2019-11-13, 11:39
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Lise Nordin tillhör inte vindkraftslobbyn. Attackera budskapet inte budbäraren:

Säger du som vägrar kommentera data hämtad från SVK som visar att vindkraften inte förmår leverera när energibehovet är som störst och priserna är som högst enbart för att graferna ligger på en blogg som du påstår är klimatförnekande.

Dessutom står det inget om ett framtida elnäts driftsäkerhet, vilket är det jag hel tiden argumenterar för. Så nej, man kan inte ersätta planerbar basenergi med intermittenta väderberoende kraftkällor utan att drastiskt sänka stamnätets driftsäkerhet.

Vindkraftens opålitlighet visar sig tydligt om man betänker att den sveriges genomsnittliga vindkraftsproduktion år 2009 var 288 MWh/h med ett maxvärde på 1057 MWh/h och ett minvärde på ynka 4 MWh/h!
Enstaka timmar fanns det alltså knappt någon vindkraftsel att tillgå i hela sverige, något som motsäger ditt hemsnickrade försäkrande om att "det alltid blåser någonstans i sverige".

Det tyska exemplet visar med all tydlighet på detta.
Under hösten 2011 inträffade en period med mycket svaga vindar under 40 dagar, under denna period genererade vindkraften knappt någon el alls.
Det är dessa perioder av stiltje Oliver Then nämner i den artikel vars slutsats att vindkraften inte är en pålitlig energikälla du förgäves försöker tramsa bort.

Citat:
Nej, det gör den inte.

Jo, rapporten visar att förnybara energislag inte på långa vägar kan ersätta det kommande bortfallet av kärnkraftsproducerad el. Det står uttryckligen för den som förmår läsa och ta in informationen utan att förvanska den.

Citat:
Nej, jag visar eventuella läsare att du vägrar att svara på frågor.

Nej, du visar bara upp din okunnighet genom att dra in ett årligt snittvärde i en diskussion som rör momentana ögonblicksvärden.

Du är den enda som kan besvara din egen ologiska/ovidkommande fråga eftersom det enbart är du som dragit upp ett årligt snittvärde i diskussionen.

Citat:
Du tar till personangrepp när du inser att din argumentation inte håller.

Du har kallat mig lögnare genom hela tråden trots att du aldrig kunnat belägga ditt påstående och jag presenterat källor för all fakta jag lagt fram.
Varvid du dessutom tar till ett pinsamt försök till härskarteknik som tydligt visar att du är oseriös.

Citat:
Säg mig, lille Laurentius, varför ska jag svara på dina frågor när du vägrar svara på mina?

Dina oinsatta frågor kanske inte går att besvara?

Citat:
Ljug inte. Ditt påstående var "Visst, vidsnurrorna levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt" men det du nu påstår är något helt annat.

Det är du som ljuger.
Du har försökt slingra dig ur frågan ända sedan jag i inlägg #44 länkade till citatet av Oliver Thens uttalande utan att översätta det till svenska:

https://www.flashback.org/sp68999243

Citat:
Citat:
Citat:
För att de blir utkonkurrerade!

Det där stämmer ju inte alls.

Citat:
the Handelsblatt reports there are “glaring weaknesses” and that wind turbines cannot be relied on to deliver steady power when it’s needed.

According to Oliver Then, Managing Director of the VGB PowerTech Association, citing recent research results which the Handelsblatt has obtained: “The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity.”

https://notrickszone.com/2018/10/09/...r-experts-say/

Vindkraftshysterin är en tickande bomb som hotar att föröda landets välstånd och ekonomi.

Där framgår det tydligt hur du nu försöker undkomma fakta som visar att vindkraften aldrig kan ersätta planerbar basenergi p,ga sitt väderberoende. Du är med andra ord en oärlig debattör och en dålig förlorare

Citat:
Säg mig, hur stor andel av installerad effekt kan ett kärnkraftverk garantera?

Multipler mer än väderberoende vind och solkraft kan.

Citat:
Det minsta garanterade mängden är 0 %. Det gäller oavsett vilket kraftslag vi pratar om.

Hur förbättrar ovanstående siffra intermittent väderberoende vindkrafts förmåga att leverera avbrottsfri el?

Citat:
Nej, det har du inte. Bevisa nu att Tyskland råkade ut för ett strömavbrott.

Bevisa nu att ett strömavbrott är den enda form av driftstörning som finns i ett elnät.

Citat:
Energimyndigheten och tusentals andra analytiker håller inte med dig.

Jo! Du har tidigare serverats denna information men vi friskar upp ditt klena minne:

Citat:
Fler vindkraftverk men minskad elproduktion 2018

Utbyggnadstakten för vindkraft är på väg uppåt igen, trots att elproduktionen från vindkraft minskade under 2018. Minskningen beror på mindre blåst än normalt.

Citat:
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2019/fler-vindkraftverk-men-minskad-elproduktion-2018/
Citera
2019-11-13, 11:39
Medlem
Citat:
Du har inte ens specificerat vilken vindkraftspark du syftar på. Så hur ska jag kunna bistå dig med en källa?

Du har ju själv specificerat vilka vindkraftverk som menas:

Citat:
Till och med vid vindlägen som du kategoriserat som dåliga kan vindkraftsägare göra vinst (Västergötland t.ex).

https://www.flashback.org/p69272206#p69272206

Citat:
Exempel på felsatsningar är byggena av nya kärnreaktorer i Franrike, England och USA. I de länderna är det skattebetalarna som får stå för kostnaderna. I Sverige är det vindkraftsägarna själva som får stå för förlusterna. Bra va?

Ja det är jättebra!! Men det är svenska folket som helhet som kommer att uppleva effekterna av ett elnät med försämrad tillförlitlighet eftersom väder och vind blivit en allt större faktor att väga in.

