Citat:
1. Har tex vita, östasiater (japaner, kineser) och ashkenaziska judar högre IQ än svarta, är det tvärtom eller är det ingen skillnad? Jag pratar om genomsnittlig IQ.
2. Om det är skillnad, hur har man då kunnat fastställa det?
3. Vad kan den eventuella skillnaden bero på?
4. Kan IQ hos en individ tränas upp eller förbättras på något sätt? Om det går, med vilka metoder?
5. Hur stor andel av IQ är ärftligt?
Hoppas jag inte var otydlig på någon punkt.
Vi kan fortsätta diskussionen efter att du upplyst oss. Jag kommer säkert ha följdfrågor.
1. Har tex vita, östasiater (japaner, kineser) och ashkenaziska judar högre IQ än svarta, är det tvärtom eller är det ingen skillnad? Jag pratar om genomsnittlig IQ.
2. Om det är skillnad, hur har man då kunnat fastställa det?
3. Vad kan den eventuella skillnaden bero på?
4. Kan IQ hos en individ tränas upp eller förbättras på något sätt? Om det går, med vilka metoder?
5. Hur stor andel av IQ är ärftligt?
Hoppas jag inte var otydlig på någon punkt.
Vi kan fortsätta diskussionen efter att du upplyst oss. Jag kommer säkert ha följdfrågor.
Du blandar nationalitet, etnicitet och hudfärg hej vilt. Det är olika saker. Inga studier finns därför gjorda för att besvara din första fråga på ett generellt plan. I t.ex. USA har det däremot gjorts studier i olika sammanhang där svarta amerikaner underpresterat i förhållande till vita när man uppmätt IQ. Nationsövergripande IQ-jämförelser finns inte av de skäl som jag angav i mitt förra svar. IQ är en av de normalfördelade egenskaper som har störst hereditär komponent. Siffror varierar mellan 50-80%. IQ anses vara stabilt över tid och ska även om olika värden kan erhållas vid separata testningar inte vara möjligt att höja genom medveten träning*. Däremot är det rimligt att anta att två enäggstvillingar som separerats från födseln och getts olika livsvillkor i form av utbildning, nutrition, social stimulans etc presterar olika på IQ-test.
* Sitter man och nöter matriser på regelbunden basis så blir man dock bättre på denna typ av problemlösning.