Nu går vi förvisso händelserna i förväg. Men man bör inte glömma bort att VM-kvalet inte börjar förrän 2021! Först ska det spelas Nations League, där Sverige går in i A-gruppen. Vid en riktigt tuff lottning skulle vi kunna hamna i en grupp med lag som Holland, Frankrike och Tyskland.
Berg har redan aviserat att han lägger av efter ett eventuellt EM. Försvinner Granqvist, Larsson, Lustig och Svensson också, så är det väldigt mycket rutin som tackar för sig på en gång.
Nu ska Sverige förvisso först se till att kvalificera sig till EM-slutspelet.
Sedan ska EM spelas.
Men efter det ser jag gärna att Lustig och Larsson hänger kvar i landslaget och lirar Nations League. Det tycker jag de förtjänar, i och med att de var med och spelade upp oss i A-divisionen.
Då blir inte generationsskiftet så abrupt heller.
Jag kan för övrigt se Sebastian Larsson fortsätta vara del av en 23-manna trupp även in i ett VM-kval. Han visar i dagsläget noll tecken på att tackla av, gjorde ju en kanonmatch mot Spanien senast, och det råder också en skral återväxt när det kommer till hans spelartyp.
Lustig skrev ett treårskontrakt med Gent, så han ämnar ju lira vidare ute i Europa. Så det kanske blir en fortsättning för honom också i landslaget, om kroppen håller och det inte dyker upp någon bättre spelare som petar honom. Kan tänka mig att just Micke verkligen skulle vilja uppleva ett VM till, i och med att han var avstängd i kvartsfinalen mot England, och således gick miste om sin karriärs hittills överlägset viktigaste match. Han är ju även bra polare med Lindelöf och Ekdal, så han vill säkert sikta vidare tillsammans med dem mot ytterligare ett VM-slutspel. Lustig är född i mitten av december 1986, så han skulle vara 35 1/2 år vid VM 2022.
Men det är ju för fan ingen ålder för en högerback!
Kolla Dani Alves, han är 3 1/2 år äldre än Lustig, och han siktar ju på den turneringen -
https://www.goal.com/en-ph/news/dani-alves-eyes-2022-world-cup-and-wants-to-make-history/146w97uzs2w2z1xvvyc2kwxnp3