent person som studerar vidare på universitet? Finns det några sådana fall? Har ni några anekdoter?

Skulle vara kul att höra om sådana fall iallafall.
Clark Olofson var ju en rätt skärpt skurk, utbilade sig i finkan men tog ändå den smala vägen.
Man behöver inte vara iqbefriad för att vara skurk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in