Citat:
För att om du bemöter argumenten visar du att du är intresserad av sakfrågan. Svar i stil med "Nej, varför skulle jag?" visar att du mest är ute efter att tjafsa.
Citat:
Nej, det där citatet har du klippt ut från din favoritextremist Lise Nordins agendabaserade artikel vilket bevisas av att meningen "de har minst sagt uppförsbacke" inte står att finna i SVK:s rapport.
Citat:
Jo, det gör det:
"De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.”"
Citat:
Dessutom står det inget om ett framtida elnäts driftsäkerhet
Jo, det gör det:
"De har minst sagt uppförsbacke i sin argumentation när även Energimyndigheten i en ny rapport fastslår att ”Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet.”"
Nej, det där citatet har du klippt ut från din favoritextremist Lise Nordins agendabaserade artikel vilket bevisas av att meningen "de har minst sagt uppförsbacke" inte står att finna i SVK:s rapport.
Nu yrar du igen. Det är Energimyndighetens rapport vi diskuterar i vilken vi läser "Sverige har mycket goda förutsättningar för ett 100 procent förnybart elsystem som både är kostnadseffektivt och har en hög grad av försörjningstrygghet."
Du ljög när du skrev "Dessutom står det inget om ett framtida elnäts driftsäkerhet" eftersom det visst gör det.
Citat:
Lise Nordins uppfattning om elnätets pålitlighet är egal då MP kan tänka sig att medborgarna kan få stå utan sitt morgonkaffe kalla vinterdagar när det inte blåser.
Lise Nordin citerar Energimyndighetens rapport.
Citat:
Fortfarande saxat från miljöextremistens artikel.
Enkelt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med reglerkraft tillgängligt för att förverkliga fantasierna om ett driftsäkert elnät helt baserat på vind och solkraft.
Citat:
"Den förnybara elen klarar en kall vinterdag
Sverige har goda förutsättningar att fortsätta bygga ut förnybar energi som vindkraft och solenergi för att tillsammans med vattenkraften och bioenergi säkerställa vårt elbehov. Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt. Ett förnybart elsystem kommer att ha större variationer i elproduktionen men dessa kan hanteras genom att använda vattenkraften som reglerkraft, energilagring i exempelvis batterier eller vätgas, efterfrågeflexibilitet och ökad sammanlänkning med kablar till våra grannländer."
Kan du försöka bemöta dessa argument?
Sverige har goda förutsättningar att fortsätta bygga ut förnybar energi som vindkraft och solenergi för att tillsammans med vattenkraften och bioenergi säkerställa vårt elbehov. Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt. Ett förnybart elsystem kommer att ha större variationer i elproduktionen men dessa kan hanteras genom att använda vattenkraften som reglerkraft, energilagring i exempelvis batterier eller vätgas, efterfrågeflexibilitet och ökad sammanlänkning med kablar till våra grannländer."
Kan du försöka bemöta dessa argument?
Fortfarande saxat från miljöextremistens artikel.
Enkelt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med reglerkraft tillgängligt för att förverkliga fantasierna om ett driftsäkert elnät helt baserat på vind och solkraft.
Bevisa det då. Det gör du inte i ovanstående utan ditt argument kan sammanfattas som "Hon har fel!!!" Hon skriver ju bland annat att "Att elanvändningen är störst en kall vinterdag beror på att el används för uppvärmning vilket är ineffektivt. Åtgärder för att minska de så kallade effekttopparna är centralt." men ditt svar är "Äh! Det går inte!"
Citat:
För att förverkliga Lises framtidsvision krävs utbyggnad av de återstående älvar som det tagits politiska beslut att aldrig bygga ut,
Energimyndigheten håller inte med dig.
Citat:
Kan du leva med strömavbrott under längre perioder var tionde
år?
Citat:
Varför refererar du till tio år gamla siffror? Har du inga nya att komma med?
Kan du leva med strömavbrott under längre perioder var tionde
år?
Du har alltså inget nytt att komma med. Istället använder du produktionssiffror från 2009 och låtsas inte om den enorma utbyggnad av vindkraften som skett sen dess.
Citat:
Vad spelar det för roll när siffrorna tydligt visar på en förändring i hela landets mängd producerad vindkraftel med en faktor på 264 (1057 MWh/h och ett minvärde på ynka 4 MWh/h!)
I år producerade vindkraften som minst 500 MWh/h vilket inträffade en timme mitt på dagen i maj. Det är alltså över hundra gånger större än minvärdet från 2009.
Citat:
Det är ju helt uppenbart om man betänker att hela sveriges vindkraftsbestånd endast förmådde leverera ynka 4 MWh/h under den period som tidigare omnämnts.
Citat:
"Det är helt uppenbart för alla utom dig att ett fullständigt förlitande på väderberoende energikällor ofelbart leder till effektbrist i det SVENSKA elnätet."
Ohederlig som du är refererar du till en rapport från SVK som inte ger minsta stöd till ditt påstående.
Ohederlig som du är refererar du till en rapport från SVK som inte ger minsta stöd till ditt påstående.
Det är ju helt uppenbart om man betänker att hela sveriges vindkraftsbestånd endast förmådde leverera ynka 4 MWh/h under den period som tidigare omnämnts.
"Källan" är alltså ditt eget "sunda förnuft" och tio år gamla produktionssiffror.