Citat:
Lägg ner ordmärkeriet. Kan du vänligen bistå mig med en källa till påståendet "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade?"

Du har fått minst fem chanser på dig...

Du har inte rätt att begära källor. Du diskvalificerade dig till den rätten när du RP:ade mitt inlägg där jag gick igenom hela SVK:s effektrapport med hänvisningar till vilken sida informationen fanns för att du enkelt skulle kunna kontrollera den fakta som presenterades.

Citat:
Vilket korkat sätt att räkna på. Du utgår nämligen från att alla tillstånd gäller utbyggnad i dessa 3 783 km^2. Så är inte fallet.

Nej det gör jag inte. Vi diskuterar ju områden med de bästa vindlägena, vilket är 3783 kvadratkilometer. Varför ska man dra in områden med sämre vindlägen i en sådan diskussion?
Det är väl minst lika korkat att räkna in områden där tillstånd aldrig kommer att kunna utfärdas på grund av höjd miljöhänsyn?

Citat:
Europas största vindkraftspark byggs alltså i Piteå. Och du som tidigare påstod att "utbyggnadstakten har ju avtagit."

Jag länkade till tyska exempel. Där har utbyggnadstakten i stort sett avstannat.
Tyskland är som vi alla vet ett "föregångsland" inom "grön energiomställning".
Debacklet Energiewende hintar därför om hur opålitligt ett framtida svenskt elnät kommer att vara den dag då vi lagt ner kärnkraften.

Du är känd för att lämna trådar när du inte längre kan förneka att "grodan är färdigkokt".
Grodan kommer antagligen att känna att den utsätts för kokning redan på nyårsaftonen då Ringhals 2 stängs.

Citat:
Man ska alltså bygga cirka 1 100 verk på 450 km^2 vilket innebär 3 verk per kvadratkilometer. Så glest byggs inte de flesta vindkraftparker men i övre Norrland finns utrymmet så det kan man kosta på sig. Sedan 3 783 / 450 = 8,4 vilket är lite mer än 3, eller hur?

Hur du undersökt om parken ligger i ett område med de bästa vindlägena?
Citera
2019-11-13, 11:44
Medlem
Citat:
Du skrev "Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!" och jag svarade "Visa det då." Kan du vänligen visa vilka av mina "hemsnickarde, killgissade argument" rapporten skjuter ned?

Nej, det kan jag inte eftersom du fått inlägget bortaget genom ett orättfärdigt RP.
Leta upp din egen information. Jag är inte din mamma.

Citat:
Du har fortfarande inte förstått vad det handlar om. Precis som vi i Sverige har underskott på bananer och kaffe kommer vi i framtiden ha underskott på el under vissa perioder. Det underskottet råder vi bot på genom att importera el från grannländer som har överskott. Det jämnar ut sig eftersom vi också kommer exportera vår el när de har underskott.

Nordeuropas väder är som bekant i stort sett likartat vilket gör att alla vindkraftsproducenter har överskott/underskott under samma perioder vilket gör att alla länder som gjort sig beroende av vindkraft måste importera el som kommer från planerbara, ick väderberoende energikällor, exempelvis kärnkraft eller brunkol.

Citat:
Nej:

Citat:
Kapacitetsfaktorn beräknas genom att jämföra turbinens verkliga produktion med den maximala produktionen och uttrycks i procent.

Jo, eftersom turbinens verkliga produktion sker 8 000 av årets 8760 timmar så räknar man med 90%.
Varför ska man räkna med tid då ingen produktion sker?

Citat:
Se ovanstående källhänvisning.

Ok, du kanske inte ljuger. Men du har bevisligen inte förstått vad som står i din källa.

Citat:
Jag tror inte att vindkraftverk är aktiva 90 % av året. Du får gärna komma med en källa som styrker ditt påstående.

Leta själv. Jag är inte din mamma. Det borde vara lätt att hitta eftersom hela energibranschen går efter denna siffra.

Citat:
Du skrev "Jag kommer hädanefter att anmäla dina inlägg som innehåller trams som inte har med trådämnet att skaffa." men det du själv gör är att tramsa. Trots att jag flera gånger tidigare bett dig sluta upp med att försöka sabba tråden.

Jag svarar enbart på dina ständiga beskyllningar, härskarteknik och trams.

Citat:
Ser du något fel i ovanstående?

Nej, exemplet visar med all tydlighet att sveriges historiskt sett pålitliga oberoende av energiimport är en saga all.

Citat:
Enligt din logik skulle Sverige också behöva statligt subventionerade bananplantager eftersom vi importerar bananer. Men det argumentet ville du inte bemöta utan svarade "ta det i fruktforumet".

Ta det i fruktforumet istället är du snäll....

Citat:
Sverige har idag ett underskott av el ett cirka 20 - 30 timmar per år. Resten av tiden exporterar vi. Du kan själv verifiera att mina siffror är korrekta genom att leta upp dokumentet Statistik per elområde och timme, 2019 (xls) på SVK:s sajt.

Var går gränsen där du skulle uppleva kraftnätet som opålitligt?
340-350 dagar med ströavbrott per år?

Citat:
Att bygga ny kärnkraft för att täcka upp för 20 - 30 timmars underskott är inte rimligt eftersom vi då skulle få en massiv och mycket olönsam överproduktion av el. Istället är det mycket bättre att vi, 20 - 30 timmar om året, importerar el och att vi resten av tiden exporterar.

Det finns precis som SVK har kommit fram till inga garantier att grannländerna kan exportera el när nordeuropeiska länder som förlitat sig på vindkraft samtidigt har underskott.

Citat:
Nej, den extra produktionen av billig vindkraftsel kommer ersätta förlusten av dyr kärnkraftsel.

Nej, den som förstår något om ekonomi vet att när överskott råder så sjunker priserna mot noll.

