2019-11-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Bara lägg ner nu, det klär dig inte att pudla så här ofta.

KLs kontaktförbud innefattar INTE våld mot tjänsteman eller två nerlagda hitte på anstiftningar. I er värld kanske men inte i verkligheten och det är där jag befinner mig. Du slår mig aldrig på fingrarna vad gäller kontaktförbud.

Nu byter vi blad, du är helt enkelt för dåligt insatt i lagen om kontaktförbud för att ens ta diskussionen med dig. Pudlar Avel

Slå dig på fingrarna vad gäller kontaktförbud? Låt mig göra ett tappert försök.

Du menade att det jag skrev var ett relativt nytt ”tillägg” i lagen. Det om brott mot annan persons frid osv.
Jag menade att rätten vägde in att KL hade dokumenterat våldsam historik.
Kontaktförbudet gällde HOL och ingen tjänsteman.

Förr hette det Lag om besöksförbud. Nu Lag om kontaktförbud. Här är en konsoliderad version av lagen fram till 2009. Där är ordalydelsen (ändrad nu i ny version) för den tiden med som du menar ska vara ett tillägg först på senare tid?

https://lagen.nu/1988:688/konsolidering/2009:437

Första paragrafen, andra stycken.

”Besöksförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om sådan risk föreligger skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid.

(Idag aktuell ordalydelse:

”Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid.”)

Den andra personen är i det här fallet HOL. Kontaktförbudet dömdes dock med den nya ordalydelsen ”någon persons liv...” etc.

Vill du diskutera lagen så kontakta en jurist eller skriv till regeringen och klaga. Ta en fika med Ask eller Bodström och gnäll av dig.

När rätten gör en bedömning av en person så väger man väl in helheten. Risk för brott ansåg rätten. Vet du bättre än de gjorde då? Anser du att kontaktförbudet var obefogat?

Edit: Jag citerar dig från inlägg 6066 15/9:

” Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader. ”

Du hänvisar alltså också till anstiftan 1 i relation till beslut kontaktförbud...
Men när jag gör det ska det mästras hej vilt.
Senast redigerad av Avel 2019-11-13 kl. 14:09.
Citera
2019-11-13, 13:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Frågan är om det är han som gick loss för skjutningen på norr mälarstrand. Det borde ju gå att ta reda på vem mgm2 är då han släpptes för mordförsöket men häktades på annan brottslighet. Eller är häktad på annan brottslighet bara sånt som jag minns fel?

Hittar inte det inlägget så kan vara jag som minns fel. I så fall synd för fick man namnet på mgm2 så säger det en hel del.

MB driver strippklubbar, Prive sedan många år. Han skulle aldrig skjuta eller utföra våldshandlingar själv, det har han hantlangare, och hela sin kriminella vänskapskrets till.

Efternamn08 begäde ut handlingar på den MGM2 som inte häktades i detta fall samma dag som Bill*, MGM2 häktades istället i annat ärende samma dag.
Citera
2019-11-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Första paragrafen, andra stycken.

”Besöksförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om sådan risk föreligger skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid.

(Idag aktuell ordalydelse:

”Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid.”)

Den andra personen är i det här fallet HOL.

När rätten gör en bedömning av en person så väger man väl in helheten. Risk för brott ansåg rätten. Vet du bättre än de gjorde då? Anser du att kontaktförbudet var obefogat?

Pust och stön. Den inaktuella lagen; mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid riktade sig endast mot skyddspersonen. Det hade handlat om HOL.

Men den lagen är inaktuell och utbytt till: någon persons liv, hälsa, frihet eller frid innefattar brottslighet mot annan person än bara skyddspersonen. Annan i den uppdaterade lagen är annan partner, maka eller sambo. Alltså före detta anhörig till förbundspersonen. Inte tjänstemän, nerlagda anstiftningar eller endast HOL som du svamlar om.

Sen påminner jag igen om att man kan inte kräva kontaktförbud retroaktivt.

