2019-11-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Bevisat? Så T EX den unga kvinna som i djup förtvivlan hoppar i älven och dör gör det inte av fri vilja trots att hon lämnat ett brev efter sig där hon skriver...."Jag orkar inte längre, förlåt"
Att göra något med vilja betyder inte att vi har fri vilja.
Jag kan t.ex. inte bestämma mig för att tro på något, enbart med viljekraft.
Citera
2019-11-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så du tänker någonstans att vi människor är marionetter? Om det är på det viset så kan ju ingen "Gud" komma och påstå att vi syndat? eller hur tänker du. VAD gör vi med egen vilja om något?
Citera
2019-11-14, 15:08
Medlem
Citat:
Bevisat? Så T EX den unga kvinna som i djup förtvivlan hoppar i älven och dör gör det inte av fri vilja trots att hon lämnat ett brev efter sig där hon skriver...."Jag orkar inte längre, förlåt"

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det stämmer. Allt som sker är bara länkar i en kedjereaktion som sträcker sig ända tillbaks till Big Bang. En kvinna som hoppar i älven hade aldrig kunnat låta bli att göra det. Ingenting av det vi någonsin gjort hade vi kunnat gjort annorlunda, och framtiden är helt och hållet huggen i sten.
Citera
2019-11-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det stämmer. Allt som sker är bara länkar i en kedjereaktion som sträcker sig ända tillbaks till Big Bang. En kvinna som hoppar i älven hade aldrig kunnat låta bli att göra det. Ingenting av det vi någonsin gjort hade vi kunnat gjort annorlunda, och framtiden är helt och hållet huggen i sten.
Så det är någonstans en Gud som får denna T EX unga kvinna att i sin stora ensamma nöd kasta sig i älven? Tar Gud emot henne när hon landar eller ska hon rannsakas? Jag hade en arbetskamrat som körde sin bil till vår största bro och man fann endast bilen....tom. Hon var borta. Minns henne så tydligt fast jag bara var inhyrd och på arbetsplatsen tillfälligt. Hon kallades "Bitten".
Citera
2019-11-14, 15:37
Medlem
Citat:
Nej, för hon har fått världens ande. I det här fallet betyder ande vishet. Hon orkar inte med världens krav och orättvisor. Så det är den här världens härskare som är mördaren.
Citera
2019-11-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, för hon har fått världens ande. I det här fallet betyder ande vishet. Hon orkar inte med världens krav och orättvisor. Så det är den här världens härskare som är mördaren.
"Den här världens härskare"! Vem är hen? Känns som ngn i en skräckfilm. BU
Citera
2019-11-14, 15:42
Medlem
Citat:
Så det är någonstans en Gud som får denna T EX unga kvinna att i sin stora ensamma nöd kasta sig i älven? Tar Gud emot henne när hon landar eller ska hon rannsakas? Jag hade en arbetskamrat som körde sin bil till vår största bro och man fann endast bilen....tom. Hon var borta. Minns henne så tydligt fast jag bara var inhyrd och på arbetsplatsen tillfälligt. Hon kallades "Bitten".
Förmodligen inte då absolut ingenting talar för att det finns någon gud. Med största sannolikhet är allt i grunden bara en ren slump. Alla medgångar i livet är bara ren tur och alla motgångar ren otur.
Citera
2019-11-14, 15:43
Medlem
Citat:
Så du tänker någonstans att vi människor är marionetter? Om det är på det viset så kan ju ingen "Gud" komma och påstå att vi syndat? eller hur tänker du. VAD gör vi med egen vilja om något?
Du tänker som många troende verkar göra, har vi inte fri vilja så har vi ingen vilja.
Jag ser det inte så. Jag tror vi har vilja, men den är inte helt fri.
Citera
2019-11-14, 15:45
Medlem
Citat:
"Den här världens härskare"! Vem är hen? Känns som ngn i en skräckfilm. BU
Den här världens härskare eller gud är satan och hans anhängare. Men du kan vara lugn, Jesus har besegrat de. Och det har alla som besegrat den Onde.

1 Joh 2:14
Jag har skrivit till er, barn: ni känner Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde.

1 Joh 4:4
Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er (Guds ande) är större än han som är i världen (satan).
Citera
2019-11-14, 17:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Det är helt plausibelt att Gud existerar, men detta med osynliga enhörningar, vad har ett antagande av sådanas existens för förklaringsvärde? Varför tror folk allmänt på Gud men inte på osynliga enhörningar?
Tradition, indoktrinering sedan barndomen, hot om att hamna i helvetet o.s.v.
Påståenden blir inte sanna för att fler tror på det.

[quote=Calovius|69292889]Faktum är att jag aldrig ens hört talas om osynliga enhörningar. Varför tror du att det är så?
Brist på tradition, indoktrinering sedan barndomen, hot om att hamna i helvetet o.s.v.

Citat:
2. Hån ingår ofta i en ateists arsenal av reaktioner mot påståenden de ogillar men inte kan motbevisa (Gud).
De får andra ateister stå för i så fall. Nu kanske vi kan återgå till vad som ska motbevisas?

Citat:
Om någon för tusen år sedan hade hävdat existensen av elektricitet hade han mycket väl kunnat utsättas för inte bara avfärdanden utan också hån, av folk som haft samma förhållningssätt till sanning som du och som hyst samma aversion mot elektricitet som du har till Gud.
D.v.s., min analogi fortlever.
There's nothin' you can do about it.
Vilken sanning?
Det beror ju som sagt helt på hur hypotesen om Elektricitet presenteras.
Jag har ingen aversion till/mot gud(ar).
Citera
2019-11-14, 17:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men det att styra och ställa som om ens åsikt bestämde över det svenska språket, det är vad jag talar om. Det säger någonting tragiskt om dig.
Nu hittar du på igen. Jag har ingen ambition art bestämma över svenska språket.
Citera
2019-11-14, 17:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
+ du kan inte vederlägga det.
Vederlägga vad? Att det är ett påstående utan belägg?
Det är ett faktum. Tills det presenteras belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in