Citat:
Jag håller med. Därför bör inte kärnkraften byggas ut eftersom nya verk mest skulle tjäna rollen som olönsam reservkraft.

Vi behöver inget tredje ben att stå på. Vindkraften är överflödig och leder till en försämrad pålitlighet när det gäller el eftersom vädret styr tillgången.

Citat:
Nej, och inget i det jag skrivit kan tolkas som att det är min åsikt. Vänligen läs vad jag skriver innan du svarar.

Din åsikt leder ofelbart till ett försämrat energiläge.

Citat:
Sverige har fortfarande världens tionde högsta elförbrukning per capita. Genom att minska användningen av direktverkande el för uppvärmning kan elförbrukningen minska drastiskt:

Hur stor besparing kan man göra? Källa tack.
Citera
2019-11-13, 11:48
Medlem
Citat:
Inget tyder på att Tyskland kommer öka sitt kolberoende. Ett kolföretag vill bygga ett nytt dagbrott på sin egen mark eftersom det gamla har tömts. Det betyder inte att Tyskland kommer öka sitt kolberoende.

Kolberoendet ökade vid införandet av energiewende.
25 nya kolkraftverk planerades att byggas för att kompensera bortfallet av kärnkraften.
Var ska man ta sin energi ifrån när alla reaktorer stängts?

Citat:
Det betyder att man har vattenkraft att tillgå samt att man har möjlighet att importera el.

Precis som jag skrev.

8,7% vattenkraft täcker ju inte på långa vägar behoven. Den skandinaviska vattenkraften utgör 70% av europas bestånd, ändå klarar inte vattenkraften av att i snitt fylla mer än runt 40% av de inhemska energibehoven årligen.

Citat:
Vilka källor styrker ditt påstående om att ett trendbrott inträffat?

Den källa jag presenterade.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2019-11-13 kl. 11:57.
Citera
2019-11-15, 08:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Säger du som vägrar kommentera data hämtad från SVK som visar att vindkraften inte förmår leverera när energibehovet är som störst och priserna är som högst enbart för att graferna ligger på en blogg som du påstår är klimatförnekande.

Kan du inte bemöta argumenten från Lise Nordin som jag citerade istället för att skjuta på budbäraren?

Citat:
Dessutom står det inget om ett framtida elnäts driftsäkerhet

Jo, det gör det:

"De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.”"

och

"Den förnybara elen klarar en kall vinterdag

Sverige har goda förutsättningar att fortsätta bygga ut förnybar energi som vindkraft och solenergi för att tillsammans med vattenkraften och bioenergi säkerställa vårt elbehov. Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt. Ett förnybart elsystem kommer att ha större variationer i elproduktionen men dessa kan hanteras genom att använda vattenkraften som reglerkraft, energilagring i exempelvis batterier eller vätgas, efterfrågeflexibilitet och ökad sammanlänkning med kablar till våra grannländer."

Kan du försöka bemöta dessa argument?

Citat:
Vindkraftens opålitlighet visar sig tydligt om man betänker att den sveriges genomsnittliga vindkraftsproduktion år 2009 var 288 MWh/h med ett maxvärde på 1057 MWh/h och ett minvärde på ynka 4 MWh/h!

Varför refererar du till tio år gamla siffror? Har du inga nya att komma med?

Citat:
Enstaka timmar fanns det alltså knappt någon vindkraftsel att tillgå i hela sverige, något som motsäger ditt hemsnickrade försäkrande om att "det alltid blåser någonstans i sverige".

Förr i tiden fanns det mindre vindkraft eftersom vindkraften inte var lika väl utbyggd som idag.

Citat:
Citat:
Nej, det gör den inte.

Jo, rapporten visar att förnybara energislag inte på långa vägar kan ersätta det kommande bortfallet av kärnkraftsproducerad el.

Du kanske har glömt vad diskussionen handlade om? Låt mig påminna dig:

"Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet."

Ohederlig som du är refererar du till en rapport från SVK som inte ger minsta stöd till ditt påstående.

Citat:
Citat:
Nej, jag visar eventuella läsare att du vägrar att svara på frågor.

Nej, du visar bara upp din okunnighet genom att dra in ett årligt snittvärde i en diskussion som rör momentana ögonblicksvärden.

Icke. Jag har bett dig svara på två enkla frågor:

Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig.

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %.

Sant eller falskt?

Kan du tänka dig att svara på frågorna?

Citat:
Citat:
Du tar till personangrepp när du inser att din argumentation inte håller.

Du har kallat mig lögnare genom hela tråden trots att du aldrig kunnat belägga ditt påstående och jag presenterat källor för all fakta jag lagt fram.

Jodå. Exempelvis ljög du när du medvetet förvanskade Oliver Thens uttalande. Du har också ljugit när du påstått att källor gett stöd för dina påståenden. När jag undersökt dem har det visat sig att så inte varit fallet.

Men ditt största fel är såklart att du helt enkelt hittar på. Du kommer med påståenden tagna ur luften som du inte har källor till men som du ändå tycker att jag ska motbevisa.

Citat:
Citat:
Säg mig, lille Laurentius, varför ska jag svara på dina frågor när du vägrar svara på mina?

Dina oinsatta frågor kanske inte går att besvara?

Det tvivlar jag på. De två frågorna du fått i det här inlägget till exempel är inte alls omöjliga att besvara. Kanske lider du av något handikapp som gör det omöjligt för just dig att besvara dem? Det kan inte jag veta isåfall.

Citat:
Det är du som ljuger.
Du har försökt slingra dig ur frågan ända sedan jag i inlägg #44 länkade till citatet av Oliver Thens uttalande utan att översätta det till svenska:

"The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity"

men du översatte det till

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."

I inlägget (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson anger du att källan till ovanstående påstående är Oliver Then.

Citat:
Där framgår det tydligt hur du nu försöker undkomma fakta som visar att vindkraften aldrig kan ersätta planerbar basenergi p,ga sitt väderberoende.