Nu tror jag alla läsare förstår skillnaden, jag har inget hopp om dig dock. För vidare diskussion får du byta tråd och förkovra dig. Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
MB driver strippklubbar, Prive sedan många år. Han skulle aldrig skjuta eller utföra våldshandlingar själv, det har han hantlangare, och hela sin kriminella vänskapskrets till.

Efternamn08 begäde ut handlingar på den MGM2 som inte häktades i detta fall samma dag som Bill*, MGM2 häktades istället i annat ärende samma dag.

Jaha då minns jag rätt då. Häktades mgm2 i annat ärende bör det ju gå att få reda på namnet, det får bli Efternamn08s uppgift att begära ut. Det klubbar du och jag här och nu.
Citera
2019-11-13, 14:23
Medlem
Citat:
Pust och stön. Den inaktuella lagen; mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid riktade sig endast mot skyddspersonen. Det hade handlat om HOL.

Men den lagen är inaktuell och utbytt till: någon persons liv, hälsa, frihet eller frid innefattar brottslighet mot annan person än bara skyddspersonen. Annan i den uppdaterade lagen är annan partner, maka eller sambo. Alltså före detta anhörig till förbundspersonen. Inte tjänstemän, nerlagda anstiftningar eller endast HOL som du svamlar om.

Sen påminner jag igen om att man kan inte kräva kontaktförbud retroaktivt.

Nu tror jag alla läsare förstår skillnaden, jag har inget hopp om dig dock. För vidare diskussion får du byta tråd och förkovra dig. Lycka till.

Innan jag byter tråd och förkovrar mig så noterar jag att du menar att kontaktförbud endast kan dömas mot partner, maka eller sambor. Enligt dig kan alltså inte kontaktförbud utfärdas mot någon annan. Ok...

Sen måste jag bjuda på ett citat från dig 15/9 inlägg 6066 nu när du skriver att rätten inte gjort någon koppling till t ex anstiftan 1:

”Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader. ”

En gång till:

”Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader.”
Senast redigerad av Avel 2019-11-13 kl. 14:26.
Citera
2019-11-13, 14:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag har missförstått er debatt, jag trodde ni sökte mgm2. Han menade jag att jag vill veta vem är.

Ja, efternamnet frågade om någon känner till Badefelt......och om Badefelt och BR känner varandra/haft "affärer" ihop.

Jag tolkade det som att efternamnet letar efter MGM 2. (Men MGM 2 blev väl häktad i något annat ärende, så det borde ju gå via det häktningsprotokollet att få veta vem MGM 2 är.)

Men denna artikel var ju mycket intressant.......varför tänker jag genast på HOL.

Tack Avel!

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/advokat-ranad-pa-200-000-kr/
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2019-11-13 kl. 14:44.
Citera
2019-11-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, efternamnet frågade om någon känner till Badefelt......och om Badefelt och BR känner varandra/haft "affärer" ihop.

Jag tolkade det som att efternamnet letar efter MGM 2. (Men MGM 2 blev väl häktad i något annat ärende, så det borde ju gå via det häktningsprotokollet att få veta vem MGM 2 är.)

Men denna artikel var ju mycket intressant.......varför tänker jag genast på HOL.

Tack Avel!

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/advokat-ranad-pa-200-000-kr/

Den aktuella juristen (f.d advokat...) har om jag förstått det rätt idag en mycket framgångsrik byrå i en stuga på skären utanför Obbola.

Långt ifrån de tjusiga byråer i Sthlm, NY och Oslo där han en gång verkade.

Det han verkar ha gemensamt med HOL är alltså att han gillar stugor i norra Sverige.
Citera
2019-11-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Innan jag byter tråd och förkovrar mig så noterar jag att du menar att kontaktförbud endast kan dömas mot partner, maka eller sambor. Enligt dig kan alltså inte kontaktförbud utfärdas mot någon annan. Ok...

Sen måste jag bjuda på ett citat från dig 15/9 inlägg 6066 nu när du skriver att rätten inte gjort någon koppling till t ex anstiftan 1:

”Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader. ”

En gång till:

”Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader.”

Jag måste väl svara på det här spammet då du inte själv kan komma till den logiska slutsatsen varför inlägget är skrivet.

