Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Så är det nog.
En alternativ tanke jag har är att Sandberg har ägnat sig åt någon slags självsuggestion för att kunna stå ut med sig själv.
Jo så är det nog, så har han nog varit tvungen att göra för att klara av det. Han har själv sagt att han älskar att vinna och verkligen hatar att förlora och att dom känslorna är extremt stora och viktiga för honom, han verkar ha den personligheten som många idrottsmän har.
Kevinutredningen och främst det kändisskap som följde efter var nog för honom den absolut största vinsten i hans liv, han fick vara med i massor av artiklar och tv-program så långt som flera år efter och han fick t om sommarprata. Vi såg hur glad han var när Dan Josefsson intervjuade honom i sken av att det var en hyllningsdokumentär och han visade alla sin memorabilia från alla sina mediaframträdande och han var galet stolt över dom. Att ge upp en sån här "once in a lifetime" vinst och göra om den till en förlust och ett misslyckande som gör honom rikskänd som den som förstörde en mordutredning, tappade bort en mördare och förstörde en hel familjs liv, ja det måste svida. Har man då en sådan personlighet och tävlingsinstinkt som han verkar ha, då måste det vara en sån ofantlig smäll mot hela ens självbild.
Vi ska heller inte glömma bort att han var faktiskt eld och lågor när han först fick erbjudande om att vara med i en hyllningsdokumentär av Dan Josefsson. Så jag tror faktiskt inte han har ansett sig ha något att dölja. Han har nog alltid varit helt övertygad. Jag vill egentligen inte vara djävulens advokat men jag tror att Sandberg blev lite blåst Sven Å. Christianson. Han köpte helt enkelt Christianson sagor rakt av blev övertgad om att utredningen var lyckad. Christianson var nog betydligt mer medveten om att saker inte gick helt rätt till men hade inga problem med det eftersom det gynnade hans karriär. Fast kanske hade han inte räknat med hur mycket han skulle påverka Sanderg.
Så kanske felet var kombinationen en skrupelfri psykolog som var van att göra vissa saker för att gynna sin karriär och en polischef med extrem tävlingsinstinkt och ett stort sug efter kändisskap och bekräftelse.