Jo, tack. Jag har förstått att du inte tror det. Du behöver inte upprepa dig.

Citat:
Citat:
Säg mig, hur stor andel av installerad effekt kan ett kärnkraftverk garantera?

Multipler mer än väderberoende vind och solkraft kan.

Så ett kärnkraftverk kan aldrig råka ut för ett oplanerat driftstopp?

Citat:
Citat:
Nej, det har du inte. Bevisa nu att Tyskland råkade ut för ett strömavbrott.

Bevisa nu att ett strömavbrott är den enda form av driftstörning som finns i ett elnät.

Du kan först försöka bevisa att Tyskland råkat ut för en driftstörning överhuvudtaget.

Citat:
Citat:
Energimyndigheten och tusentals andra analytiker håller inte med dig.

Jo!

Citat:
Goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem
Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet. Men för att lyckas krävs mer långsiktiga spelregler och tillståndsprocesser, samt öppenhet för nya affärsmöjligheter. Det konstaterar Energimyndigheten i en ny rapport.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/goda-forutsattningar-for-ett-100-procent-fornybart-elsystem/

Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt. Eftersom du inte tror att det är möjligt håller inte Energimyndigheten med dig.
Citera
2019-11-15, 08:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du har ju själv specificerat vilka vindkraftverk som menas:

Jag har skrivit att det uppenbart är möjligt att göra vinst på vindkraft i Västergötland. Hade det inte varit det hade inte Västergötland varit det landskap med flest vindkraftverk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vastsverige-bast-pa-vindkraft

Ett specifikt exempel på ett bolag som äger vindkraftverk i Västergötland och gör vinst är Slättens Vind AB:

https://www.svd.se/bors/detail.php?insref=2889411

Citat:
Citat:
Exempel på felsatsningar är byggena av nya kärnreaktorer i Franrike, England och USA. I de länderna är det skattebetalarna som får stå för kostnaderna. I Sverige är det vindkraftsägarna själva som får stå för förlusterna. Bra va?

Ja det är jättebra!! Men det är svenska folket som helhet som kommer att uppleva effekterna av ett elnät med försämrad tillförlitlighet eftersom väder och vind blivit en allt större faktor att väga in.

Nej, det kommer inte det svenska folket att få uppleva. Ditt påstående blir inte mer sant bara för att du upprepar det.

Citat:
Citat:
Lägg ner ordmärkeriet. Kan du vänligen bistå mig med en källa till påståendet "Dessutom har man tvingats revidera ner kraven för vad som anses vara bra vindlägen eftersom de bästa redan är exploaterade?"

Du har fått minst fem chanser på dig...

Du har inte rätt att begära källor.

Nähä? Och varför ska jag ödsla tid på att diskutera med en tomte som hittar på saker han tagit direkt ur luften?

Citat:
Du diskvalificerade dig till den rätten när du RP:ade mitt inlägg där jag gick igenom hela SVK:s effektrapport

Jag är inte förvånad över att moderatorerna tar bort dina inlägg men det är inget du kan skylla på mig. kanske får ha dem kvar om du börjar argumentera sakligt och slutar tramsa? Det kan ju vara värt ett försök iallafall.

Citat:
Citat:
Vilket korkat sätt att räkna på. Du utgår nämligen från att alla tillstånd gäller utbyggnad i dessa 3 783 km^2. Så är inte fallet.

Nej det gör jag inte. Vi diskuterar ju områden med de bästa vindlägena, vilket är 3783 kvadratkilometer. Varför ska man dra in områden med sämre vindlägen i en sådan diskussion?

Av det enkla skäl att de flesta tillståndsansökningar antagligen inte gäller för vindkraft inom riksintressena (de 3 783 km^2 vi diskuterar).

Citat:
Citat:
Europas största vindkraftspark byggs alltså i Piteå. Och du som tidigare påstod att "utbyggnadstakten har ju avtagit."

Jag länkade till tyska exempel. Där har utbyggnadstakten i stort sett avstannat.

Enligt Deutsche Welle är anledningen långa tillståndsprocesser och protester - inte att vindkraften inte skulle vara lönsam:

Citat:
The German wind energy industry federation BWE estimates that wind farms with a total capacity of 11 gigawatts are currently waiting for approval. Until a few years ago, licenses were granted within 10 months. But the process now takes over two years as many wind projects are held up by legal disputes.

Local pressure groups are suing because they find some of the new projects are being built too close to residential areas. In the southern German state of Bavaria, for example, the regional government has imposed a so-called 10H ban on new installations, which stipulates that the distance between a turbine and a settlement must be a minimum of 10 times the height of the turbine.

https://www.dw.com/en/german-wind-energy-stalls-amid-public-resistance-and-regulatory-hurdles/a-50280676

Högerextrema partier har vunnit mark i Tyskland och de är motståndare till alla former av satsningar på förnybar energi.

Citat:
Citat:
Man ska alltså bygga cirka 1 100 verk på 450 km^2 vilket innebär 3 verk per kvadratkilometer. Så glest byggs inte de flesta vindkraftparker men i övre Norrland finns utrymmet så det kan man kosta på sig. Sedan 3 783 / 450 = 8,4 vilket är lite mer än 3, eller hur?

Hur du undersökt om parken ligger i ett område med de bästa vindlägena?

Ja, och det gör den. Åtminstone delar av den.
Citera
2019-11-15, 09:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Du skrev "Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!" och jag svarade "Visa det då." Kan du vänligen visa vilka av mina "hemsnickarde, killgissade argument" rapporten skjuter ned?

Nej, det kan jag inte eftersom du fått inlägget bortaget genom ett orättfärdigt RP.
Leta upp din egen information. Jag är inte din mamma.

Jag slutsatsen att du hittade på som vanligt.