Datumet för mitt inlägg är 15/9. En gång till: 15/9

Då hade media gått ut med att en förundersökning inletts om den tjallande torpeden.

Citat:
Aftonbladet kan nu avslöja att beslutet om kontaktförbud föregicks av en förundersökning där den kvinnliga toppjuristen utreddes misstänkt för att ha försökt anlita en torped som skulle skjuta advokaten.

Enligt en källa med insyn ska det ha varit den tilltänkta torpeden som vände sig till polisen och berättade om erbjudandet.

Nu visade det ju sig att ingen förundersökning inleddes enligt Jan Pernvi, den informationen kom långt senare än den 15/9 då mitt inläggs skrevs. Både trapphusincidenten och den tjallande torpeden papperskorgades. Alltså ingen pågående utredning i samband med att kontaktförbudet fastslogs.

En pågående utredning kan påverka ett kontaktförbud men i det här fallet fanns ingen pågående förundersökning fick vi senare än den 15/9 veta.

Nöjd eller vill du fortsätta bråka? För nu sysslar du inte med något annat än splatter i dina inlägg till mig för att du fått dig en knäpp på näsan. Glöm och gå vidare, alla kan fela.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Tack Avel!

Vem kan det vara, oavsett vem så visar artikeln att advokater kan vända sig till fel människor i vissa skeenden i sitt liv.
Citera
2019-11-13, 16:23
Medlem
Citat:
Jag måste väl svara på det här spammet då du inte själv kan komma till den logiska slutsatsen varför inlägget är skrivet.

Datumet för mitt inlägg är 15/9. En gång till: 15/9

Då hade media gått ut med att en förundersökning inletts om den tjallande torpeden.

Nu visade det ju sig att ingen förundersökning inleddes enligt Jan Pernvi, den informationen kom långt senare än den 15/9 då mitt inläggs skrevs. Både trapphusincidenten och den tjallande torpeden papperskorgades. Alltså ingen pågående utredning i samband med att kontaktförbudet fastslogs.

En pågående utredning kan påverka ett kontaktförbud men i det här fallet fanns ingen pågående förundersökning fick vi senare än den 15/9 veta.

Nöjd eller vill du fortsätta bråka? För nu sysslar du inte med något annat än splatter i dina inlägg till mig för att du fått dig en knäpp på näsan. Glöm och gå vidare, alla kan fela.

Vem kan det vara, oavsett vem så visar artikeln att advokater kan vända sig till fel människor i vissa skeenden i sitt liv.

Det visar snarare att toppjurister kan vända sig till fel människor i vissa skeenden av sitt liv.

Den aktuella advokaten uteslöts ur samfundet för några år sedan efter en på pappret framgångsrik karriär.
Här har vi alltså två exempel på toppjurister som kraftigt gått kräftgång i karriären. Båda umgås med kriminella.

HOL däremot. Vinner tvister. Håller kurser för andra jurister. Driver advokatbyrå. Försvarar sig framgångsrikt mot människor som vill honom fysiskt illa.
Citera
2019-11-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns sen tidigare en uppställning om vad som hände i Karin Cecilia Liljas liv 2015-2016.
Har bara ändrat kontaktförbudet till från april 2016.
Det du har missat är att Karin stal tillbaka hunden Ester 2016-01-25 och sedan skickades en person till butiken för att hota den som hade Ester för att få papperen tillbaka.
I beskrivningen av Karin Liljas beteende när hon pratade med butiksägaren så var hon väldigt full och tycktes inte minnas vad hon tidigare hade sagt och upprepade sig.

2015
2015/01/5-6 Allvarlig incident mellan KL och barnen. Polisanmäldes och lades ner.
2015/02 KL ger bort hunden Ester.
2015/början HOL ansöker om kontaktförbud (nekas)
2015/03/21 LOB + Våld mot tjänsteman och Våldsamt motstånd (dömd)
2015/sommaren Minst två stycken LOB
2015/? KL eventuell ANSTIFTAN. En man anmäler hos polisen att KL ska ha försökt anstifta mord (lades ner).
2015/12/07 HOL tilldöms ensam vårdnad samt kvarsittningsrätt av lägenhet.
2015/12/ KL eventuell ANSTIFTAN av misshandel av HOL, överfallen i trapphus, slag och sparkar (lades ner).

