Citat:
Bara lägg ner nu, det klär dig inte att pudla så här ofta.
KLs kontaktförbud innefattar INTE våld mot tjänsteman eller två nerlagda hitte på anstiftningar. I er värld kanske men inte i verkligheten och det är där jag befinner mig. Du slår mig aldrig på fingrarna vad gäller kontaktförbud.
Nu byter vi blad, du är helt enkelt för dåligt insatt i lagen om kontaktförbud för att ens ta diskussionen med dig. Pudlar Avel
KLs kontaktförbud innefattar INTE våld mot tjänsteman eller två nerlagda hitte på anstiftningar. I er värld kanske men inte i verkligheten och det är där jag befinner mig. Du slår mig aldrig på fingrarna vad gäller kontaktförbud.
Nu byter vi blad, du är helt enkelt för dåligt insatt i lagen om kontaktförbud för att ens ta diskussionen med dig. Pudlar Avel

Slå dig på fingrarna vad gäller kontaktförbud? Låt mig göra ett tappert försök.
Du menade att det jag skrev var ett relativt nytt ”tillägg” i lagen. Det om brott mot annan persons frid osv.
Jag menade att rätten vägde in att KL hade dokumenterat våldsam historik.
Kontaktförbudet gällde HOL och ingen tjänsteman.
Förr hette det Lag om besöksförbud. Nu Lag om kontaktförbud. Här är en konsoliderad version av lagen fram till 2009. Där är ordalydelsen (ändrad nu i ny version) för den tiden med som du menar ska vara ett tillägg först på senare tid?
https://lagen.nu/1988:688/konsolidering/2009:437
Första paragrafen, andra stycken.
”Besöksförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om sådan risk föreligger skall särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid.”
(Idag aktuell ordalydelse:
”Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid.”)
Den andra personen är i det här fallet HOL. Kontaktförbudet dömdes dock med den nya ordalydelsen ”någon persons liv...” etc.
Vill du diskutera lagen så kontakta en jurist eller skriv till regeringen och klaga. Ta en fika med Ask eller Bodström och gnäll av dig.
När rätten gör en bedömning av en person så väger man väl in helheten. Risk för brott ansåg rätten. Vet du bättre än de gjorde då? Anser du att kontaktförbudet var obefogat?
Edit: Jag citerar dig från inlägg 6066 15/9:
” Ja HOL har mycket att vara tacksam över mot den tjallande torpeden. Plötsligt nekas HOL inte kontaktförbud längre utan får till några månader. ”
Du hänvisar alltså också till anstiftan 1 i relation till beslut kontaktförbud...
Men när jag gör det ska det mästras hej vilt.
Senast redigerad av Avel 2019-11-13 kl. 14:09.
Senast redigerad av Avel 2019-11-13 kl. 14:09.