Citat:
Idiotiskt. Du förstår vekligen inte att du gör bort fullständigt!!!
Citat:
Icke. Jag har bett dig svara på två enkla frågor:
Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig.
Sant eller falskt?
Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.
Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %.
Sant eller falskt?
Kan du tänka dig att svara på frågorna?
Om det vid varje givet tillfälle endast finns 1 % av installerad effekt tillgänglig finns det inte vid något tillfälle mer än 1 % av installerad effekt tillgänglig.
Sant eller falskt?
Låt f(x) vara en funktion från t0 till t1.
Om f(x) vid varje punkt mellan t0 och t1 understeg 1 %, fanns det ingen punkt mellan t0 och t1 sådan att f(x) översteg 1 %.
Sant eller falskt?
Kan du tänka dig att svara på frågorna?
Idiotiskt. Du förstår vekligen inte att du gör bort fullständigt!!!
Du kan alltså inte svara på frågorna? Hur kommer det sig?
Citat:
Dumsnack. Kommentera det faktum att tysk vindkraft enbart är kapabel att leverera 1% av installerad effekt i varje givet ögonblick!
Citat:
Jodå. Exempelvis ljög du när du medvetet förvanskade Oliver Thens uttalande. Du har också ljugit när du påstått att källor gett stöd för dina påståenden. När jag undersökt dem har det visat sig att så inte varit fallet.
Dumsnack. Kommentera det faktum att tysk vindkraft enbart är kapabel att leverera 1% av installerad effekt i varje givet ögonblick!
Min kommentar är att du ljuger och att inga källor stödjer ditt påstående.

Citat:
Ditt största problem är att vem som helst som till äventyrs orkar följa denna, av dig söndertramsade tråd lätt kan se att jag presenterat källor för vad jag har påstått.
Citat:
Men ditt största fel är såklart att du helt enkelt hittar på. Du kommer med påståenden tagna ur luften som du inte har källor till men som du ändå tycker att jag ska motbevisa.
Ditt största problem är att vem som helst som till äventyrs orkar följa denna, av dig söndertramsade tråd lätt kan se att jag presenterat källor för vad jag har påstått.
Inte alls. De tillfällen jag bett om källor har du gett tykna svar eller ignorerat mig.
Exempelvis i det här inlägget (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson bad om jag om en källa till påståendet "Svensk vindkraft producerar mest när priset och därmed efterfrågan är som lägst." Du svarade med att länka till en portalsida och skrev att jag skulle söka själv. (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson
Citat:
Det ska dessutom läggas till att du orättfärdigt rapporterar inlägg och får dem borttagna vilket gör dig till den kanske mest oärliga debattören på detta forum (vilket inte säger lite).
Om moderatorerna plockar bort dina inlägg (skyll inte på mig!) kanske du skulle ta hinten?

Citat:
Skulle du inte dra ner på personangreppen? Är medicinen möjligen slut eller är det socialbidraget som redan sinat nu när det är fredag och allt?
Citat:
Det tvivlar jag på. De två frågorna du fått i det här inlägget till exempel är inte alls omöjliga att besvara. Kanske lider du av något handikapp som gör det omöjligt för just dig att besvara dem? Det kan inte jag veta isåfall.
Skulle du inte dra ner på personangreppen? Är medicinen möjligen slut eller är det socialbidraget som redan sinat nu när det är fredag och allt?
De två frågorna jag har ställt har du ovan i detta inlägg. Förklara gärna varför de är omöjliga för dig att besvara. Om det inte rör sig om ett (förstånds)handikapp förstår jag inte varför du inte kan besvara dem?
Citat:
Lite efterblivet oärlig? Argumentet finns i massor av inlägg som du undvikit att besvara.
Citat:
"The actual production figures show that the readily available wind power capacity in Germany is less than one percent of installed capacity"
men du översatte det till
"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."
men du översatte det till
"vidsnurrorna [sic] levererar fortfarande bara runt 1 % av installerad effekt."
Lite efterblivet oärlig? Argumentet finns i massor av inlägg som du undvikit att besvara.
Varför då? Menar du att din svenska översättning betyder samma sak som den engelska?
Citat:
Jag visade i ett tidigare inlägg att jag inte översatte citatet i ursprungsinlägget, vilket gör dig till en patetisk lögnare.
Jo, det gjorde du visst. Se inlägget (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson
Citat:
Kan du inte försöka dra ner diskussionen till bäbisnivå nu när vi ändå passerat sandelådestadiet?
Citat:
Så ett kärnkraftverk kan aldrig råka ut för ett oplanerat driftstopp?
Kan du inte försöka dra ner diskussionen till bäbisnivå nu när vi ändå passerat sandelådestadiet?
Varför inte svara på frågan?
Citat:
Jag har ju redan gjort det!
Citat:
Du kan först försöka bevisa att Tyskland råkat ut för en driftstörning överhuvudtaget.
Jag har ju redan gjort det!
Nej.