2016
2016/01/25 KL stjäl tillbaka hunden Ester (enligt Facebook-inlägg)
2016/03/07 DOM Våld mot tjänsteman + Våldsamt motstånd (första gången KL döms i domstol)
2016/04 HOL beviljas kontaktförbud
2016/06/01 Vräkt från lägenhet på Kungsholmen pga inte betalat hyran.

Om man vill skoja till det så kan man säga att det är taskigt att hänga ut hunden med namn.

Lite allvarligare så tycker jag också vi kan stryka hunden. enligt Facebook-inlägg platsar inte på en 8 övrigt bra lista.
Citera
2019-11-13, 20:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Om man vill skoja till det så kan man säga att det är taskigt att hänga ut hunden med namn.

Lite allvarligare så tycker jag också vi kan stryka hunden. enligt Facebook-inlägg platsar inte på en 8 övrigt bra lista.
Hoppas innerligt att Karin inte har hunden kvar för den var det riktigt synd om.

Varför ska hunden strykas? Den blev stulen och efterlyst på facebook.
Det som är intressant i den berättelsen är Karins beteende och att hon skickade en man för att mordhota zooägaren för att få tillbaka alla papper.

Kopierar från sammanfattningen i början av tråden.
KL hade en liten hund, spanieln Ester som hon gav bort med alla papper, till en ägare till en Zooaffär men dock inget påskrivet ägarbyte.
Efter ca 11 månader började KL strula mycket om och med hunden och till slut tog hon tillbaka den 25 jan 2016, stal den enligt Zooägaren.
När Zooägaren försökte ta tillbaka hunden blev hon slagen, knäad och biten.
En tid därefter blev Zooägaren mordhotad av en man angående att få tillbaka hundens papper.
Trots vittnen och tips på vem han var la polisen ner fallet.
Länk till inlägg om Ester: (FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.
Senast redigerad av Timeout 2019-11-13 kl. 20:52.
Citera
2019-11-13, 21:20
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hoppas innerligt att Karin inte har hunden kvar för den var det riktigt synd om.

Varför ska hunden strykas? Den blev stulen och efterlyst på facebook.
Det som är intressant i den berättelsen är Karins beteende och att hon skickade en man för att mordhota zooägaren för att få tillbaka alla papper.

Kopierar från sammanfattningen i början av tråden.
KL hade en liten hund, spanieln Ester som hon gav bort med alla papper, till en ägare till en Zooaffär men dock inget påskrivet ägarbyte.
Efter ca 11 månader började KL strula mycket om och med hunden och till slut tog hon tillbaka den 25 jan 2016, stal den enligt Zooägaren.
När Zooägaren försökte ta tillbaka hunden blev hon slagen, knäad och biten.
En tid därefter blev Zooägaren mordhotad av en man angående att få tillbaka hundens papper.
Trots vittnen och tips på vem han var la polisen ner fallet.
Länk till inlägg om Ester: (FB) Brottmålsadvokat Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9 -19. Länkar i trådstart.

Den där kärringen måste stoppas snarast. Mordhotar och misshandlar en person som tagit hand om den stackars hunden?? Är det konstigt att man tror att hon ligger bakom mordförsöket på HOL? Inte ett dugg!
Citera
2019-11-13, 23:25
Medlem
absolut-justices avatar
Tjenis.

Liten koll bara, är detta ev Karins bil ? se: https://imgur.com/gPUv3Y5
Bild från Artellerigatan dagarna innan skotten.
Twittraren är en känd advokat, som ev hade henne på besök isf, därav skärmdumpen ifall han nu raderar denna tweet. På tweeten kan originalbilden även visa reg-nr, men jag har svårt med upplösningen på bilden: https://twitter.com/SebScheiman/status/1167558663487270912/photo/1
Senast redigerad av absolut-justice 2019-11-13 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in