Citat:
Citat:
Du har fortfarande inte förstått vad det handlar om. Precis som vi i Sverige har underskott på bananer och kaffe kommer vi i framtiden ha underskott på el under vissa perioder. Det underskottet råder vi bot på genom att importera el från grannländer som har överskott. Det jämnar ut sig eftersom vi också kommer exportera vår el när de har underskott.

Nordeuropas väder är som bekant i stort sett likartat vilket gör att alla vindkraftsproducenter har överskott/underskott under samma perioder vilket gör att alla länder som gjort sig beroende av vindkraft måste importera el som kommer från planerbara, ick väderberoende energikällor, exempelvis kärnkraft eller brunkol.

Återigen kommer du med påståenden tagna ur luften. Nordeuropas väder är inte alls i "stort sett likartat" och även om det vore det spelar det ingen roll. Det som spelar roll är om vindhastigheten oftast är ungefär densamma i hela Nordeuropa och det är den inte.

Citat:
Citat:
Kapacitetsfaktorn beräknas genom att jämföra turbinens verkliga produktion med den maximala produktionen och uttrycks i procent.

Jo, eftersom turbinens verkliga produktion sker 8 000 av årets 8760 timmar så räknar man med 90%. Varför ska man räkna med tid då ingen produktion sker?

Läser du det du besvarar? "Kapacitetsfaktorn beräknas genom att jämföra turbinens verkliga produktion med den maximala produktionen och uttrycks i procent." Den maximala produktionen för ett vindkraftverk med en installerad effekt på 3 MW är 3 * 24 * 365 = 26,3 GWh. Om verket ett visst år bara producerar 10 GWh blir dess kapacitetsfaktor 10 / 26,3 = 38 %.

Hur ofta turbinen snurrar har inte ett jota med kapacitetsfaktorn att göra.

Citat:
Citat:
Ser du något fel i ovanstående?

Nej, exemplet visar med all tydlighet att sveriges historiskt sett pålitliga oberoende av energiimport är en saga all.

Du har alltså missat att Sverige inte är "en isolerad ö?"

Citat:
Citat:
Sverige har idag ett underskott av el ett cirka 20 - 30 timmar per år. Resten av tiden exporterar vi. Du kan själv verifiera att mina siffror är korrekta genom att leta upp dokumentet Statistik per elområde och timme, 2019 (xls) på SVK:s sajt.

Var går gränsen där du skulle uppleva kraftnätet som opålitligt?
340-350 dagar med ströavbrott per år?

Vet ej vad det har med saken att göra. Det normala är att man upplever cirka tre till fem strömavbrott per år beroende på var man bor i Sverige. Oftast rör det sig om planerade strömavbrott men oplanerade är heller inte ovanliga.

Det är tillräckligt driftsäker för mig och de flesta privatpersoner. Kräver man ännu högre tillförlitlighet tycker jag att man nog kan betala för det själv.

Citat:
Citat:
Att bygga ny kärnkraft för att täcka upp för 20 - 30 timmars underskott är inte rimligt eftersom vi då skulle få en massiv och mycket olönsam överproduktion av el. Istället är det mycket bättre att vi, 20 - 30 timmar om året, importerar el och att vi resten av tiden exporterar.

Det finns precis som SVK har kommit fram till inga garantier att grannländerna kan exportera el när nordeuropeiska länder som förlitat sig på vindkraft samtidigt har underskott.

Det finns heller inga garantier för ett kärnkraftverk faktiskt skulle producera el den dagen då vi behövde det.

Men visst, vi skulle kunna bygga ett gigantiskt kolkraftverk(!) mitt i Sverige med ett lager på tiotusen ton kol. Det skulle vi låta stå oanvänt bara för att blidka er sannolikhetsdyslektiker som tjatar om "Tääääänkk om!! Tänk om inget funkar samtidigt och inga grannländer vill exportera el och det inte blåser och solen inte skiner och all vattenkraft har sinat?!?!?!"

Tänk om det skulle bli så. Då skulle vi fixa elförsörjningen genom att elda med kol.

Självklart skulle aldrig någonsin ovanstående scenario inträffa och kolkraftverket skulle stå oanvänt. Men det skulle täppa till truten på de som inte litar på sannolikhetskalkyler.

Citat:
Citat:
Jag håller med. Därför bör inte kärnkraften byggas ut eftersom nya verk mest skulle tjäna rollen som olönsam reservkraft.

Vi behöver inget tredje ben att stå på. Vindkraften är överflödig och leder till en försämrad pålitlighet när det gäller el eftersom vädret styr tillgången.

Vilka "vi" är vet jag inte. Marknaden anser nämligen att "vi" behöver vindkraft och det får du allt finna dig i. Eller tänker du dig att vindkraften i "sann kommunistisk anda" ska förbjudas?

Citat:
Citat:
Nej, och inget i det jag skrivit kan tolkas som att det är min åsikt. Vänligen läs vad jag skriver innan du svarar.

Din åsikt leder ofelbart till ett försämrat energiläge.

Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt.

Citat:
Citat:
Sverige har fortfarande världens tionde högsta elförbrukning per capita. Genom att minska användningen av direktverkande el för uppvärmning kan elförbrukningen minska drastiskt:

Hur stor besparing kan man göra? Källa tack.

Läs Energimyndighetens rapport:

https://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/bostader/energistatistik-for-smahus-2016.pdf

Betänk också att om du minskar den direktverkande elen får det en mycket stor effekt på elförbrukningen under topplasttimmen.
Citera
2019-11-15, 09:43
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Kolberoendet ökade vid införandet av energiewende.

Usch! Inte ljuga. https://www.ceicdata.com/en/indicator/germany/coal-consumption

Citat:
25 nya kolkraftverk planerades att byggas för att kompensera bortfallet av kärnkraften.
Var ska man ta sin energi ifrån när alla reaktorer stängts?

