Citat:
Ursprungligen postat av
Motorprinsen
Det är över nu.
Dråparen kom undan för att Rolf ville åt knattarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erik1974
Den hade garanterat god ambition, men att påstå att Wargren i presskonferensen gör något annat än på ett akademiskt vis totalsågar utredningen är svårt att se. Problemet var bara att trycket på att leverera gjorde att skygglapparna i det närmaste blev konformade. Vem i denna miljö skulle våga dra i handbromsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
SigersonHolmes
Ja, det har jag inga som helst problem med, dvs att Wargren i nån form starkt kritiserar förra utredningen. Det finns ju gott om saker att kritisera den gamla utredningen för. Samtidigt måste man (liksom Wargren också gör) förstå att situationen och kunskapen var en annan då den gamla utredningen ägde rum.
Men när jag ändå måste anta att a) Motorprinsen tycker Wargren gjort ett väl genomfört arbere i enlighet med sitt uppdrag, b) Motorprinsen anser att Rolf ville åt knattarna och c) att vi tror Wargren hade rätt i sin tolkning att gamla utredningen hade goda ambitioner så är det något i detta a,b,c som inte stämmer.
Om Wargren har rätt i att c) gamla utredningen hade goda ambitioner så rimmar det illa med b) att Rolf ville åt knattarna.
Om Wargren har fel i c), dvs att gamla utredningen inte hade goda ambitioner så talar Wargren antingen mot bättre vetande eller har inte koll på gamla utredningens egentliga motiv (b). Detta går ju knappast ihop med a) att Wargren utfört sitt uppdrag väl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Erik1974
Fast det säger han inte! Kunskapen hade de ju, men de valde själva att bortse från detta. T.ex. att den gästande familjen gett alibi. Visst, de kanske inte hade hundraprocentig uppsikt, men även om de hade haft noll procent uppsikt skulle tiden vara knapp ändå. Från det att de går ut och leker till dess de tankar gå det ca. 40 minuter. På den tiden ska de genomföra ett mord, komma hem och göra sig klara för att sedan åka och tanka. Detta utan att en tioåring viker sig det minsta i förhören?! Medge att det är anmärkningsvärt att man bortser från detta.
Jag tror inte att R.S. ville åt "knattarna" i den bemärkelse som görs sken av här. Det låter i det nämaste personligt. Problemet är att ingen ifrågasatte och han fick dessutom stöd av landets då mest eftertraktade psykolog.
Nja, det här resonemanget köper jag inte. Man kan ha goda ambitioner, men ändå vara helt ute och cykla - uppenbarligen. Motivet var helt enkelt att man var övertygande om brödernas skuld.
Wargren Ca 25:03 in
https://www.youtube.com/watch?v=gOwqv6KFsXE
Citat:
En hel del kritik har i olika sammanhang riktats mot den tidigare utredningen och framförallt det sättet på vilka de här barnförhören har hållits. Det är viktigt för mig att påpeka att den utredning som vi har bedrivit, det är en brottsutredning och vi har inte haft till uppgift att granska den tidiga utdelning på det sättet att vi har försökt utreda om några fel har begåtts.
Men jag vill ändå framhålla att jag efter vårt arbete inte har anledning att anse något annat än att man har bedrivit den tidigare utdelningar på ett mycket ambitiöst sätt och med en hög ambition att göra rätt. Angående förhören med Christian och Robin så kan man konstatera att idag så håller vi förhör med barn på helt andra sätt än vad man gjorde då och i alla fall än vad man har gjort i det här fallet.
Jag tycker att man ska vara ödmjuk inför att det sker en utveckling på 20 år. Som jag sa så anser jag att man har haft goda ambitioner och jag anser att det även gäller, när det gäller de förhören man har hållit med barnen och man har haft en tät samverkan hela tiden med socialtjänsten och barnpsykiatrin, som var de som vid denna tidpunkten i sådana här sammanhang skulle ta tillvara barnens intressen. Att hålla flera och även i viss mån konfrontatoriska förhör med barn som man misstänker har begått brott, det behöver i sig inte heller automatiskt vara fel, men i det här fallet så kan man ändå eller man bör snarare och jag är det också, vara kritiskt mot mycket av de sätt på vilka sätt en här så här förhören har hållits, och det gäller till exempel sätt tex sätten att ställa frågor på, men även tidpunkterna för när man har hållit de här förhören och hur långa de har varit.
Men vad är främst kritiskt mot är slutsatserna som man har dragit av det här och det sättet som han har analyserat de här förhören på eller egentligen mer rätt uttryckt snarare avsaknad av analysen av de här förhören.
Nä du har rätt i att Wargren inte säger det ordagrant. Jag var lite otydlig för jag avsåg inte kunskap generellt i utredningen, utan kunskap om barnförhör, och såvida du inte vill göra en semantisk skillnad på "utveckling" och "kunskap" så tror jag vi tycker lika där. Kunskapen och utvecklingen om barnförhör har gått framåt på 20 år och det kan man vara ödmjuk inför som Wargren också säger.
Mitt inledande stycke var däremot bara en inledning och har ingen bäring för det resonemang som sedan följer som har till syfte att utröna om en del olika utsagor som hävdats i tråden tidigare är förenliga med varandra. Jag menar att det finns en inneboende inkompatibilitet i kombinationen av en del uttalanden. (Kanske ej dock från samma person, men det betyder likväl att minst en utsaga då är fel.)
Du kommer in på 10-åringens vittnesmål och alibi där, förvisso intressant, men jag väljer att just nu hålla fokus på mitt ursprungliga anspråk och det var att visa på att de 3 utsagorna (a,b,c) inte går ihop med varandra. Möjligen kan jag/vi återkomma till 10-åringens vittnesmål senare.
Du skriver att du inte tror inte att R.S. ville åt "knattarna" i den bemärkelse som görs sken av här.
Och detta var just en av utsagorna, och som jag hävdade så menar jag att minst en är fel. Så om du och jag är eniga i det att R.S. inte ville åt knattarna finns ingen anledning för mig att övertyga dig om att den utsagan kan vara falsk. Jag lutar åt att just
den utsagan är falsk, och faller den så finns inte längre en inkompatibilitet mellan utsagorna. Jag har inget intresse av att slå in öppna dörrar där, utan jag är helt nöjd så.
Din sista kommentar om att både ha goda ambitioner och ändå vara ute och cykla är inte ett problem för mitt resonemang. Problemet är att ha goda ambitioner och vilja "komma åt" knattarna för det passar mycket illa ihop.