Citat:
Tvärtom skjuter rapporten från affärsverket som är ansvariga för Sveriges elnät ner alla dina hemsnickarde, killgissade argument!
Pinsamt att du på detta sätt försöker smita undan utan att kommentera uppgifterna som tydligt visar att ett förlitande på 100% förnybara energislag är en utopi om man bryr sig om nätets tillförlitlighet, men det kommer du inte att lyckas med eftersom rapportens slutsatser kommer att användas i varje svar jag i fortsättningen kommer att ge dig på dina tramsiga inlägg då bättre källa än de som sköter stamnätet inte finns att få!
Citat:
Och absolut ingenting av det du citerat motsäger mitt påstående "utnyttjandegraden beräknas som andel av maximal teoretisk produktion."
Jo, ingen räknar på att vindkraftverkens årliga drifttid skulle uppgå till 100%.
Alla förutom du räknar utifrån 90%, vilket tydligt visar att du i panik påstod att effektbalansrapporterna skulle handla om någon liten stuga som drivs av ett vindkraftverk, något som enbart är tramsiga fantasier!!
Citat:
Här fetade du den första meningen, men inte den andra. Varför då?
Varför borde jag feta den texten? SVK räknar med att kunna lösa problemet genom import, men skriver samtidigt "Import kan dock bara bidra till att undvika effektbrist om angränsande länder har möjlighet att exportera". Eftersom angränsande länder allt mer förlitar sig på förnybara intermittenta energikällor som är beroende av samma väder som råder i Sverige så är bilden som målas upp mörk.
Svenska kraftnät har aldrig behövt använda sig av lastfrånkoppling.
Det faktum att jag till skillnad från dig tar upp all tillgänglig information i mina inlägg visar med all tydlighet vem av oss som är en ärlig debattör!
Citat:
Mer intressant från Olausons debattartikel som du "glömde" att citera:
Så du menar med andra ord att 8,6-12,8% räcker för att trygga svenskt elnät?
Citat:
Sedan är det som Olauson forskat på främst landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft har en betydligt högre utnyttjandegrad än landbaserad dito och är även dyrare. Vindkraftsparkerna utanför Danmarks kust har en kapacitetsfaktor på mellan 40 och 50 %.
Varför byggs inte redan nu vindkraft till havs om det är så lönsamt?
Ygeman måste ju t,om utlova gratis anslutning till elnätet på skattebetalarnas bekostnad för att få någon byggnation till stånd.
Jag har tidigare länkat till en artikel som handlade om en planerad vindkraftspark som inte fick tillstånd p,ga att militären sa nej.
Framtida miljökrav kommer att skärpas och kommer att försvåra en utbyggnad.
Citat:
Som Staffan Engström skriver i kommentaren:
10% räcker ju ändå inte på långa vägar.
Citat:
Som man skriver löser man det med förtätningar av kraftnätet.
Hur förändrar förtätningar av kraftnätet väder och vind som vindkraften är beroende av?
VIND-kraft, du vet....
Citat:
Vi har inte någon elbrist så någon hjälp får vi inte av dem.
När de sätter igång sin kärnkraft kommer vi få ett ännu större överskott eftersom vi inte kommer kunna exportera el till dem.
När de sätter igång sin kärnkraft kommer vi få ett ännu större överskott eftersom vi inte kommer kunna exportera el till dem.
Jo, det står uttryckligen i rapporten från SVK:
Citat:
Enligt prognosen för topplasttimmen vintern 2019/2020 har Sverige ett nationellt
underskott på 1 000 MW vid en normalvinter och 2 000 MW vid en tioårsvinter.
I förra årets rapport var underskottet 400 MW vid en normalvinter 2018/2019. Ett
ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import. Däremot innebär
det inte nödvändigtvis att risken för lastfrånkoppling ökar.
Under de kommande åren stängs ytterligare två kärnkraftsreaktorer i Sverige.
Samtidigt ökar produktionen från icke planerbar elproduktion. Sannolikt kommer
effektunderskottet att öka.
underskott på 1 000 MW vid en normalvinter och 2 000 MW vid en tioårsvinter.
I förra årets rapport var underskottet 400 MW vid en normalvinter 2018/2019. Ett
ökat underskott innebär att Sverige blir mer beroende av import. Däremot innebär
det inte nödvändigtvis att risken för lastfrånkoppling ökar.
Under de kommande åren stängs ytterligare två kärnkraftsreaktorer i Sverige.
Samtidigt ökar produktionen från icke planerbar elproduktion. Sannolikt kommer
effektunderskottet att öka.
Du behärskar inte ens det svenska språket.
Frågan är varför du medverkar i tråden som handlar om ett ämne som du helt saknar kunskaper om?