25 stycken? Det låter väldigt mycket med tanke på att Tyskland bara har 84 stycken kolkraftverk.

https://www.latimes.com/world/europe/la-fg-germany-coal-power-20190126-story.html

Jag tror dig inte men jag tror heller inte att du har någon källa så jag skiter i att fråga.

Citat:
Citat:
Det betyder att man har vattenkraft att tillgå samt att man har möjlighet att importera el.

Precis som jag skrev.

8,7% vattenkraft täcker ju inte på långa vägar behoven.

Ingen har påstått att Tyskland ska drivas med vattenkraft allena. Det finns många andra förnybara energislag som Tyskland har att tillgå.

Citat:
Citat:
Vilka källor styrker ditt påstående om att ett trendbrott inträffat?

Den källa jag presenterade.

Någon källa presenterade du inte utan det var bara den tolkningen du gjorde utifrån en enda datapunkt.
Citera
2019-11-15, 12:42
Medlem
Citat:
Kan du inte bemöta argumenten från Lise Nordin som jag citerade istället för att skjuta på budbäraren?

Nej, varför skulle jag? Du har exempelvis inte bemött de inlägg där jag länkat till Elsa Widding.

Citat:
Jo, det gör det:

"De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.”"

Nej, det där citatet har du klippt ut från din favoritextremist Lise Nordins agendabaserade artikel vilket bevisas av att meningen "de har minst sagt uppförsbacke" inte står att finna i SVK:s rapport.

Hur hög är graden av försörjningstrygghet enligt SVK?
Lise Nordins uppfattning om elnätets pålitlighet är egal då MP kan tänka sig att medborgarna kan få stå utan sitt morgonkaffe kalla vinterdagar när det inte blåser.

Citat:
och

"Den förnybara elen klarar en kall vinterdag

Sverige har goda förutsättningar att fortsätta bygga ut förnybar energi som vindkraft och solenergi för att tillsammans med vattenkraften och bioenergi säkerställa vårt elbehov. Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt. Ett förnybart elsystem kommer att ha större variationer i elproduktionen men dessa kan hanteras genom att använda vattenkraften som reglerkraft, energilagring i exempelvis batterier eller vätgas, efterfrågeflexibilitet och ökad sammanlänkning med kablar till våra grannländer."

Kan du försöka bemöta dessa argument?

Fortfarande saxat från miljöextremistens artikel.
Enkelt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med reglerkraft tillgängligt för att förverkliga fantasierna om ett driftsäkert elnät helt baserat på vind och solkraft.
Vattenkraften används redan som reglerkraft, så uttalandet visar tydligt vilken kunskap Lise har inom ämnet.
För att förverkliga Lises framtidsvision krävs utbyggnad av de återstående älvar som det tagits politiska beslut att aldrig bygga ut, något som skulle leda till enorm påverkan på den biologiska mångfalden och därigenom nullifiera vindkraftens miljöfördelar.
Att i någon större utsträckning använda småskalig vattenkraft som reglerkraft är orealistiskt eftersom den inte har samma leveranssäkerhet som storskalig vattenkraft då lagringsmagasin och regleringsmöjligheter oftast saknas.

Citat:
Varför refererar du till tio år gamla siffror? Har du inga nya att komma med?

Kan du leva med strömavbrott under längre perioder var tionde år?
10 år gamla siffror är bättre än inga (du presenterar ju inga, enbart gissningar).
Vädret har dessutom inte förändrats så mycket under dessa 10 år, det viktiga i sammanhanget är att visa på att vindkraften inte förmår ersätta planerbar baskraft!

Citat:
Förr i tiden fanns det mindre vindkraft eftersom vindkraften inte var lika väl utbyggd som idag.

Vad spelar det för roll när siffrorna tydligt visar på en förändring i hela landets mängd producerad vindkraftel med en faktor på 264 (1057 MWh/h och ett minvärde på ynka 4 MWh/h!) , vilket tydligt visar att vindkraften omöjligt kan ersätta kärnkraften som basenergi om man vill upprätthålla någon form av pålitlighet.
Du vet väl att t,om vindsnurrorna stannar när det är strömavbrott?

Citat:
Du kanske har glömt vad diskussionen handlade om? Låt mig påminna dig:

"Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet."

Ohederlig som du är refererar du till en rapport från SVK som inte ger minsta stöd till ditt påstående.

Det är ju helt uppenbart om man betänker att hela sveriges vindkraftsbestånd endast förmådde leverera ynka 4 MWh/h under den period som tidigare omnämnts.

Citat:
Icke. Jag har bett dig svara på två enkla frågor:

Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig.

Sant eller falskt?

Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.

Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %.

Sant eller falskt?

Kan du tänka dig att svara på frågorna?

Idiotiskt. Du förstår vekligen inte att du gör bort fullständigt!!!

Varför ställer du inte upp SVK:s motsvarande siffra gällande det svenska vindkraftsbeståndet (kommer inte ihåg vilket år det gällde nu) som låg på 0,4% i varje givet tillfälle?

Citat:
Jodå. Exempelvis ljög du när du medvetet förvanskade Oliver Thens uttalande. Du har också ljugit när du påstått att källor gett stöd för dina påståenden. När jag undersökt dem har det visat sig att så inte varit fallet.

Dumsnack. Kommentera det faktum att tysk vindkraft enbart är kapabel att leverera 1% av installerad
effekt i varje givet ögonblick!

Citat:
Men ditt största fel är såklart att du helt enkelt hittar på. Du kommer med påståenden tagna ur luften som du inte har källor till men som du ändå tycker att jag ska motbevisa.

Ditt största problem är att vem som helst som till äventyrs orkar följa denna, av dig söndertramsade tråd lätt kan se att jag presenterat källor för vad jag har påstått.
Det ska dessutom läggas till att du orättfärdigt rapporterar inlägg och får dem borttagna vilket gör dig till den kanske mest oärliga debattören på detta forum (vilket inte säger lite).

