Citat:
Säger du som vägrar kommentera data hämtad från SVK som visar att vindkraften inte förmår leverera när energibehovet är som störst och priserna är som högst enbart för att graferna ligger på en blogg som du påstår är klimatförnekande.
Dessutom står det inget om ett framtida elnäts driftsäkerhet, vilket är det jag hel tiden argumenterar för. Så nej, man kan inte ersätta planerbar basenergi med intermittenta väderberoende kraftkällor utan att drastiskt sänka stamnätets driftsäkerhet.
Vindkraftens opålitlighet visar sig tydligt om man betänker att den sveriges genomsnittliga vindkraftsproduktion år 2009 var 288 MWh/h med ett maxvärde på 1057 MWh/h och ett minvärde på ynka 4 MWh/h!
Enstaka timmar fanns det alltså knappt någon vindkraftsel att tillgå i hela sverige, något som motsäger ditt hemsnickrade försäkrande om att "det alltid blåser någonstans i sverige".
Det tyska exemplet visar med all tydlighet på detta.
Under hösten 2011 inträffade en period med mycket svaga vindar under 40 dagar, under denna period genererade vindkraften knappt någon el alls.
Det är dessa perioder av stiltje Oliver Then nämner i den artikel vars slutsats att vindkraften inte är en pålitlig energikälla du förgäves försöker tramsa bort.
Citat:
Nej, det gör den inte.
Jo, rapporten visar att förnybara energislag inte på långa vägar kan ersätta det kommande bortfallet av kärnkraftsproducerad el. Det står uttryckligen för den som förmår läsa och ta in informationen utan att förvanska den.
Citat:
Nej, jag visar eventuella läsare att du vägrar att svara på frågor.
Nej, du visar bara upp din okunnighet genom att dra in ett årligt snittvärde i en diskussion som rör momentana ögonblicksvärden.
Du är den enda som kan besvara din egen ologiska/ovidkommande fråga eftersom det enbart är du som dragit upp ett årligt snittvärde i diskussionen.
Citat:
Du tar till personangrepp när du inser att din argumentation inte håller.
Du har kallat mig lögnare genom hela tråden trots att du aldrig kunnat belägga ditt påstående och jag presenterat källor för all fakta jag lagt fram.
Varvid du dessutom tar till ett pinsamt försök till härskarteknik som tydligt visar att du är oseriös.
Citat:
Säg mig, lille Laurentius, varför ska jag svara på dina frågor när du vägrar svara på mina?
Dina oinsatta frågor kanske inte går att besvara?
Citat:
Ljug inte. Ditt påstående var "Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" men det du nu påstår är något helt annat.
Det är du som ljuger.
Du har försökt slingra dig ur frågan ända sedan jag i inlägg #44 länkade till citatet av Oliver Thens uttalande utan att översätta det till svenska:
https://www.flashback.org/sp68999243
Citat:
Det där stämmer ju inte alls.
Citat:
the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.
According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”
https://notrickszone.com/2018/10/09/...r-experts-say/
Vindkraftshysterin är en tickande bomb som hotar att föröda landets välstånd och ekonomi.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
För att de blir utkonkurrerade!
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
För att de blir utkonkurrerade!
Det där stämmer ju inte alls.
Citat:
the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.
According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”
https://notrickszone.com/2018/10/09/...r-experts-say/
Vindkraftshysterin är en tickande bomb som hotar att föröda landets välstånd och ekonomi.
Där framgår det tydligt hur du nu försöker undkomma fakta som visar att vindkraften aldrig kan ersätta planerbar basenergi p,ga sitt väderberoende. Du är med andra ord en oärlig debattör och en dålig förlorare
Citat:
Säg mig, hur stor andel av installerad effekt kan ett kärnkraftverk garantera?
Multipler mer än väderberoende vind och solkraft kan.
Citat:
Det minsta garanterade mängden är 0 %. Det gäller oavsett vilket kraftslag vi pratar om.
Hur förbättrar ovanstående siffra intermittent väderberoende vindkrafts förmåga att leverera avbrottsfri el?
Citat:
Nej, det har du inte. Bevisa nu att Tyskland råkade ut för ett strömavbrott.
Bevisa nu att ett strömavbrott är den enda form av driftstörning som finns i ett elnät.
Citat:
Energimyndigheten och tusentals andra analytiker håller inte med dig.
Jo! Du har tidigare serverats denna information men vi friskar upp ditt klena minne:
Citat:
Fler vindkraftverk men minskad elproduktion 2018
Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.
Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.
Förr i tiden fanns det mindre vindkraft eftersom vindkraften inte var lika väl utbyggd som idag.