Citat:
Ursprungligen postat av
oggson
Jag fick precis reda på att jag är kallad till intervju för en sommarnotarietjänst hos en av de stora affärsbyråerna. Hur ska man vara klädd på intervjun? Är det mörk kostym som gäller?
Om ni har några andra tips inför en sådan intervju får ni hemskt gärna dela med er.
Grattis!
Jag har hållit i några av våra intervjuer (stor byrå). Att se professionell ut är nog bra men det finns ingen anledning att överdriva. Jag har inte mörk kostym och slips på mig dagligen och ser ingen anledning till att de sökande behöver ha det heller. Chinos och kavaj funkar bra. Det är möjligt att andra byråer/intervjuare bryr sig mer.
Försök vara dig själv snarare än att svara vad du tror intervjuarna vill höra. Låtsas inte vara intresserad av allting. Gillar du M&A men hatar skatt så säg det.
Generellt är de flesta ansökningar jag läst närmast perfekta. Verkligen skrivna precis som personliga brev ska vara. Det blir ju skittråkigt och opersonligt. Vid intervjuerna upplever jag ofta att folk också försöker svara perfekt. Personligen tycker jag det är intressantare med någon som vågar sticka ut och medge sina dåliga egenskaper eller misstag. Konkurrensen är ganska hård - någon som är sig själv (mänsklig) sticker ofta ut mer än någon som försöker vara den ideala affärsjuristen.
Alla byråer vet om att du också sökt till konkurrenterna. Med det sagt är det trevligt med någon som läst på lite på byråns hemsida eller om något rättsfall eller transaktion. Det betyder inte att byrån är din drömarbetsplats och överlägsen de andra, men det visar att du åtminstone är intresserad av arbetsgivaren av andra skäl än att få sommarnotarie på CV:t.
Oroa dig inte för mycket över betyg eller meriter. Har du kommit till intervju är de förmodligen fullgoda. Däremot är det bra om du kan beskriva vad tidigare erfarenheter kan bidra med. Det är också trevligt med någon som kan svara ärligt på varför en kurs inte gick som den skulle.
Försök beskriva varför det är viktigt för dig att få en sommarnotarietjänst. Är det för att det är något man måste ha gjort för anställning senare? För att lära dig juridiskt hantverk? Nätverkande? Är det för att pröva på affärsjuridiken, eller är det redan självklart för dig att du ska arbeta med sådant? Hur vet du det?
De flesta byråerna ser sommarnotarierna som a) rekryteringsunderlag b) marknadsförare. Så det viktigaste brukar vara att man är social, rolig, intresserad av arbetet eller branschen, inte för dryg (med juristmått mätt, åtminstone) och initiativtagande.