Citat:
Det tvivlar jag på. De två frågorna du fått i det här inlägget till exempel är inte alls omöjliga att besvara. Kanske lider du av något handikapp som gör det omöjligt för just dig att besvara dem? Det kan inte jag veta isåfall.

Skulle du inte dra ner på personangreppen? Är medicinen möjligen slut eller är det socialbidraget som redan sinat nu när det är fredag och allt?

Citat:
"The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity"

men du översatte det till

"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."

Lite efterblivet oärlig? Argumentet finns i massor av inlägg som du undvikit att besvara.
Nu försöker du ta dig ur knipan genom att påstå att jag presenterat argumentet på ett sätt som du tagit ur sitt sammanhang.
Jag visade i ett tidigare inlägg att jag inte översatte citatet i ursprungsinlägget, vilket gör dig till en patetisk lögnare.
Svara nu på frågan vad "The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity" innebär för vindkraftens pålitlighet oavsett var snurrorna befinner sig!

Citat:
Jo, tack. Jag har förstått att du inte tror det. Du behöver inte upprepa dig.

Jag vet, du förmår ju inte ta till dig information oavsett vilket språk som den levereras på.

Citat:
Så ett kärnkraftverk kan aldrig råka ut för ett oplanerat driftstopp?

Kan du inte försöka dra ner diskussionen till bäbisnivå nu när vi ändå passerat sandelådestadiet?

Citat:
Du kan först försöka bevisa att Tyskland råkat ut för en driftstörning överhuvudtaget.

Jag har ju redan gjort det!
Citera
2019-11-15, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att det uppenbart är möjligt att göra vinst på vindkraft i Västergötland. Hade det inte varit det hade inte Västergötland varit det landskap med flest vindkraftverk.

Hur stor är vinsten?

Citat:
Nähä? Och varför ska jag ödsla tid på att diskutera med en tomte som hittar på saker han tagit direkt ur luften?

Varför ska jag ödsla tid på att servera ett arbetslöst psykfall information som han ändå rapporterar och får borttaget?

Citat:
Av det enkla skäl att de flesta tillståndsansökningar antagligen inte gäller för vindkraft inom riksintressena (de 3 783 km^2 vi diskuterar).

Varför drar du in dem då när diskussionen handlar om något helt annat?

Citat:
Enligt Deutsche Welle är anledningen långa tillståndsprocesser och protester - inte att vindkraften inte skulle vara lönsam:

Antalet avgjorda tillståndsansökningar för vindkraftparker i sverige har minskat från närmare 50 parker 2014 och 2015 till mellan 25–35 parker 2017–2018.
Utbyggnationstakten klingar med andra ord av.

Citat:
Högerextrema partier har vunnit mark i Tyskland och de är motståndare till alla former av satsningar på förnybar energi.

Jahapp.

Citat:
Ja, och det gör den. Åtminstone delar av den.

Källa?
Citera
2019-11-15, 12:45
Medlem
Citat:
Jag slutsatsen att du hittade på som vanligt.

Ta din medicin!!

Citat:
Återigen kommer du med påståenden tagna ur luften. Nordeuropas väder är inte alls i "stort sett likartat" och även om det vore det spelar det ingen roll. Det som spelar roll är om vindhastigheten oftast är ungefär densamma i hela Nordeuropa och det är den inte.

Jo det är det. Du ljuger som vanligt.

Citat:
Läser du det du besvarar? "Kapacitetsfaktorn beräknas genom att jämföra turbinens verkliga produktion med den maximala produktionen och uttrycks i procent." Den maximala produktionen för ett vindkraftverk med en installerad effekt på 3 MW är 3 * 24 * 365 = 26,3 GWh. Om verket ett visst år bara producerar 10 GWh blir dess kapacitetsfaktor 10 / 26,3 = 38 %.

Hur ofta turbinen snurrar har inte ett jota med kapacitetsfaktorn att göra.

Du tramsar helt sönder tråden med dina förvirrade inlägg.
Du påstod att vindkraftverk är aktiva 100% av årets alla timmar:

Citat:
Then uttalar sig om den tillförlitligt tillgängliga vindkraften, något helt annat än det du yrar om.

Det bloggen skrev är att mindre än en procent av alla vindkraftverk i Tyskland producerade el året om. Det betyder att om ett visst hus hade fått all sin el från ett visst vindkraftverk hade sannolikheten att huset drabbats av ett eller flera strömavbrott varit högre än 99 %. Det är inte något märkvärdigt påstående utan en självklar konsekvens av att den genomsnittliga utnyttjandegraden för vindkraft bara är mellan 20 och 50 %.
Det du skrev var att det aldrig var mer än 1 % av vindkraften som var igång samtidigt.

Branschen räknar med att vindkraftverken endast är aktiva 90% av årets timmar, vilket bevisar att din hemsnickrade förklaring till Oliver Thens avslöjande att tysk vindkraft endast levererar 1% av installerad effekt i varje givet ögonblick är rent skitsnack.

Citat:
Du har alltså missat att Sverige inte är "en isolerad ö?"

Du har alltså missat att exemplet med all tydlighet att sverige inte längre förmår säkra sitt energibehov med inhemsk energiproduktion?

Citat:
Vet ej vad det har med saken att göra. Det normala är att man upplever cirka tre till fem strömavbrott per år beroende på var man bor i Sverige. Oftast rör det sig om planerade strömavbrott men oplanerade är heller inte ovanliga.
¨

Hur många/långa strömavbrott kan du tänka dig att leva med?

Citat:
Det är tillräckligt driftsäker för mig och de flesta privatpersoner. Kräver man ännu högre tillförlitlighet tycker jag att man nog kan betala för det själv.

Kärnkraften är ju fortfarande i drift.

Citat:
Det finns heller inga garantier för ett kärnkraftverk faktiskt skulle producera el den dagen då vi behövde det.

Jo det gör det. Sverige har till stora delar pålitlig kärnkraft att tacka för det välstånd vi upplevt, dessutom det faktum att vi varit självförsörjande när det gäller el. Något som nu förbyts.

Citat:
Men visst, vi skulle kunna bygga ett gigantiskt kolkraftverk(!) mitt i Sverige med ett lager på tiotusen ton kol. Det skulle vi låta stå oanvänt bara för att blidka er sannolikhetsdyslektiker som tjatar om "Tääääänkk om!! Tänk om inget funkar samtidigt och inga grannländer vill exportera el och det inte blåser och solen inte skiner och all vattenkraft har sinat?!?!?!"

Tänk om det skulle bli så. Då skulle vi fixa elförsörjningen genom att elda med kol.

Självklart skulle aldrig någonsin ovanstående scenario inträffa och kolkraftverket skulle stå oanvänt. Men det skulle täppa till truten på de som inte litar på sannolikhetskalkyler.

Mmmmm, du har haft fel om i stort sett allt du påstått aldrig kan hända så varför bör vi lia på dina agendabaserade fantasier nu?
Sverige byggde redan på 70-talet bort sitt oljeberoende.
Innan kärnkraften byggdes så var 75% av energiförsörjningen oljeberoende.
Vindkraften behövs helt enkelt inte ens i ett miljöperspektiv då vi redan sedan länge uppnått de miljömål alla länder strävar efter och siktar på att ha genomfört först 2045.

Citat:
Vilka "vi" är vet jag inte. Marknaden anser nämligen att "vi" behöver vindkraft och det får du allt finna dig i. Eller tänker du dig att vindkraften i "sann kommunistisk anda" ska förbjudas?

Det minskade antalet inkomna ansökningar visar tydligt att byggnationstakten precis som i tyskland även här dalar.

Citat:
Energimyndigheten konstaterar att ett 100 % förnybart elsystem är möjligt.

Visst, men var finns konsekvensanalyserna rörande elnätets pålitlighet och det faktum att det inte finns tillräckligt med tillgänglig mark för att bygga ut mängden vindkraftverk till den planerade?

Citat:
Mot bakgrund av att Sverige har gott om bra vindlägen och att
vindkraftens markanspråk ännu är små är det lätt att få uppfattningen att
det därmed finns mycket stora ytor tillgängliga för den vindkraftsutbyggnad som kommer behövas för att nå 100 procent förnybar elproduktion. En mycket stor del av Sveriges yta, minst 98 procent,
omfattas dock av anspråk från andra intressen.

Den spridda bebyggelsen delar dessutom upp landskapet i många små områden, som dessutom i många fall har bostäder inom sig. Detta gör att stora arealer inte är tillgängliga för vindkraft jämfört med landskap som har en mer samlad bebyggelse.
Bebyggelsen i Sverige sammanfaller också i många fall med områden som
har de bästa vindlägena.
Det gäller framför allt i södra Sverige, längs
västkusten, Skåne, Öland, Gotland och slättlandskapen kring Vänern och
Vättern. All infrastruktur (tätorter, bostäder, flygplatser, vägar, järnvägar
och elnät), tar upp cirka hälften av Sveriges yta om man räknar med de
buffertzoner som normalt krävs.

För att få en översiktlig bild av potentiella intressekonflikter mellan
vindkraftsutbyggnaden och olika intressen genomfördes en första
övergripande GIS-analys som omfattar de nationella intressen som
beskrivits ovan. Resultatet av analysen visas i Figur 144. Om
utgångspunkten för goda vindlägen är de kriterier som Energimyndigheten
använde vid utpekande av riksintresse vindbruk 2013 (minst 7,2 m/s vid
100 meters höjd), så finns det totalt drygt 40 000 km2
goda vindlägen. Mer än hälften av dessa ytor försvinner på grund av infrastrukturens markbehov
(inklusive buffertzoner), framför allt i södra Sverige. Om vi sedan
undantar alla områden som har något annat intresse försvinner 97 procent av de goda vindlägena. Då återstår endast drygt 1 000 km2 av de goda vindlägena, vilket inte är en tillräckligt stor yta för vindkraftsproduktion motsvarande 100 TWh.

https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=133470

Citat:
Läs Energimyndighetens rapport:

Läs den själv.

Citat:
Betänk också att om du minskar den direktverkande elen får det en mycket stor effekt på elförbrukningen under topplasttimmen.

Jag har tidigare länkat till information som visar att de stora besparningarna redan är gjorda eftersom stora delar av befolkningen redan använder värmepump och att fritidshus som inte bebos året runt har direktverkande el.
Citera
2019-11-15, 12:47
Medlem
Citat:
Usch! Inte ljuga. https://www.ceicdata.com/en/indicator/germany/coal-consumption

På vilket sätt motsäger din länk mitt påstående?

Citat:
25 stycken? Det låter väldigt mycket med tanke på att Tyskland bara har 84 stycken kolkraftverk.

https://www.latimes.com/world/europe/la-fg-germany-coal-power-20190126-story.html

Jag tror dig inte men jag tror heller inte att du har någon källa så jag skiter i att fråga.

https://www.svd.se/tysk-energiomstallning-under-attack

Citat:
Ingen har påstått att Tyskland ska drivas med vattenkraft allena. Det finns många andra förnybara energislag som Tyskland har att tillgå.

Alltså har tyskland inte mer än 8,7% av den totala inhemska energiproduktionen att tillgå när elbrist uppstår, du ljög med andra ord.

Citat:
Någon källa presenterade du inte utan det var bara den tolkningen du gjorde utifrån en enda datapunkt.

Du har ett track-record som indikerar att du brukar ha fel. Jag har det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in